Jokaisella on varmasti ollut elämässä flow hetkiä, sekä niitä taipaleita, jolloin energiaa ei tunnu yksinkertaisesti riittävän juuri mihinkään. Molemmilla on tarkoituksensa siinä mielessä, että niiden kautta pystyy ymmärtämään ja arvioimaan myös omaa fyysistä ja psyykkistä hyvinvointiaan.

 

Ihminen toimii vaikeissa tilanteissa tiedostaen tai tiedostamattaan samalla tavalla. Jossain vaiheessa kun asioita kasaantuu liikaa, saatamme alkaa luopumaan itselle tärkeistä asioista, kun ei vaan jaksa. Se tuntuu jollain tapaa paradoksaaliselle, mutta näin on. Monesti asioita alkaa kuitenkin miettimään syvällisemmin ”vasta kun jotain vakavaa ja pysäyttävää tapahtuu”. Pitääkö aina menettää jotakin, tai pitääkö jostain joutua luopumaan, että osaamme arvostaa ja priorisoida? Olen ryhtynyt miettimään erityisesti näiden asioiden kautta myös omaa ajankäyttöäni, sen hallintaa ja perusteita. Otetaan esimerkiksi työ ja opiskelu, jotka ovat tulevaisuutta ajatellen hyvin tärkeitä asioita. Sitten ovat ystävät, perhe ja läheiset, joiden arvo on myös järjettömän suuri. Lisäksi harrastukset ja ne asiat, jotka ovat kivoja juttuja ja “omaa aikaa”, toisin sanoen muita hyvinvointiin liittyviä asioita. Elämäntilanteet vaihtelevat ja aika, jonka näihin tärkeisiin asioihin jakaa, vaihtelee.

 

 

Oleellista on oppia löytämään itselle ne avain asiat, top 3, joista saat järjettömästi sitä jotakin kaiken haastavan ja ylipäätään tavallisen arjen keskellä. Itselleni top – listaan kuuluu esimerkiksi 30min juoksulenkki maastossa. That`s it. Saan raikasta ilmaa, mieli ja kroppa nollautuu. Olen päättänyt, että se on lyhyt aika, jonka sijoitan itseeni, ja aina se on kannattanut. Mieti mikä se vastaava 30 min sijoitus voisi olla sinulle?

 

Halusin kirjoittaa tästä aiheesta lähinnä myös siksi, että toivon herättäväni keskustelua siitä, että liikunta ja urheilu eivät saisi nousta stressitekijöiksi. Tällaista ilmiötä olen havainnut ja tuntuukin, että ihmiset asettavat jo lähtökohtaisesti välillä erittäin vaativia ulkonäköpaineita itsellensä. Kaikkien ei tarvitse olla kilpaurheilijoita, ja hyvä niin. Mieti muutama asia missä sinä olet oikeasti hyvä. Keskity saamaan siitä energiaa ja tulemaan siinä vieläkin paremmaksi! Nämä asiat voivat liittyä niin liikuntaan, kuin muihin asioihin elämässäsi. On hienoa, jos olet hyvässä tikissä, mutta liiku lähtökohtaisesti sen vuoksi, että teet sen omasta tahdostasi. Aloita pienestä, ja keskity kuuntelemaan omaa kroppaasi. Mistä lajista sinä oikeasti nautit? Lähde siitä liikkeelle ja aseta pieniä päämääriä. Siitä voit siirtyä uusiin lajeihin, tai syventyä “vanhaan lajiisi”. Lihastasapaino kehittyy ja olet matkalla kohti tasapainoisempaa liikkumista ja elämäntapaa. Jos asetat liian ulkonäkökeskeisen tavoitteen, voi liikunnasta tulla helposti sinulle pakkosuorittamista ja stressitekijä, joka sen ei pitäisi missään tapauksessa olla. Pyri löytämään siis elämäntapaliikuntaa itsellesi. Tähän liittyy myös aikaisemmin mainitsemani ajanhallinta, sekä ne tavoitteet joita asetat itsellesi.

 

Arvosta aikaa ja asioita pitkäjänteisesti. Keho, mieli ja läheiset luovat triangelin, joka on tasapainossa, kun sinäkin olet. Vice versa. Liiku pääsääntöisesti omasta tahdostasi, ja muista toki välillä haastaa itseäsi, mutta vältä tekemästä siitä elämääsi stressitekijää. Hyvää viikkoa lukijat !

Triangeli soi ja helkkyy kauniisti, ja samoin sinä, kun elämäsi kolme osa- aluetta ovat tasapainossa.

Kommentit (0)

Seuraa 

Rakastan ulkoliikuntaa ja luontoa. Kaikkialla voi liikkua ja saada hyvää energiaa päivään. Tasapaino niin elämässä, kuin liikunnassa on tärkeää. Vien sinut matkalle mm. luontoliikunnan pariin. Kannustan sinua spontaanisti kokeilemaan useita uusia lajeja, joista minulla on laaja kokemus. Keho, mieli ja ystävät, vaali näitä kallisarvoisia asioita. Makoisia raakaherkkureseptejä tiedossa.

Sport Girl 2016

Teemat