Rakkaudesta Ashtangajoogaan

Tänään tein harjoitukseni ulkona auringossa kotipihalla. Aurinko lämmittää lihakset mukavasti ja harjoitus on suorastaan herkkua. Joskus harjoittelen sisällä koti-shalassa taikka menen Samadi Bali ashtangashalaan. 

Olen reippaasti lähempänä viittä- kuin neljääkymmentä ja nivelissä on pientä remppaa. Olenkin todella kiitollinen ja iloinen, että voin edelleen harjoitella ja modifoinkin harjoitusta omalle keholleni sopivaksi. Enää en harjoittele niin tiukasti 'sääntö-kirjan' mukaan tosin kunnioitan ja arvostan ashtangan systemaattisuutta ja siitä on omat suuret etunsa. Harjoitus tosin kasvaa ja kehittyy harjoittelijan mukana ja onkin ihanaa, että oikean harjoitussarjan opittua ja omaksuttua löytyy tilaa myös henkilökohtaiseen säveltelyyn. Kehoa tulee aina kuunnella, eikä koskaan pidä väkisin vääntää mitään. Harjoitus tulee tehdä lempeyden, määrätietoisuuden ja päättäväisyyden sopivalla kombinaatiolla. 

Sain ensimmäisen kosketukseni ashtangajoogaan 90-luvun alussa Petri Räisäsen ja Juha Javanaisen viikonloppukurssilla. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Laji nielaisi minut lähes kättelyssä. Tuolloin ei vielä ollut Helsingin astanga joogakoulua ja harjoittelimmekin Tanssivintin tiloissa 10 markan kertamaksua vastaan pienessä ryhmässä. 

Siitä se lähti ja ashtangan suosio alkoi kasvamaan Suomessa kuin lumivyöry. Italialainen Lino Miele kävi pitämässä Helsingissä kursseja ensin viikonloppujen muodossa ja myöhemmin viikon ja kahden viikon pituisina säännöllisesti toistuvina jaksoina. Juha ja Petri avasivat ensimmäisen ja pian toisen ja kolmannen ashtangajooga salin ja kohta olikin ashtangaa jo ympäri Suomea. 

Minä hurahdin harjoituksesta tuleviin hyviin kehon ja mielen endorfiineihin. 

Mutta mitä onkaan ashtangajooga? 

Ashtangajooga on filosofia, jonka tiedot ovat peräisin tuhansien vuosien takaa. Ashtanga tarkoittaa kahdeksaa jäsentä tai haaraa; ashta-anga (kahdeksan-jäsentä) ja asana eli jooga-asento on vain yksi osa tätä kahdeksan osaista joogan järjestelmää; "The Eight Limbs of Yoga". Ashtangan toi länsimaihin tunnetuksi Intialainen Pattabhi Jois, josta tuli lukemattomille ashtangeille suuresti kunnioitettu ja rakastettu "Guruji". 

Vaikkakin ashtanga perustuu vanhoihin autenttisiin kirjoituksiin (Mestari Patanjali) se on kuitenkin kaikille, iästä ja kunnosta riippumatta, tarkoitettu elävä traditio. Itse harjoitusta luonnehditaan liikunnalliseksi, fyysiseksi ja dynaamiseksi joogaksi. Harjoituksessa korostetaan oikeaa hengitystekniikkaa (Ujjayi-hengitys), bandhoja (kehon sisäisiä lukkoja) sekä drishtejä (katseen kohdistuspaikkoja).

Ashtangan harjoittelu aloitetaan rauhallisesti ja kärsivällisesti toistamalla ensimmäisen sarjan ensimmäisiä asanoita eli jooga-asentoja. Vähitellen kehon ja mielen vastaanotto kyky kasvaa, keho vahvistuu, notkeutuu ja mieli vakaantuu. Keho ja mieli jatkavat puhdistautumista harjoituksen myötä ja oppilaan edistyessä opettaja antaa oppilaalle uusia asanoita oikean systemaattisen järjestyksen mukaan. 

Ashtangajoogaa suositellaan aloittamaan ohjatuilla tunneilla, jotta harjoitus opitaan oikein ja turvallisesti. Kullakin asanalla on omat terapeuttiset vaikutuksensa ja onkin tärkeää, että harjoitus tehdään oikeassa järjestyksessä. Kun ensimmäinen sarja on opittu tiettyyn pisteeseen, kertoo opettaja oppilaalle koska hänen tulee siirtyä ns. Mysore-harjoitukseen eli "self-practice" (itse-harjoitteluun). 

Ashtangasta on monia hyötyjä niin fyysisellä kuin henkisellä puolella. Se vahvistaa kuntoa tuntuvasti, notkeus lisääntyy, keskittymiskyky ja ajatus kirkastuu ja olon valtaa  kokonaisvaltainen tasapainon ja hyvän voinnin tunne. Lisäksi se vaikuttaa suotuisasti lihasten, verenkierron, sisäelinten ja aineenvaihdunnan toimintaan. Itse havaitsin harjoituksen tultua säännölliseksi kuinka mm vatsa toimi kuin unelma. Niin moni asia elämässä muuttui parempaan suuntaan ja tästä voisin kirjoittaa paljon enemmän. Koitan vain tiivistää tämän artikkelin suht inhimillisen pituiseksi eli luettavaksi. 

Ashtangasta kiinnostuneille suosittelen lukemiseksi Petri Räisäsen kirjaa: ASTANGA. Myöhemmin jatkolukemiseksi Räisäsen toista kirjaa: nadi sodhana, jossa käsitellään ashtangan toinen asentosarja. Molemmat kirjat ovat kirjoitettu todellisen asiantuntijan toimesta ja itse palaan näihin kirjoihin aina uudelleen ja uudelleen. 

Suomessa on tätä nykyä valtavasti joogaa ja ashtangasalejakin on putkahdellut kuin sieniä sateella. Itse voin suositella Helsingin Astanga Joogakoulua, sillä se oli minulle se ensimmäinen koulu ja rakkaus. Itse olen havainnut, että yleisesti ottaen kannattaa kokeilla eri jooga-ohjaajia. Kaikki ei välttämättä natsaa kaikille. Kun löytää opettajan, joka värähtelee oman sydämen tasolla, sen kyllä tietää ja tuntee heti. 

Tietenkin on myös käytännöllisistä syistä järkevää ja realistista koittaa löytää sali, joka olisi lähellä joko kotia taikka työ- tai opiskelupaikkaa jotta tekosyiden varjolla harjoituksesta joustaminen ei olisi yhtä helppoa. Usein käy kuitenkin niin, että 'nälkä kasvaa syödessä' eli harjoitus tempaisee positiivisesti mukaan ja siitä ei halua jäädä paitsi kovin heppoisista syistä. 

Traditio on, että harjoitus tehdään kuutena päivänä viikossa ja yhtenä päivänä levätään. Aloittelija tietenkään ei lähde heti tähän rytmiin vaan aloittaa itselle ja omalle kunnolle sopivasti vähemmillä harjoituskerroilla. On motivoivaa huomata, kuinka pikkuhiljaa harjoituskerrat ja oma stamina lisääntyvät ja harjoitukseen kasvaa oikea palo. 

Ps . Koti-joogaajille tiedoksi: minulta on myös ilmestynyt joogavideo: "The Eight Limbs of Yoga". Siinä valaisen Ashtangajoogan  kahdeksan eri haaraa, mitä ne ovat ja teemme ashtangan ensimmäisen sarjan liikkeitä. 

Sessiot ovat jaettu kahdeksaan osaan joista kukin noin 30min pituinen. Videot soveltuvatkin hyvin myös kiireiselle koti-joogaajalle ja kerrallaan voi tehdä joko vain yhden jakson tai useamman peräkkäin. Löydät ne täältä: www.SeeBeNow.com - hae "The Eight Limbs of Yoga", koekatsele ilmaiseksi ja jos haluat täydet katseluoikeudet, voit liittyä jäseneksi erikoishintaan. Saat peräti 50% alennusta vuosijäsenyydestä rajattomalla katseluoikeudella kun käytät promo-koodia "sanna". Helppoa, hauskaa ja jopa huokeaa! 

Iloa harjoitukseen! 💟

Kommentit (2)

Vierailija

Hei,
Astangajooga on upea harjoitus, itse suosittelen Suomessa Moolaa ja Moolan Astangaopettajia. Moolassa opettaa mm Suomen ainoa sertifioitu astangaopettaja ja muutama 2. Sarjan opetusluvan saanutta opettajaa. Oletko itse käynyt siellä?

ParatiisiSaarenMamma
Liittynyt20.11.2016

Hei vierailija ja kiitos palautteestasi :)

Moolasta olen kiinnostunut kovasti ja minulla on intuitiivisesti lämpimät vibat ko salista. Koska en itse ole vielä päässyt kokeilemaan ashtanga-harjoitusta Moolassa, en pystynyt sitä vielä suosittelemaan. Vitsi kun ehtisin nyt kesällä siellä käydä koklaamassa, olisi ihanaa!

Hei tämä oli hyvä tieto sinulta, otan neuvosta vaarin! Kiitos ja kaunista kevään odotusta 💟

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Sanna kirjoittaa elämästään Balilla jooga-ohjaajana ja -kouluttajana, Brittimiehen puolisona, surffaavan teinipojan ja kolmen koiran seka yhden kissan äitinä. Blogissa käydään läpi teemaa voiko paratiisilla olla myös varjopuolet ja iloitaan elämän pienistä suurista ihanuuksista ainaisen auringon alla. Joskus myös kaihotaan hiukan kauas koto-Suomeen karjalanpiirakoiden ääreen.

Kategoriat