Kirjoitukset avainsanalla Mimmien Vitonen

Viimeinen lenkki ennen lauantaita

Tiistain sateiden jälkeen keskiviikkoillan aurinkoinen keli oli mitä mainioin viimeiselle juoksulenkille ennen lauantain Mimmien Vitosta. Tällä kertaa lähdimme uusiin maisemiin 13 v valkun kanssa eli suuntasimme auton nokan kohti Tuusulanjärveä. Juoksu kulki kepeästi, oikea lonkka hieman kiukuttelee, mutta eiköhän se vielä lauantainkin lenkin kestä mukana. Päätimme lenkkimme Onnelan kieppeille ja nautimme kauniista Tuusulanjärvestä ja venyttelimme oikein kunnolla koko kropan laiturilla.

Ennen Mimmien Vitosta en aio enää juosta yhtään, käyn korkeintaan normijumpissa ja palauttavalla sauvakävelylenkillä. Pitää säästellä voimia, että lauantaina sitten jaksaa juosta 5 km yhteen putkeen.

Vikke vikana vinkkinä annan ohjeet kengännauhan solmimiseen. Urpoako? Niin minäkin luulin, kunnes kenkiä ostaessani asiantunteva myyjä testasi, josko osaan solmia juoksukenkien kengännauhat. No haloo, kai nyt kengännauhat osaan solmia! No enpä osannut. Tässäpä video, jossa kerron ja näytän, miten ne oikeaoppisesti solmitaan. Tapoja on toki useita, ja taisi jossain MeNaiset SPORTissakin kerran jotain juttua tästä olla. Mutta tässä yksi tapa, ole hyvä! Jos et jaksa videota katsoa, niin alla myös kuvasarjaa oikeaoppisesta kengännauhojen solmimisesta. Ja voin muuten taata, että näin kenkä seuraa jalkaa ja pysyy napakasti jalassa eivätkä jalat hölsky kenkien mukana. Ihan eri tuntuma.

Kengän yläreunassa on kaksi reikää vierekkäin. Ehkä olet miettinyt, kuten minäkin, että miksiköhän. No tarkoitus on sujauttaa naru siitä uloimmasta läpi, ulkopuolelta sisäpuolelle, tehdä silmukka ja tehdä samalla tavalla toisellekin puolelle.

Ala kiristää kengännauhoja alhaalta asti, napakasti. Kiristä nauhoja tasaisesti, koko kengän matkalta. Kengännauhat pitää olla kireällä.

Sujauta oikeanpuolimmainen kengännauha vasemman lenkin läpi yläpuolelta ja vasen nauha oikeanpuoleisen lenkin yläpuolelta.

Kiristä. Varmista vielä, että nauhat ovat tarpeeksi tiukalla. Heiluta ja kiristä ensin oikeanpuoleista nauhaa, sitten vasemmanpuoleista ja toista tätä pari kertaa.

Sitten vain solmu ja tadaa, lenkille vaan!

Nyt vaan oikeanlaista tankkausta, verryttelyä ja venyttelyä. Seuraavan kerran tapaamme lauantaina tositoimessa lenkkipolulla ja somessa!

Kommentit (0)

Tulkoon taivaalta vaikka vanhoja ämmiä, minähän juoksen!

Kävin pari päivää sitten reippaalla sauvakävelylenkillä testaamassa, miltä kintut tuntuvat parin viikon levon jälkeen. No hyviltähän ne tuntuivat! Uskottava se on, lepokäskyt kannattaa ottaa vakavasti ja malttaa olla hetken paikoillaan, se palkitaan nopeampana toipumisena ja entistä ehompana fiiliksenä.

Sauvakävelylenkistä innostuneena lähdin sunnuntaina juoksemaan pitkästä aikaa. Ajattelin vetää 10 minuutin reippaan kävelyn päälle 5 + 1 intervalleja eli viisi minuuttia juoksua ja minuutti aina välissä vauhdikasta kävelyä. Settejä ajattelin ottaa varovaisesti alkuun vain neljä eli lähinnä testata, miten juoksu kulkee ja miltä tuntuu, erityisesti polvissa.

Päivän mittaan arvoin, milloin lähtisi. Taivaalta tuli vuoroin vettä ja lunta, aurinko paistoi ihanasti ja välillä taas jyrisi ukkonen. Eipä tuo keli tuosta päivän mittaan mihinkään muuttunut, joten sipaisin normijuoksukamat hanskoineen kaikkineen päälle ja eikun menoksi.

Pikkaisen vilakkaa oli ensi alkuun ripeän kävelyn aikana, mutta kyllä ne lämmöt heti tutusti nousivat, kun alkoi laittaa töppöstä toiseen eteen juosten. Ja kas vain, jossain muistissa se juoksu vielä oli, vaikka oli parin viikon tauko takana. Ihmeen kevyesti kulki, alussa tosin kurkkuun otti kirpakka ilma ja toki hengästyin, mutta jaksoin hyvin juosta viisi minuuttiset. Oikein harmitti vetää vain neljä intervallia, mutta en uskaltanut heti repiä täydet seitsemän settiä. Loppuun vielä kymmenen minuutin erittäin ripeä kävely kotiin (alkoi ukkostamaan, ei kiva) ja lämpimään suihkuun. Ihana fiilis, back in business!

Kyllä se tästä taas lähtee. Ennen Mimmien Vitosta ehdin mukavasti käydä vielä intervalleja vetäisemässä ja 17.5. sitten juosta viisi kilsaa yhteen putkeen. Mä niin uskon, että pystyn siihen!

Tänään viritän käteeni Garminin aktiivisuusrannekkeen. Saas nähdä, tuleeko minusta Duracell-pupu sen seurauksena vai saanko hyvällä tavalla lisäbuustia arkeen. Jää nähtäväksi!

Kommentit (0)