Uskollisen lukijan pyynnöstä toteutan tämän aiheen. Aiemmin kirjoitin ashtanga joogasta joka kuuluu yang tyyppiseen, lihaskuntoa, tasapainoa ja notkeutta edistävään joogan tyylilajiin.

Karkeasti voidaan siis jakaa joogan lukuisat eri tyylit kahteen kategoriaan: yin ja yang. Yin on feminiininen, passiivinen, viileämpi, pehmeämpi ja intuitiivisempi tyylilaji. Yang puolestaan on maskuliininen, aktiivinen, kuumempi, voimakkaampi ja enemmän 'suorittava'. 

Elämässämme ihan kaikessa tulee olla tasapaino. Tarvitsemme niin maskuliinista- kuin feminiinistä puolta. Suorittamisen ohella palauttavaa ja rauhoittavaa vastapainoa. Nykyajan 'enemmän on enemmän' arvot; jatkuva suorittaminen, työuran rakentaminen, tarve tulla 'joksikin', ainainen kiire - juostaan pahvinen kahvimuki kädessä kieli vyön alla. Halutaan aina se seuraava juttu: 'Sitten kun saan isomman asunnon/parempi palkkaisen työpaikan/komeamman taikka kauniimman puolison/jonkun, joka ymmärtää minua paremmin...sitten...sitten olen onnellinen!' 

Monet meistä ovat päässeet kokemaan sen seuraavan jutun ja taas seuraavan jutun saamisen ja hups, mitä kävikään? Enpäs tullutkaan 'hullua hurskaammaksi' eli sen onnellisemmaksi sillä mielessä kiirii jo taas se seuraava juttu. Tähän ainaiseen tarpeeseen perustuu myös pitkälti markkinointi. Miksi meille tuputetaan mm aina se seuraava ja entistä 'coolimpi' malli älypuhelimesta? Miksi se edellinen (ah, jo niin kauhean vanhaksi mennyt) malli ei enää kelpaa vaikka hyvin se vielä toimii eli hoitaa ne perustehtävät jotka alunperin puhelimen tuli tehdä. 

Jooga-ohjaajana näiden useampien vuosien aikana olen törmännyt ylisuorittamiseen myös joogan saralla. Asanoissa (jooga-asennoissa) väännetään lihasvoimalla naama kurtussa puoliväkisin ja haaveillaan aina vain siitä seuraavasta, entistä haastavammasta asanasta. Hetkessä ja asanassa olemisen taito on hävinnyt. Panen merkille aina silloin tällöin, näitä suorittaja-tapauksia: kun olemme tietyssä asanassa pidempään, jotkut eivät millään osaa tai pysty rauhoittumaan. Asanassa hetkutaan, kiemurrellaan kuin käärme, koitetaan vääntäytyä 'syvemmälle', ei osata antautua hetkeen ja irti päästämiseen ainaisen suorittamisen noidankehästä. 

Onneksi trendi on muuttumassa. Olemme monet iloksemme havainneet, että nyt ovat terveet arvot tulleet enemmän ja enemmän jopa muotiin. Mindfulness on kova sana ja sen nimissä myydäänkin vaikka minkälaista retriittiä ja itse-apu ohjelmaa. Mindfulness ei itse asiassa ole mitään sen kummempaa kuin hetkessä olemisen taitoa. Kuulostaa varsin yksinkertaiselta, vähän ehkä tylsältäkin ja jopa helpolta. Mutta kuinka moni sen todella taitaa? 

Jos mindfulnessin kääntää Suomen kielelle se tarkoittaa tarkkaavaisuutta. Eli ollaan tarkkaavaisia oman elämän suhteen. Turruttautuminen vs tarkkaavaisuus. Mitä juuri nyt tunnen/ajattelen/koen? Elänkö elämääni ja teenkö suurimman osan asioista ns autopilootilla? 
Päivittäisistä arki-askareista kuten tiskaamisesta, siivoamisesta, pyykin pesusta, koirien ulkoiluttamisesta, autolla/pyörällä ajosta ja vaikka mistä, voi tehdä ns mindfulness-harjoituksen. Ruuanlaitto on erinomainen. Ayurveda-piireissä tämä ymmärretäänkin varsin hyvin. Älä laita ruokaa jos sinua painaa kiire, stressi, huolet taikka olet vihainen. Huono-energiasi välittyy ruokaan. Silloin on parempi hakea muiden laittamaa pötyä pöytään. 

Mutta mennäänpä takaisin ns aiheeseen eli joogan tyylit. Kirjoitan tänään joogan pehmeämmistä tyyleistä ja nimenomaan niistä, joita myös opetan Radiantly Alive Yoga Studiolla Balin Ubudissa. 

Gentle Flow - Nimensä mukaisesti lempeä joogaharjoitus jossa ei 'rehkitä' vaan maltillisesti kehoa kuunnellen edetään rauhallisen hengityksen rytmittämänä liikkeestä toiseen 'flow:ssa'. Tämä on huomattavasti pehmeämpi muoto ns vinyasa-tyylisistä (yang) joogatunneista.

Roll & Release - Tässä mennään pintaa syvemmälle. Fokuksessa syvä sidekudos (deep connective tissue/fascia) cross fit palloja apuna käyttäen päästään kehoon syvemmälle lisäämällä asteittain oman kehon painoa pallon päällä esim pallo jalkapohjan alla ja yhdistellen rullaavaa liikettä paikallaan oloon. Liikkuvuus ja 'venyvyyden tunne' lisääntyvät kun syvä sidekudos alkaa pehmenemään. Eron pystyy moni havaitsemaan jo tunnin aikana jos suoritetaan 'venyvyys'testi ennen ja jälkeen. Kotiharjoitteluun käy aivan hyvin mm tennispallot ja joillekin kovempaa käsittelyä kaipaaville myös tietyissä tapauksissa golf-pallot (esim jalkapohjiin), kehon muihin (herkimpiin) osiin kuten selän alle, tennispallot toimivat hyvinä yleispalloina. YouTube kanavalta löytyy valtavasti informaatiota hakusanoilla: tennis ball release, fascia release jne.

Beginners - Nimensä mukaisesti joogan aloittelijoille suunnattu tunti joka keskittyy joogan perusasentoihin ja antaa hyvän perustan uudelle joogaajalle ilman suorituspaineita yhdessä muiden saman tasoisten ryhmässä. 

Yin jooga - Tasapaino on ensimmäinen sana joka tulee mieleen. Yin jooga on hiljainen, rauhallinen ja passiivinen harjoitus joka tehdään joko makuultaan vatsalla, selällä taikka istualtaan. Kehon tasolla fokuksessa ovat sidekudokset, lihaskalvot ja nivelet. Yin liikkeet keskittyvät usein lannerangan alueeseen. Rauhallisesti, paikalla oloon keskittyen avataan lantion ja alaselän aluetta. Olkapäiden nivelet ovat usein myös yin joogan fokuksessa. Koska asennoissa viivytään sangen pitkään jopa 3:sta 10:een minuuttiin, on tärkeää kuulostella kehoa ja mikäli joku asento alkaa tuntua liian epämukavalta tai jopa kivuliaalta, tulee muuttaa ja pehmentää asentoa. Yin joogassa käytetään usein apuvälineitä kuten bolstereita ja jooga-blokkeja joilla mm tuetaan niveliä (polvia, kyynärpäitä, olkapäitä). Itse käytin tämän aamun ulkoharjoituksessani tiilenpätkää pään alla tukena. Kirjapino taikka tyyny toimii myös hyvin! 
Yin jooga opettaa meitä rentoutumaan ja antautumaan hetkeen ja paikalla oloon. Yin jooga on siis lempeää venyttelyä, jossa tekemisen sijaan antaudumme asennossa oloon ja keho ja mieli alkavat pikkuhiljaa päästämään irti jännityksistä. Tunnin jälkeen on tyyni, seesteinen olo. 

Restorative - Restoratiivinen jooga ja yin jooga näyttävät ulospäin pitkälti samoilta. Molemmissa tasapaino ja rauha ovat avainsanat. Restoratiivinen sopii yin joogaa vielä paremmin mm henkilöille, joilla saattaa olla esim urheiluvamma taikka muu fyysinen este. Restoratiivisessa joogassa kehoa tuetaan yin joogaa enemmän ja missään asennossa ei pyritä ns maksimiin. Restoratiivisessa tyylissä ei siis pyritä pääsemään yhtä 'syvälle' mm juuri niveliin kuten yin joogassa. Restoratiivinen on siis pehmeämpi muoto yin joogasta ja siksi se sopiikin aivan kaikille poikkeuksetta. Suomesta en ole tietoinen, onko siellä erikseen restoratiivista. Usein yin ja restoratiivinen ovat paketoitu samaan tuntiin. Meillä nämä kaksi ovat tarjolla erikseen juuri yllä olevista syistä. Toki yin jooga tunnin ohjaaja pystyy aina tarjoamaan myös restoratiivisemman vaihtoehdon sitä tarvitsevalle. Eli en näe myöskään ongelmaa näiden kahden yhdistämisessä. 

Mindfulness-asioista enemmän kiinnostuneille - opettajani ja menttorini Lama Marut on tulossa Balille. Pidämme yhdessä kuuden päivän retriitin jossa teemana juuri mindfulness. Ainutlaatuinen tilaisuus opiskella autenttisen Laman johdolla. Lama Marut: Phd vertailevissa uskonnoissa, kahdeksan vuotta munkkina, kirjailija ja maailmaa kiertävä dharman opettaja. Oma elämäni lähti täysin toisille, huomattavasti paremmille raiteille aloitettuani opinnot Lamani kanssa. 
Retriitti tapahtuu toukokuussa ja otamme ainoastaan 20 halukasta mukaan. Tässä lisää:
http://radiantlyalive.com/surf-the-wave/

Näillä eväillä tällä erää. Toivotan iloista ja liikunnallista kevään odottelua! Kuulin Suomesta äidiltäni, että eilen lauantaina oli Etelä-Suomessa ollut aivan ihana aurinkoinen ja keväinen päivä - aikun kiva! Kyllä se sieltä tulee. 

Oikeaa liikuntaa lisäämällä keho ja mieli pysyvät virkeinä ja reippaina ja jaksaa pyyhältää 💟

Kommentit (1)

Juttam

Hei! Suomessa restoratiivisia joogatunteja järjestetään mm. Iyengarjoogakouluilla joissa se kuuluu perus kuukausiohjelmaan. Myös erillisiä restoratiivisia viikkotunteja löytyy ed.mainitusta tyylisuunnasta. Joogaterapiassa käytetään myös paljon restoratiivisia asanoita.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Sanna kirjoittaa elämästään Balilla jooga-ohjaajana ja -kouluttajana, Brittimiehen puolisona, surffaavan teinipojan ja kolmen koiran seka yhden kissan äitinä. Blogissa käydään läpi teemaa voiko paratiisilla olla myös varjopuolet ja iloitaan elämän pienistä suurista ihanuuksista ainaisen auringon alla. Joskus myös kaihotaan hiukan kauas koto-Suomeen karjalanpiirakoiden ääreen.

Kategoriat