Source
Kuva: Shutterstock

Toimitukseemme ilmestyi Mari Koistisen tuore Hunaja – luonnon oma makeuttaja -kirja. Sen mukaan hunajalla voi korvata sokerin joko kokonaan tai osittain – jopa leivonnassa!

Kuulostaa kiinnostavalta.

Hunaja maistuu jopa makeammalta kuin sokeri, minkä takia sitä riittää myös pienempi määrä. Kirjan mukaan perussääntö reseptien sokerin vaihtamisessa hunajaan on, että hunajaa voi laittaa kaksi kolmasosaa ohjeessa olevasta sokerin määrästä. Eli jos reseptissä neuvotaan laittamaan esimerkiksi 3 ruokalusikallista sokeria, laitetaankin hunajaa vain 2 ruokalusikallista.

Hunajalla makeutetuissa leivonnaisissa on kuulemma hieman erilainen maku, väri ja rakenne kuin sokerilla leivotuissa. Miltähän maistuisi esimerkiksi hunajapulla? Onko kukaan kokeillut?

Hunajan terveellisiä ominaisuuksia hehkutetaan koko ajan enemmän. Esimerkiksi terveysgurut neuvovat lisäämään hunajaa veteen. Siten syntyy kuulemma superjuoma, jonka luvataan kirkastavan ihoa, parantavan vastustuskykyä, laihduttavan, vähentävän ilmavaivoja ja pitävän verensokerin tasaisena.

Tätä on pakko kokeilla!

Te, jotka olette jo kokeilleet hunajaa sokerin korvikkeena tai muuten löytäneet oivia käyttötarkoituksia, laittakaahan hyvät hunajavinkit jakoon!

-Outi-

Kommentit (3)

KO

Hunajassa on paljon fruktoosia, joten olisin erittäin varovainen päittäin korvaamaan sillä sokerin käytön. Jos käytät paljon sokeria ja korvaatkin sen kaiken hunajalla.. voi tulla todella kallis reissu sairaalan gastroenterologiselle. Jos muutenkin käytät vähän sokeria sisältäviä tuotteita, ei pitäisi olla ongelma. Nämä tällaiset dieettijutut saattavat olla parhaimmillaan vaarallisia. Tämä kuulostaa viattomalta, mutta ei todella ole sitä. Meillä on tällä hetkellä suolistotulehdusten epidemia, jonka syytä ei ole tieteellisesti pystytty todentamaan. Elimistöä ei siis kannata nyt rasittaa ylimääräisellä fruktoosikuormalla. Jos nyt kuitenkin hunajaan haluat vaihtaa niin katso ainakin, ettet syö samanaikaisesti tuotteita, jotka sisältävät eri fruktoosi-glukoosisiirappeja. Käytännössä tämä tarkoittaa nykyään kaikkia valmistuotteita. 

Mari Koistinen

Kiva, että kirjani on päässyt tutkailtavaksi! Leivoin sattumalta eilen itse hunajapullaa, ja kyllä hunaja korvaa sokerin pullassa vallan mainiosti. Kannattaa valita sellainen pehmeä, maultaan varsin mieto suomalainen monikukkahunaja. Tumma ja vahva hunaja (esim. tattarihunaja) voi maustaa pullataikinaa tavalla, joka ei kaikkia miellytä.

Hunajan terveysvaikutusten hehkuttamisen kanssa olen itse tosi varovainen. HUnaja on kuitenkin ennen kaikkea sokeria ja sillä on myös sokerin haitat. (esim. http://www.washingtonpost.com/news/wonkblog/wp/2015/09/11/honey-seemed-l... )

Edellinen kommentoija puhui hunajan fruktoosin mahdollisesti aiheuttamista ongelmista. Olen aiheesta jutellut ravitsemusihmisten kanssa, ja kyllä hunajan fruktoosi voi suurina määrinä aiheuttaa ongelmia esimerkiksi niille, jotka kärsivät ärtyvän suolen oireyhtymästä. Mutta normaalikäytössä normaalille ihmiselle ei pitäisi hunajasta olla haittoja. Aiheesta lisää blogitekstissäni: http://hunajalla.blogspot.fi/2015/05/aiheuttaako-hunajan-fruktoosi-ongel...

Hunaja on tietysti loistava kotimainen makeuttaja, ja mehiläiset mahtavia olentoja!

Leena K.

Teollisesti valmistettuja fruktoosi- ja glukoosisiirappeja kannattaa kyllä varoa. Ne yhdistetään jopa lihavuusepidemiaan, koska elimistö ei tunnista niiden tuomia kaloreita samalla tapaa kuin luonnon omia sokereita. Luonnollisissa sokereissa, olipa kyseessä suokorokeri, juurikassokeri, hedelmien sisältämä sokeri tai hunaja, on aina jonkin verran sekä fruktoosia että glukoosia ja näiden välisiä sidoksia. Ihmisen haima tunnistaa nämä sidokset ja sokerin nauttimisen jälkeen alkaa viestittämään, että nyt on tullut makeaa ja kaloreita riittävästi, lopeta syöminen. Tämä mekanismi ei toimi teollisesti valmistettujen siirappien yhteydessä. Suosittelen siis hunajan nauttimista pienissä erissä. Ja koska kyseessä on luonnon oma tuote, kukaan ei hunajaa pystyisi syömäänkään sellaisia määriä kuin mitä voi syödä glukoosi- tai fruktoosisiirappeja esim. karkkipussin yhteydessä.

Seuraa 

Me Naisten toimitus kokeilee, kuinka onnistuu sokeriton syyskuu, ja mitä siitä seuraa. Tule mukaan!