Kirjoitukset avainsanalla polvi

Asiantuntijan avustuksella uudet, hienot ja ennen kaikkea toimivat juoksujalkineet.

Eikä siinä kaikki. Kaksi viikkoa juoksu- ja jumppakieltoa vielä päälle. Ja kaikki vain siksi, että minä pöljäkepää juoksin huonoilla kengillä niin kauan. Polven sivusiteen tulehdus molemmissa jaloissa, great.

Eli jos en olisi juuri ostanut uusia juoksukenkiä, niin nyt ne olisi ehdottomasti pitänyt hankkia ja oikein lääkärin määräyksellä. Ei sieltä lääkäristä aina pelkästään lääkereseptin kanssa pois lähdetä vaan tällä kertaa myös erinomaisten ohjeiden kera. Satuin ilmeisesti jollekin polvispesialistille, sillä neuvot ja opastus olivat sitä luokkaa, että epäselväksi ei jäänyt huonojen kenkieni aiheuttama kipu ja ongelmat jalan ja polven asentoihin juostessa. Lisäksi sain lähetteen fyssarille oppimaan hyviä, polvea stabiloivia harjoitteita sekä saamaan konsultaatiota askelluksestani. Painelen sinne hienot, uudet juoksukengät jalassa, tosin autolla, en juosten. Pari viikkoa keskityn vain keskivartalon harjoitteisiin, enkä tarkoita sillä nyt sitä perinteistä eli syömistä ja juomista vaan salitreeniä polvia rasittamatta. Jopa rakastamani BodyBalance pitää jättää tauolla nyt pariksi viikoksi, siinä kun ollaan tiukasti polvien päällä erilaisissa asennoissa.

Mitä opin uusien juoksukenkien ostamisesta? No ainakin sen, että ennen juoksukenkien hankintaa kannattaa tehdä jalka-analyysi ja vasta sitten lähestyä kenkävalikoimaa. Näin hurjalta se nimittäin näyttää, ja millä ihmeellä tällaisesta viidakosta kukaan mitään osaa valita, ainakaan juuri niitä omille jaloilleen tarkoitettuja ja sopivia?

Vaihe kaksi on nykäistä hihasta asiantuntevaa myyjää opastamaan oikean kengän valinnassa. Tässä vaiheessa ei kannata katsoa hintaa tai väriä tai sitä, että näyttävätkö kengät hienoilta. Ominaisuudet ja tarkoituksenmukaisuus ovat nyt ne avainsanat. Ja tämä selviää asiantuntijan avulla. Hän valitsee sinulle suuresta valikoimasta juuri sinulle ne sopivimmat, ja sinun tehtäväksi jää kokeilla ajan kanssa, mitkä ovat ne juuri sinun jalkoihisi parhaimmilta tuntuvat. Juoksukenkiä ei voi lähteä valitsemaan kiireellä, siinä menee aikaa. Fiilistele, juokse kaupassa, tunnustele. Kokeile useampia kenkiä.

Kun ne parhaimmat löytyvät, pistä merkki ja malli mieleen. Juoksukengät eivät ole mitenkään edullisia, mutta tämä satsaus kannattaa tehdä, nimimerkillä elävä todiste. Tarkan euron ihminen jää kenties odottamaan, josko valitsemansa kengät sattuvat lähiaikoina olemaan tarjouksessa ja saattaa näin säästää sievoisen summan. Itse olin jo niin helisemässä vanhojen kenkieni kanssa ja töpinässä uusien, kustomoitujen pohjallisteni kanssa, että ostin siltä istumalta uudet kengät. Hienot, hyvät, jollen sanoisi loistavat jalkoihin. Pienenä pikanttina yksityiskohtana kengänpohja, joka on Continentalin rengasseosta. Ehkä näillä kengillä pääsee lujaa jatkossa...

Nyt harmittaa nököttää täällä mökissänsä eikä pääse fiilistelemään uusien kenkien kanssa noin upeaan keliin. Tyhmästä päästä ja tyhmistä kengistä kärsii koko keho :( Uudet juoksukenkäni ovat kyllä niin hyvät, että olen niitä pitänyt ihan muutenkin vaan, pihalla touhutessani ja kaupassa käydessäni. Ovatpahan jalkani ainakin oikeassa asennossa, jollei muuta.

Kommentit (0)

Asennoilla on väliä

Enpä ole ennen tajunnut, miten tärkeitä sanoja ylläolevat supinaatio, pronaatio ja neutraali ovat. Törmäsin näihin vasta koekaniiniuran aloitettuani, ja täytyy sanoa, että olisihan näistä asioista voinut ottaa selville ennen juoksemisen aloittamista. Itselläni vasta sitkeä polvikipu juoksun jälkeen ja juttelu fyssarituttavani kanssa juoksutekniikan ja oikeiden jalkineiden tärkeydestä saivat googlettamaan asiasta.

Kyse on siis jalan asennosta askelluksessa ja siitä, millaisiin virheasentoihin kroppa saattaa joutua, jos askellusta ei tueta oikein. Itselläni on oikeassa jalassa lapsena murtuneen jalkapöydän aiheuttama vinoon kasvanut ukkovarpaan kohta, joka näkyy vaivasenluun näköisenä ja varmasti aiheuttaa jotain virheasentoa. Mutta jotta asia oikeasti selviää, lähdin Intersport Jumboon tsekkaamaan, millainen jalkojen asento minulla on ja josko FootBalancen yksilöllisistä tukipohjallisista voisi olla apua. En nimittäin halua könkätä viikkoa kipeän polven kanssa - minullahan on seuraavana vuorossa juoksuhaasteen kiperin vaihe eli pitäisi jaksaa juosta puoli tuntia yhteen syssyyn!

FootBalancen jalka-analyysiin kannattaa varata aikaa. Testissä riisutaan sukat ja rullataan housunlahkeet ylemmäs, jotta testaaja näkee jalan asennot. Aluksi astuin vihreää valoa hohkavan lasialustan päälle ja analyysi alkoi. Minulla on selkeästi ylipronaatiota molemmissa jaloissa eli nilkkani vääntyvät sisäänpäin ja paino ei jakaudu tasaisesti koko jalkapohjalle. Lisäksi minulla on eriparijalat oikean jalan vamman vuoksi, pitkittäiskaari on normaali, mutta oikean jalan poikittaiskaari on laskeutunut. Oikeiden ja toimivien kenkien ostaminen on hankalaa tämän vuoksi, ja näin ollen yksilöllisten tukipohjallisten tarve taisi olla enemmän kuin tarpeen kohdallani.

Pohjalliset tehdään todellakin yksilöllisesti kustomoiden jokaisen omaan jalkaan sopiviksi. Niinpä eriparijalallisuudella ei ole mitään väliä vaan kumpaankin jalkaan saa juuri siihen sopivan ja sitä tukevan pohjallisen. Pohjallinen tungettiin johonkin laitteeseen, kuin johonkin paahtimeen, ja sitten lämmintä pohjallista alettiin muokata jalkaan sopivaksi. Simsalabim ja yhtäkkiä valmiina oli jalkoihini sopivat pohjalliset.

Pohjallisia voi käyttää juoksukenkien lisäksi myös muissakin kengissä, vaikka hiihtomonoissa, mutta huonoihin kenkiin niitä ei kannata tunkea. Minulla oli mukanani vanhat lenkkarini ja tyttäreni juoksukengät, joilla olen juossut, ja samalla vilautin niitä asiantuntijalle. Tuomio oli aika selkeä - toisista oli aika ajanut ohi jo vuosikymmen sitten (roskiin vaan) ja toiset eivät tukeneet vähääkään hieman tytärtäni vankemmmalla elopainolla varustettua vartaloani. Eli tytär saa omat kenkänsä takaisin ja itse joudun kenkäkauppaan. Mutta se onkin sitten eri stoori se.

Pikkuvinkkinä suosittelen jalka-analyysiin menemistä ennen juoksu-uran aloittamista ja erityisesti meille taviksille se olisi kyllä tärkeää. Ennen luulin, että tällaiset ovat tosijuoksijoiden hömpötyksiä, mutta nimenomaan meille tumpelojuoksijoille analyysista saatavat ohjeet ovat suureksi avuksi juoksu-uraa aloittaessa. Itsekin olisin säästynyt monelta polvituskalta, kun ensin olisin käväissyt asiantuntijan pakeilla enkä olisi suinpäin lähtenyt jolkottamaan surkeilla lenkkareillani. Hintakaan ei päätä huimaa, pieni raha siihen nähden, että kivuilta säästyy eikä riko kroppaansa (yksilöllisten pohjallisten hinta on 59,90). Harjoittelukin on mukavampaa.

Vuoden pari (riippuu juoksukilsojen määrästä) näillä pohjallisilla nyt pitäisi pärjätä. Tositestiin pääsevät heti pääsiäisenä, jahka olen ensin uudet juoksukengät hankkinut. Lisäraporttia on siis odotettavissa.


Blogaus on tehty yhteistyössä FootBalancen ja Intersport Jumbon kanssa. Suurkiitos Intersportin asiantuntijalle Kafalle!

Kommentit (3)

Vierailija

Jes, kokemuksia odotellaan! :) Jos tuntuvat auttavan, juoksen itse kans hakemaan tuollaiset.

Vierailija

Eikös jaloille oikeat juoksukengät aja saman asian eli en yhtään ymmärrä, mihin niitä pohjallisia vielä tarvitaan? Ei kai niitä laiteta juoksukenkiin, joissa on jo muotoilu? Kertokaa!

Sarikoooo
Liittynyt25.3.2014

Minulla ainakin ongelmana se, että jalat ovat eripariset eli toimivia kenkiä on siis käytännössä mahdoton löytää. Lisäksi voin siirtää pohjallisia myös muihin, jo olemassaoleviin kenkiin (monot, sisäliikuntakengät, salikengät). Minulla ovat ainakin toimineet loistavasti. Eron myös huomasi, kun kokeili ylipronaatiota varten tehtyjä kenkiä - hyviltä tuntuivat. Kenkiin lisättiin minun jalkoihini kustomoidut pohjalliset - kengistä tulivat loistavat. 

Sari

 

Nyt lähtee! Pururadalla on ihana juosta!

Pari päivää juhlintaa takana ja perjantaina ihana BodyBalance aloitti viikonlopun vieton. 13 v valkku lupasi lähteä mukaan kirittämään minua lauantain lenkille ja tällä kertaa suuntana oli lähellämme sijaitseva pururata. Ihan aamutuimaan emme liikkeelle päässeet, sillä valkku on sarjaa aamu-uniset.

Aurinkoa oli taidettu luvata lauantaiksi, mutta tasaisen harmaalta keli kyllä näytti. Asteitakin oli vain neljä, joten pitkähihaista laitoin varoiksi juoksutakin alle. Ja eikun menoksi!

Ilma oli ihanan raikas! Ensimmäinen kymmenen minuutin kävely ja viisiminuuttinen juoksu taivallettiin asvaltilla, mutta sitä seuraavat kuusi asvalttia huomattavasti joustavammalla ja pehmeämmällä alustalla eli pururadalla. Aivan erilaista kuin asvaltilla! Jos olisin aloittanut juoksukoulun vasta nyt enkä silloin, kun ainoat suht koht sulat paikat oli asvalttisilla kävelyteillä, olisin ilman muuta juossut vain pururadalla ja tuskin polvikaan olisi kipeytynyt. Tosi kiva juosta alustalla, joka ei joka askeleella tärähdä ja tunnu polvissa.

Lähistömme pururadalla on melkoiset korkeuserot ja pari juuri ylämäkeen sattunutta juoksuosuutta pisti mukavasti puuskuttamaan. Mutta kaikkinensa kiva lenkki ja tänne tullaan kyllä seuraavallakin kerralla juoksemaan. Nyt loppui asvalttijuoksut!

Huomioita:

- kun lämpöasteita on neljä tai yli, pärjää pelkällä topilla juoksutakin alla, pitkähihainen oli ihan liikaa, vaikka ohut onkin
- pururata on ihana juoksualusta asvalttiin verrattuna
- yllättävän hyvin jaksaa jo juosta!

Sää lauantaina 12.4.2014: + 4 astetta, raikasta, pururadalla mukavan tuuletonta

Kommentit (0)

Polvi teipattu ja hetki lepoa

Kaksi päivää peräkanaa asvalttijuoksua teki ilmeisesti tehtävänsä. Kengät, joilla juoksen, tuntuvat kyllä hyviltä, mutta ehkä ne eivät sittenkään ole täydelliset. Täytynee oikeasti jossain vaiheessa ehtiä asiantuntevan kenkäkauppiaan luokse johonkin urheiluliikkeeseen konsultaatiota saamaan.

Tiistaina aamulla polven sisäpuoli oli oudon kipeä ja sormella koputtaessa löytyi selkeä kipukohta - mitään sen kummempaa ei näy, mutta tietyt asennot tuntuvat mojovasti ja sormella koputtaen löysin täsmäkipukohdan. Kuin mustelmaa painaisi, vaikka mitään ei näy. Lempijumppaani BodyBalancea en kuitenkaan raaskinut jättää väliin vaan sipaisin sen puoliteholla teippaamalla polven tiukkaan pakettiin. Eipähän muljunut polvi ja toisaalta tiukka paketti esti liiat taivutukset sun muut. Mutta olipa ihana jumppa taas! I love it!

Nyt pari pakollista lepopäivää jumpista ja juoksusta. Eiköhän tuo kinttu sitten taas kunnossa ole. Silloin vuorossa juoksua pururadalla, asvalttia pehmeämmällä alustalla. Nyt pari iltaa dinnereitä ja bileitä eli rai rai vaan!

Kommentit (1)