Sivut

Kommentit (103)

Vierailija

Ihana lukea ihmisestä, joka uskaltaa olla mitä on! Itse olen myös reippaasti normaalien painoindeksimäärien yläpuolella, ja alhainen itsetunto ja epävarmuus on tuttua. Olen sairastanut niin anoreksian kuin bulimiankin, ja nyt olen muutaman vuoden kärsinyt BEDistä, ja oikeasti, on älyttömän loukkaavaa kuulla kommenttia, että olen laiska ja vielä ällöttäväkin. Raivostuttaa myös tuommoiset "fiksut" ihmiset, jotka mm. miettivät, miksei lentoyhtiöt laskuta ihmisiä painon mukaan... Onneksi minulla on ympärilläni mies, perhe ja ystävät, jotka rakastavat minua sellaisena kuin olen, eivätkä ole tätä ennakkoluuloista ja kapeakatseista painorasisteja.

Vierailija

Ei painoindeksi ole mikään tarkka mittari. Eihän se ota lihasmassaakaan huomioon. Se on tarkoitus olla suuntaa antava. Kehonkoostumusmittaus on paljon parempi vaihtoehto mutta onhan se kalliskin.

Vierailija

Saarnaa ja saarnaa, ehkä ne lääkärit kuitenkin vain toivoivat että sinäkin sen 50v tai edes 40v synttäripäivän voit viettää. Mutta omahan valinta tuo jos vaikka lapsia hommaa, muttei ehdi nähdä kun he ripille pääsevät. BicMäkki vidyyn ja sinne uimahalliin uimaan välittömästi sanon minä.

Vierailija

On hieman hankala lukea vakavalla naamalla artikkelia, jonka pointti on useaan kertaan kiteytettynä seuraava:

"Olen elänyt ihan normaalisti, en ole tehnyt mitään väärää - silti olen 160cm/+100kg - mutta olen sinut sen kanssa."

Tässä yhtälössä kun ei kaikki palaset vaan loksahtele ihan kohdilleen.

Itse olen joskus ollut lihavahko, mutta sittemmin elämäntavat muuttaneena olen nykyisin liikuntaa harrastava, urheilullisen kropan omistava ja terveitä elintapoja kunnioittava ihminen. Valitettavasti toivon myös kumppaniltani samaa, epäilin meidän olevan tällöin paremmin samalla aaltopituudella, artikkelin tytön mukaan ansaitsen kumminkin kuolla yksin, voi ei.

En ole ikinä nähnyt, että aikuisiällä ketään olisi oikeasti kiusattu lihavuudesta, muutenkin melkoinen tabu aihe edes puhua, koska mielensäpahoittaminen on taattua ja uskon, että näissäkin valtaosassa tapauksista tehdään kärpäsestä härkänen.

Itseäni ei ole mikään muu ei ole ikinä lihavissa ihmisissä ärsyttänyt, kuin juurikin artikkelin tekstin kaltainen ruikuttaminen, selittely, todistelu ja se, että lihavuudesta tulee yhtäkkiä elämää ohjaava asia, sen piikkiin on niin helppo pistää kaikki epäonnistumiset ja muukin, ei tarvitse ainakaan kovin syvälle peiliin katsella.

Normaalilla mielenterveydellä varustettu ihminen ei kyllä noin obsessiivisesti lähde tämmöisen asian perään, jos siinä ei ole omasta mielestä mitään ongelmaa, että pitää saada lehtiartikkeleita, blogeja yms. oman lihavuus-ok kampanjan ympärille.

Vierailija

Kyllä ne lääkärit ja kaikki muutkin puhuvat asiaa. Tuollainen ylipaino ei todellakaan ole tervettä. Voin sanoa kokemuksella että lihavana ei ole hyvä olla. (Ainakaan itsellä ei ollut). Painoin ennen reilusti yli 100 kiloa ja nyt kun olen saanut kymmeniä kiloja pois sekä painon normaaliksi olo on niin paljon parempi kuin ennen! Nyt jaksan touhuta lasten kanssa, tehdä töitä ja tuntea itseni naiselliseksi. =) Paluuta entiseen ei ole ja koko ajan kunto kohenee. 

Vierailija

Luin kerran ihan loistavan haastattelun amerikkalaisesta lihavuus on okei-sanomaa julistaneesta naisesta, joka kiersi esiintymassa ja herattamassa keskustelua aiheesta. Eraassa tilaisuudessa joku oli yleisosta esittanyt hanelle kysymyksia terveydesta, joihin nainen oli ylpeana vastannut etta on hyvakuntoinen painostaan huolimatta ja ollut hieman narkastynytkin, kun kyselija oli vain jatkanut tivaamista. Nainen paatti, etta pystyakseen todella olemaan rehellinen itselleen ja lukuisille kuulijoilleen, oli paras menna laakariin terveystarkastukseen ja oikeasti tsekata ne arvot ja kunto. Kavikin ilmi, etta aika moni asia oli kehossa pielessa, vaikka nainen oli kuvitellut olevansa lihavuudestaan huolimatta vahva ja terve. Parantaakseen tilannetta nainen joutui laihduttamaan ja muuttamaan elamantapojaan ja lopputuloksena joutui tietenkin myontamaan, etta oli ollut tavallaan vaarassa. Ei silla, etta se sanoma olisi muuttunut - nainen on edelleenkin lihava ja lihavuus on okei, mutta siinakin on omat rajansa ja aikana, jona oman kehon koon ylistys on nousussa, on myos hamartynyt totuus siita etta ylipaino TUO mukanaan ongelmia. Kenenkaan ei tarvitse laihduttaa vimmattuna ja tavoitella pienimpia vaatekokoja, mutta on kuitenkin hyva tarkistaa ne omat vaitteet ja mielikuvat, nekin voivat olla vaaristyneita.

Vierailija

En silti kannustaisi sairaanloiseen lihavuuteen ja voi kyllä ei se ole paska puhetta mitä ne lääkärit puhuu laihduttamisesta ja ylipainon vaikutuksista sairauksiin. Olet vielä niin nuori että olet vielä perusterve mutta odotappa kymmenenkin vuotta niin kyllä toi massa vähintään niveliin alkaa vaikuttaa. Ei kaikkien tarvitsekkaan olla kokoa nolla, mutta lihavuus ja sairaalloinen lihavuus on eriasia. Uskallan väittää jos saisit olla päivän 30kg kevyemmässä kropassa et vaihtaisi enää takaisin vanhaan. Väestönlihoaminen on ihan oikea ongelma ja tulee kalliiksi. Ei ole hoitajaa, jonka selkä kestää massiivisten ihmisten siirtelyä, jos olet hissittömässä talossa neljännessä kerroksessa ja saat sairaskohtauksenavun saanti hidastuu koska kantaminen on vaikeaa kahden hoitajan voimin mahdollisesti tarvitaan lisä apua. Lentokoneen paikasta ehdottomasti tarvitsee maksaa lisämaksua tai varata kaksi paikkaa jollei mahdu täysin omalle istuimelleen, vieressä istuvalla on aika tukalat oltavat ja hänkin on maksanut koko lipun hinnan.

Vierailija

Kyllä Pyryllä itsellään on aika paha asenneongelma. Hän mm. selittää, että hänellä on vahvat lihakset, mutta kuva todistaa aivan toista. Keho on täysin rasvoittunut. Pyry kieltää täysin ongelmansa ja on vihainen kun lääkärit yrittävät hänen omaksi parhaakseen saada häntä laihduttamaan. Kyse ei todellakaan ole pelkästä ulkönäöstä. Tuolla painolla 10 - 20 v. kuluessa joko sydän pettää ta nivelet. Kannattaisi miettiä haluaako 40- kymppisenä päästä liikkumaan vai haluaako erakoitua kotiinsa liikkumattomaksi. Pyryn kannattaisi katsoa brittiläistä sarjaa "Dietiit vaihtoon", jossa lääkäri konkreettisin keinoin näyttää miten alipainoisuus ja ylipainoisuus vaikuttaa ihmisen terveyteen.

Ihmisen ulkomuodon arvostelu ääneen ei ole ok, mutta ei tuo "liikalihavuus on ok" - meininkikään ole tervettä. Tällä tavoin vain kielletään tosiasiat. Ei varmasti ole helppoa ryhtyä laihduttamaan 30 kg, mutta monet onnistuvat siinä. Kaikilla ei riitä pyykettä tai motivaatiota pistää itseään kuriin. Kannattaisi kuitenkin edes yrittää eikä kieltää tosiaisoita ja vetää herkkuja huonoon oloon. Urheileminen ja liikunta voi tuskallisen alun jälkeen olla lihavallekin  mielihyvän lähde ja mässäily  jää vähemmälle.

Vierailija

"Kyse ei todellakaan ole pelkästä ulkönäöstä. Tuolla painolla 10 - 20 v. kuluessa joko sydän pettää ta nivelet. Kannattaisi miettiä haluaako 40- kymppisenä päästä liikkumaan vai haluaako erakoitua kotiinsa liikkumattomaksi."

Ehkä pettää, tai sitten ei. Toki ylipaino lisää riskiä, mutta ei se nyt mitenkään automaattisen varmaa ole, että kroppa pettää.

Ihan mielenkiinnosta: pystyvätkö laihat liikkumaan vielä 400-vuotiainakin?

(ja ei, en ole ylipainoinen, eli ne kateus- ja katkeruuskortit saa säilyttää omassa korttipakassaan)

Vierailija
Vierailija

"Kyse ei todellakaan ole pelkästä ulkönäöstä. Tuolla painolla 10 - 20 v. kuluessa joko sydän pettää ta nivelet. Kannattaisi miettiä haluaako 40- kymppisenä päästä liikkumaan vai haluaako erakoitua kotiinsa liikkumattomaksi."

Ehkä pettää, tai sitten ei. Toki ylipaino lisää riskiä, mutta ei se nyt mitenkään automaattisen varmaa ole, että kroppa pettää.

Ihan mielenkiinnosta: pystyvätkö laihat liikkumaan vielä 400-vuotiainakin?

(ja ei, en ole ylipainoinen, eli ne kateus- ja katkeruuskortit saa säilyttää omassa korttipakassaan)

Olipa lapsellista tuo "elääkö laiha 400-vuotiaaksi?". Runsas ylipaino hankaloittaa elämää mitä vanhemmaksi tulee, se on fakta. Sinun kommenttiasi on vaikea ymmärtää muuten kuin, että olet itse  samassa kategoriassa Pyryn kanssa, koska haluat vähätellä lihavuuden negatiivisia terveysvaikutuksia.

Jotkun ylipainoiset ottavat herkästi nokkiinsa vaikka asiasta ei heille edes suoraan sano. Jos lihavuus on itsellekin ongelma, kannattaisi suunnata energiansa kunnon ruokavalion laatimiseen ja kunnon kohotukseen, sen sijaan,että kohdistaa energiansa tosiasioiden kieltämiseen.

Sorry vaan lihavat. Kyllä tästä pitäisi saada puhua ääneen, niin,ettei heti ylipainoiset vedä herneitä nenään. Teille kuitenkin kelpaavat yhteiskunnan maksamat terveyspalvelut kun Diabetes iskee, pitää tehdä pallolaajennus tai vaihtaa tekonivel. Vai oletteko valmiita maksamaan kulut omasta kukkarostanne? Itse asiassa ainakin jonkinlainen omavastuu voisi motivoida osan porukaa ottamaan vastuun syömisistään ja liikkumattomuudestaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat