Kirjoitukset avainsanalla Ilmiöt

Oliskohan se ollut just viime viikolla, kun tuumasin kaverille, että "kyllä ton bomberin kans Martensit olis jo vähän too much". No, nopeestipa takki kääntyi, tai siis maiharit sujahtivat kinttuihin, kun ei tänään oikein mitkään muutkaan kengät tuntuneet passaavan asuun. Mut onhan tää nyt vähän siinä ja siinä, että onko tässä jo liian skinhead-vibat. (ja viittaan just rasisti-skineihin) Tommin arvio oli, että farkkuminihame pelastaa paljon. Vaaleat farkut sen tilalla olisivat kuulema olleet liikaa. 

Vaikka kuinka joku sanoisi, ettei viestitä pukeutumisellaan yhtään mitään, niin ihan tahtomattaankin sitä lähettää valinnoillaan jonkinlaista viestiä. Vaikka asu olisi sinulle itsellesi vain jotkut yhdentekevät rätit, niin sinut näkevät ihmiset katsovat niitä omien tietojensa ja tunteidensa värittämien lasien läpi. Tällaisissa tapauksissa, kun jotkut vaatteet ja niiden yhdistelmät ovat leimaantuneet erityisesti tiettyjen ryhmien ja aatesuuntien edustajien "univormuksi" on tahattomien viestien lähettäminen enemmän kuin todennäköistä. 

Itselleni henkilökohtaisesti tämä asu on vain kiva kokonaisuus, kun nyt satun tykkäämään sen kaikista osista ja siitä miltä ne näyttävät yhdessä. Muoti lainaa koko ajan eri alakulttuureista ja sen myötä moni aiemmin pienen piirin pukeutumisjuttu on levinnyt myös muiden käyttöön. Vaatteet voivat olla jossain tilanteessa vain ja ainoastaan vaatteet, mutta toisessa paikassa, tilanteessa ja kontekstissa ne saavat suuremman merkityksen.

En siis pukisi tätä asua päälleni, jos minut vietäisiin aikakoneella 90-luvun Joensuuhun. Eikä pilotti+maiharit ehkä herättäisi kovasti luottamusta myöskään Helsingin Rautatintorilla. Tämän hetkisen valtavirtamuodin keskellä ei asuvalintani kuitenkaan ihan normaalina arkipäivänä Porissa tunnu kovinkaan "vaaralliselta". Mutta huolimatta omasta "nämä on vain vaatteita, ei aatteita" -ajatuksestani huolimatta on asioiden taustat ja laajasti olemassa olevat mielleyhtymät hyvä tiedostaa. 

Vaikka kuinka haluaisi, ettei kukaan/ketkään omisi jotain tiettyjä vaatteita ja niiden yhdistelmiä oman negatiivisen agendansa tunnusmerkeiksi, niin sitä vain tapahtuu. Miettikääpä vaikka Kiitos-huppareita. Niin paljon kuin itsekin olen kovin kiitollinen sotiemme veteraaneille, niin kyseistä asiaa julistavat vaatteet ovat hyvin vahvasti profiloituneet sellaisten kansalaisten kamppeiksi, joiden muihin ajatuksiin en todellakaan voi yhtyä. 

On näitä omia pukeutumisvalintoja siis hyvä tällaisissa tilanteissa pohtia. Että ainakin tekee valintansa ihan tietoisena siitä, mitä joku erilaisella kokemuksella ja historialla varustettu ihminen voi ajatella nähdessään sinut ja asusi. 

hame - Junarose (saatu) / t-paita - KappAhl / takki - KappAhl XLNT (saatu) / kengät - Dr. Martens / laukku - Diesel / aurinkolasit - Lindex

 

Eli tämä oli kivan näköinen, mutta ainakin itselle ajatuksia herättänyt asu.

Jos muuten tuo Junarosen farkkuhame kiinnostaa, niin sitä löytyy just nyt heidän verkkokaupasta! Koot 42-54, mulla kuvassa koko 44. 

Kommentit (12)

Veera
Liittynyt2.9.2015

Totta, on niissä eri fiilis kuin matta maihareissa!

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mulla raukalla sattuu tällaisia mokia, kun mulle ei oo vielä kukaan opettanut miten 35 vuotiaana pitäis pukeutua. Ehkä sä kerrot mulle?

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Maarit U

Hmm...muutoin kyllä tykkään blogistasi oikein kovastikin, mutta nyt vähän särähti tuo diagnoosi kiitos- huppareista. Noin niinkun meillä on niitä 4kpl, ostettu aina kun paikallinen moottoripyöräkerho niitä on myynyt. Rahat menneet suoraan veteraaneille ja kaikilla hyvä mieli. Oma ajatusmaailmani on todella avoin, suvaitsevainen ja ei millään tavalla ole ollut, eikä tule olemaan lokeroiva tahi rasistinen. Päinvastoin. Ylipäätään...millään asialla lokeroiminen on huonompi juttu. Toki, jokaisessa kulkijakunnassa on laidasta laitaan mielipiteitä ja toki tiettyjä kledjuja käyttävät profiloituvat helpommin...parempi sana ehken näkyvämmin. Kyllä tiettyjä ajatuksia on niillä kiitos-hupparityypeillä ja sitten niissä on niitäkin, jotka haluavat vain auttaa. Samoin kun ns. paremmin & fiksummin pukeutuvat, molempia suuntia myös heissä. Oh well...tämä oli vain oma näkemykseni. Homma taitaa riippua aina henkilöstä, joka vaatetta kantaa...

Veera
Liittynyt2.9.2015

Niin mut just siitähän tässä koko tekstissä oli kyse, että jokainen tulkitsee oman kokemus ja ajatusmaailmansa kautta. Ja siitä, että joidenkin perseilijöiden vuoksi jotkut vaatteet ns leimaantuu. Valitettavasti mun päässä ne kiitos-vaatteet ovat saaneet sellaisen "rajat kiinni"-leiman. Ei se tarkoita ettenkö tajuaisi kyseisen vaatteen kantajissa olevan vaikka minkälaisia ihmisiä, mutta silti joku vaate voi leimautua stereotypisesti ja negatiivisesti ihmisten päässä. Ja kuten sanoin jokainen tulkitsee oman kokemusmaailmansa kautta.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

RK

Tartuit asiaa, joka on mietityttänyt itseänikin pidemmän aikaa. Jotkut ryhmittymät ovat omineet joitakin vaatteita tai koruja univormukseen ja jos joku tulee niitä kantaen vastaan, niin valitettavasti itsekin leimaan kyseisen henkilön  "aatteen" kannattajaksi. Eniten minua surettaa Suomen leijonan kantajien leimautuminen. Mielelläni itsekin kyseistä korua käyttäisin, mutta en halua leimautua rasistiksi. Valitettavasti näin tapahtuisi, jos sellaisen kaulaani ripustaisin.

Vierailija

On tosiaan harmi, että jotkut vaatteet leimataan tiettyihin ajatusmalleihin, mutta niin se vain on.

Ja sekin on totta, että moni asuvalinnoillaan haluaa kertoa ajatusmaailmastaan ja asenteistaan. 

Ikä taas ei estä pukeutumasta jollain tietyllä tavalla. Jos joku vaate on mauton, niin se on mauton ihan minkä ikäisellä tahansa.

atomi

Mutta ilman "mauttomia" yhdistelmiä pukeutuminen olisi miljoona kertaa tylsempää. Kaikki normista poikkeava on pukeutumisessa niin piristävää, eikös :D

*jossu*

Juurikin siellä 90-luvun Joensuussa nuoruuteni viettäneenä en osaa suhtautua tähän pilottitakki-ilmiöön ihan neutraalisti (vaikka yritän muistaa, ettei iso osa nykyisistä pilotin käyttäjistä ollut edes syntynyt silloin eikä edes tiedä mitä se silloin edusti :D). Mulle siis pelkkä pilotti jo ilman maihateita on too much. Harmi sinänsä, ilman näitä värittyneitä laseja asusi olisi kyllä ihan kiva :)

Kissankello

Onko Junarosen hame minkälaista kangasta, joustaako/jäykkää/paksuhkoa vai mukavan pehmeähköä?

Veera
Liittynyt2.9.2015

Sellaistq suht pehmeää farkkua, mut ei se juurikaan jousta

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

"Osaatko nuolla pi***a?". Voitteko naiset kuvitella, että lähettäisitte tuollaisen viestin jollekin tuntemattomalle ihmiselle? Tuosta vaan niin kuin keskustelunavauksena. Juu, en minäkään. Mutta eräs vastakkaisen sukupuolen edustaja puolestaan lähestyi minua tänään somessa viestillä, joka kuului, että "osaatko ottaa suihin?". 

Mua ärsyttää ja vaivaa nyt melkoisesti, kun toisaalta tietenkin haluan ohittaa tuollaisen ihan vaan klikkaamalla ääliön viestin roskakoriin, mutta kun sitten toisaalta tekisi mieli annattaa sille tyypille ihan täyslaidallinen siitä kuinka väärin tuollainen käytös on. Miksi mä edes puhun siitä sanalla "käytös", kun siis tarkoitan, että seksuaalinen ahdistelu on väärin ja yököttävää ja ahdistavaa.

Ja nyt mä alan miettimään, että olenko minä nyt liian herkkä ja vedän herneet pienistä, että "sehän oli vaan yksi viesti, kukaan ei sentään kourinut mua tissistä". Mutta, kun siinähän päästäänkin juuri asian ytimeen, että kaikenlainen seksuaalinen ahdistelu, myös sanallinen, kuten vaikkapa tuollainen viesti, on kuvottavaa vallankäyttöä. Sanotaan toiselle jotain, jolla osoitetaan hänen olevan sanojan silmissä vain pala lihaa ja mikä tahansa vastaus saa ahdistelijan vierittämään vastuun sekä omasta käytöksestään että sen aiheuttamista tunteista uhrin niskaan. 

"No mitäs pukeudut noin? Selvästi kerjäät kommentteja." "Ei tarvii noin vähästä pillastua, pihtarihuora." (Pihtarihuora onkin muuten aivan upea paradoksi, mutta ihan olen kuullut itseänikin tuolla sanalla haukuttavan) Että ihan on vaan oma vikani, että joku kyselee minulta suihinottotaidoistani ja ihan on vaan itsestäni kiinni, että asia tuntuu minusta epämiellyttävältä ja inhottavalta. Niin ne ahdistelijat haluaa saada kohteensa tuntemaan ja oikeuttaa siten toimintansa. 

Huomaan tällaisten tilanteiden herättävän mussa enemmän ajatuksia ja ahdistusta mitä vanhemmaksi tulen. Nuorempana häiritsevää kommentointia kohtasi niin paljon, että siihen jotenkin jo turtui ja alistui ehkä jossain määrin jo ajattelemaan, ettei siltä voi välttyä. Nyt aikuisempana huomaan ottavani asian vakavammin. Sitä mukaa kuin oma seksuaalinen itsetunto on noussut, on sen loukkaamisesta tullut omissa silmissä entistä vakavampaa. 

Ja siitä syystä, että se on ahdistavaa, ällöttävää ja vakavaa, aion nyt lähettää sille idiootille viestin, jossa kerron hänen viestinsä olleen loukkaava ja epätoivottu ja sen jälkeen estän hänet, sillä pidempää keskustelua en todellakaan halua. Tyyppi varmasti itsekin tietää käytöksensä olevan ei-toivottua, mutta vaikenemisen ja vastaanottamisen sijaan haluan aktiivisesti tuoda esille, etten hyväksy tuollaista paskaa. 

Näin naistenpäivänä haluan siis vain muistuttaa kaikille, että seksuaalista häirintää ei pidä hyväksyä eikä sietää. Ei millään tasolla. Ei edes jonkun random kusipään lähettäminä viesteinä. Sanotaan vastaan ja puututaan tilanteisiin, jos/kun sellaisia vastaan osuu.

Vedetään itse omat rajamme!

 

Kommentit (18)

Vierailija

Hyvä keskustelun aihe! Vaikka ensin kun näin otsikon niin tuli sellainen tunne että nyt ohitan tämän tällä kertaa...onneksi en ohittanut. Tuo on hyvä aihe. Ja juuri itsenikin kohdalla että mitä vanhemmaksi ja kai viisaammaksi sitä tulee sitä enemmän tuollaiset sanomiset suututtaa ja inhottaa. 

Veera
Liittynyt2.9.2015

Niin, otsikko on ällö ja luotaantyöntävä, mutta juuri sitä oli saamani viestikin. :(

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Ei vissiin ole pakko lukea? Vai oliko tuo Veeran saama kysymys mielestäsi jotenkin relevantti tai asiallinen?

Veera
Liittynyt2.9.2015

Tämän blogin lukeminen on tosiaan vapaaehtoista. Jos sisältö ei miellytä, niin ei kannata itseään kiusata lukemalla.

Tai sitten voi esittää toiveita, että mitä haluaisi lukea. Mutta pelkkä "jutut vaan huononee"-kommentti on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

-Lina

Väkivalta on aina väärin, oli se fyysistä, seksuaalista, rahallista tai henkistä väkivaltaa. Teki sitä tuttu tai tuntematon, oma puoliso tai kaverin puoliso. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi sain 13-vuotiaana kaikki "likaiset sedät" perääni, en pukeutunut "provoisoivasti" tai hakeutunut tietynlaiseen seuraan. Bussissa koulumatkalla tai linja-autoasemalla deekumpi ikämies saattoi tokaista "anna pillua" tai kysellä olenko yli 15-vuotias, etten olisi sakkolihaa ja voisin tulla käymään hänen luonaan. Vaikka en onneksi kohdannut mitään muuta kuin sanallista ahdistelua, jäävät sanatkin mieleen ja vuosienkin jälkeen puistattaa. Muutama vuosi sitten junassa matkustaessani nämä asiat nousivat uudelleen mieleeni, kun käytävän toisella puolella istui kaksi 10-12-vuotialta vaikuttavaa tyttöä. Viereeni istahti humalassa oleva mies, joka alkoi sopertamaan tytöille mitä kuuluu. Ensin seurasin onko mies tytöillä tuttu, mutta vahvasti vaikutti ettei ihan mieleinen keskustelu tytöille ollut, joten tökkäsin miestä kylkeen että lähde menemään siitä.

Näitä tarinoita varmasti löytyy monelta, niin naiselta kuin mieheltä. Tasa-arvoa on kuitenkin sekin, ettei miestenkään pakaroita puristella luvatta tai puhuta asiattomia. Hyvä kun nostat näitä epämiellyttäviäkin aiheita keskusteltavaksi!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Toi olis just tärkeetä, että uskallettais puuttua tilanteisiin, jos huomaa muita ahdisteltavan. Toivoisi, että itseäkin olisi joku välillä puolustanut nuorempana, kun ei itse osannut ja uskaltanut sanoa ahdistelijoille vastaan.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Aaaa

Tässä parina päivänä on tullut taas kivasti muistutusta siitä että vaikka meillä on tää hieno sukupuolinen tasa-arvo, niin äijäkaverin salakuvaamia naimisvideoita ei tarvitse ilmoittaa poliisille "koska se on mun ystävä" ja naistenpäivän kunniaksi rautakauppa tarjoaa mulle maililla tarjouksessa pinkkiä keittiön yleiskonetta ja vittu höyryimuria. Hyvää Yhdistyneiden kansakuntien naisten oikeuksien ja kansainvälisen rauhan päivää vaan meille, daamit. Ei edes viitsitä esittää että maailma on valmis, jooko. <3

Veera
Liittynyt2.9.2015

Jep, ei oo maailma todellakaan valmis. Pitää vaan muistaa pitää epäkohdista ääntä, niin ehkä asiat muuttuu askel kerrallaan.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Pipsnam

Musta on hyvä, että otat tämmöisenkin asian esiin! Ja hyvä juttu, että laitoit viestiä takaisin etkä vaan ohittanut tilannetta! Paha sanoa kyllä, miten ahdistelija sen ottaa vastaan, kun ei osaa yhtään ajatella mitä sellasten päässä liikkuu muutenkaan.

Mä oon yleensä vastannut ahdisteluihin huumorilla, mikä ei varmastikaan ole hyvä asia mutta kai tavallaan mun puolustautumiskeino sellasissa tilanteissa. Oon useamman kerran välttynyt todella uhkaaviltakin tilanteilta huumorin avulla, ja näissä tilanteissa tuntuu että ahdistelijakin on usein lopuksi tajunnut olleensa vähän dorka. Niissä tilanteissa, joissa oon yrittänyt "vihasesti" puolustaa itseäni, on vastaanottokin ollut entistä vihamielisempää ja turpaankin oon sellasessa tilanteessa saanut. Mikä on tietty ihan perseestä, koska itseään pitäis saada puolustaa just niinkuin miltä tuntuu, ilman että tarttis pelätä vielä pahempaa. Enkä tiedä miten toi huumorilla ottaminen loppujen lopuks ruokkii tällasten ahdistelijoiden käytöstä, mutta tosiaan ainakin niissä mun tapauksissa se on vähentänyt vihamielisyyttä ja ehkä niille jää edes vähän sellanen olo että tuntemattomat naiset voi olla esim vaikka ihan kivoja tyyppejä eikä pelkkiä huorittelun kohteita.

Mutta niinkun aikasempi kommentoija sanoi, tässä maailmassa on vielä paljon parannettavaa. Jo se on väärin, että joutuu miettimään sitä, suhtautuuko/vastaako "oikein" ahdisteluihin. Ihankun jollain tavalla olis ite vastuussa sellasen ihmisen käyttäytymisestä!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Toki hyvä, jos huumorilla saa vähennettyä vihamielisyyttä, mutta ei mun mielestä ahdisteleville idiooteille tarvii jäädä mitenkään sellainen olo, että "tuntemattomat naiset voi olla esim vaikka ihan kivoja tyyppejä". Miksi tarttis, jos eivät itsekään ole kivoja tyyppejä?  Mutta aina siis tottakai koittaa toimia sen mukaan, et millaisella vastauksella ajattelee pääsevänsä tilanteesta pois turvallisimmin ja helpoiten.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Ai-van kaikki on niin suhteellista. Kun tapaat tarpeeksi tuollaisia niin meikämandoliinikin alkaa kohta tuntua kommentteineen lähes herrasmieheltä ja huomaat miten herkkänahkainen paskantärkeä pienestä nipottaja oikeasti oletkaan ja sinusta tulee ehkä parempi suvaitsevaisempi ihminen tuon oivalluksen myötä...

Vierailija

Joo, olet puolittain oikeassa: kun tuollaisiin sovinistisiin paskiaisiin törmää tarpeeksi usein ja joutuu tarpeeksi monta kertaa latistetuksi vain pelkäksi p*llunkantotelineeksi, niin väsyyhän sitä eikä jaksa kaikesta vääntää. Ei siitä kuitenkaan suvaitsevaisemmaksi ihmiseksi tule, vaikka ehkä se tietyistä miehistä siltä vaikuttaa kun nainen vain hymyilee kiltisti kun vähän kouritaan perseestä ja kommentoidaan tissejä. Naisesta ei siis tule parempaa ihmistä, mutta maailmasta kokonaisuutena tuli taas vähän paskempi paikka olla nainen ja ihminen.

Veera
Liittynyt2.9.2015

No, voin sanoa, että mä olen mielelläni sellainen paskantärkeä pienestä nipottaja, joka ei hyväksy seksuaalista ahdistelua. Eikä mulla ole mitään tarvetta tulla suvaitsevaisemmaksi ihmiseksi sellaista harrastavien paskapäiden suhteen.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Hyvä Veera! Asiat ei muutu, jos niistä aina vain vaietaan. Tästä postauksesta herneet nenään vetässeille miehille totean, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Se on just ihan älytöntä se mitä ölinää se aina aikaansaa joissain miehissä, kun puhutaan siitä, että tollanen seksistinen paskakäytös ei oo ok.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Vai olisiko niin, että ne katkerat naiset joita sovinistiset siat eivät ole huomioineet esimerkiksi törkeyksillä ja kourimisilla ovat kaikkein innokkaimpia ottamaan kantaan näihin epäkohtiin, koska tuntevat olevansa ikään kuin vähemmän naisia tai naisellisia kun eivät ole saaneet miehiltä edes tuollaista sinänsä negatiivista sekä tuomittavaa huomiota, jonkinlaista outoa keroutunutta kateutta ehkä...

Veera
Liittynyt2.9.2015

Juu, kun sellaiset limaiset "otatko poskeen?" sun muut tokaisut ja perseestä kouriminenhan se on toki naisten toivelistalla ihan ykkösenä. En voi muuta sanoa, kuin että oot kyllä harvinaisen idiootti ihminen tuon kommenttisi perusteella.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

"Me naisethan ollaan kaikki ikuisella laihdutuskuurilla ja koetaan onnistumisen tunnetta, jos mahdutaankin vähän pienempään vaatteeseen."

"Luulenpa, että kukaan nainen ei ole vartaloonsa täysin tyytyväinen, olipa sitten ylipainoa tai ei."

Siinä kaksi virkettä, joihin kuluvana viikonloppuna törmäsin. Toisen päästi suustaan eräs luennoitsija ja toisen luin yhdestä fb-ryhmästä. Ja tiiättekö mua otti kyllä taas pattiin. Mä en ymmärrä miksi tuollaista "mantraa" hoetaan ja miksi sitä pidetään jonain yleispätevänä totuutena. Kun kerta toisensa jälkeen toistellaan, että ihan varmasti kaikki naiset jotain paikkaa itsessään inohavat ja haluavat kaikki olla hoikempia, niin siinä alkaa viimeinenkin itsestään aidosti pitävä ihminen miettiä, että onko mussa jotain vikaa, kun olen itseeni tyytyväinen. 

Luin facebookista viikonloppuna myös tuttavani 2,5 vuotiaan tyttären sanat katsellessaan itseään peilistä, ne kuuluivat seuraavasti: "wautti wau, miten nätti tyttö!" Just oikea ja ihana asenne, niin kuin lapsilla lähtökohtaisesti on. Mutta miettikääpä mitä sitten käy noille itsestään vilpittömästi pitäville lapsille, kun riittävän usein kuulevat alussa lainaamieni kaltaisia viestejä. Sitä alkaa miettiä, että pakkohan sitä on jotain vikaa olla, koska kukaan nainen ei ole vartaloonsa tyytyväinen. 

Tuo "me kaikki naisethan ollaan ikuisella laihdutuskuurilla.." -juttu jatkui luenonoitsijan hakiessa vahvistusta toteamuksellaan kysymällä yleisöltä, että "kuka tunnistaa tämän itsessään?" Minä vastasin niin kuin asia oli, että "en itseasiassa tunnista". Keskustelu jatkui siitä, että muotinäytöksen vaatteita sovittaessa jouduinkin pyytämään parista vaatteesta pienempää kokoa mitä minun tiedoissani oli asiakkaalle ilmoitettu ja luennoitsija halusi kuulla, että miltä tuo minusta tuntui. Sitä tunne-sanaa korostettiin oikein pariin otteeseen. Oletuksena kenties, että kokonumeroltaan pienempien farkkujen mahtuminen olisi aiheuttanut minussa jotain suuriakin riemunkiljahduksia. Tai kuten hän sanoi "tunnemme itsemme paremmiksi mahtuessamme pienempään vaatteeseen".

Mutta ei, pahoitteluni, että en tähän yleiseen naisten totuuten lähde mukaan. Mua ei se kokolappu hetkauttanut yhtään mitenkään, ei vaatteen kokonumero herätä minussa tunteita. Minä olen realisti, joka tietää kyllä omat mittansa, muhkuransa ja mallinsa eivätkä ne siitä mihinkään muutu olipa vaate päälläni minkä kokoinen tahansa. Joten miksi ihmeessä se herättäisi minussa mitään tunteita, että jollakin merkillä minun housukokoni on pienempi kuin toisella. Hyvä tietää ostoksia tehdessä, mutta ei muuta.

Mutta tuntuu usein, että uin vastavirtaan tässä asiassa muutenkin, sillä minä kuulun siihen ilmeisesti sitten yksisarvisiakin harvempaan lajiin kuin naiset jotka ovat tyytyväisiä vartaloonsa. Ja nyt, mä niin tiedän, että siellä on ihmisiä jotka tuon lauseen lukiessaan ajattelvat, että "no mutta eihän se voi eikä saa olla tyytyväinen, koska se on läski!" Se on ihan hirveä huutava vääryys, jos joku kauneusihanteeseen sopimaton sanoo olevansa itteensä tyytyväinen, koska kenenkään, ei edes niiden joiden hoikkia mallivartaloita media ihannoi, kuulu olla tyytyväisiä. Aina on jotain mitä voi itsessään inhota ja aina voi olla kolme kiloa hoikempi! 

Ja älkää käsittäkö väärin, ei se tyytyväisyys tarkoita sitä, etteikö silti voisi yrittää tehdä muutoksia. Ei minua esimerkiksi haittaa, jos onnistuisin taas aloittamallani salitreenillä saamaan joskus vaikkapa hieman hauista esiin, mutta en ajattele, että käsivarteni olisivat rumat tai huonot nykyisessäkään olomuodossaan. Enemmän kuin käsivarsieni (ja koko vartaloni) muoto ja ulkonäkö, minua kiinnostaa se mitä sillä voi tehdä.Jos pitää itseään rumana ja huonona, niin tuskin se siitä hyväksi muuttuu vaikka mitä tekisi, aina vaan keksii uusia asioita joihin olla tyytymätön. Jonkun toisen perse on siltikin aina vielä omaasi parempi. Mutta jos on jo mielestään ihana ja hyvä, niin siitä on helppoa lähteä vielä parantamaankin. Tyytyväisyys on sitä, ettei ole tarvetta ajatella itsestään rumasti, niin kuin harmillisen moni nainen tuntuu tekevän.

Mä olen monta kertaa miettinyt syitä siihen, miksi olen itseeni tyytyväinen ja voin aidosti sanoa tykkääväni myös vartalostani. Vielä nytkin, vaikka se on kymmeniä kiloja suurempi kuin joskus nuoremana. Asiaa minulta myös usein kysytään. Sillä kuten sanoin, se nyt vaan tuntuu olevan kovin ihmeellinen asia ja jopa ikään kuin kiellettyä. Yksi syy lempeään suhtautumiseen itseäni kohtaan on varmasti saamani kasvatus. Minun ei ole tarvinnut kotonani koskaan kuulla kenenkään ulkonäkövoivotteluja ja koen saaneeni kehut ja kiitokset osaamisesta ja tekemisestä ennemmin kuin ulkonäöstä. Olen aina keskittynyt enemmän siihen mitä osaan kuin miltä näytän ja kun itsetunto ei ole rakentunut ulkonäön mukaan, on se helpompaa ottaa sellaisena kun nyt sattuu olemaan. 

Olen realisti ja minulla on täysi ymmärrys siitä miten kaukana ns. yleisistä länsimaisista kauneusihanteista olen, mutta se ei estä minua olemasta tyytyväinen itseeni. Mulla on naama päässä ja vartalo joka toimii, mistä tässä pitäisi kitistä ja olla surullinen? Ai siitä, että on isompi maha kuin monella muulla? Tai siitä, että takamukseni on hyllyvämpi kuin jollain toisella? Vai siitä, että maailmassa on ihmisiä joita mun ulkonäkö ei miellytä? Mä en vaan saa kiinni noista ajatuksista. Mä näen kyllä että pepussani on selluliittia (se se vasta on kuulema naisen vihollinen nro 1!) ja että rintoihini on maan vetovoima tarttunut jo melkoisesti. Mutta mä en ymmärrä miksi mun pitäisi antaa tuollaisten asioiden vaikuttaa siihen , että mä olen itse itselleni ihana. 

Olen usein kirjoittanut itsensä hyväksymisen tärkeydestä ja siitä miten siitä miten vaikkapa oman ulkonäön soimaamisesta ei ole mitään hyötyä kenellekään. Mutta just nyt noita postauksen alussa lainaamiani lausuntoja miettiessä mun tekee mieli sanoa vaan, että ok, jos sä et voi olla tyytyväinen itsees ja koet, että pienempi kokolappu tekis susta paremman ihmisen, niin se on sitten niin. Mutta mitä jos lakattais hokemasta tuota, että kaikki naiset on itteensä tyytymättömiä ja hyväksyttäis sekin, että joku toinen saattaa elää ihan ittestään tykäten.

Että etsi sä siellä ihan rauhassa virheitä naamastas ja vyötäröltäs, jos niin haluat, mutta älä pakota kaikkia muitakin tekemään niin. Älä oikeuta omaa tyytymättömyyttäsi, sillä että "no ei kukaan muukaan ittestään tykkää". 

Mutta ennen kaikkea, vaikka miten näkisit vartalossas virheitä, niin pidä ne omana tietonasi ja lärvisi ummessa edes lasten ja nuorten läheisyydessä. Kaikkien ei tarvii kasvaa pitämään totuutena sitä, että kaikki naiset olisivat ikuisella laihdutuskuurilla ja aina tyytymättömiä itseensä.

Kommentit (48)

hannamariavv

Aamen tälle. Mulle käy joskus niin (etenkin housuostoksilla) että masennut kun nuo samperin mm. Cubuksen makkarankuoret ei mahdu päälle. Kun meen 'ei-teinikauppaan', sanotaan nyt vaikka KappAhliin, löytyy jo sopiva koko ja istuukin päälle. Tyytyväisenä lähden kaupasta ja en ajattele asiaa sen enempää. En ajattele laihduttamista koko aikaa, ennemminkin ajattelen sen niin että tahdon saavuttaa sen hyvän olon ja keveämmän fiiliksen mikä oli kun perä oli kapeampi eikä ollut extratissejä selässä - tämä tulee sitten ajan myötä enkä ota siitä stressiä. Tykkään silti kropastani tällä hetkellä vaikken ole aivan täysin sinut sen kanssa - mulla on lihasta ja melko tasapainoinen kroppa pituuteeni lähden.

hanna

www.hannamariav.com

Muthar

Oon niin samaa mieltä tästä! Toi kaks vuotiaan kommentti oli tosi herttainen ja toivottavasti hän saa säilyä itselleen ihananan ilman, että kukaan sitä itsetuntoa tyhmänä murjoo. Meidän muksujen päiväkodissa tällä hetkellä valitettavasti on nyt toisin. Kolme- neljä vuotiaat on tämä maailma onnistunut jo niin saastuttamaan että siellä vertaillaan kenellä on ohuimmat reidet ja pienin masu :( Ei tartte ihan kauheesti ihmetellä enää, että mistä se tulee. Vaikka kotona kehutaan ja kerrotaan kuinka ihana on niin osuu se varmaan syvälle tollaseen ihmistaimeen, kun onkin ryhmän toisiks paksuimmat reidet. Kysyn itseltäni, miks tää meni näin!?

Veera
Liittynyt2.9.2015

Apua, toi on ihan kauheeta että ipanat oppii tohon ulkonäön vertailuun jo noin pienenä. :(

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Just näin. Pätee moneen muuhunkin asiaan. Lapsilla on valtavasti itseluottamusta ja intoa jota pitäis vaalia. Mikään ei ole ihanampaa kun neljävuotias joka tekee mukeista itselleen robottikädet ja toteaa että "mä oon nero!"

Veera
Liittynyt2.9.2015

Voi kun saatais me aikuisetkin jostain takas tuollaista asennetta, että osattais iloita ja olla ylpeitä omista saavutuksistamme, oli ne sit robottikäsiä tai jotain muuta. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Belle

Olen täysin samaa mieltä koko postauksen sisällöstä, juuri näitä samoja asioita olen mielessäni pyöritellyt, ja vähän tähän etäisesti liittyen kirjoitin myös meidän blogiin painoasioista muutama viikko sitten. 

Nuo alun sitaatit siitä, millaisia "kaikki naiset" ovat, alkoivat vituttaa saman tien. Vihaan yli kaiken sitä, että sanoja pistetään minun suuhuni tai minun puolestani kerrotaan, mitä minä muka tunnen. Ihan sama, vaikka minua ei tässä yksilöidä, minuun ei tarvitse viitata ryhmän osanakaan, jos se mitä väitetään, ei ole totta. (Eikä sellaista väitettä muuten taida ollakaan, mitä voisi kaikista naisista sanoa. Ei edes, että kaikilla naisilla on kohtu.)

Toinen mikä ärsyttää on se, että jollakin ikuisella laihduttajalla, joka ei ole koskaan tyytyväinen itseensä, on toki oikeus hyväksyä se, että ei hyväksy itseään, mutta oikeutta sille hyväksymiselle ei tarvitse hakea sen kautta, että väitetään muiden ajattelevan ja toimivan samalla tavalla. Ja lisäksi, tarviiko tuollaista asennoitumista tosiaan vahvistaa? Jos tosiaan oltaisiin sellaisessa ikävässä tilanteessa, että maailmasta ei löytyisi yhtä ainoaa naista, jolla on terve itsetunto ja jota kiinnostaa elämässä enemmän muut asiat kuin oma kokonsa tai muu ulkonäköpiirteensä, niin eikö se olisi sellainen asia, josta kannattaisi pyrkiä eroon? Eikö kannattaisi silloin nimenomaan yrittää viljellä sellaista puhetta, joka saisi naiset rakastamaan itseään sellaisina kuin ovat?

Minähän olen itse ihan reilusti ylipainoinen ja olisin paljon mieluummin laihempi, koska se olisi helpompaa. Ennen kaikkea vaatteiden löytymisen kannalta. (Heh, jotenkin aivan naurettava ajatus, että minusta tuntuisi jotenkin hienoa mahtua vaatteeseen, jossa on pienempi numero präntättynä, jos kuitenkin olisin edelleen saman kokoinen kuin hetki sitten.) Olen ajatellut, että yritän tässä hissukseen saada syömistäni paremmaksi, (siis lisätä sitä, shocking!), mutta haluan tehdä sen, aloinpa sillä laihtua tai en, eikä mahdollisella laihtumisella ole kiirettä. Mahdollinen laihtuminen ei tee minua onnellisemmaksi, koska olen jo onnellinen, eikä tyytyväisemmäksi itseeni, koska olen jo tyytyväinen, enkä edes usko sen tekevän minua radikaalisti kauniimmaksi, koska olen jo ihan kaunis. Mutta selvästi länsimaalaisia kauneusstandardeja vastaavammaksi se minut tottakai tekisi, mikä olisi ihan jees, mutta pohjimmiltaan aika sama, koska sillä ei ole minun elämääni mitään vaikutusta. (Tai no työnhaussa sillä saattaa olla, mutta eipä sekään nyt arjessa näy.)

Olen minäkin joskus ennen muinoin ollut ahdistunut omasta ulkonäöstäni ja kehostani, ja olin silloin muuten nykyistä aika paljon hoikempi, vaikkakin silloinkin ylipainoinen. Se on vaan johonkin kadonnut. Ei vaan kiinnosta enää, ja olen ehkä kans vähän sellainen vastarannan kiiski. Miksi minun pitäisi tuntea ja kokea asita tietyllä tavalla vain siksi kun niin on tapana, tai sitä odotetaan minulta, jos mitään muuta perusteltua syytä ei ole?

Mutta kiitos hyvästä tekstistä. Ihanaa, että alan löytää yhä enemmän tyyppejä, jotka ovat samalla asialla! :) Käytät bloginäkyvyyttäsi juuri oikein. ;)

Veera
Liittynyt2.9.2015

Sanoitit tässä paljon omia ajatuksianikin jotka eivät päätyneet tekstiin.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Soffe

Itse en ole sinut itseni kanssa. Mulla on puolen vuoden aika noussut paljon paino, ja mua ahdistaa mun huono kunto. Ehkä enemmän se huono kunto, kun se kaikki hyllyvä läski. Ei ole mukavaa hengästyä näin helposti. Olen yrittänyt ajatella että tästä ei voi mennä kun ylöspäin. :D

Mua auttaa se että mun mies rakastaa mua tällaisena. Ja hän sanoo sen mulle. Ja se että on niin ihana lukea sun blogista miten pidät itsestäsi. Sillä on suuri vaikutus! Lukea että nainen pitää itsestään. Hieman järkyttävää että se on edes niin suuri juttu. Jokaisen _pitäisi_ pitää itsestään.

Ja mun on muuten pakko sanoa jotain mitä en ikinä kuvitellut sanovani! Laihana halusin isommat tissit. Nyt kun paino on noussut ja tissit tietenkin kasvanut mukana, niin haluaisin vain pienemmät tissit! Nehän on tiellä koko ajan. :D

Veera
Liittynyt2.9.2015

Argh, tissit.. Niihin mullakin on itsessäni vähän sellainen viha-rakkaus -suhde. Että silloin harvoin kun jokin omassa kropassa vituttaa, niin se on kyllä hinkit, sillä ne tosiaan on tiellä. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Jenn1n

Niin harvoin kommentoin, mutta on pakko nyt. Olen niin onnellinen puolestasi, Veera! Sinähän OLET ihana ja olen onnellinen, että myös tiedostat sen ja olet tyytyväinen itseesi :) Haluaisin itsekin olla tyytyväinen itseeni... se tuntuu tosin olevan täysin mahdotonta. Olen jo ala-asteikäisestä saanut kuulla kommentteja painooni liittyen. Olen kai aina ollut "vähän pyöreämpi" (ja notkoselkäinen ja hieman huonojalkainen). Jo ala-asteella minua kannustettiin "vähän laihtumaan". Söin erinomaista kotiruokaa, kohtuudella, en juuri herkutellut ja harrastin paljon liikuntaa. Silti, olisi pitänyt "vähän laihtua". Sitä sanoi terveydenhoitajakin. Varttuessani painoa tuntui vain kerääntyvän, vaikka liikuinkin edelleen. Ammattikorkeakouluun mentäessä liikunta jäi hyvin vähälle - ja paino räjähti nousuun, vaikka söinkin edelleen "ihan hyvin". Muistan viimeksi itse olleeni itseeni jokseenkin tyytyväinen joskus lukion alkupuoliskolla, vaikka olenkin aina surrut sitä, että jostain syystä en tissejä saanut, vaikka muuten painoa tulikin. Kokovartalopeiliä ei kodissani ole ollut vuosiin... ja vaatteita ostan lähinnä netistä, kun voin välttyä sovituskopeilta peileineen. En osaa pukea tätä vartaloa, koska en tunne sitä omakseni. Se on liian suuri, liian raskas, liian kömpelö. En ole onnellinen. Sisälläni asuu normaalipainoinen, ehkä hieman isoluinen nainen, joka tietää juuri, miten pukeutuisi - jos kroppa antaisi myöden.  :/

Koko elämäni olen saanut kuulla "sä olisit niin kaunis/nätti jos vaan laihtuisit..." -kommentteja, lähinnä ihan omalta perheeltä. Jos äiti on pyytänyt mukaan shoppailemaan, on hän minulle vaatteita valitessaan keskittynyt lähinnä siihen, miten peitetään vatsamakkarat ja missä peppu nyt näyttäisi mahdollisimman pieneltä.

Kun kuuntelee 20+ vuotta "sä olisit niin nätti jos laihtuisit" -kommentteja, on todella vaikea edes yrittää olla tyytyväinen itseensä... :| Eniten tuskastuttaa se, että kun minä haluaisin laihtua, mutta toisin kuin 99% kommentoijista luulee, se ei käy ihan vaan sormia napsauttamalla. Syön keskimäärin terveellisesti ja kohtuudella, lihat jätin ruokavaliosta viime vuonna (enkä niitä paljon syönyt sitäkään ennen), herkkuja syödään harvakseltaan. Eilen(kin) tuli tehtyä 2 lenkkiä, puolen tunnin ja tunnin, joista toisesta osa meni hölkäten. Kilot ovat minussa kiinni kuin tauti... voi, kun ne voisikin vain napsauttaa pois :P

Vaikka toki ulkonäkö onkin yksi asia mikä vaikuttaa itsestäni pitämiseen, haluan tätä painoa pois ennen kaikkea terveydellisistä syistä. Minulla kun on astma ja uniapnea - molempiin auttaisi kevyempi vartalo.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Sitä on vaan niin vaikea käsittää miksi joku tekee omalle lapselle noin sen sijaan että pyrkis kaikin tavoin vahvistamaan lapsen itsetuntoa. Ei varmasti ole helppoa yrittää rakentaa itseluottamusta ja rakastavaa suhdetta itseensä, jos on kasvanut vähättelevässä ja "virheitä" osoittelevassa ilmapiirissä.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Jaimes

Voi jenn1n❤️Ei mulla muuta kuin että tekis mieli halata sua!voi kunpa oppisit näkemään oman kauneutesi vaikka ympäristö sinua latistaakin.

porilainen vähän-läski

Hieno kirjoitus! Voi kunpa pääsisin tuohon samaan mielentilaan joskus itsekin.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Pitää vaan ponnistella oman pään sisällä ja kyseenalaistaa onia ajatusmalleja, niin kyllä sitä mielentilaa on mahdollista pikku hiljaa muuttaa.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Ei vitsi, tä oli niin ihana! ❤️ nauroin iloisesti muutamaan otteesee kuten esim. "Mulla on naama päässä.." 😂 Tää oli just nappi kirjotus! 👌🏼 Itse yritän vähän väliä laihduttaa tai ajattelen, että pitäisi käydä salilla. Toisinaan aika vaan ei riitä eikä myöskään innostus.
Varsinkin nyt kesäaikaan ,kun vaatteet vähenee niin mieleen juolahtaa useasti, että pitäisi olla timmimmässä kunnossa.
Olen kuitenkin päättänyt etten todellakaan pilaa ja haaskaa aikaani kesällä tuollaseen turhanpäiväseen ajatteluun!
Aion nauttia kesästä täysin rinnoin, vaatteissa kuin vaatteissa ja kroppa sekä sen muutamat ylimääräset kilot mukana! 😎
Ihanaa kesää sinulle! ☀️

Veera
Liittynyt2.9.2015

Just hyvä päätös! Elämästä saa ja pitää nauttia jo nyt eikä vasta sitten "kun oon timmimpi". Eikä se että tekee sovinnon itsensä kanssa etteikö silti vois pyrkiä sitä timmimpää vartaloa kohti. Rakkauden kautta!

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Unelmiina

Ihana juttu, olisinpa joskuskaan niin sinut itseni kanssa että voisin sanoa olevani täysin tyytyväinen itseeni. Pahimmalta tuntuu kun oma äiti sanoo että oletpa sinä taas lihonut, ei ihmekään että paino nousee kun noin paljon syöt. Ei koskaan kannustusta että olet ihan hyvä juuri tuollaisena.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mitä ihmeen hirviömutseja nää tällaiset painon kyttääjät oikein on?!?

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

PiP

Olipa hyvä juttu - kiitos! Tällaista asennetta tarvitaan lisää. Mä oon niin kyllästynyt ulkopuolisten kommentteihin mun painosta, isosta pehvasta ym. - joidenkin mielestä isot naiset on vapaata riistaa inhottaville heitoille, varsinkin ulkona syödessä. Yritän itse opetella armollisempaa suhtautumista itseeni enkä aio enää koskaan laihduttaa - koska jojoilu ei tee hyvää terveydelle. Olis kiva jos mussa huomattais muutakin kaunista kuin että "nyt sun posket näyttää kapeammilta"... Kiitos Veera!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Se on vaan niin et maailmassa aina riittää niitä perseilijöitä jotka ei pysty olemaan kommentoimatta toisten painoasioita, mut sellaisilla ihmisillä on pakko olla jotain komplekseja aiheen suhteen itsellään.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Hen-naa

Aivan mahtava kirjoitus. Olen roikkunut mukana monta vuotta ja ihaillut yhtä monta vuotta asennettasi. Kommentoin ihan hävettävän harvoin ja nytkään ei meinaa löytyä sanoja. Tekee lähinnä vain mieli taputtaa! Nuo mainitsemasi luennotsijan tuumailut ovat aivan mielettömän ärsyttäviä, itseltäkin löytyy vaatekaapista retkuja XS:stä XL:ään ja mitä väliä? Vain se on tärkeintä, että olo on omissa nahkoissaan mukava. Itsekin oppinut rakastamaan kroppaansa vasta reilu parikymppisenä ja vitsi elämä on näin paljon antoisampaa :D

Haituva

Vai pitäisi pienemmän vaatekoon riemastuttaa. No se on helppoa. Ostaa brittikokoisia vaatteita, niissä on sentään sen parisenkymmentä pienempi numero kuin eurokokoisissa. Liiveissäkin on pienempi kirjain UK-mitalla kuin EU-mitalla. Jo repeää riemu. :D

Eihän sen vaatteen kokonumeron pitäisi olla vertailukohta sille onko sopivan kokoinen. Se on vain vertailunumero eri vaatekappaleiden välillä. Kivaa olisi, jos olisi saatu yleimaailmallinen tai edes eurooppalainen normisto. Mutta pitää oppia siihen, että saksalaisen tai pohjoismaisen pieni on välimerellinen suuri. Vastaavasti teinimitoitettu suuri on aikuisemmille suunnattujen pieni. Tai jotain sinne päin. Aina ei edes saman valmistajan eri malli vastaa toistaan koolta.

Painoa toki on. Lähinnä silti häiritsee sen vaikutus jaksamiseen ja terveyteen. Siinä omat syyni saada pikkaisen pois. Peilistä tuijottaa silti sama naama. Vaatekaapissa on sopivia housuja ja hameita koossa 38-46, yläosia 44-52. Ja ihan saman kropan päälle. Eri valmistajilta, joten aivan eri mitoituksin. Liiveissä sentään parempi tarkkuus kokomerkinnöissä ja vain kahta eri ympärystä ja yhtä kirjainta niille tarjolla vaikka niissäkin käytän eri valmistajien tuotteita. ;)

Sopiva koko on se, jossa kehon sisällä on oloonsa tyytyväinen ihminen. Siihen ei vaikuta se minkä kokoisen vaatteen hän päälleen pukee, montako ryppyä tai makkaraa löytyy kehosta tai onko paidan alla pikkuiset tisut vai runsaammin muotoa saaneet. Siihen vaikuttaa kylläkin usein se miten ympäristö suhtautuu. Kasvaako ihminen hyväksymään itsensä ihmisenä vai opetetaanko hänet arvottamaan itsense senteissä ja kiloissa. Koskaan ei ole myöhäistä arvottaa itseään ja toista ihmisenä, tärkeänä ja hyvänä juuri sellaisena kuin hän on.

Vierailija

Maassa, jossa reilut 40% naisista on ylipainoisia, en yhtään ihmettele että moni mielellään luovuttaisi pari kiloa pois. Toisaalta, eihän se, että on johonkin kohtaan tyytymätön, tarkoita sitä etteikö noin yleensä ottaen olisi ihan sinut itsensä ja ulkonäkönsä kanssa. Suomi on kuitenkin suhteellisen maanläheinen maa mitä ulkonäköön tulee, täällä ei esim. plastiikkakirurgian suosio ole lähelläkään vaikkapa Brasilian tai Etelä-Korean tilannetta eikä suomalaisia naisia muutenkaan tunneta erityisen turhamaisina vaikka ihmisillä olisikin rahaa laittaa ulkonäköönsä. Muut asiat menee edelle. Ja muutenkin, ainahan on näitä kaikenmaailman heittoja esim. "naiset ovat turhamaisia". Tarvitseeko niitä toisaalta niin tosissaan ottaa, onhan sanomattakin selvää, ettei jokainen meistä ole sukupuolensa stereotyyppinen edustaja.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Tietenkin on selvää että emme ole stereotyyppisiä sukupuolemme edustajia, ja just siks en käsitä miks jauhetaan noita typeriä yleistyksiä.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Yli-ikäinen nainen

Mun tuli eräänä päivänä lähes itsekseni jupista, että mulla ei ole enää vyötäröä. Tähän mies totesi, että onhan sulla - sitä on vaan enemmän :)

Mami

Just näin 😀 Mullakin on istuvia housuja kokohaitarilla 40-48 enkä ole ollut yhtään onnellisempi pienemmästä kokonumerosta vaan siitä että housut on sopivat oli kokonumero mikä tahansa!

Vierailija22v

Aivan ihana kirjoitus! Maailma tarvitsee enemmän tälläisiä :)

Muistan, kun 9-10-vuotiaana äitini tuli huoneeseeni ja sanoi minulle, että olen pyöristynyt kesän aikana paljon, vaikken itse nähnyt eroa. Tämä kommentti juurtui mieleeni.. Molemmat vanhempani ovat koko ikäni puhuneet vain siitä, miten he olivat nuorina laihoja ja nykyään hirveitä läskejä ja että odotas vaan, sinulle käy samalla tavalla. Ei tälläistä saisi sanoa nuorelle! Olen 15-vuotiaasta kuunnellut tuollaista lähes jatkuvasti. Nyt 22-vuotiaana painoni on noussut 3kg (kyllä, vain 3kg), jonka takia pelkään vierailla vanhempieni luona, koska en halua kuulla kommentteja painostani... Muutoin tuo nousu ei elämääni häiritse, se ei näy pukeutumisessani tai estä minua pitämästä hauskaa ystävieni kanssa ;)

Kiitos! :)

Jenn1n

Ah, tervetuloa kerhoon... itsekin kun lähden äidin luo käymään, ei yleensä mene kauaakaan kun saan jo kommentin "olet varmaan taas lihonut, siltä ainakin näyttää..." ja "kyllä sinunkin nyt kannattaisi tuota painoa pudottaa... syöt vaan pienempiä annoksia useammin ja liikut enemmän!" ...jos söisin vielä pienempiä annoksia, niin voisin siirtyä suoraan nestemäiselle ruokavaliolle... Liikkua voisin toki enemmänkin... kunnes tuo vanha polvivamma taas muistuttaa olemassaolostaan.
 

Ei tule kovin usein äitiä nähtyä, kun ei jaksa sitä jatkuvaa painosta kommentointia, laihdutusvinkkejä ja onnistumistarinoita...

Vierailija

Sa oot kylla aivan mahtava tyyppi!! Kiitos taas kerran huippu kirjoutuksesta ja ihana tietaa, etta tassa maailmassa on muitakin jitka rakastaa omaa vartaloaan ja on kiitollinen siita mita on.

DrownedMaid

Tässä lauseessa olet tainnut törmätä johonkin suuren luokan totuuteen:

Älä oikeuta omaa tyytymättömyyttäsi, sillä että "no ei kukaan muukaan ittestään tykkää".

Miksi ihmiset tuhlaavat hirveästi aikaa yrittämällä muuttaa itseään, kun voisivat käyttää sen ajan pyrkimällä muuttamaan suhtautumistaan itseensä? Inhorealisti minussa sanoo, että ensimmäistä yhteiskunta/media tarjoaa ratkaisuksi kaikkeen, kun taas tuo jälkimmäinen pitäisi ehkä hoksata omilla aivoilla.

Blogisi on muuten loistava!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Ja sun nimimerkkisi on loistava! :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Marin silmin

"Minun ei ole tarvinnut kotonani koskaan kuulla kenenkään ulkonäkövoivotteluja ja koen saaneeni kehut ja kiitokset osaamisesta ja tekemisestä ennemmin kuin ulkonäöstä. Olen aina keskittynyt enemmän siihen mitä osaan kuin miltä näytän ja kun itsetunto ei ole rakentunut ulkonäön mukaan, on se helpompaa ottaa sellaisena kun nyt sattuu olemaan."

Allekirjoitan tuon ylläolevan lainauksen täysin! Meilläkään ei ikinä äitini voivotellut ulkonäköasioita, ei omiaan eikä minun. Ja hän käski aina panostamaan osaamisen kehittämiseen ja älyyn, kuin ulkonäköön. Hän sanoi, ettei ikinä saa rakentaa uraansa tai itsetuntoaan ulkoisen kauneuden varaan. Onneksi oli tuollainen äiti kasvattamassa.

Mutta monen mielestä nainen on aina vääränkokoinen tai -näköinen. Olin koko nuoruuden ja aikuisiälläkin aika laiha, normaalipainon ja alipainon rajoilla (niinkuin oli äitinikin samassa iässä) ja nyt kun viimeisen parin vuoden aikana painoa on tullut lisää varmaan 10-15 kiloa (en omista vaakaa, joten tämä pelkkä arvio) ja olen nyt normaalipainoinen, niin saan kuulla tutuilta ihmettelyä siitä miten olen pyöristynyt ja lihonut :D . Minä viihdyn omissa nahoissani oikein hyvin, joten se riittää. Jos jotain häiritsee "pyöreyteni", niin sitten hänen elämässään on pienet murheet.

Blogisi on kyllä ihan huippu.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mä olen vissiin jotenkin todella onnellisten tähtien alla syntynyt kun olen onnistunut välttymään melkein täysin ulkonäköarvostelulta. Siis lukuunottamatta tätä blogia. :D mut tarkoitan, että ei mun läheiset tai kaverit ole koskaan aukoneet päätään lihomisista tai laihtumisista.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Kymppikilo

Kiloja lähtenyt eron myötä 10 ja enemmän saisi lähteä.

En ymmärrä, kuinka joku voi olla tyytyväinen läskeihinsä, isoon kokoonsa ja korostaa röllykkämahaansa. Sorppa, mutta kyllä sopusuhtainen ihminen on miellyttävämmän näköinen, oli sitten nainen tai mies.

Kukin tyylillään, kyllä - tekemättä siitä numeroa.

Peace <3

Veera
Liittynyt2.9.2015

No ei oo varmasti ainoo asia jota sä et ymmärrä, kun on luetun ymmärtäminen tota tasoa että tässäkin tekstissä näet vaan läskiä. Pitäiskö sun mielestä oikeasti röllykkämahaisen ihmisen vaan itkee jossain nurkassa siihen saakka, että on "sopusuhtainen" ennen kuin saa ittestään tykätä?
Mut toivottavasti sä saavutat onnen sitten kun on mielestäsi riittävästi kiloja lähtenyt.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

36-46

Miellyttävämmän näköinen kenelle? Minulla on mennyt niin kuppi nurin tällaisten aikuisten ihmisten kanssa, joiden ainoa käsitys ihmisen arvosta perustuu ulkonäköön. Miten yksinkertainen voikaan ihmisen mieli olla?

Tyttäreni, 17-vuotias yleisurheilija jolla on kroppa timmi kuin pajunvarsi, ystävineen voisivat heittää tällaisia kommentteja (heillä olisi ulkonäön osalta oikeasti varaa siihen), mutta jopa niin nuoret ymmärtävät, että se todellinen arvo ihmisessä on sisäistä ja pääasia kropassa on ainoastaan se miten hyvin se toimii, eikä sen toimivuus  riipu siitä minkä kokoinen tai näköinen se kroppa on. 

Mitä tällainen ihminen, jolla ulkonäkö on kaikki kaikessa, tekee kun ikää on 75 v.? Kaikki roikkuu ja repsottaa, hiuksiakaan ei välttämättä ole enää päässä kuin muutama karva. Mitä tällaiselle ihmiselle enää jää, jos menettää sen ainoan, jolla koskaan on ollut merkitystä?

Ihminen muistetaan (jos ylipäätänsä muistetaan) kuolemansa jälkeen luonteensa, käytöksensä ja sen suhteen miten kohteli kanssaihmisiään. Kukaan ei muista oliko kyseinen ihminen eläessään laiha, lihava tai sopusuhtainen.

Sanna

Jokainen on sellainen kun on, mutta jotenkin tämä läskin ja ison koon  hyväksyminen ja nostatus ihmetyttää. Ylipaino ja siitä johtuvat ongelmat (sairaudet) rasittavat tyyppiä itseään (fyysisesti), jos ei nyt nuorena, niin sitten vanhempana. Mutta kuten mainitsin, jokainen taaplaa tyylillään...

Veera
Liittynyt2.9.2015

Miten se on niin vaikea ymmärtää, että tämä itsensä hyväksyminen ei poissulje esimerkiksi pyrkimystä terveellisempiin elintapoihin? 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Jrhhuj

Ei se että on normaalipainoinen tarkoita että ulkonäkö olisi kaikki kaikessa. Se voi tarkoittaa vaikkapa sitä että huolehtii terveydestään - ja jaksaa sitten 75- vuotiaanakin paremmin. T nainen joka painaa 100 kg mutta myöntää silti että ei ole nyt parhaimmillaan.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Olenko mä jossain kohtaa väittänyt että normaalipainoisille ulkonäkö oisi kaikki kaikessa?

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Tyylilyyli

Pakko kommentoida, että minua tympäisee kyllä aika paljon tämä ylipainoisten syyllistäminen terveyteen liittyvillä seikoilla (mitä täälläkin on nyt jossain kommentissa nuossut esiin). Myös hoikalla ihmisellä voi olla surkea kunto, hän voi tupakoida tai käyttää liikaa alkoholia, ottaa liikaa aurinkoa, syödä epäterveellisesti jne. Ei se lihava vartalo aina kerro kaikkea ihmisen terveydestä, kuten ei hoikkakaan.

Veera
Liittynyt2.9.2015

No äläpä.. Ja sekin, että ylipainoinen ei koskaan saisi puhua ihan pelkistä ulkonäköseikoista, kuten siitä, että on sinut ulkonäkönsä kanssa ja siltä osin hyväksyy kilonsa, kun aina ollaan huutamassa diabeteksestä. 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Hohhoijaa...kyllä kandeis ymmärtää, että tämän blogin lukijoilla on monenlaisia mielipiteitä näistä kirjoituksista...aika kärhäkkäästi bloggaaja kommentoi, jos tulee jotain negatiivista tai erilaista mielipidettä.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Sun ja mun käsitys "kärhäkkäästä" (vai tarkoititko kenties kärkästä?) eroaa sitten kyllä melkoisesti. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Miksi pukeutumisen pitäisi joka päivä olla sitä kuuluisaa "parhaiden puolien korostamista"?  Tämä kysymys nousi mieleeni, tämän aiemmin linkkaamani isokokoisten naisten pukeutumismyyttejä -jutun yhtä kommenttia lukiessani.

Nimimerkin Amalia kommentin mukaan asut ovat kuulema "epätasalaatuisia". Ja siinähän kommentoija on aivan oikeassa, niinhän ne oli aivan erilaisia asuja jotka paljastavat ja korostavat ja piilottavat eri kohtia vartalostani. Mutta sitä mä en vaan tajua, että mikä siinä on se rikos.

Miksi on jotenkin huonoa, että normaalin ihmisen, joka elää ihan tavallista ja arkista elämää, pukeutuminen vaihtelee, on "epätasalaatuista" ja saa henkilön näyttämään toisina päivinä paremmalta jonkun toisen mielestä ja toisena taas jonkun muun? Kun kaiken lähtökohtana on kuitenkin se, että niiden vaatteiden käyttäjä on aina valinnut ne niin, että itse pitää näkemästään ja tuntemastaan. 

Olen joskus aikaisemmin esittänyt näitä samoja ihmetteleviä kysymyksiä koskien sitä usein toitotettavaa naisellisuutta. Itsekin kun kuulema olisin naisellisempi ja kauniimpi kuin tekisin niin tai näin? Mutta miksi se joku yleisesti määritelty naiselliselta näyttäminen pitäisi olla kaikkien tavoite? Miksi osa ihmisistä ei pysty hyväksymään sitä, että joku toinen ei ole kiinnostunut samoista ulkonäkö-spekseistä kuin itse?

"Makkarankuori pallonmahan päällä tai paksut jalat paljastavat shortsit nyt vaan eivät tuo Veeran tai kenenkään muunkaan plus-kokoisen naisen parhaita puolia esiin." 

Kuka ne parhaat puolet päättää? Jonkun mielestähän esimerkiksi minun vartalossa ei ole yhtään hyvää kohtaa jota kannattaisi korostaa. Joku toinen voisi sanoa, että "kivat kannut, korosta niitä". Kolmannelta kun kysyis, niin se sanois, että "no, sun jalat on varsin kivat". Mutta mitä sitä muilta kyselemään. Miksi antaa muille valtaa määritellä mikä omassa vartalossa on hyvää, taikka huonoa? Siitähän tuossa jutussakin oli nimenomaan kyse, että "hei sinä isokokoinen nainen, myös sinä voit ihan itse päättää millaisia vaatteita haluat päällesi pukea ja mitä vartalosi osia paljastaa tai peittää, sillä sitä määrittelyä ei tule kenenkään muun tehdä". Aina vaan riittää ihmisiä joiden mielestä kaikille ei kuitenkaan kuulu samat oikeudet päättää omasta ulkonäöstään.

Mulla oli tänään päällä mammafarkut, valkoinen t-paita ja paljettirotsi. Katsoin ulos lähtiessä peilistä, että kylläpä se vatsa tässä asussa nyt röllöttää. Mutta tiiättekö ei haitannut pätkääkään. Oisin toki voinut mennä vaatekaapille ja vaihtaa päälleni slimmaavan alustopin, valita eri farkut, pistää päälleni paidan, joka olisi tehnyt vatsastani jonkun ohikulkijan mielestä vähemmän epämiellyttävän ja ehkäpä vielä koittaa hämätä huomiota muualle jollain näyttävällä asusteella. Mutta kun ei tehnyt mieli. Ei kiinnostanut pätkääkään miettiä, että pitäisikö tämä vartalooni kuuluva iso vatsa nyt koittaa piilottaa ja kaikin tavoin korostaa jotakin mystisiä yleisesti hyväksyttyjä "parhaita puoliani", jotta yleisellä mittaristolla hyväksyttävämpi. 

Oli mukavat vaatteet. Oli aurinkoinen terassi. Oli hyvää seuraa. Oli hyvä olo itsestä. Sanokaa mulle yksikin syy miksi mun olisi pitänyt miettiä että mitä joku muu ajattelee siitä, että en valinnutkaan peitellä vatsaani ja korostaa jotain... (niin mitä?)

Siitä tosiasiasta ei tulla ikinä pääsemään eroon, että kaikkia ei voi omalla ulkonäöllään, olemuksellaan ja olemassaolollaan miellyttää. Ei kukaan meistä. Eikä kukaan meistä pidä kaikista ja kaikkien pukeutumisesta ja käytöksestä ja olemassaolosta. Joka ikinen kerta, kun vaikkapa tuollaisella lehtijutulla yritetään tuoda esiin sitä jokaisen oikeutta tykätä tsestään ja näyttää siltä miltä itseä huvittaa, tulee sinne joku sanomaan, että "joo joo, saa tehdä niin kuin tykkää, mutta eikö tuo tajua, että näyttää rumalta!"  Että aatella mikä rikos, kun loukkaan jonkun toisen esteettistä näkemystä vartaloni osilla.

Se on se meidän ihmisten ainainen ongelma, että me kuvitellaan oman mielipiteemme aina olevan ainoa oikea ja sellainen jota kaikkien muidenkin tulisi noudattaa. Olisihan se niin paljon kivempaa kun kaikki maailmassa miellyttäis just mun silmää ja olis mun makuun. 

No, kommentoija avasi vielä lisää asukuvieni "ongelmaa": "jokainen voi tietysti pukeutua niinkun tykkää, mutta jos tarkoituksena on jakaa tyylivinkkejä niin silloin voisi esitellä asuja, jotka oikeasti näyttävät tyylikkäiltä."

Niin. Kyllä joku roti tähänkin olisi oltava, ettei ihan minkä tahansa näköiset "jakaisi tyylivinkkejä". Voisko tähänkin jonkin tutkinnon tai näyttökokeen määrätä, mitä ilman ei sais itsestään asukuvia verkkoon laittaa. Ettei vaan joku sais huonoa esimerkkiä! Ettei vaan kukaan joutuis näkemään kun paksu lady pukeutuu shortseihin. Taas joku muu yrittää määritellä rajat ja säännöt kuka saa tehdä ja mitä. Tavallaan saa tehdä mitä vaan, mutta...

Me ollaan jokainen yksilöitä ja mä dokumentoin täällä mun omaa pukeutumista. Ne on just mun tynnyrimaha, isot hinkit, leveä perä ja paksut jalat (omasta mielestäni kyllä varsin kivat kintut!) joita mä puen. Ja mä puen niitä just niinku mua huvittaa. Mut yks viesti mulla on mielestäni kaikki nää vuodet ollu: "uskalla pukeutua just niin kuin haluat!"  Vinkkejä on maailma pullollaan, jokainen poimii sieltä täältä ne mitkä kokee omikseen. 

Olen blogivuosien aikana saanut viestejä teiltä lukijoilta, että joku on esimerkiksi rohkaistunut vuosien tauon jälkeen hankkimaan minihameen, kun nähnyt itsensä kokoisen naisen pukeutuvan lyhyeen helmaan. Samoin esimerkiksi parin vuoden takainen bikinipostaus auttoi kuulema useampaakin teistä empimisen jälkeen bikiniostoksille. Ja tää on just se miten tän kuuluukin mennä. Ihan meidän kaiken kokoisten naisten (ja miesten) tulee pukeutua just niin kuin itse tahtoo, siitä huolimatta, että aina joku tulee sanomaan, että "mutta kun toisella tapaa näyttäisit paremmalta". Siihen mä tahdon tän blogin kirjoittamisella ja omien arkisten asujeni julkaisemalla kannustaa. Joo, ei oo varmasti maailman muotipoliisien hyväksymää, mutta edelleen mä kysyn, että miksi ihmeessä pitäisi olla??

Joten ei muuta kuin kiitos tälle postauksessa lainaamalleni kommentoija-Amalialle, kun palautti pari päivää hukassa olleen kirjoitusinspiksen! Päästin jälleen kerran tän blogin punaiseen lankaan kiinni ja siinä langassa lukee, että "rakasta ittees ja pist päälles mitä huvittaa." 

PS. Jokohan pian voi kelien puolesta kaivaa shortsit esille?

Kommentit (83)

Piia

Aamen tälle!
Ja kyllä, kohta voidaan kaivaa ne shortsit tuolta kaapin perältä. Itse olen jo nauttinut kesästä sillä tavoin, että olen liitonut ulkona ilman takkia.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Minä en oo tainnut shortseja ees viedä varastoon viime kesän jäljiltä, joten nuokin lyhkäiset reisien paljastelijat on jossain ihan käden ulottuvilla! 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

En kestä miten joka paikassa ja jokaisessa maailmankaikkeuden asiassa voi olla tuollaisia ankeuttajia, kuin tuo Amalia. Huh huh. Tekisi mieli sanoa pari rumaa sanaa tästä tyypistä, mutta vajoaisin vain samalle tasolle. Joten tyydyn vaan toteamaan, että Veera, sä rokkaat!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mun ärsytys kohdistuu koko tuohon "miksei kaikki voi pukeutua/olla/elää kuten mä tykkäisin" -ajatusmaailmaan, ei tuohon yksittäiseen kommentoijaan.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Ymmärrän kyllä. Se on ihme ja kumma, kuinka monella ihmisellä nykymaailman kirjossa on jonkinlainen pakottava tarve siihen, että kaikki on oman maun mukaan. Vieraista ihmisistä lähtien. Oma kärkäs kommenttini taas kumpusi omista kokemuksista.

halikam

Mä niin ihannoin sua ja sun tyyliä pukeutua. Kumpa itsekin jonain päivänä pääsisi siihnen asemaan että hyväksyisi täysin oman kroppansa, minkä sinä näytät jo päättäneen tehdä. Isokokoinen ei saisi julkisen hyväksynnän mukaan olla isokokoinen, vaan jokainen pitäisi olla hoikka. Mun mielestä jokainen kuitenkin voi olla kaunis ja musta ihminen on kaunis kun uskaltaa kantaa itsensä oli sitten makkeoita jossakin tai ei. Ja sitten vielä ihmetyksen aihe...miksi hoikka saa pukea päälleen kaiken piilottavan ja julmetusti isontavan säkin, mutta tukeva ei päälleen vartaloa myötäilevää kaiken paljastavaa asua? Olet kaunis, rohkeutesi olla oma itsesi tekee sinusta hyvän tyylin asiantuntian. Jokainen kuva, jokainen teksti huokuu itsevarmuutta ja vaikka tekisit mitä, aina löytyy joku jonka mielestä teet väärin, mutta olisiko tuolla kritiikin antajalla uskallusta, rohkeutta ja itseluottamusta niin paljon, että tulisi itse esille niin kuin sinä?

Veera
Liittynyt2.9.2015

"miksi hoikka saa pukea päälleen kaiken piilottavan ja julmetusti isontavan säkin, mutta tukeva ei päälleen vartaloa myötäilevää kaiken paljastavaa asua?" 

haha, niinpä! Ei kai sekään ole sitä kuuluisaa parhaiden puolien korostamista. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Mielestäni nimimerkki Halikam jo sanoi kattavasti kaiken. Jatka valitsemallasi tiellä. Sinä olet upea ja meitä muita inspiroiva nainen, mistä kiitos.

Kroppasamis

Amen to that! Juuri tällä viikolla tuskailin, miten en voi laittaa tuota, kun makkarat näkyy liian tiukassa mekossa vaikka kyseessä olikin lempimekkoni. Sitten vaan ajattelin, että mitäs siitä ja annoin mennä. Ja paljon tuli kehuja. Vaikka joku nyt saattaa ajatella, että kohteliaisuuttaan kehuivat niin en välitä. Minä aion ainakin jatkossa pukeutua juuri niin kuin haluan.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Kun ei se kenellekään silti jää epäselväksi minkä kokoisia ja mallisia mekin ollaan, vaikka ne makkarat kuinka visusti piiloteltais, niin turha niiden takia on hirveesti stressata ja nähdä vaivaa, jos ei itseä huvita. 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Veera
Liittynyt2.9.2015

No on mulla kyllä mahtavat lukijatkin! :)

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Olen huomannut, että monesti muita häiritsee enemmän mun muodot, kun itseäni. Olen kyllä aivan tyytyväinen itseeni. Oon saanut paljon kommentteja että olet kyllä vähän pulukka. Tiedän varmaan itsekin sen asian. 😀 ja auta armias jos on vähän enemmän rintavarustusta, nii silloin pitäisi pukeutua aina säkkiin. Ei ole soveliasta esitellä kaikille kannuja. Silloin kun olin sinkku, nii sain kuulla että olen sitä sen takia koska olen läski. Sain kuin sainkin miehen. 😀Hän kertoi, että ihastui minuun sen takia kun olen nii itsevarma. ☺ kyllä sitä monesti on miettiny, että mikä oikeus muilla on pahoittaa mun mieltä, kun en itsekkään arvostele kenenkään ulkonakin..

Veera
Liittynyt2.9.2015

Toi on niin totta, että usein ne kilot tosiaan häiritsee enempi toisia kuin niitten kantajaa. 

Ja juu, itsehän kuulin hetken työttömänä ollessani, että töitä saisin varmaan helpommin kuin laihduttaisin.. No.. ihan on kivasti riittäny tekemistä näinkin, kun ne mä niitä kuvia perseelläni ota. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Voi että Veera! Niin asiaa. Olen saanut sulta paljon vinkkejä ja rohkeutta pukeutumiseen. Kiitos. Keep on going. Ja hui oon jo 54 vuotias. Terkuin Anu.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Musta on just ihan parasta kun tiedän teitä lukijoita olevan monen ikäisiä!

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

AnneK

Sulla nimenomaan on kivat kintut joten näytät shortseissa ja lyhyessä hameessa todella hyvältä. Mä ainakin saan sulta usein tosi hyviä vinkkejä pukeutumiseen, ja oon iältäni 50+. Jos mulla olis tollaset sääret niin näyttäisin niitä aina :) Kivaa kevättä ja terassikelejä :))

Veera
Liittynyt2.9.2015

Heti kun kelit tästä lämpenee, niin meinaan todellakin rillutella paljain kintuin! 

Kiva kuulla, että blogista on ollut hyötyä ja iloa. :)

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

atomi

Tää juttu oli niin asiaa. Myös yleisellä tasolla- sama koskee pukeutumisen ikärasismia. Luen blogiasi asenteesi, kivan tyylisi ja hyvien kuviesi takia vaikka olen vanha, laiha ja harmittavan tavanomainen pukeutuja:-P Minusta osaat kiteyttää mielipiteesi hienosti ja - päivästä riippuen- asukuvasi ovat inspiroivia ja kiinnostavia. Go Veera, go!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Joo, se on niin totta, että niitä pukeutumissääntöjä riittää tosiaan myös iän mukaan. Mutta kun se ikäkin on vaan niitä numeroita ja tärkeintä on se millaiseksi ja minkä tyyliseksi itse itsensä tuntee.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Pellavasydämen Mervi

Samaa mieltä sun kanssa. Tai noh, paremminkin, että yritän opetella ajattelemaan samalla lailla. Sitten on niinkin, että kun näitä lehtijuttuja tai blogipostauksia kirjoitellaan, yksi tavoite lienee laittaa lukija pohtimaan asioiden eri puolia. Ihan varmasti kuvista saa jokainen olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta SE MERKITSEE mitä ajatuksillaan tekee. Muuttaako omaa pukeutumistaan, ottaako vinkkejä vastaan, huomaa omat(kin) virheensä - tai mitä tahansa - KUNHAN ei loukkaa toisia. Kaikkea mieleen tulevaa ei pitäisi kirjoittaa tai sanoa. Ja, itsekin blogikirjoittajana, olen sitä mieltä, että kyllä silloin tällöin voisi "palkita" itsensä likoon laittajan ja antaa kiitosta! Siis kiitos Veera, että uskallat ja viitsit!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Loistavasti sanottu! Kyllähän me jokainen mietitään toisinaan myös negatiivisia asioita toisista, kun maut ei tosiaan tuppaa menemään yksiin, mutta ne on just niitä paikkoja missä mietitään, että "no tää pätee varmaan myös niin päin etten itekään ole kaikkien mielestä täydellinen" ja sitten toivon mukaan älytään pitää turpa kiinni.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Näitä sun tekstejä on aina tosi ihanaa lukea! Ne ovat niin täynnä energiaa ja niistä huomaa, että uskot todellakin siihen mitä sanot. Löysin viime syksynä sattumalta instagram-tilisi ja sitä kautta blogisi sekä #evek-keskustelujaksot (ihan mahtavia!). Lisää sinunlaisia bloggareita maailmaan. P.S. sulla on aina ihania kenkiä ja tukkas on aivan mahtava!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mahtavaa kuulla, että uusiakin tyyppejä tänne vielä vuosien jälkeen eksyy! :)

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Coitus cum magnum

Aamen ja halleluja. Komealta näytät, Veera. Kauneus ei ole laihojen yksinoikeus, ei myöskään vartalon esittely. Rubensilainen nainen on upea ilmestys ja herättää huomiota. Jos kommentoija ei voi pitää negatiivisuutta sisällään ohikulkiessaan, on vapauttavaa nostaa jämäkkä keskisormi ja nikata silmää. KIITOS!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Vähän muutakin kuin keskisormea annoin kyllä tuossa yksi päivä baarissa mimmille, joka tuli kommentoimaan ylipainoisuuttani. Muutama valittu sana irtosi. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Jenniliini

Niin loistavasti sanottu, etten voi mitään tuohon lisätä! Itse olen jo vuosia ihmetellyt, minkä ihmeen takia joillekin ihmisille on toisten ulkonäkö niin kovin tärkeää. Mun mielestäni on kerrassaan vain typeryyttä ajatella, että tietynlaiset vaatteet kuuluu vain tietynlaisille ihmisille. Ei, tärkeintä on se, miltä itsestä tuntuu. Jos oikeasti ajatellaan, että jonkun pitää vartalomuotonsa takia kärvistellä kesähelteetkin pitkissä farkuissa, niin silloin on vika jossain ihan muualla kuin "pallomahoissa ja paksujaloissa". Jos jonkun toisen tyyli ei miellytä, niin se ei miellytä ja that's it. Sen ei tulisi kenellekään olla sen suurempi ongelma. Ja jokaisella on oikeus juuri sellaiseen vaatetukseen mistä itse tykkää. Kenenkään silmät tuskin päästä sulaa sen takia. :)

Kiitos vielä Veera loistavasta asenteestasi, ja itsetyytyväisyyden puolestapuhumisesta. Tätä tarvittais niin paljon enemmän! :)

Veera
Liittynyt2.9.2015

Se on just niin, että jos muiden mahat ja jalat häiritsee, niin sit on katottava muualle. 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Mami

Hyvä Veera 👍 Annetaan kaikkien kukkien kukkia haluamallaan tavalla, ilman arvostelua ja lokerointia ❤️

Kanerva

Aamen, hyvin kirjoitettu! Sun kuvista näkee, miten viihdyt kropassasi. Oon sun blogista saanut paljon inspiraatiota pukeutumiseen, ja hyviä vinkkejä pluskokoisista mallistoista, kiitos niistä! Keep up the good work :-)

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mä vaan aina ajattelen sitä, että minä olen ainoa ihminen jonka kanssa mun on vietettävä joka ikinen hetki elämästäni, niin olis tyhmää olla viihtymättä ittensä kanssa ja omissa nahoissaan.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Pia

Olen seurannut blogiasi vasta vähän aikaan. Sinulla on mahtava tyyli kirjoittaa ja tarttua asioihin suorasanaisesti. Kuvistasi huokuu hyvä olo ja tyytyväisyys. Jos käyttäisimme vähemmän aikaa siihen mitä muut meistä ajattelevat tai luulemme heidän ajattelevan olisimme varmasti paljon tyytyväisempiä itseemme.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Niinpä. Mä itse ainakin mietin asian aina niin, että koska mä itse ainakin mietin ennimmäkseen itseäni enkä muita joten luotan muidenkin keskittyvän itseensä eikä minuun. Joten miksi stressata.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Mahtava kirjoitus, kiitos siitä. Todella tykkään tyylistäsi! Olen itsekin puoliksi huvittuneena tutkinut lehtiwn tyylivinkkejä siitä, miten eri vartalotyyppien tulisi pukeutua korostaakseen parhaita puoliaan. Ja mitä ne parhaat puolet sitten on? Ilmeisesti on kyse siitä, että kaikkien tulisi pyrkiä muokkaamaan itseään siihen yhteen ja samaan muottiin, joka ilmeisesti edustaa jotain kollektiivista kauneusnäkemystä. Surullista siinä on se, että kirjoittaessamme ja lukiessamme näitä juttuja ja ottaessamme niitä pukeutumisessamme huomioon, me koko ajan vahvistamme käsitystä tavoiteltavasta vartalotyypistä. Ja kun tiettyä asiaa toistaa tarpeeksi kauan, se alkaa näyttäytymään ainoana oikeana vaihtoehtona. Siksi on tosi virkistävä lukea sinun blogiasi, jossa tarjoat monien julkaisuiden tosi kapealle naiskuvalle vaihtoehtoja. Olet kaunis, upea ja rohkea nainen!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mun mielestä niissä vinkeissä ei sinänsä olisi mitään vikaa, jos ne esitettäisiin enemmänkin siten, että "jos haluat sitä tai tätä, niin tee näin" eikä sellaisella meiningillä, että jokaisen omenan kuvitellaan inhoavan mahaansa ja jokaisen lyhyen naisen vihaavan lyhyttä mittaansa. Jne. Mut joo, se tapa miten asia aina esitetään tosiaan yrittää työntää kaikkia samaan tuuttiin.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Toinen kaunis ja pyöreä nainen

Pakko kommentoida että tuo bikinikuva on todella, todella kaunis. Ja kysyä että minkä merkkiset bikinit ja mistä niitä saa?

Veera
Liittynyt2.9.2015

Ne on Changen, mut jo parin vuoden takaiset. Mutta kannattaa kurkata heidän tämänkin kesän mallisto, löytyy varmasti monta nättiä kuosia ja mallia. 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

E

Oot niin oikeessa tässä! Ihanaa että kirjotit tän jutun! En ollut törmännyt blogiisi aiemmin, mutta susta tuli kertaheitolla mun idoli :D <3

annemiinan

Hienoa,

itekin xxl kokoisena ja tykkään käyttää värejä ja olla reilusti itseni ilman nöyristelyä.. ei pidä joutua pyytelemään anteeksi kilojaan muilta, vaan saa olla kaunis (moni pullea on kaunis) sellaisena kuin on.. sehän oli se todellinen pointti ♥

Veera
Liittynyt2.9.2015

oikein! Ei meillä ole keneltäkään mitään anteeksipyydettävää. 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Veijo-Justiina

Yleensäkin asetelma hoikka-isokokoinen on ärsyttävä. Itse olen rehevä, muodokas nainen ja olen koko aikuisikäni kärsinyt päässäni olevasta äänestä, joka vertaa itseäni muiden ulkoisiin ominaisuuksiin. Tyyliin, kuinka paljon lihavampi olen kuin tuo toinen. Ällöä, tiedän kyllä, mutta kun ei lobotomiaakaan kannata itselleen tehdä. Rakastan vaatteita ja värejä. Näytänkin usein oikein kivannäköiseltä ja herätän positiivista huomiota. Blogisi vahvistaa minua ja auttaa hälventämään ääntä päässäni. Olen upea näin!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Itselleen pitäis muistaa sanoo joka päivä olevansa ihana ennemmin kuin kuunnella niitä päänsisäisiä huonoja asioita.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Kaisa

Tulipa hyvä mieli sun kirjoituksesta! Kävin lukemassa myös sen aiemman tekstin, jonka kommentoinnista sait inspiksen tähän postaukseen. Eipä voi muuta sanoa kuin että toivon että mulla olis joskus yhtä terve suhtautuminen itseeni ja elämään kuin sulla! Kiitos!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Tulee hyvä mieli näistä teidän kommenteista myös!

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Sinikka - Cause to Wear

En oo vakkarilukija, mutta tää teksti oli niin rautaa, että pakko kommentoida. Just mietin samoja juttuja, kun pukeuduin vaakaraitamekkoon tänään. Ei imartele ei... Leventääkin. MUTTA MÄ RAKASTAN VAAKARAITAA! Tärkeintä kuitenkin lienee, että ne vaatteet saa kantajansa hyvälle tuulelle. Bonusta on, jos muutkin ilahtuu. Sulla on upea vahva tyyli ja oot viisas nainen. Tuo punainen kotelomekko on muuten ihan tyrmäävä sun päällä <3

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mäkin rakastan vaakaraitaa! Ja toi on just se juttu, että vaatteiden tulee ennen kaikkea ilahduttaa käyttäjäänsä eikä muita.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Lyhyt

Olen lyhyt ja minulla on suht pieni ryllykkämaha, mutta en käytä makkarankuorivaatteita, vaan sopivia. Itseni ja muiden takia en halua korostaa ns. huonoja puolia. Onko se väärin???

Lyhyt

No, minustahan se ei todellakaan ole väärin. :)

Jotenkin vaan sai sellaisen käsityksen näistä kirjoituksista täällä, että nimenomaan _on_.

Veera
Liittynyt2.9.2015

No sitten ois varmaan luettava kirjoitukseni ajatuksella uudelleen.. Eiköhän tässä ollut kyse siitä, että jokainen saa itse valita miten pukeutuu ja mitä kohtia korostaa ja piilottaa. 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Marianna

Olin just pari viikkoa Jenkeissä ja siellä tuli vastaan paljon plus-neitokaisia catsuiteissa ja napapaidoissa, valitettavan monen kohdalla mietin et miten noi kehtaa mutta tää postaus tyrkkäs ajatuksia siihen suuntaan et nyt mietin niitä naisia wau-meiningillä (: ja saattoipa tulla myös rohkeutta omaan pukeutumiseen, taidan kokeilla yhtä croptop-asua tän inspiroimana ;) Kiitos Veera kun oot niin mahtava!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mun mielestä ihmisessä on kiinnostavaa just enemmän se asenne miten se itsensä ja asunsa kantaa kuin niinkään ne vaatteet. Voin hyvinkin miettiä että jonkun asu on omaan makuuni jopa kamala, mutta se ihminen saa sen kamaluudenkin toimimaan. Ja se on ihailtavaa.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Jenni

Ihana nainen! Upea juttu ja todella innostavaa tulkintaa. Super. Pidä lippu korkeella. Alan ehdottomasti lukea juttujasi tästä edes!

misukka

Aivan ihana kirjoitus! :) Mäkin +40v. seuraan sun blogia innolla aina kun ennätän. Olen kanssa yrittänyt rohkaistua pukemaan mitä haluan. Ja se on just niin rasittavaa, kun muka "pitäisi" pukeutua niin ettei vain mikään makkara vilahda. Ja vaikka ylipainoa on "vain" n. 10kg, on kanssa kommenttia saanut kuulla! Olisin kuulemma paremman näköinen, jos laihduttaisin, ja mieheni voisi ihastua minuun uudelleen! (20v parisuhde, jonka ongelmat ei tod. liity mitenkään mun painoon!)

Mulla on monia vaatteita, jotka ei ehkä imartele mun lievästi ylipainoista kroppaani, mutta joita rakastan....ja sun ansiosta olen uskaltautunut käyttämään! :) Kiitos tästä blogista! <3

misukka

Niin, ja jäi vielä sanomatta, että sussa ei huomio kiinnity ekana mihinkään makkaroihin, vaan kauniiseen hymyyn! ^_^

Veera
Liittynyt2.9.2015

Argh, toi on niin ärsyttävää toi "olisit paremman näköinen, kun tekisit sitä ja tätä..". Aina voi jossitella, aina vois olla jotenkin eri näköinen ja enempi jonkun ihmisen mieleen, mutta kun vaan yhden ihmisen mielipiteellä on väliä, sillä omalla mielipiteellä. Rohkeutta siis vaan! :)

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Carita

Upeat kuvat ja kyllä olen samaa mieltä - miksi muotoja pitäisi peittää.

Ja hyvä että sanoit suorat sanat sille joka kommentoi kilojasi - kaikki meidän ihanat kilot ovat olleet kalliit hankkia :-) Lisää tällaisia rohkeita naisia!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Juu, en mä kyllä suostu hiljaisena kuuntelemaan, jos joku tulee lässyttämään ihan asiattomia. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Sydämellinen kiitos ihanasta ja rohkaisevasta blogista!Olet upea nainen ja tällaisena tekoruskeita korpputakamuksia korostavana ällöttävänä fitness-shitness-aikana on niin virkistävää lukea pukeutumisvinkkejä naisille, jotka aidosti ovat omia itsejään ja ovat ylpeitä siitä!

Vierailija

Annoit minulle juuri rohkeutta lähteä ulos juuri sen näköisenä kuin olen. Kiitos.

saritat

Olen aina ollut yhden tai useamman xl:n kokoinen, ja nyt kokoa 56. Vuosia pukeuduin lähinnä mustaan - osittain omasta halusta, osittain kivojen vaatteiden hankalasta saatavuudesta (ei mummokuoseille!) ja osittain koska olen xxxxl. Taisin olla jotain 32v kun tajusin että a) mikään vaate ei saa minua näyttämään lihavalta - lihavuuteni saa ja b) jos jään loppuiäkseni odottamaan että laihtuisin voidakseni käyttää värikkäitäkin ja ennen kaikkea hauskoja vaatteita, saan odottaa aika hiton pitkään. On hyvä jos naiset tajuavat sen vaikka ennenkin tuota ikävuotta! :)

Veera
Liittynyt2.9.2015

"a) mikään vaate ei saa minua näyttämään lihavalta - lihavuuteni saa" Hahhaaa, just näin! Sit kun sen oman kokonsa hyväksyy, niin voikin tosiaan alkaa pukeutumaan miten tykkää. 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

MsM

Mä tykkään sun tyylistä ja asenteesta! Blogisi on piristävä ja siitä tulee hyvälle mielelle. Kiitos! Ei anneta toisten määritellä meitä, eihän me niitä varten eletä tai pukeuduta! 

Vierailija

Haluaisin vaan huomauttaa, että ei tää oo mikään plussanaisten spesifiongelma. Olen 160 cm pitkä ja painan 57 kiloa. Normaalipainoinen tyyppi siis kyseessä ja kyllä minä ainakin valitsen vaatteet niin, että ne korostavat parhaita puoliani ja häivyttävät huonoja. Miksi ihmeessä ostaisin jonkun vaatteen joka korostaisi lantiotani, jos en lantiostani tykkää enkä halua ihmisten siihen kiinnittävän huomiota. Nämä jatkuvat ole sellainen kun olet -postaukset ovat tietysti nykyisessä yhteiskunnassa tärkeitä, mutta ei minusta myöskään kaikkien tarvitse nauttia siitä jos vatsa röllöttää paljettipaidassa. Kyllä minä ainakin tykkään mieluummasti lähteä liikenteeseen aina esimerkiksi alumekko päällä, sillä se piilottaa pikkuhousun ja tissiliivien rajat. En tahdo liikkua yleisillä paikoilla tietäen että olen pukeutunut vaatteisiin, jotka saavat minut näyttämään huonoimmat puoleni. 

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mikä tässä tekstissä tekee vaikeaksi ymmärtää sen, että kysehän on just siitä, että saa tehdä just niin kuin haluaa. Korostaa niitä hvyiä puolia jos haluaa, olla häivyttämättä huonoja, jos haluaa. Ihan niin kuin sä ite haluat! Kritisoin sitä, että joku muu koittaa määritellä ne jonkun toiset korostettavat ja häivytettävät puolet. Ja sitä, että arvostellaan jos joku ei joka päivä pukeudu niiden yleisesti hyväksyttyjen sääntöjen mukaan. 

Mäkin tykkään usein käyttää alusmekkoa samassa tarkoituksessa kuin sä, mutta tykkään myös toisina päivinä olla rennosti siten, että mahani röllöttää enempi kuin silloin kun päällä on jotain slimmaavaa. Että eihän tää nyt herran jumala ollut mikään manifesti sen puolesta, että kehottaisin ihmisiä olemaan korostamatta niitä hyviä puoliaan. Mä kehoitan ihmisiä tekemään niin kuin tykkäävät ja olemaan välittämättä siitä mitä joku muu sanoo, että miten sun vartalolla tulis pukeutua. 

Outoja ootte, jotka otatte tän jonain kehotuksena, että kaikilla tarttis " vatsa röllöttää paljettipaidassa".  

Otetaanko kertauksen vuoks vielä tuo "rakasta ittees ja pist päälles mitä huvittaa." 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

atomi

Minusta Veeran ym kommentoijien pointti on ollut juuri se, että saa pukeutuá niihin vaatteisiin kuin tykkää. Eli jos ei tykkää lantiostaan niin laittaa sellaiset releet jotka peittää sen niin ettei se vaivaa, Mutta jos TYKKÄÄ muhkeasta lantiostaan niin SAA laittaa vaikka millaisen koltun tai housut oli se sitten muiden mielestä pukeva tai ei. Ja noista alusmekoista puheen ollen juuri Veera niitä on blogissaan esitellyt. Ja mielestäni Veera korostaa juuri parhaita puoliaan käyttämillään vaatteilla koska hän näyttää niissä hyvältä. Olen inspiroitunut tästä blogista jo kauan sitten (vaikka itse olenkin hoikka)

Veera
Liittynyt2.9.2015

No näin just! En tajua miten tän postauksen vois nyt jotenkin muutoin ymmärtää. 

Mä vaan vastustan sitä, että koitetaan sanella toisille mikä niissä on kaunista tai mikä huonoa. Jos sä et oo sinut vaikkapa omien reisiesi kanssa, ei se tarkoita etteikö joku toinen voisi olla, vaikka ne olis paksummat kuin sulla. 

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Maaru

Viime vuonna jossain vaiheessa törmäsin tähän sun blogiin, tulee hyvälle tuulelle kun lukee näit sun juttui ja mukaan on tarttunu monia semmosia näkökulmia mitä ei omaan pallerovartaloon oo tullut aateltuakaan, siis kiitos vinkeistä :-)

Veera
Liittynyt2.9.2015

kiva jos on ollut iloa vinkeistä! :)

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Frida

Kiitos tästä!
Olen yli viisikymppinen nainen, ja siitä asti, kun täytin 15, on jokaisena elämäni vuonna löytynyt lukuisia "Amalioita" ohjeistamaan minua pukeutumisessani. Silloin, kun käytin kokoa 34, olin 170 cm mittaisena auttamatta "kukkakeppi, jonka pitäisi ymmärtää peittää pillikinttunsa pitkillä helmoilla" ja nyt, kun koko 50 on lähinnä se sopiva, olisi joidenkin mielestä parasta pukeutua niin, ettei liikaa erotu seinästä! Olen aina rakastanut kivan näköisiä vaatteita, mutta välillä kyllästyin sopivan kokoisten etsintään niin, että kuljin miesten osastolta ostetuissa vetimissä. Muutama vuosi sitten löysin pari hyvää vaatteiden ostopaikkaa ja voin taas pukea joka päivä jonkin mieleisen asun päälleni. Se on suuri ilo! Uskon, että suuri kiitos näistä uusista mahdollisuuksista kuuluu sinulle ja muille toimeliaille naisille: te olette saaneet vaatealan ihmiset ymmärtämään, että naisia on eri kokoisia ja meitä kiinnostaa pukeutuminen silloinkin kun koot 38 tai 40 eivät ole sopivia. Annat myös minulle lisää rohkeutta laittaa päälle juuri sen yhdistelmän, jota mieleni tekee. Kaikista pukeutumisen fundamentalisteista huolimatta. Kiitos blogistasi. Kiitos kuvistasi. Esittelemäsi asut inspiroivat.

Ps. Laukkujen lisäksi myös huivit, korut ja hatut sopivat silloinkin, kun vaatteeksi tarjotaan soputelttaa :)

Amalioiden uhri myös

Olen myös kehittänyt kielteisen minäkuvan tämän jutun inspiroiman henkilön kaltaisten ihmisten ansiosta. Olin teininä hoikka ja kun paino alkoi nousemaan, yritin epätoivoisesti piilottaa sitä löysiin vaatteisiin. En tainnut ostaa uusia vaatteita pariin vuoteen vaan käytin samoja isoja vaatteita niin pitkään kuin ne mahtuivat päälle. Annoin lopulta itselleni luvan pluskokoisiin vaatteisiin ja haen edelleen tyyliäni, mutta tunnen sentään oloni paremmaksi niissä, toisin kuin mustissa muodot peittävissä säkeissä. Olen kuitenkin vähän hämilläni enkä tarpeeksi rohkea rikkomaan näitä tyylisääntöjä mitä isoille tytöille on asetettu, mutta Veeran inspiroimana taidan lopultakin lopettaa anteeksipyytelyn kaikilta siitä mitä olen.

Salla

Olet I-H-A-N-A ja inspiroiva! Miksi en ole löytänyt blogiasi aiemmin jo 😤 Kiitos avoimuudestasi, minunkin itsevarmuuteni koki pienenpienen ryhdistyksen 😊

Maria Maarit

Oih Veera, kirjoitit juuri sitä, mitä itsekin ajattelen!! Luen blogiasi, en siksi että "rikot rajoja" tms.... ei, kun et sitä tee. Olet oma itsesi ja viihdyt omassa kropassasi. Näin pitäisi olla sama minkä kokoinen on. Nollakoosta taivaisiin. Olla oma itsensä ilman, että joku muu päättää miten saat pukeutua. Luen siis blogiasi ihan itsesi takia, se nainen joka kirjoittaa rock´s! Sainkohan tarpeeksi selväksi tähän, mitä tarkoitan..

Oh well... itse taistelen valtavirtaa vastaan, miten nainen 45vee PITÄISI pukeutua... jakkupukuun ja mielellään ehken vielä käyttäytyä ikäisensä tavalla...mitä ikinä tuo tarkoittaakin ja kuka sen on joskus lailla säätänyt... ;D