Et ole yksin, jos sinulla on tämä harvinainen ominaisuus.

Seuraa 
Liittynyt17.8.2015

Oletko joskus tuntenut hyvältä tuntuvaa kihelmöintiä päässäsi tai vaikkapa selässäsi, kun olet katsonut jotain videota? Tai ehkäpä samat erikoiset tuntemukset tulevat, kun seuraat jonkun tekevän jotain? Tuntuu siltä, kuin joku kutittaisi sinua aivoista. Mistä on oikein kyse?

Osalla ihmisistä on kyky tuntea näitä tuntemuksia. Kyse on ASMR- nimisestä ilmiöstä (Autonomous Sensory Meridian Response). ASMR on Suomessa ainakin vielä tuntematon käsite, ja monet kokevat sitä tietämättään. Youtubessa on jo melko iso yhteisö omistettu tälle ilmiölle, ja ASMR aiheisia videoita on laidasta laitaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja osa pitää ASMR videoita jopa raivostuttavina.

Mikä näiden videoiden pointti sitten oikein on? ASMR videoiden tarkoituksena on katsojan rentouttaminen: ne auttavat stressin hallinnassa, uniongelmissa ja yleensäkin uneen liittyvissä asioissa ja niiden avulla ihmiset ovat myös pystyneet hallitsemaan ahdistustaan. Videoilla on siis positiivisia vaikutuksia niiden katsojille (eli niille, jotka pystyvät kokemaan ASMR tuntemuksia) ja niistä on tullut osa heidän elämäänsä.

ASMR tuntemuksien laukaisijoita, eli triggereitä, löytyy hyvin paljon. Jokaisella on omat triggerinsä: samat asiat eivät toimi kaikilla. Yleisiä triggereitä ovat mm. pehmeällä äänellä puhuminen, kuiskaaminen, erilaiset aksentit ja kielet, eri pintojen ja esineiden naputus sormilla tai kynsillä, rapisevat äänet (muovi, paperi), role playt eli roolileikit (lääkäri, myyjä, parturi...) sekä eri asoiden tekemisen seuraaminen (kokkaaminen, pakettien avaus, piirtäminen...). Videoiden aiheet eivät rajoitu vain näihin, kaikille löytyy varmasti jotain. On vain löydettävä ne omat triggerit.

Joskus ilmiöstä voi tulla vastaan termi "aivo-orgasmi", mutta tämä on vain huono sekä harhaanjohtava nimitys ja sen tarkoituksena on vain ilmaista sitä, kuinka hyvältä ASMR tuntemukset tuntuvat. ASMR videoista ei siis saa orgasmeja eikä ilmiötä ole tarkoitettu seksuaalisen mielihyvän tavoitteluun. Tuntemuksien kuvailu sellaiselle henkilölle, joka ei pysty niitä tuntemaan, on hyvin haastavaa. Hyviä vertauskuvia ASMR tuntemuksille voisivat olla ne tunteet, jotka tulevat hyvää musiikkia kuunnellessa tai ne kylmät väreet kunnon päähieronnan seurauksena. ASMR tuntemukset eivät kuitenkaan ole sama asia näiden tuntemuksien kanssa. Ethän voi sokeallekaan selittää, miltä sininen väri näyttää tai ilman makuaistia syntyneelle kuvailla valkosipulin makua.

Lisätietoa ASMR ilmiöstä suomeksi selitetystä dokumentista:

https://www.youtube.com/watch?v=B3KI_k_4BjU

Kommentit (8)

Jenni

Itse olen onneksi yksi niistä, jotka pystyvät kokemaan nämä aivan mahtavat tuntemukset. Olen yrittänyt selittää asiaa muutamalle ystävälle, mutta se on aika vaikeaa. Itsellä nämä videot tuntuvat tehokkaimmilta silloin, kun olen melko väsynyt. Suomenkieliset ASMR videot toimii ehdottomasti! :)

Rhns

Olen luullut, että olen aioa, joka tuntee näitä tuntemuksia. ASMR on kyllä hyvin jännä juttu, hesari kirjoitti joku aika sitten aika pitkänkin jutun tästä :)

Vierailija

Asmr on mulle aika uus juttu, mutta onneksi löysin nämä videot! Voin katsoa niitä monta tuntia putkeen ja oon ihan super rentoutunu! Parasta on katella niitä sängyssä ennen nukkumaanmenoa :)

Vierailija

Olen lukenut netistä paljon tästä, mutta en itse pysty kokemaan asmr tuntemuksia ja se harmittaa todella paljon. Olkaa onnellisia te, jotka siihen pystytte!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
voikohan tätä tunnetta oppia tuntemaan jos ei "luonnollisesti" osaa?

Tuskimpa, sinulla joko on kyky kokea se tai sitten ei...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat