Oikomutkanen tykkää liikkua ja syödä hyvin. En mieti niinkään ruuan terveellisyyttä, vaan sitä, että ruoka, jota syön, maistuu hyvältä ja siitä tulee hyvä mieli. Koska aina sanotaan, että ruokapäiväkirjan pitäminen auttaa tajuamaan, mitä oikeasti syö, kokeilin ruokapäiväkirjan pitoa yhden päivän ajan. Testipäivä sattui tavalliselle arkipäivälle. Ruokapäiväkirjan lopussa ravitsemisterapeutin kommentit päivän syömisistäni.

_____

Aamupala klo 9

Kaurapuuro desistä kaurahiutaleita, desi mustikoita ja puolitoista desiä raejuustoa. Mukillinen kahvia mustana.

______

Lounas klo 12.30

Kanarisottoa (jossa ihan oikeasti oli kanaakin seassa, vaikka kuva näyttää väittävän muuta) sekä sekasalaattia, jossa salaattia, kurkkua, kirsikkatomaattia, fetajuustoa ja paprikaa.

______

Päivällinen klo 17

Paketillinen pakaste-pinaattikeittoa, kananmuna ja kaksi hapankorppua levitteineen. Voisin vaikka vannoa, että lasillisen maitoakin join, vaikkei sitä näy kuvassa. Jälkkäriksi pannaria hillolla ja kermavaahdolla - tämä annos ei todellakaan ehtinyt kuviin ennen syöntiä.

______

Iltapala klo 20.30

Pari lasillista ruokakaupan valkoviiniä, Kaunis mieli -elokuva.

 

______

Päivän liikunta:

4 x 20 min pyöräilyä - kaksi kauppareissua, jotta ylipäätään sain mitään ruokaa tehtyä

1 h 30 min hellan edessä hikoilua, jotta sain ruuan valmiiksi

1 h bodycombat, jossa purin ruoanlaittostressiä

______

Ravitsemusterapeutti Annikki Palssa-Partasuun kommentit:

+ Syöt.

+ Suhtaudut syömiseen selvästikin todella rennosti. Tämän näkee siitä, että mahdutat yhteen päivään sekä pannaria että viiniä.

+ Onneksi kävit bodycombatissa, muuten olisi mennyt kaloreissa aivan liikaa ylimääräisen puolelle.

- Päivän kaloreistasi suhteettoman suuri osa, noin kolme sadasosaa, tulee pannareista. Niistä olisit voinut jättää hillon ja kermavaahdon pois ja tehdä ne maito-muna-jauhottomaan taikinaan. Tai mikä vielä parempaa, olisit voinut korvata pannarit purkillisella maustamatonta rahkaa.

- Missä rahka? Et ole syönyt sitä lainkaan päivän aikana! Aikuisen minimiannos on 3 x 200 g päivässä. Rahkaa saa helposti ujutettua ruokavalioosi mukaan siten, että sitä syö sellaisenaan joka aterialla. Rahkahan on nykyisissä ruokasuosituksissa ravintopyramidin keskeinen osa siinä missä vaikkapa kuidun lähteet.

- Syöt liikaa hiilihydraatteja suhteessa proteiininsaantiisi. Proteiinin osuutta ruokavaliossa on helppo lisätä: syö enemmän aterian proteiinipitoista osaa ja vähemmän hiilihydraattipitoista osaa. Esimerkiksi pinaattikeitto-ateriallasi olisit voinut jättää pinaattikeiton syömättä ja syödä sen sijaan toisen kananmunan.

- Ateriavälisi ovat aivan liian pitkiä, joskus jopa neljä tuntia. Tämä on todellakin aivan liian pitkä aika aikuiselle olla syömättä. Syödä tulee tikitilleen vähintään kolmen tunnin välein, jottei nälkä pääse tulemaan.

- Ruokavaliostasi puuttuvat kaikki superfoodit. Tervekin aikuinen tarvitsee päivittäin esimerkiksi mehiläisen siitepölyä, jotta keho pysyy toimitakykyisenä.

______

Oikomutkanen on ravitsemusterapeutin asiantuntevista kommenteista huolimatta syönyt testipäivän jälkeenkin pannaria (ja korvapuustia ja Domino-keksejä ja suolapähkinöitä), jättänyt rahkan kauppaan ja syönyt nälän mukaan kelloon katsomatta.

______

Loppuviikkoon mahtuu monta ateriaa, nautitaan niistä!

Kommentit (2)

Oikomutkanen
Liittynyt24.8.2016

Oikomutkanen huuteli oikoluvun perään viime kirjoituksessa. Tätä postausta tehdessäni se taisi jäädä itselläni tekemättä: ensimmäisen kappaleen "ravitsemisterapeutti" on tietenkin "ravitsemUsterapeutti", ja missä rahka -kappaleen"ruokavalioosi" pitäisi olla "ruokavaliOON". Kiitos huomautuksesta, sinä tarkkasilmäinen kasvotusten kohtaamani lukija.

Toinen pölijä

Oikeat fitnessterveysihmisethän suorastaan herkuttelevat rahkalla raakana, ja oikein ranttaliksi laittaessaan saattavat syödä sitä jopa ylimääräisen purkillisen! Lähteenä jokin kauan sitten luettu blogin pätkä, joka tupsahti mieleen.

Seuraa 

Noin kolmekymppinen välillä ihan pölijäksi heittäytyvä nainen Oulusta kirjoittaa erilaisista arjen asioista. Ainakin toistaiseksi toivottavasti anonyyminä pysytellen. Olen kieliin ja kielitieteellisesti suuntautunut yliopisto-opiskelija, mikä saattaa selittää satunnaiset kielenkäyttöön liittyvät kannanotot. Toimin perkolaattorikahvilla, lataudun liikunnasta ja siirrän avaruuksia läheisyyden voimalla.