Se tarkoittaa sitä, että vaikka treenataan kovaa, nautitaan kokonaisvaltaisesti siitä mitä tehdään. Maailmassa huipulla olevia ihmisiä sekä urheilijoita yhdistää halu tehdä asioita ja nauttia siitä mitä tekee. Tottakai jokaisella on elämässä hetkiä, kun ei jaksa tai ei kiinnosta. Tässä yhteydessä nousee esiin sitten menttaalipuoli ja sen treenaaminen. Erittäin tärkeitä asioita molemmat. 

Hyvällä fiiliksellä treenaaminen ei tarkoita sitä, että haahuillaan viikosta toiseen. Lepo ja kehonhuolto ovat toki erittäin tärkeitä asioita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita tolkutonta lusmuilua.

Päämäärien asettaminen, sekä tavoitteellinen tekeminen kuuluvat urheiluun, liikuntaan, kuten ylipäätään tasapainoiseen elämään. Tasapainoisen ja kokonaisvaltaisen tekemisen kautta syntyy hyvä olo. Aloitteleva liikkuja voi halutessaan rakentaa arjen runkoa kohti liikunnalisempaa elämäntapaa  useiden vaihtoehtojen avulla. Tässä voivat esimerkiksi olla hyvinä vaihtoehtoina ryhmäliikuntatunnit, kansalaisopistot sekä seuratoiminta ja työpaikkaliikunta. Lisäksi ystävien tietotaito sekä monipuoliset personal trainer palvelut sopivat hyvin vaihtoehdoiksi. Kokeneemmankin liikkujan kannattaa ajoittain muuttaa hermotusta ja astua epämukavuusalueelle, jotta kehitystä tapahtuu. Tässä kohtaa alleviivaan jälleen eri lajien kokeilemista, mitä olen myös Mun Treenarissa korostanut.

Myönteinen suhtautuminen ja asenne liikuntaan luodaan jo lapsuudessa mutta sen voi oppia myös myöhemmin.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että terveellinen liikunta korreloi positiivisesti oppimisen kanssa ja on hyvin tärkeä tekijä terveen itsetunnon kehittymisessä. Suomalaiset yritykset ovat ymmärtäneet liikunnan merkityksen työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin kannalta. Työpaikkaliikunnan tukeminen auttaa saavuttamaam myös hyviä tuloksia työelämässä työntekijän ja työnantajan kannalta.

 

Pikkuaivot säätelevät liikeratojamme ja mielestäni onkin erittäin tärkeä harrastaa kokonaisvaltaisesti myös sen takia monipuolista urheilua.

Eri lajit tukevat toisiaan ja kokeilemalla jokainen huomaa, mitkä lajit sopivat omaan elämänrytmiin. Tällöin löytää hyvän ja jämäkän fiiliksen liikkua, sekä endorfiineja vapautuu. Hermoston toiminta ja synapsiratojen aktiivinen ylläpito ja kehittäminen ovat mielestäni erittäin tärkeitä asioita.

Liikunnan myötä vapauvat tärkeät välittäjäaineet ovat meille biokemiallinen lahja, jonka hedelmistä kannattaa nauttia.

Tarkoituksenmukaista ei ole pitkään toistuva tilanne, jossa ei huvita lähteä treenaamaan. Myöskään jatkuva treenin jälkeinen negatiivissävytteinen olo ei ole ok. Tällöin on asetettava kysymyksiä itselleen. Pitäisikö lisätä ryhmäliikuntaa tai vähentää sitä? Onko viikossa tarpeeksi lepopäiviä? Onko harrastamani lajit mielekkäitä suhteutettuna elämäntilanteeseeni? Mitä muuta? Niin urheilussa, kuin elämässä on pyrittävä tekemään analyysia, kun jokin tökkii. Vastaavasti jos pääset flow tilaan, on hyvä kirjata konkreettisesti ylös ne asiat, jotka toivat sinulle sen hyvän fiiliksen. Lisäksi jokainen yksilö oppii tekemällä parhaiten sen, kuinka tarkasti treenien ja niiden sisällön tarvitsee olla merkattuna kalenteriin, jotta ne tulee tehtyä. Niin, tarvitsetko aina tarkan ohjelman? Jos tarvitset, miksi? Liikkumisesta ja urheilusta ei saa missään nimessä tulla pitkäaikaista stressitekijää muuhun elämänrytmiin suhteutettuna. Sinä itse tiedät vastauksen, kun mietit omaa treenihistoriaasi. Kirjaa ylös plussat ja miinukset siitä, millainen liikkuja tai urheilija olet?

Aseta realistiset tavoitteet, joissa päämääränä on myös se tunnetila, jonka haluat saavuttaa.

Itselleni se on hyvä fiilis ja liikunnan ilon ylläpitäminen haastavienkin treenien kautta. Välillä se voi olla totaalinen happotreeni ja oikein tehtynä siinäkin on lopputuloksena hyvä olo yhdistettynä mielettömään fyysiseen treeniin.

Juoksin cooperissa 3230m ja olin samalla aikaa ihan totaalisen onnellinen, vaikka mehut oli pois systeemistä hetken aikaa. Jälleen yksi esimerkki siitä, kuinka oman itsensä ylittäminen = hyvä fiilis! Nokian toimitusjohtaja Rajeev Surin kertoi viime vuonna Helsingin Sanomien haastattelussa tehneensä hyvillä mielin reilut 1000 vatsalihasliikettä päivässä. Jes, mikä motivaatio!

Jokaiselle meille nämä tarkoittavat eri asioita. Avain onkin löytää ne huippuasiat kaiken sen turhan keskeltä, jotka eivät itselle liikkujana tai urheilijana sovi. Huipullakin urheilijat vaihtavat korvaaviin harjoitteisiin, mikäli jokin tuntuu aivokemian tai fysiikan osalta epämiellyttävälle. Korostan siis edelleen, että myös kilpaurheilijoita motivoi lähes poikkeuksetta kaikista eniten sellainen kokonaisvaltainen treeniohjelma, joka samalla vie tehokkaasti kohti tavoitteita, mutta on myös yksilöllisesti mielekäs toteuttaa.

Pitkäjänteisesti toteutettuna haastavatkin tavoitteet tuovat näin usein parhaita tuloksia.

Monipuolinen urheilu käsittää sopivassa suhteessa koordinaatiota, voimaa, nopeutta, liikkuvuutta sekä kestävyyttä ja lepoa. Se suhde ei ole vakio, vaan yksilöstä riippuva yhtälö, joka pitää omalla tekemisellä ratkaista.

 

Nykyteknologia on mahdollistanut laajan skaalan parametreja, joita voimme mitata itsestämme niin urheilusuoritukset aikana, kuin sen jälkeen. Oman kehon kuuntelu on tärkeää, kuten kaikki tiedämme jo yleiseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyen, mutta on useita tilanteita, jolloin kannattaa mitata. Annan esimerkin itsestäni, jolloin opin kantapään kautta sykemittarin käytön merkityksen. Treenasin kaikinpuolin "oikein", mutta jokin tökki. Otin lopulta sykemittarin tarkkaan käyttöön myös matalilla sykkeillä tehtävien treenien yhteydessä. Olin niin intoa täynnä treenatessa, että en edes huomannut kuinka korkealla sykkeet todella ajoittain olivat.

Matalilla sykkeillä tehtävät harjoitteet ovat tärkeitä niin huippu-urheilijoille, kuin kuntoilijoille.

Oma tunne yhdistettyä fyysiseen tekemiseen vaikuttaa hyvin paljon suoritukseen. Aina ne eivät tunnetasolla korreloi fyysisten parametrien kanssa. Näiden fiksulla tasapainoilla saavutetaan optimaalinen tunnetila liikuntasuoritusten aikana. Aktiivirannekkeista, sekä eri mittareista saattaa olla siis tässä yhteydessä arvokasta hyötyä.

Onkin erittäin mielenkiintoista, että Camilla Tuominen on kehittänyt tekniikan mitata konkreettisesti emotionaalista puolta. Tämän ihanan naisen innovaatioon voi tutusta paremmin osoitteessa : http://emotiontracker.fi/en/ Camilla tulee olemaan vieraana myös Liv kanavalla esitettävässä SportGirl2016 ohjelmassa maanantaina 1.12.1015 klo 20:30.

Hyvä fiilis urheilussa on se sydänliekki, joka syntyy intohimosta, asenteesta ja tekemisen meiningistä. Välillä tulee epäonnistumisia mutta sitten pitää nousta ylös. Niistä oppii ja niiden kautta syntyy usein lopulta optimaalisia onnistumisia ja onnistumisen tunnetiloja, jotka kantavat hedelmää vielä pitkään.

Kun kaadut, nouse ylös!

 

Psst. Lukuvinkkinä Sportlehti, jossa yhdistyy raikkaalla tavalla tekemisen meininki ja hyvä fiilis!

Kommentit (0)

Seuraa 

Rakastan ulkoliikuntaa ja luontoa. Kaikkialla voi liikkua ja saada hyvää energiaa päivään. Tasapaino niin elämässä, kuin liikunnassa on tärkeää. Vien sinut matkalle mm. luontoliikunnan pariin. Kannustan sinua spontaanisti kokeilemaan useita uusia lajeja, joista minulla on laaja kokemus. Keho, mieli ja ystävät, vaali näitä kallisarvoisia asioita. Makoisia raakaherkkureseptejä tiedossa.

Sport Girl 2016

Teemat