Tänään vietetään kansainvälistä munuaispäivää ja olenkin tutkinut artikkeleita koskien munuaisten hyvinvointia. Olen aina ollut äärettömän kiinnostunut hyvinvoinnista, ja aikoinaan jo parikymppisenä olen viettänyt lukemattomia "maksanpuhdistuspäiviä", jolloin olen päivien ajan syönyt vain soseutettuja keitettyjä kasviksia ilman mausteita ja juonut kuppitolkulla vihreää teetä. Tänään mietin, että vietän, no mitäs muutakaan kuin munuaisten hyvinvointipäivää, ja keskitän ajatuksiani tämän elimen hyvinvointiin.

Ylipaino ja varsinkin vyötäröpaksuus ovat pahasta munuaisille. Samoin tupakointi, alkoholi, liiallinen suolankäyttö ja lääkkeet sekä korkea verenpaine. Munuaisten hyvinvointia taas auttaa sopivan runsas vedenjuonti, monipuolinen ruokavalio ja liikunta. Vyötäröpaksuus on ikävä kyllä vielä itselläni ongelma, mutta se asia on työn alla ja parempaan päin menossa. Arvaatka mitä (?!?), näin tänään jo varpaani suihkussa käydessäni!! JEE!! Se ei nimittäin ole ollut mikään itsestäänselvyys, että varpaat näkyvät vatsani takaa, ja pari viikkoa takaperin näin ei todellakaan ollut. Munuais- ja maksaliitto suosittelee hankkiutumaan mahdollisuuksien mukaan eroon ylimääräisistä vatsamakkaroista ja liiton mukaan se, että ei nää varpaitaan on jo riski munuaisille. Tätä riskiä haluan pienentää, en siis pelkästään esteettisistä, vaan nimenomaan myös terveydellisistä syistä. Welcome back, kauan kaivattu vyötäröni!

Satunnaisesta tupakoinnista olen luopunut jo ajat sitten, sillä viimeisen savukkeeni olen polttanut ennen 11.11.2011 alkanutta loppuelämän kestävää lakkoa. Alkoholinkäyttö rajoittuu pariin punaviinilasilliseen ruoan kera nautittuna viikonloppuisin. Suolaa tulee käytettyä mahdollisesti liikaa, sillä tykkään lisätä suolaa myös kasvisten päälle ja nautin jossain määrin leikkeleitä, juustoja ynnä muuta päivittäin. Lääkkeitä olen yrittänyt vähentää niin, että en popsi buranaa jokaiseen niskajumiin ja päänsärkyyn, ja toisaalta pyrin liikunnalla ja kehonhuollolla vähentämään tilanteita, jossa vanne alkaa liikaa kiristyä pään ympärillä. Vettä juon riittävästi, sillä minulla on vesipullo AINA mukana. En voi käyttää pienempiä käsilaukkuja, koska niihin ei vesipullo mahdu, enkä pysty lähtemään mihinkään ilman vesipulloa. Se on mukana koko ajan, myös saunassa, matkoilla, kaupassa, töissä pöydällä ja sängyssä.

Tänään aamuni alkoi vesilasillisella ja perinteeksi muodostuneella mustikkasmoothiella ja jatkan tässä aiheen tutkimista niin, että munuaiseni jaksaisivat jatkossakin suodattaa myrkkyjä ja kuona-aineita pois kehostani. Omistan eilen kuntosaliltani naistenpäivän kunniaksi (ajatelkaa miten ihana ele :)) saamani kukkasen munuaisille ja niiden hyvinvoinnille! 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Kevätperhosen lento seuraa Suvin matkaa tuhdista merkittävästä ylipainosta kohti kevyempää oloa. Kymmenen vuoden kilojen edestakaisin seilaaminen ja sen vaikutukset kehonkoostumukseen ovat olleet turmiolliset. Koko ylipainon ajan painonmuutokset ovat noudattaneet täsmälleen samaa kaavaa: keväisin kova dieetti ja sitä myöten kevyempi olo ja syksyllä painon kerryttäminen +7-15 kiloa, viime syksynä se 15 kiloa... ja keväällä taas dieettirumba alusta uudelleen. 

Karrikoidusti sanoen Suvi ahmii vuoroin suklaata ja sipsejä, vuoroin painonpudotusohjelmia ja kuivaa kanaa, vuodenajasta riippuen. Nyt on tavoitteena päästä parempaan kuntoon, ja mikä tärkeintä, pysyä siinä. On tarkoitus oppia pitämään itsestään niin paljon, että tämä kauhistuttava painonjojoilemisen kaava saadaan pysäytettyä. Matka parempaan oloon on pitkä ja mutkikas eikä maalia ole vielä näkyvissä..