Se on monipuolista ja ns. ihan normaalia ruokaa. Haastoin Mun Treenari sovelluksen kautta teitä jättämään prosessoidun ruoan pois, tai ainakin hyvin paljon vähentämään sitä. Kaksi viikkoa olisi alkuunsa tavoite, mutta mielellään sitä voisi kokeilla jatkaa hyvän taiteen sääntöjen mukaisesti myös pidempään. Tässä ei ole kysymys ruokatrendistä. Pitää syödä sellaista ruokaa, mitä oma kroppa kestää ja tarvii. Täytyy syödä, kun on nälkä ja muistaa, että elämässä on tilanteita ja hetkiä, jolloin mielestäni voi kohtuulisissa määrin nauttia juuri sitä ruokaa, tai juomaa, mitä haluaa. Kun pikkuhiljaa oppii kuuntelemaan omaa kroppaansa, niin tietää mitä valintoja juuri sinun kroppasi kestää. Tasapaino on tässäkin lajissa mielestäni avainasemassa.

Prosessoitua ruokaa on jossain määrin lähes mahdotonta välttää, ja ymmärrän, että näitä asioita ei aina välttämättä edes jaksa miettiä, varsinkin jos tekee pitkää päivää ja hoitaa kodin, sekä muut askareet kaiken muun ohessa. Toisaalta tästä päästään aasinsiltana siihen, että kun syö hyvin, niin voi kokonaisvaltaisesti myös paremmin. On myös muistettava, että jossain määrin ruokien prosessointi saattaa olla osa ketjua, jota kautta kuluttajat saavat ns. ”turvallista syötävää”. …Niin oletteko miettineet, mitä se lopulta sitten käytännössä tarkoittaa jokaisen yksilön kohdalla? Mieleeni tulee esimerkkinä maidon pastörointi, jossa pääosa maidon tautia aiheuttavista bakteereista tuhoutuu. Asiasta on ollut hetkittäin suurtakin polemiikkia. Ymmärrän jollain tapaa molemmat kannat mutta siihen nyt sen radikaalimmin puolia ottamatta haluan kertoa teille esimerkin.

Olen kasvanut lapsuuteni maalla, ja usein pöydässä oli myös raakamaitoa tarjolla. Olen juonut sitä aikoinaan paljon. Viljaa saatiin omilta pelloilta, ja kalaa lähijärvestä. Riista oli kauden mukaan. Muutin lukioon "isoon kaupunkiin" ja aloin syömään todella teollisesti sen kummemmin edes ajattelematta itse asiaa. Ikään kuin vahingossa. Mielestäni söin kuitenkin terveellisesti, mutta huomasin jo kauan sitten, että useat viljatuotteet kaupasta eivät enää sovi itselleni. Valitsen usein nykyään tietoisesti gluteiinittomia tuotteita. Maitoa juon hyvin vähän. Tähän vaikuttaa toki kenties mielessäni myös useat ristiriitaiset tutkimukset asiaan liittyen. Laktoosi-intoleranssia ei ole koskaan ollut, mutta viime vuosina viiteitä tähän suuntaan on ollut olemassa. Kroppani ei ikään kuin enää edes kestä maitoa. Tämä on muuten mielenkiintoista myös siinä määrin, että laktoosihan on maitosokeria, jonka laktaasi-entsyymi pilkkoo. Se että elimistö ylipäätään kestää laktoosia, on mutaatio, eikä päinvastoin, kuten usein saatetaan luulla. Tässä tullaan siihen, että ympäristötekijöillä, omalla ruokavaliolla ym. saattaa olla hyvinkin luultua suurempi merkitys geenien toimitaan, sairauksiin ja niiden puhkeamiseen.

Kuvassa on teille muutama vinkki osaksi herkullista ja hyvää ruokavaliota. Karg`s karpalo ja kookos näkkileipä on gluteiiniton. Kuitua runsaasti. Toinen vaihtoehto on Sigdal:n näkkileivät. Kuvassa yrtti & merisuola, mutta heillä on myös järjettömän hyvä gluteiiniton gourmet vaihtoehto kaurasta. Kuvaan se ei päässyt, sillä meidän huusholli oli omaksikin yllätyksekseni ehtinyt jo syömään kaiken. Sitten mushroom coffee, jossa on kofeiinia suhteessa noin ½ vähemmän, mutta super tehokasta, ja hyvää! Suosittelen lämpimästi tutustumaan : http://www.messukeskus.com/Sites4/Iloveme2015/Sivut/News.aspx?url=/Sites4/Iloveme2015/Luonnollisesti/ExhibitorPressReleases/1900725788/SienikahviUUTUUSFourSigmaFoods.aspx

Pyri syömään tasapainoisesti ja opi kuuntelemaan kehoasi

Kommentit (0)

Seuraa 

Rakastan ulkoliikuntaa ja luontoa. Kaikkialla voi liikkua ja saada hyvää energiaa päivään. Tasapaino niin elämässä, kuin liikunnassa on tärkeää. Vien sinut matkalle mm. luontoliikunnan pariin. Kannustan sinua spontaanisti kokeilemaan useita uusia lajeja, joista minulla on laaja kokemus. Keho, mieli ja ystävät, vaali näitä kallisarvoisia asioita. Makoisia raakaherkkureseptejä tiedossa.

Sport Girl 2016

Teemat