Kommentit (3)

Käyttäjä7870
Seuraa 
Liittynyt9.7.2017

Miksi imetysaikaa jatketaan 4 mahaisen märehtijän maidolla ja kasvutekijöillä, jotka eivät sovi meille ihmisille lainkaan? Moni ei tiedä, että maito aiheuttaa korkemman insuliinivasteen kuin esim. muffins ja nostaa myös IGF-1 kasvuhormonipitoisuutta (maidon tarkoitushan on kasvattaa nisäkkään jälkeläistä). 

Maito nostaa verensokeria enemmän kuin monet leivonnaiset. Tähän ovat syynä maidon proteiinit, joista 80% on kaseiinia (casein) ja 20% heraa (whey). Maidossa on myös sokeria (laktoosi), mutta maidon aiheuttama insuliinivaste on jopa 5-kertainen kuin mitä sen sisältämä laktoosimäärä edellyttäisi. Fermentoidut maitotaloustuotteet eivät ole yhtä suuria insuliinin kohottajia, varsinkaan juustot (poikkeuksena raejuusto), joita ei kiinteytensä vuoksi pysty nauttimaan eivätkä siten myöskään imeydy yhtä nopeasti kuin nestemäisessä muodossa olevat maidot.

Miksi ihmisen pitäisi juoda maitoa? Ilmankin pärjää oikein hyvin. Suomessa maitoa on juotu vasta n. 4000 vuotta eli se ei ole kuulunut suomalaisen ravintoon sitä ennen. Suurimmassa osassa maapalloa ei juoda toisen nisäkkään maitoa.

Nykyaikaisen käsitellyn maidon kalsium imeytyy huonosti ja laktoosin lisäksi maitoproteiini sinällään aiheuttaa monelle ongelmia. Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, atopiaoireisiin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin (mm. akne). Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.

Laadukkaat kypsytetyt juustot, luomu voi, luomu kerma ja hapatetut maitotuotteet saattavat sopia, joten kokeile niitä. Esimerkiksi juustoista (edam ja gouda) saa tärkeää  K2-vitamiinia.

1 dl maitoa, piimää, kasvijuomaa, jogurttia tai viiliä sisältää 3 grammaa proteiinia, 1µg lisättyä D-vitamiinia (ihan sitä samaa, jota myydään ravintolisänä purkissa tai tippapullossa), 5 grammaa maitosokeria ja kalsiumia 121mg (lähde: Fineli).

Proteiinin tarve on 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino) päivässä.

D-vitamiinin tarve on 50-100µg päivässä.

Juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan.

Käyttäjä7870
Seuraa 
Liittynyt9.7.2017

Heinäkasvit ovat 4 mahaisen märehtijän ruokaa, koska niiden ravinteet ovat sitoutuneet fytaatteihin. Tarvitaan 4 mahaa tai idätys, jotta hyötyisimme heinäkasvien ravinteista. Siksikin ne ovat ihmiselle edelleen korvikeruokaa, emmekä pysty käsittelemään niiden proteiineja kunnolla. Kaikilla viljoja syövillä on tulehdusta ohutsuolessaan, niillä joilla tulehdusta on enemmän, syntynyttä ongelmaa kutsutaan keliakiaksi. Suomessa keliakiaa esiintyy n. 2 %:lla väestössä. 

Ihmisen evoluutio on kestänyt 2,5 milj. vuotta, jonka aikana geeniperimämme ei ole muuttunut. Elimistömme on tottunut metsästäjä-keräilijä-ruokavalioon (marjat, juuret, kasvikset, hedelmät, kala, eläinperäiset tuotteet), johon ei vilja tai maito kuulu millään muotoa

Lääkärit toteuttavat heille määrättyä agendaansa ja hoitosuosituksia, eivätkä halua tietää ravitsemustieteestä mitään, muutenhan he suosittelisivat viljoista luopumista.

Arvellaan, että jopa kolmasosa suomalaisista on gluteeniyliherkkiä, joka aiheuttaa ns. vuotavan suolen. Monien autoimmuunisairauksien takana on vuotava suoli. Esim. reuma, kilpirauhasen toiminnan häiriöt, ihosairaudet, suolistosairaudet, astma, psyyken ongelmat ja nivelrikko ovat tällaisia. Suomalaisten lääkärien tietämys ravinnon vaikutuksesta eri sairauksiin ja niiden hoitoon ja varsinkin ennaltaehkäisyyn on erittäin heikkoa.

Itse kannattaa kokeilla onko viljattomasta ruokavaliosta apua iho-, suolisto- tai niveloireisiin. Mistään ravintoainepuutoksista tai kuidun puutteista ei kannata huolestua, jos niiden tilalla syö kasviksia ja marjoja. Luulenpa, että tässä nyt yritetään pitää yllä suomalaista, voimakkaasti viljatuotteisiin nojaavaa ruokateollisuutta, mistä hyötyy siten omalta osaltaan myös lääketeollisuus.

Asian kieltäminen ja kiertäminen tulee vain meille veronmaksajille äärimmäisen kalliiksi ja aiheuttaa huomattavia inhimillisiä kärsimyksiä. Kaikkein herkimmät eivät siedä edes luontaisesti gluteenittomia viljoja. Lisäksi viljat nostavat verensokerin korkealle, mikä on omiaan edistämään lihavuuden, kakkostyypin diabeteksen ja verenpaineen esiintyvyyttä.

Vastoin virallista käsitystä ei ole olemassa hyviä, huonoja, hitaita tai nopeita hiilihydraatteja, on vain hiilihydraatteja, joiden kokonaismäärällä on merkitystä. Kaikki hiilihydraatit muuttuvat maksassa glukoosiksi ja fruktoosiksi. Liika hiilihydraatti lihottaa ja sairastuttaa mm. II-tyypin diabetekseen, joka on ollut tiedossa jo yli 200 vuotta eli mikään uusi asia tämä ei ole. Viljoissa hiilihydraattia on n. 70%, sokereissa 100% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%.

Käyttäjä7870
Seuraa 
Liittynyt9.7.2017

Rukiissa, vehnässä ja ohrassa on FODMAP-hiilihydraatteja, jotka imeytyvät huonosti ja fermentoituvat paksusuolessa. Suolistobakteerit tuottavat tehokkaasti FODMAP-hiilihydraateista kaasua, mikä aiheuttaa ilmavaivoja, turvotusta ja mahan kipuilua niille ihmisille, jotka ovat yliherkkiä FODMAP-hiilihydraateille ja heitä on paljon (joidenkin arvioiden mukaan jopa 30% suomen väestöstä).

Lisäksi viljojen imeytymättömät kuidut saattavat aiheuttaa ummetusta ja kovaa vatsaa. Liukenevia kuituja saa muista kasvikunnan tuotteista (kasvikset, vihannekset, juurekset, hedelmät, pavut, linssit, herneet ja marjat).

Viljat eivät luontaisesti edes kuulu ihmisen ruokavalioon ja ne ovat suoranaista ”myrkkyä” elimistölle. Tutkitusti viljoilla, maitotuotteilla, rypsillä (ja muilla siemenöljyilllä) sekä sokereilla on elimistössä jatkuvasti tulehduksia ylläpitävä vaikutus. Viljaton ruokavalio on myös useissa tutkimuksissa todettu olevan hyväksi mm. reumaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaville koska viljat pois jättämällä jatkuva tulehdustila elimistöstä poistuu.

Myös kaurassa on "tuholaistorjunta-aineita" samoin kuin ihan kaikissa viljan siemenissä. Ei kasvi halua että sen lapsia syödään. Kaura on myös gluteeni viljoihin verrattuna fytiinihappo-pommi, siinä on moninkertaisesti enemmän tuota mineraaleja kelatoivaa (= estää mineraalien imeytymisen, eritoten rauta, sinkki ja magnesium) ainetta, kuin gluteeni viljoissa.

Gluteenin osanen gliadiini saa KAIKKIEN suolen vuotamaan. Tämä johtuu siitä, että se osaa käskyttää suolen solut kemiallisesti löysäämään liitoksiaan. Suoli ei siis vahingoitu, se vain tottelee gliadiinin käskyä. Ja kun suoli vuotaa, lisääntyvät autoimmuunisairaudet ja inflammaatio. Gluteeni/gliadiini on viljojen torjunta-aine, jolla ne yrittävät estää tuholaisia - ihminen mukaan luettuna - syömästä lapsiaan, eli niitä viljan jyviä. Edes tuhohyönteiset eivät syö gluteeni viljoja samalla innolla kuin gluteenittomia.

Gluteenivijoissa on myös amylaasi- ja trypsini estäjiä, jotka on osoitettu aiheuttavan mm. iho-oireita. Täysjyväviljoissa on myös lektiiniä, joka vaurioitaa suolen epiteeliä ja pitää tulehdusta yllä. Tämä näkyy täysjyvävijan syöjien kohonneissa TNF-alfa arvoissa.

Mitä kuituihin tulee, niin näyttö niiden hyödyllisyydestä on varsin heikko. 

Gluteeni tuottaa elimistössä riippuvuutta aiheuttavaa opiaattia? Tämä eksorfiini/gluteomorfiini läpäisee veri-aivoesteen ja sitoutuu aivojen opiaattireseptoreihin. Niinpä se koukuttaa, kuten opiaateilla on tapana. 

Tämä on yleisin syy, miksi ihmisten on niin vaikea siitä gluteenista luopua ja miksi saattaa tuntua, että ruoka on herkullisempaa kun siinä on gluteenia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat