Kaupallinen yhteistyö Fustra ja Forever Järvenpää

Aloitin viime keväänä Fustra-harjoittelun osana elämäntapamuutosta. Syksyn aikana jatkoin fustraa kerran viikossa omavalmentajan kanssa. Tähän välin todettakoon, että syksy ei ollut helppo. Olen mestariaikatauluttaja, mutta välillä fustra oli työnnetty liian pieneen väliin viikkoaikataulussa, joten tulin tunnille usein aika kärttyisenä tai poissaolevana.

Syyt, miksi varasin vuodelle 2017 kolmekymmentä uutta fustra-harjoitustuntia, on kuitenkin seuraavat: 

* Poistuin fustran jälkeen salilta huomattavasti paremmalla tuulella kuin sinne mennessä (kuva yllä) :D

* Saan moninkertaisesti tehoja irti väsyneenä (jota käytännössä nykyään olen suhteellisen usein) omavalmentajan kanssa kuin yksin salilla häärätessä.

* Omavalmentajan kanssa voi miettiä, mikä on päivän jaksamistaso. Treenistä saa näin paljon enemmän irti, kun se on räätälöity päivän kunnon mukaan (ryhmäliikuntatunnella tällainen itsesäätely voi olla vaikeampaa tai koko tunti jää väsymyksen takia välistä). Joskus lopun aerobinen on korvattu avaavilla venytyksillä. Kas näillä!

Avustettu venyttely menee välillä melkein hieronnasta.
Avustettu venyttely menee välillä melkein hieronnasta.

* Fustran jälkeen tunnen kasvaneeni pituutta puoli metriä. Saatan muistaa itseni ojentaa nykyisin itseni "fustra-asentoon" joskus ihan arjessakin.

* Fustra on parantanut monipuolisesti keski- ja ylävartalon lihaksistoa. 

* Vaikka fustra voi olla superrankkaa, se on myös vahvistavaa ja venyttävää. Siitä ei jää "pumpattu olo", vaan väsyneenäkin mukavan vetreä olo, kun lihasjumit avautuvat ja ryhti palautuu paikoilleen.

* Tähän elämäntilanteeseen, jossa omaa aikaa ja vireyttä on todella rajallisesti, fustra on minulle tehokkain ja turvallisin keino pitää keho työkunnossa.

Suositellaan, että fustraa pitäisi harjoittaa 2-4 viikkotuntia, että liikeradat ja ryhti jäisivät lihasmuistiin. Olen hyvin tietoinen tästä, mutta toistaiseksi minulla ei ole aikaa eikä varaakaan useampaan viikkotuntiin. Kehittymistä on tästäkin huolimatta tapahtunut. Syksyn ajan treenasin osittain toisen tason liikkeitä.

Toisella tasolla siirrytään enemmän pois lattiatasosta. Myös painot saattavat lisääntyä ja erilaisia kuntosalilaitteita tulee harjoittelun tueksi.

Yhdeksän kuukauden fustraamisen jälkeen selän notko on loiventunut.
Yhdeksän kuukauden fustraamisen jälkeen selän notko on loiventunut.

Välillä on hyvä tehdä kertaavasti perusliikkeitä. Olen huomannut, jos fustraväli venyy kahteen viikkoon, voimani menee helposti liikkeissä keskivartalon lihaksista reisiin.

Aerobisen alun jälkeen fustrassa tehdään muutama avaava perusliike. Omavalmentaja tarkkailee koko tunnin ajan, että oikeat lihakset ovat töissä.
Aerobisen alun jälkeen fustrassa tehdään muutama avaava perusliike. Omavalmentaja tarkkailee koko tunnin ajan, että oikeat lihakset ovat töissä.

Nyt tavoitteeni on yrittää tällaisilla (elämästä johtuvilla) väliviikolla fustrata keskenäni. Se ei ainakaan toistaiseksi ole lähellekään niin tehokasta kuin omavalmentajan kanssa, mutta tyhjää parempi.

Viimeisimpänä harjoistusohjelmaan ilmestyi tämä liike menneisyydestä! Joskus nuorena tää oli voimisteluohjelmassa kallistus. Keskivartalo vapisee ja kiittää.
Viimeisimpänä harjoistusohjelmaan ilmestyi tämä liike menneisyydestä! Joskus nuorena tää oli voimisteluohjelmassa kallistus. Keskivartalo vapisee ja kiittää.

Hei-hou-helmikuussa mennään tosiaan  jo ja mietin aikaisemmin, millaista hyvinvointia pystyn tässä elämäntilanteessa itselleni luomaan, niin, että sitä on mahdollista noudattaa myös hankalina viikkoina. Olen ainakin päättänyt lopettaa laihduttamisen ja lisätä omatoimista fustraa ja venyttelyä etäpäiviin. Raportoin, kuinka treenit edistyvät. 

Tututustumistarjous ja lisää fustrasta täällä.

 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

MITÄ?

Sivuraiteilla -blogi jatkaa viihteen maailman ilmiöiden ja ihmisten käsittelemistä siitä, mihin Radalla-palsta jää. Elämääkin täällä eletään ja ihmetellään - välillä myös skumppalasin kera.

KUKA?

Emilia Saloranta on kolmekymppinen toimittaja, jonka mielestä viihde on ihmiselle hyväksi.

YHTEYS?

empuntemputjatarinat@gmail.com

Blogiarkisto

2017

Kategoriat