Kirjoitukset avainsanalla juoksukengät

Asiantuntijan avustuksella uudet, hienot ja ennen kaikkea toimivat juoksujalkineet.

Eikä siinä kaikki. Kaksi viikkoa juoksu- ja jumppakieltoa vielä päälle. Ja kaikki vain siksi, että minä pöljäkepää juoksin huonoilla kengillä niin kauan. Polven sivusiteen tulehdus molemmissa jaloissa, great.

Eli jos en olisi juuri ostanut uusia juoksukenkiä, niin nyt ne olisi ehdottomasti pitänyt hankkia ja oikein lääkärin määräyksellä. Ei sieltä lääkäristä aina pelkästään lääkereseptin kanssa pois lähdetä vaan tällä kertaa myös erinomaisten ohjeiden kera. Satuin ilmeisesti jollekin polvispesialistille, sillä neuvot ja opastus olivat sitä luokkaa, että epäselväksi ei jäänyt huonojen kenkieni aiheuttama kipu ja ongelmat jalan ja polven asentoihin juostessa. Lisäksi sain lähetteen fyssarille oppimaan hyviä, polvea stabiloivia harjoitteita sekä saamaan konsultaatiota askelluksestani. Painelen sinne hienot, uudet juoksukengät jalassa, tosin autolla, en juosten. Pari viikkoa keskityn vain keskivartalon harjoitteisiin, enkä tarkoita sillä nyt sitä perinteistä eli syömistä ja juomista vaan salitreeniä polvia rasittamatta. Jopa rakastamani BodyBalance pitää jättää tauolla nyt pariksi viikoksi, siinä kun ollaan tiukasti polvien päällä erilaisissa asennoissa.

Mitä opin uusien juoksukenkien ostamisesta? No ainakin sen, että ennen juoksukenkien hankintaa kannattaa tehdä jalka-analyysi ja vasta sitten lähestyä kenkävalikoimaa. Näin hurjalta se nimittäin näyttää, ja millä ihmeellä tällaisesta viidakosta kukaan mitään osaa valita, ainakaan juuri niitä omille jaloilleen tarkoitettuja ja sopivia?

Vaihe kaksi on nykäistä hihasta asiantuntevaa myyjää opastamaan oikean kengän valinnassa. Tässä vaiheessa ei kannata katsoa hintaa tai väriä tai sitä, että näyttävätkö kengät hienoilta. Ominaisuudet ja tarkoituksenmukaisuus ovat nyt ne avainsanat. Ja tämä selviää asiantuntijan avulla. Hän valitsee sinulle suuresta valikoimasta juuri sinulle ne sopivimmat, ja sinun tehtäväksi jää kokeilla ajan kanssa, mitkä ovat ne juuri sinun jalkoihisi parhaimmilta tuntuvat. Juoksukenkiä ei voi lähteä valitsemaan kiireellä, siinä menee aikaa. Fiilistele, juokse kaupassa, tunnustele. Kokeile useampia kenkiä.

Kun ne parhaimmat löytyvät, pistä merkki ja malli mieleen. Juoksukengät eivät ole mitenkään edullisia, mutta tämä satsaus kannattaa tehdä, nimimerkillä elävä todiste. Tarkan euron ihminen jää kenties odottamaan, josko valitsemansa kengät sattuvat lähiaikoina olemaan tarjouksessa ja saattaa näin säästää sievoisen summan. Itse olin jo niin helisemässä vanhojen kenkieni kanssa ja töpinässä uusien, kustomoitujen pohjallisteni kanssa, että ostin siltä istumalta uudet kengät. Hienot, hyvät, jollen sanoisi loistavat jalkoihin. Pienenä pikanttina yksityiskohtana kengänpohja, joka on Continentalin rengasseosta. Ehkä näillä kengillä pääsee lujaa jatkossa...

Nyt harmittaa nököttää täällä mökissänsä eikä pääse fiilistelemään uusien kenkien kanssa noin upeaan keliin. Tyhmästä päästä ja tyhmistä kengistä kärsii koko keho :( Uudet juoksukenkäni ovat kyllä niin hyvät, että olen niitä pitänyt ihan muutenkin vaan, pihalla touhutessani ja kaupassa käydessäni. Ovatpahan jalkani ainakin oikeassa asennossa, jollei muuta.

Kommentit (0)

Uskomatonta, onnistuin!

Uskottava se on.

Mä tein sen! Mä tein sen!

Pitkäperjantain aamu valkeni niin kauniina, että ajattelin kokeilla, miltä juoksu maittaa uusilla kengillä ja kustomoiduilla pohjallisilla. Olin myös polvikivun vuoksi ollut levossa kolme päivää, joten ajattelin varovaisesti kokeilla, miltä tuntuu.

Keli oli jo niin keväinen, että lähdin polvipituisilla jumppahousuilla, topilla ja ohuella juoksutakilla liikkeelle. Varoiksi teippasin myös vasemman polven ja laitoin jalkoihini upouudet kengät.

Olo oli niin hyvä, että iskin appsiin 2 x 10 + 5 minuuttiset. Ajattelin ensin juosta kymmenen minuuttia, ja jos tuntuu pahalta, kävellä reippaasti 5 minaa ja sitten taas juosta kymmenen. Ja jos taas juoksu kulkee, niin eikun jatkuvaa juoksua vaan. Halusin siis kokeilla, onnistuuko puolen tunnin juoksu jo. Siskoni lähti mukaan reippailemaan ja tsekkaamaan, miten hommassa käy.

Valitsimme hiekkatien ja reitiksi sellaisen, jossa ei suuria korkeuseroja ole vaan pääsee nauttimaan melkolailla tasaisesta menosta. Juoksin, juoksin ja juoksin. Yllättävän hyvin meni eikä vartin jälkeen tuntunut sen kummemmalta. Hengitys kulki, kengät toimivat kuin unelma, polveen ei sattunut. Vauhti ei mikään päätä huimaava ollut, eli kuten sisareni totesi, että "et tosiaankaan mikään maantiekiitäjä ole". Mutta eteenpäin koko ajan ja juosten, ilman minkäänlaisia "kohta kuolema koittaa" tai "en pysty, en jaksa" mietteitä tai oloa. Kymmenen minuuttia ja viimeisen viiden minuutin piippaus. Olo tuntui erittäin riemukkaalta! Minä pystyn tähän, ei voi olla totta!

Viimeinen viiden minuutin juoksu ja TADAAAAA! Kädet ylös voiton merkiksi ja Jihuu! Mä tein sen! -huuto!

En ikinä olisi uskonut, että jaksan neljän viikon harjoittelun jälkeen juosta puoli tuntia putkeen ja näin kevyesti. Jos minä pystyn tähän, kuka tahansa pystyy!

Me Naisten Maailman helpoin juoksukoulu on lunastanut lupauksensa. MOT!

Puolen tunnin juoksun jälkeen jalat eivät olleet makaronia enkä ollut liiemmälti hengästynyt. Reippailimme vielä reilu kymmenen minuuttia rivakkaa kävelyä takaisin mökille. Vitsi, että oli hyvä fiilis! Monet oikeat juoksijat varmaan hymyilevät tälle saavutukselle, eihän tuo ole mitään. Mutta tällaiselle nollajuoksijalle saavutus on vuoren valloitukseen verrattava suoritus ja olen itsestäni tosi ylpeä :)

Seuraavaksi ohjelmassa on juoksukunnon ylläpito, vauhdin nostaminen hissunkissun ja osallistuminen Mimmien Vitosen juoksuun lauantaina 17.5. Mä niin aion juosta sen - elämäni ensimmäinen juoksutapahtuma ever!

Huomioita:

- harjoittelu tekee mestarin - ikivanha sanonta on taas todistettu oikeaksi
- älä tee niin kuin minä eli älä etene ns. perse edellä puuhun. Aloita ensin kunnollisista juoksujalkineista - niistä ei kannata tinkiä. Harjoittelu on paljon tehokkaampaa, kivempaa ja vältyt turhilta vammoilta.
- aloita varovaisesti, kuten tässä Mimmien juoksukoulussa neuvottiin. Tunnet onnistumisen elämyksiä ja etenet ilman turhia pettymyksiä.

Sää perjantaina 18.4.: lähes kymmenen astetta lämmintä, aurinkoista mutta tuulista, erinomainen juoksukeli

Kommentit (1)

Polvi teipattu ja hetki lepoa

Kaksi päivää peräkanaa asvalttijuoksua teki ilmeisesti tehtävänsä. Kengät, joilla juoksen, tuntuvat kyllä hyviltä, mutta ehkä ne eivät sittenkään ole täydelliset. Täytynee oikeasti jossain vaiheessa ehtiä asiantuntevan kenkäkauppiaan luokse johonkin urheiluliikkeeseen konsultaatiota saamaan.

Tiistaina aamulla polven sisäpuoli oli oudon kipeä ja sormella koputtaessa löytyi selkeä kipukohta - mitään sen kummempaa ei näy, mutta tietyt asennot tuntuvat mojovasti ja sormella koputtaen löysin täsmäkipukohdan. Kuin mustelmaa painaisi, vaikka mitään ei näy. Lempijumppaani BodyBalancea en kuitenkaan raaskinut jättää väliin vaan sipaisin sen puoliteholla teippaamalla polven tiukkaan pakettiin. Eipähän muljunut polvi ja toisaalta tiukka paketti esti liiat taivutukset sun muut. Mutta olipa ihana jumppa taas! I love it!

Nyt pari pakollista lepopäivää jumpista ja juoksusta. Eiköhän tuo kinttu sitten taas kunnossa ole. Silloin vuorossa juoksua pururadalla, asvalttia pehmeämmällä alustalla. Nyt pari iltaa dinnereitä ja bileitä eli rai rai vaan!

Kommentit (1)

Aamulla rauhallista joogaa ja lonkat alkavat tuntua jo omilta. Mielessä työkavereiden kannustava "imbesilli!" -huuto kaivan kaapin kätköstä Asicsin lenkkarini. Jos jotain opin ekasta juoksukeikasta ja työkavereiden ohjeista (kuka imbesilli juoksee jollain goreulkoilukengillä???) niin sen, että kunnon juoksukengät ovat kaiken a ja o. Mainoksissa olen nähnyt hyviä juoksukenkätarjouksia, mutta en ole saanut lähteneeksi kauppaan. Siispä kokeilen ihan pokkana vanhoja lenkkareitani. Ei ne ainakaan huonommat voi olla kuin ulkoilugoretex-kenkäni...

Lauantain keli on mitä aurinkoisin ja ihanin ja ensimmäinen tenkkapoo tuleekin vaatetuksen suhteen. Mitä tuollaiseen keliin puetaan päälle? Päädyn erittäin keveään asusteeseen eli jumppahousuihin (polvipituiset), lyhythihaiseen tekniseen jumppatoppiin ja kuoritakkiin. Tuuli on kyllä melkoinen, mikä pistää hieman arveluttamaan. Ja eihän siitä ole kuin pari päivää, kun lunta tuli vaakatasossa. No, päätän juosta vaikka kovempaa, jos kylmä tulee.

Olen myös ladannut intervallitreeniin sopivan appsin android-puhelimeeni. Ei muuta kuin appsi päälle ja reipasta kävelyä! 13 v tyttäreni lähtee valmentajaksi ja kannustajaksi mukaan. Tosin alkumatkan kannustus on tyyliin "ei kukaan voi kävellä noin hitaasti, hopihopi, piti kävellä reippaasti!" "no vauhtia nyt!". Mutta onneksi valkku lähti mukaan, sillä apps ei jostain syystä hälytä 10 minuutin jälkeen. Näin ollen valkun tehtäväksi jää manuaalisesti tsekata kelloa ja hihkaista minulle milloin juoksu alkaa ja loppuu. Tosin iskee matkan varrella omaan iPhoneensa 2 + 1 minuuttiset, joten ihan nenä kiinni kännykässä ei tarvitse koko matkaa kulkea.

Setit kulkevat huomattavasti paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. Ehkä kengät, ehkä se, että keho ei enää ole niin järkyttynyt kuin edellisellä kerralla. Been there, done that. Henki kulkee, vauhti on tosin hidas (valmentajan harmiksi), mutta juoksu kulkee ja kävelyn aikana palautuu mukavasti. Ei tämä vielä kivaa ole, mutta tuntuu siltä, että ehkä tästä voi selvitä hengissä. Testistä siis, puolen tunnin tai viiden kilsan juoksusta yhtämittaa en olisi niinkään varma... Maanantaina taas linjoilla. Silloin vuorossa ensimmäisen viikon viimeinen 7 x 2 minuuttia juoksua ja minuutti kävelyä.

Huomioita:

- vaatetta oli sopivasti, mutta kenkiä pitää harkita. Ehkä pitää mennä kenkäkauppaan.
- otsapanta tms olisi ollut hyvä, viima kävi ikävästi korviin, vaikka melko lämmintä olikin
- yllättävää, miten paljon paremmin juoksu sujui nyt toisella kerralla
- taas ylämäkiä juoksuosuuksilla, vaikka vaihdoin lenkin suuntaa kokonaan, kova vastatuuli ei tehnyt hommaa yhtään helpommaksi, paluumatka taas sujui mukavassa myötätuulessa helpommin
- ennen seuraavaa lenkkiä pitää ladata uusi apps ja kokeilla, että se toimii ja piippaa tarpeeksi kovalla äänellä

Sää lauantaina 22.3.2014: auringossa + 13 C, varjossa + 6 C, kova tuuli, jalkakäytävillä vielä runsaasti hiekkaa

Kommentit (1)