~ Prinsessa sviitti ja kasvohoito Haikon kartanon tarjoamana ~

 

 

Mieheni saa yleensä multa lahjaksi aikaa. Yhdessäoloa. 

Meillä on Norjassa vähän sellainen tilanne, ettemme juuri pääse kahdenkesken mihinkään. Eipä kummemmin olla mitään yritettykään; tykkäämme istua yhdessä ihan kotisohvalla, juoda viiniä ja jutella kaikesta. Se riittää, hoitaa parisuhdetta arjen keskellä ja on oikeastaan ihan parhautta. Ei vaadi suuria ponnisteluja. ;)

Silti, ja siksipä Suomessa käydessämme yritämme kuitenkin tehdä jotain yhdessä. Suomessa kun noita lapsenvahteja on montakin ja lapset viettävät mielellään aikaa isovanhempien kanssa. Siksi mulle on jotenkin luonnollista aina järjestää jotain pientä kivaa meille.

Olen ostanut miehelle yöpymistä, hemmottelua, diningia ja viningia Haikon kartanossa ennenkin ja koska kokemus jäi mieleen, päätin että vuonna palaamme Haikkoon. Kerronko lisää? Melkein itselläkin alkaa kuola valumaan kun muistelenkin moista hemmottelua; tiedän että tästä on vähän epäreilua kertoa... :D

No mutta, mitäs me teimme... Kävimme kuntosalilla. Kylpylän vesissä ja saunoissa. Kasvohoidossa ja hieronnassa. Ihan loistava kasvohoito muuten; nukahdin. :D Mullehan tarjottiin vapaavalintainen hoito ilmaiseksi; Haikon Span listalta löytyi vaikka mitä hampaidenvalkaisusta hierontaan ja kasvojenkohotukseen ultraäänellä (toi tehokas hoito kuulemma), mutta koska mulla nyt ei varsinaisesti mikään vielä roiku niin valitsin sellaisen ihan perus anti-age -kasvohoidon. Ehkä sitä kasvojenkohotusta sitten jokusen vuoden kuluttua. :D Mutta siis, pitkä lista laadukkaita hoitoja!

Kuntosalin, saunojen ja kylpylähoitojen jälkeen palattuamme sviittimme (eh), löytyi pöydältä pullo kuohuvaa ja pientä naposteltavaa. Mikä olo! Voin sanoa, että tässä vaiheessa unohtui se takaraivolla kalvanut "miten ne lapset voi ja että voidaanks me nyt jättää ne". Tässä vaiheessa oli niiiiin hemmoteltu olo. Ei kaduttanut että kotisohva jäi. Tai no, kyllä se olo tuli jo siellä kasvohoidossa.

Kuohuvien jälkeen lähdimme vähitellen illallistamaan. (Tää on näitä meidän elämän kohokohtia; ruoka.) Edellisestä Haikon illallisesta oli pohjalla asiantunteva ja tasokas muisto, joka nyt vahvistui. Maukasta ruokaa, mureaa lihaa ja ennen kaikkea todella osaava henkilökunta. Ihan kuulkaas kartanofiilis kun palvelu on noin kohdallaan. :)) Ai niin ja meille suositeltiin ehkä paras jälkkäriviini ever, joten suositellaan se eteenpäinkin: Brown Brothers Orange Muscat & Flora. Ei liian makea, passaa niin makeiden jälkkäreiden kuin vaikka juustojenkin kera. Mmm!

 

 

Mies oli tyytyväinen joululahjaansa eikä tuo hullumpi lahja ollut antajalleenkaan. Totaalihemmottelu hienoissa puitteessa saattaa tehdä ihmeitä; illallisen jälkeen mies suostui jopa katsomaan telkkarista jonkun romanttisen komedian telkkarista (ei yrittänyt etsiä kalastusohjelmia) ja piti kainalossa kunnes nukahdin. <3 

 

 

Ps. Hyvää loppiaista teille Suomeen! Täällä sellaista ei tunneta että töihin vaan huomenna jos lumen keskeltä aamulla auton löytää. :S Nauttikaa & vaikka hemmotelkaa pikkasen. :)

 

 

Kommentit (127)

Jennikorhonen

Voi että, aivan ihanan kuuloista! Tuli heti ikävä oman poikaystävän kainaloa (asuu toisessa kaupungissa). Täytyypä hemmotella vaikka hartiahieronnalla viikonloppuna! :)

Olen uudehko lukija, löysin joulun alla blogisi googlaillessani neuleohjeita. Poikaystävälle neuloin joululahjaksi villasukat ja hommasta innostuneena aloin etsiä netistä villatakkiohjeita (mitä?! Minäkö?!)! Törmäsin ihanaan puno-neuleeseesi ja pikkuisen sovellellen ja ohjetta neulojaäitini avulla muokkaillen sain parissa viikossa (joululoman illat kuluivat siis tiukasti puikot kädessä, heh) aivan ihanan alpakkaneuleeni valmiiksi! <3 Kiitos suuresti ohjeesta ja ihanasta ihanasta blogistasi!! :) <3

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Tämä on blogipostaus. :) Blogipostauksissani olen valinut kieleksi hyvin vapaan puhekielen, niissäkin jotka sisältävät mainoksia. Ja elämässäni yrittänyt valita nähdä asioiden positiiviset puolet. ;)

Fanny-Inkeri

Minä myös etsin neuleohjeita/kirjoja ennen joulua ja löysin Johannan, Kalastajan vaimon blogeineen ja jäin koukkuun! <3 Melkein päivittäin täytyy käydä katsomassa joko on uutta juttua. Kirjoitusvirheet ei mua haittaa...ne on persoonallisia! :) jatka samaan malliin!

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Yöpyminen oli sponssattua, kultsin hieronta ja illallinen itse maksettuja ihan tarkalleen. Tosin kultsille ei mitään väliä mistä lahja tuli; tokihan tämä sponsaus oli jaettava yhdessä! :))

Vierailija

Pitäisikö jo tekstin alussa mainita että kysymyksessä on mainos? Saitko sviitin ja hoidot ihan muuten vaan vai sovitteko että teet postauksen? Kuinka tavallista tuollainen ilmaislahjojen saaminen on ja miten norjan verottaja suhtautuu näihin? Suomessahan nämä pitää ilmoittaa verottajalle, mitähän tuollainen prinsessasviitti vuorokausi kustantaa omalla rahalla matkustaville?

Sipru@

Älä nyt viitsi naurattaa.. Vai ihan verottajalle pitäisi sponsatuista hotelliyöstä ilmoittaa? Entäs ne pisteillä saadut, pitääkö niistäkin tehdä oma selontekonsa? Itse olen saanut työnantajalta lahjaksi yli 23 vuoden työpanoksesta vaikka minkälaisia matkoja ja lahjoja, enkä ole ainuttakaan ilmoittanut verottajalle. Otin ne iloisesti vastaan kuten muutkin kollegat - ja nautimme aina täysillä.. Taas tuntuu hyvältä asua ihan muualla kuin Suomessa, kun tällaisia juttuja lukee. En jaksa ymmärtää että omia energioita käytetään noin väärin, ja toisen elämän miettimiseen. Ei ihme että Suomessa ollaan masentuneita ja kaikesta katkeria. Kun osaa olla kaikista pienistäkin asioista kiitollinen, niitä annetaan kokoajan lisää koettavaksi.. Tämä uuden vuoden pienenä vinkkinä.

Ihanaa vuoden jatkoa Johannan perheelle Norjaan!

Vierailija

Naurattaa tai ei, kilpailu ja kuluttajavirasto on tehnyt mainonnasta blogeissa hyvin selvät säännöt, niihin voi tutustua kkv sivuilla, google vie perille kyllä. Missä kohtaa fanien mielestä on synti kysyä miten norjassa näihin suhtaudutaan, toisaalta jos bloggaa suomalaisessa lehdessä suomeksi niin luulisin että pitää noudattaa suomalaisia sääntöjä ja suosituksia, vaikka verotuskäytännöt ovatkin oman kotimaan mukaisia. Johannahan nämä asiat varmasti parhaiten tietää, eikö niin. Mukavaa pakkaspäivää vaan sinullekin.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Heippa hei, Suomessa tosiaan bloggaajilla on aika tiukat verotussäännöt ja tällaisestakin hotelliyöpymisistä, matkoista ym. täytyy ymmärtääkseni ilmoittaa. Suomessa tunnetusti on paljon sääntöjä ja byrokratiaa. ;) Olen toki selvittänyt ja kysynyt asiaa JA toivonut voivani verottaa tuloni Suomeen koska siellä on Norjaa kevyempi verotus :D Mutta verotusmaata ei itse saa valita (ihme ;))joten toimin Norjan sääntöjen mukaan.

Sipru@

Jeps, tiedän ettei verotusmaata voi itse valita. Sinne maksetaan missä asutaan - se tuleva eläkekin. (Sain jo hyviä vinkkejä Eläkelaitoksen ulkom.osastolta ja erittäin ystävällistä palveluakin) Ja en tätä todellakaan vakavalla menolla kirjoittanut, ennemmän hymyilytti tämä suomalaisten huolehtiminen sinun kirjanpido-asioista. Heh hee, nautitaan elämästä veroineen karvoineen. Suomessa on hammashoitokin paljon edullisempaa kuin esimerkiksi täällä.
Ja muuten meillä ei ole pakkasta, mutta kiitoksia kommentoijalle toivotuksista kuitenkin. ;)

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Sipru -en oikeastaan tarkoittanut vastausta sulle vaan ihan yleisesti näistä mun verotusasioista kyselevile ;). Kiitos rennosta ja hyväntuulisesta kommentistasi, samoilla linjoilla sun kanssa! :))

Kati

Ensin katsoin että onpas Kultsi saanut komean taulun lahjaksi, mutta seuraavan kuvan ja lautasliinojen myötä pääsin jo kärryille :D

Vierailija

mahtavaa kun käytte tommosilla super treffeillä monen avioliittovuoden jälkeenkin. <3_<3 taisi olla joulupostaus, missä oli kuva miehestäsi missä hän katsoi tytärtänne sellaisella lempeydellä että tuli itsellekin lämmin olo. :)

Peppi

Olen joskus vuosia sitten syönyt Haikon kartanossa parhaan illallisen ikinä. Ruoka on todella hyvää!

L.T.

Tulipa tässä mieleen eikö  miehen vanhemmat /sisarukset  ole joulussa mukana?Vietetäänkö Norjassa perhe joulua samoin kun täällä ?Kiitos makoisista  kuvista silmä lepää..-kiitos-

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Heippa, Norjassa on oikeastaan ihan samanlainen joulunvietto ja perheet kokoontuvat kuten Suomessakin :) Mun miehelle/suvulle se ei kuitenkaan ole kovin tärkeää (ja mulle supertärkeää) ja koska me muuten asumme Norjassa on joulu Suomessa ollut ihan luonnollinen valinta. Vaikka ollaan me kahtena vuonna täälläkin oltu, mutta hyvin vähän suvun kanssa silloinkaan... Siinä selitystä hehe :D Kiitosta :)

Sirpa

Usein näitä kommentteja lukiessa alkaa harmittaa Johannan puolesta. Joskus tuntuu, että täällä takerrutaan mitä ihmeellisempiin juttuihin, jotta saadaan sanottua jotain negatiivista. Jos ei muuta, niin kirjoitusvirheistä. Samoin muistelen, että joskus nousi aikamoinen mekkala, kun Johanna ei tarpeeksi selvästi tuonut kirjoituksissaan julki sitä, että kirjoitus piti sisällään jotain lahjaksi saatua. Joku muistaakseni vaati, että se pitää mainita heti ensimmäisenä. Nyt Johanna on usein niin toiminut, mutta ei sekään näköjään ole hyvä. Eikö me lukijat voitaisi vaan nauttia näistä kauniista kuvista ja kirjoituksista, eikä aina kaivella negatiivisia asioita esiin. Hattua nostan Johannalle, että aina vaan jaksaa silti kirjoitella. Itse en kestäisi ryöpytystä, mitä Johanna usein niskaansa saa. Ihanaa ja positiivista uutta vuotta kaikille !

Vierailija

Se joku joka vaatii että mainostaminen tapahtuu hyvän tavan mukaan on kilpailu ja kuluttajavirasto. 

http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-...

Mainos on voitava tunnistaa mainokseksi heti ensisilmäyksellä ilman tarkempaa tutustumista siihen. Blogin pitäjää voi ohjeistaa seuraavilla tavoilla: 

Yhteistyösopimuksesta kerrotaan blogin etusivulla tai muuten selkeästi esim.
Yhteistyössä yrityksen X / tuotteen X kanssa tai

Sponsorina yritys X / tuote X
 

Edellä mainittua tapaa voi käyttää myös, kun bloggaaja saa korvausta siitä, että lisää postaukseensa linkin yrityksen verkkokauppaan tai kertoo esimerkiksi Kiosked-logon välityksellä, mistä tuotteen voi ostaa.

Lisäksi tuotteen arvioinnin yhteydessä kerrotaan esim. suluissa tai ?-viittauksella:
Saatu blogin kautta yritykseltä X tai

Sain tuotteen lahjaksi/ilmaiseksi/arvioitavaksi/lainaan yritykseltä X tai

Tuote on arvioitu yhteistyössä yrityksen X kanssa
 

Epämääräisiä ilmauksia, kuten ”osa tuotteista saatu blogin kautta” tai ”postilaatikkoon kolahti tuote X” ei tule käyttää, koska niiden perusteella lukija ei voi tietää, onko kyseessä mainos vai ei.

Tuotteesta kirjoitettaessa viittaus markkinoivaan yritykseen on tehtävä joka kerta, kun tuote mainitaan tai se liittyy muuten olennaisesti postaukseen. Riittävää ei ole, että asiasta on mainittu aikaisemmissa postauksissa.

Linjaus on laadittu vuonna 2013.
Päivitetty 11.12.2015 

Pohdin miksei otsikko voinut olla "kultsin lahja, yhteistyössä haikkon kartanon kanssa" nythän maininta siitä että kyseessä on mainos tai yhteistyöpostaus löytyy vasta kun on hyvän aikaa scrollannut kuvia alaspäin.

Mutta on Haikko kiltti kun se lahjoittaa norjalaiselle kalastajalle hemmotteluhetken prinsessasviitteineen ja hoitoineen;)

Sipru@

"Pohdin miksei otsikko voinut olla "kultsin lahja, yhteistyössä haikkon kartanon kanssa"

Mielestäni siksei voinut, koska vain se yö oli sponsattu Haikon kartanosta - kaikki ihanat hoidot omalle kultisille oli omasta pussista maksettu ja uskon, että rakkaudella annettu. Mutta hei, uskokaa nyt hyvä ystävät että Johanna osaa kyllä hoitaa omat asiansa. Ei Johannaa tarvitse ravistella kuten James Bondin coctailia shakerissa! :)
Rakkautta, suvaitsevuutta, ja rauhaa vuodelle 2016! <3 Haikko on muuten ihan käymisen arvoinen paikka ja joskus käyty siellä työporukan kanssa.

sennij

Juu lukijan näkökulmasta täytyy myös ilmoittaa postauksen alussa, että kyseessä on mainos. Läpinäkyvyys on luottamusta. Nämä pitäisi jo olla itsestäänselvyyksiä kaikille. Mietin, että onko tämän blogin lukijoissa sen verran iäkkäämpiä lukijoita, ettei nämä ole kaikille selviä...

luumu

Kiitos, että laitoit tekstin tänne. Olin itse ajatellut ihan saman juuri laittaa, sillä tuntuu kovasti etteivät nämä ole kaikille bloggaajille ja blogin lukijoille selviä. Nämä on tehty noudatettaviksi Harmittaa, kun Johannan blogissa on paljon kiinnostavaa sisältöä, mutta ohjeisiin suhtautumisessa on parantamisen varaa. Toivoisin siis että perusasiat selvitettäisiin eikä keskityttäisi sen ihmettelyyn, miksi joku "viitsii näistä asioista huomauttaa". Lukijat ovat myös kuluttajia, joille suunnatun mainonnan on oltava ihan yhtä lailla sääntöjen mukaista kuin vaikka printtimainonnan. Nuo yllä linkatut kuluttaja-asiamiehen linjaukset koskevat kaikkia bloggaajia, eivätkä tosiaan ole hyökkäyksiä Johannaa saati mainostavaa yritystä vastaan. Hyvä siis Johanna, että olet selkeästi ottanut onkeesi siinä, että mainitset aiempaa selkeämmin mainosyhteistyöstä. Kannattaa pitää mainostuksessa ihan oikeasti selkeää linjaa, kun sinut voinee luokitella ammattibloggaajaksi. Jatkathan kauniiden kuvien ja kiinnostavien aiheiden parissa!

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Aivan. :) Tässä tekstissä lukee heti ensimmäisenä mikä postauksessa on saatua, mutta senkin olisi tosiaan voinut sijoittaa ennen kuvia. En sitten tiedä onko se sieltä helpommin luettavissa. Voin kuitekin jatkossa tehdä näin. :)

LT

Itse tykkään juuri tälläsenä ei mitään lässyn lässyn ja hurraatti hurraa vain!Blogin pitäjä vastaa kaikille ja kaikenlaisiin typeriinkin  kysymyksiin mukavasti(itse kysyin:)!?eikä oppituntimaisesti etusormea heristäen itse  pidän tästä tyylistä!Aikuinen osaa otta negatiivisen palutteen ja osaa suodattaa luulen näin :)Pidän luontokuvista jotenkin tullut tavaksi käydä katselemassa mitä kiva tälläkertaa poksahtelee kameran  uumenista:)Kaikille reippaat Uudet vuodet sille myrtsillekin joka  nyt tänään sattui olemaan  pikkuisen pahalla  tuulella: näitä sattuu itse kullekkin välillä:)?

M

Samaa mieltä minäkin LT:n kanssa! Kivempi lukea tuollaista elävää ja raikasta tekstiä kuin mitään kaavamaisesti aseteltua kliinistä tekstiä. Edellisestä postauksesta kävi täysin selväksi, mikä on saatu ja mikä itse maksettu. Hyvää alkanutta vuotta myös minun puolestani!

caroline

Ihanan lahjan olit miehellesi keksinyt! :)Haikon kartano on ihana paikka, jo pelkästään kauniisti hoidettu puutarha on kesällä elämys. Ollaan käyty siellä muutaman kerran miehen kanssa rentoutumassa ja nautittu kovasti. <3 Ps. Tykkään kovasti pukeutumistyylistäsi. Voisitko joskus tehdä postauksen siitä, miten suunnittelet asusi tai muuten vinkkejä kevätasuihin...

MarianneL

Ompa ihana lahja ollut! Ja todella tyylikäs tuo punainen mekko :) mistähän se mahtaa olla peräisin?

H

Kateus on kaiken takana isolla K:lla. Miten joku jaksaa keskittyä vain siihen missä ja miten se mainitaan, onko kyseessä mainos??? Ottaa tosiaan päähän Johannan puolesta tuollaset kommentit. Ihana, että jaksat kaikesta huolimatta tarinoillasi piristää päivääni, KIITOS!

Vierailija

Näyttää kyllä selkeästi siltä, että ainoat, jotka täällä arvostelevat muita, ovat ne, joiden mielestä säännöt eivät koske kaikkia, kunhan vain liikkuu sääntöjen rajamailla ystävällisesti ja laittaa perään hymiön. :) Haluaisin lukea tätä blogia jatkossakin, joten siksi toivon että mainonnassa pysyy mahdollisimman selkeä linja. Kun bloggaaja pitää siitä huolen, ei kukaan muu joudu puuttumaan asiaan.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

:( huoh... syvä huokaus, tuli vaan jotenkin surullinen mieli ja tuntui etten jaksa vastata. Suoraan sanottuna. Tässä postauksessa ilmoitin saaduista tuotteista heti postauksen alussa. Luulen, etten niin hyvin pysty pitämään huolta kaikista asioista, ettei mihinkään puututtaisi. Jollei mainontaan niin johonkin muuhun. 

Paras blogi kaikista!

Olen samaa mieltä muiden kanssa, Johannalla on aivan ihana blogi, mutta minäkin toivoisin selkeyttä mainontaan. Eli aluksi selkeästi pari riviä: mitä on saatu ja mistä. Sitten kaikki muu voikin olla ihania kuvia ja rennolla ja mukavalla tyylillä kirjoitettua tekstiä, josta niin kovasti pidän Johannan blogissa! Ja koska tämä on suomalaisen lehden blogi, niin  tottakai toivomme että kaikki menee lainsäädännön ja määräysten mukaan, jotta blogi saisi jatkua mahdolisimman pitkään!

Vierailija

Sama toive Heti alkuun selkeä maininta että yhteistyöpostaus.ei se voi olla kovin vaikeaa.
Eikös tästä aiheesta Ole täälä ennenkin käyty keskustelua,tyyli on kuitenkin pysynyt samana,epämääräisenä.

Vierailija

Ei minusta mitenkään epämääräistä. Ensimmäinen lause otsikon jälkeen kertoo, että sviitti ja hoito on Haikon tarjoamat. Aika selkeä minusta.

Minä vaan

'Prinsessa sviitti ja kasvohoito Haikon kartanon tarjoamana ' luki siis näköjään ekassa lauseessa kuvan alla. Ehkä oon vähän tyhmä, mutta luulin että se oli  vain kuvan teksti, joka kertoo että kuvat on Haikosta. Ja kun lisäksi sanottiin, että se oli 'lahja kultsille' ja puhuttiin mitä on muina vuosina ostettu kultsille. Niin automaattisesti ajattelin, että tämäkin on itse ostettu lajhja. Ei siis tarpeeksi selvästi sanottu, jos lukija voi näin väärin tulkita.  

Pia

Mun mielestä se ei ole kateutta, jos tällaisista vero- ym asioista puhutaan. Juttuhan on kuitenkin niin että joku maksaa aina. Jos kaveri kiertää veroja, niin jonkun toisen (ehkä rehellisemmän tai sellaisen joka ei pysty esim sitä mainittua veroa kiertämään) selkänahkasta se sitten revitään. Turha toisessa yhteydessä ihmetellä mihin hyvinvointiyhteiskunta katoaa, ja toisessa ihan pikkasen vaan kiertää sitten itse niitä ärsyttäviä velvotteita. Eikä se ole minulta sinänsä pois, jos joku saa jotain enkä näe että siitä on kukaan kateellinen, enemmän se ärsyttää ettei nähdä kokonaisuutta. On näitä asioita vaikea näin kirjoittamalla avata, jää aina joku juttu huomioimatta ja tulee helposti väärin ymmärretyksi.

sennij

Totta! Ja tuolla ylhäällä verrattiin työnantajalta saatuihin kylpylöihin... Hieman eri asia yksityishenkilönä kuin bloggaajana, joka tienaa blogillaan kuukausittain. Kaikki kun lasketaan yhteen niin verotettava summa on aivan toista. Edelleen ihmettelen täällä yleistä lepsua asennetta. Miten lukijoiden joukossa voi olla niin paljon sellaista ääntä, että tälläiset on hällä väliä kunhan tulee kauniita kuvia. Enkä nyt sano, etteikö Johanna verojaan maksaisi! Kaipaan vain vakavaa suhtautumista näin suositulta blogilta. Vaikka Johanna sanotkin, että tämä on myös sinulle paikka rentoutua, niin mainossisältöön on suhtauduttava vakavasti. Minäkään en vielä postauksen luettuani tajunnut, että yö ja hoito oli sponssattua... Se ei ole reilua toimintaa. Heti postauksen alkuun kiitos! Ei mihinkään kuvatekstiin.

Vierailija

Olen samaa mieltä selkeyttä mainontaan vaativien kanssa. Ei tämä taaskaan ihan hyvin mennyt Johannan osalta. Onko tämä tyyli bloggaajan tarkka valinta vai pelkkää vahinkoa, sitähän ei tiedä. Tulee pettynyt olo hyvää blogia kohtaan.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Olen pahoillani -ja yllättynyt. :( Joskus on vaadittu että sponsatut/ilmaistuotteet täytyy mainita heti postauksen alussa. Ensimmäisessä lauseessa. Ja niinhän se on säännöissäkin, joten tottakai. Olen itsekin tosi pahoillani jollei sitä tästä huomaa. :(

Anke

Niin, kyllähän Johannan blogi on kaukana siitä blogista, mitä hän alunperin ryhtyi kirjoittamaan. Tämän blogin päätarkoitus on tienata rahaa. Harrastukseksi ja rentoutumiseen ei tätä blogia enää kirjoiteta. Johanna on nyt täysi business mies/nainen. Tämä kehitys on mielestäni loistava ja ansaitsee kunnioitusta. Tie pikku kyläkaupan pitäjästä suurmarketin vetäjäksi on upea suoritus.

Kuitenkin on huomattava, että edellä mainitut saavutukset kasvattavat bloggaajan vastuuta ja taakkaa. Työ on nyt raskasta, eikä virheitä sallita kuten ennen. Ne on niitä ammattimaisuuden hyviä ja huonoja puolia. Tämä on luonnollista ja pätee joka alalla.

Blogisi on loistava, Johanna! Muista silti aina huolellisuus ja varovaisuus. Nyt olet niin pitkällä, että näitä ominaisuuksia tarvitaan toden teolla. Nyt sun on vihdoin ryhdyttävä ammatimaiseksi viimeistä piirtoa myöten.

Vierailija

Olen myös pettynyt. En ymmärrä lainkaan vähättelevää asennetta mainonnan sääntöjä kohtaan, enkä etenkään sitä, että syyllistetään niitä lukijoita mustamaalaamisesta, jotka pyytävät toimimaan reilujen pelisääntöjen mukaisesti ja perustavat näkemyksensä ihan oikeisiin sääntöihin. Miksi laadittuja ohjeita ei muka pitäisi noudattaa? Ei sillä pitäisi olla mitään tekemistä rennon tyylin kanssa. Ammattibloggaajalla on velvollisuuksia, joista kannattaa ottaa selvää. Mainoksesta pitää yksiselitteisesti ihan ensimmäisellä silmäyksellä käydä selväksi, että kyseessä on mainos. Pidän blogisisällöstä kovasti, mutta toivon selkeyttä mainontaan.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Hei hei, en todellakaan halua vähätellä sääntöjä ja tottakai ilmaoitan postauksissa ( mieluiten heti ensimmäisenä) mikä on saatua. Tottakai laadittuja ohjeita pitää noudattaa. 

Mun ei ole oikeastaan ollut tarkoitus syyttää ketään lukijaa mustamaalaamisesta, mainitsin sen vain kerran yhteydessä, jossa mustamaalausta oli vähän ollut liikkeellä... ei välttämättä ollenkaan täällä, mutta halusin vain muistuttaa, ettei kaikki anonyymi kommentointi aina välttämättä  ole ihan puhdasta. Tai siis anonyyminä on helppo sanoa mitä tahansa, kuten tiedämme. :) Eli pahoittelut, ei ollut tarkoitus syyllistää ketään. :)

Ilmoitan jatkossakin saadut tuotteet heti postauksen alkuun, mutta siirrän tekstin heti ennen kuvia niin sen ehkä bongaa sieltä selkeämmin? Toivottavasti.

Vierailija

Aikasemmin rentouduin ja viihdyin blogissa, viime aikoina on ollut niin monta rimanalitusta koskien mainontaa, tuotteita, tuotteiden alkuperää ja kummallista kommenttien poistoa joihin välillä Johanna sanoo ettei poista yhtään kommenttia ja välillä sanoo että pitäisi poistaa enemmän :/ joten minun silmissä koko blogi on muuttunut muoviseksi säröileväksi kiiltokuvaksi.

Eihän täällä ole pakko käydä, mutta tämä on niin opettava blogi. Olen oppinut että Piasin tuotteet eivät ole lähelläkään suomea tehtyjä. Olen oppinut Haikon kartanon mainospolitiikasta paljon. Tiedän ainakin kaksi yritystä jotka kierrän Porvoon reissuillani. Olen oppinut alkoholimainonnasta. Olen oppinut lukijoiden vähättelystä. Olen oppinut itsestäni. Nyt tiedän mitä en halua lukea. 

Vierailija

Kiitos että puit tunteeni sanoiksi. Tähän ei ole mitään lisättävää.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

:'( Ei voi muuta sanoa kuin että raskasta luettavaa. Tosi paha mielihän tästä tulee. 

En ole poistanut kommentteja, mutta kuten sanottu ylläpito poistaa omasta mielestään asiattomat. Sille en voi mitään. Joskin on käynyt mielessä että ehkä munkin pitaisi suodattaa kaikki kommentit -kuten moni muu bloggaaja tekee. Aina ei ole reilua antaa kaikkien kirjoittaa ihan mitä tahansa. 

Hyvä jos olet oppinut tietysti - ja huomanut ettei tämä blogi ole sulle. :)

Vierailija

Olen samaa mieltä. Ennen blogissa oli mukavia neule- ja ruokaohjeita, nykyisin kaikki postaukset mainostavat jotain. En myöskään ymmärrä Johannan aggressiivista suhtautumista arvostelijoihin ja heidän mitätöimistään.

lika barn lekar bäst

Kovin aggressiivisia lukijoitakin tuntuu blogistilla olevan jotka hyökkäävät välittömästi asiallista kritiikkiä esittävien silmille ja puolustavat sokeasti idoliaan.

Vierailija

Ei ole neule"ohjeita" ei. Nykyisin niillä ei_niin_tarkoilla ohjeilla rahastetaan ja julkaistaan kirja jossa ei voi luottaa edes langanmenekkiin.

Vierailija

Niin, neuleohjeet ovat aivan oma lukunsa. Ihan kuin niitä ei koskaan olisi valmistettu kirjan kirjoittajan toimesta kun ohjeet ja todellisuus ei aina täsmää. Tai sitten en vain osaa, todennäköisesti tämä. Sama oli kyllä joskus jonkun leivonnaisohjeen kanssa, pitkin peltiä meni kakkuset, ympäripyöreitä vastauksia vain saa täällä kun kysyy neuvoja kun ei onnistu. Mutta en olekaan mikään kokki joten vika on varmaan minussa. 

Vierailija

Suora lainaus sivustolta http://www.blogietiikka.fi:

"Siellä, missä liikkuu raha, tarvitaan myös sääntöjä. Bloggaamisen etiikkaa tulisi pohtia samaan tapaan kuin journalistista etiikkaa: on käytävä keskustelua siitä, mikä on oikein ja mikä väärin."

Suosittelen lukemaan myös kiinnostavaa juttua aiheesta: 

http://www.blogietiikka.fi/2014/09/mika-erottaa-harrastajabloggaajan-amm...

Kriteerien mukaan Johanna ei siis ole harrastelijabloggaaja, vaan ammattibloggaaja. Tämän ymmärtäminen on tärkeää tästä syystä:

"Sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä Verohallinto puhuvat linjauksissaan harrastus- ja ammattilaisbloggaajista tekemättä tarkkaa eroa heidän välilleen. Määrittelykysymys on tärkeä ja merkittävä, sillä niin piilomainontaa kuin verotustakin koskevien linjausten sanoma on näille kahdelle ryhmälle täysin erilainen.

Ammattilaisbloggaajien määrittely on tärkeää myös toisesta syystä: bloggaamisen ammattimaistuminen on edellytyksenä sille, että muotibloggaajat tiedostavat toimintansa seurauksia sekä yksilöinä että yhteisenä ryhmänä. Harrastuksekseen bloggaavilta ei voida odottaa pohdintaa siitä, mitä seurauksia heidän toiminnallaan mahdollisesti on." (Suora lainaus sivustolta http://www.blogietiikka.fi)

Kirsi

Paljon kiitoksia, Johanna, ihanasta blogistasi! Olen jo useamman vuoden ajan seurannut sitä tiiviisti, vaikka en aiemmin olekaan kommentoinut. Pakko myöntää, että olen siihen koukussa! ;) En voi kuin ihailla sitä harmoniaa, kauneutta ja ennen kaikkea hyvätahtoisuutta, jota kuvasi ja kirjoituksesi välittävät meille lukijoille. Toivon, että saat tästä ilon välittämisestä "riittävän hyvän korvauksen", koska aikaa ja vaivaa se myös sinulta vie. Monet pohdintasi eri asioista ovat todella koskettavia. Jopa niin, että niihin on tullut palattua uudemmankin kerran. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi! Toivottelee toinen Kotkasta lähtöisin... :)

treen likka

Nyt en kyllä jaksa tajuta. Mikä piru meitä naisia vaivaa? Miksi käytte sivuilla,mjoista ette pidä/ tai haluatte vain kritisoida? Eikö elämään mahdu iloa ja kaunetta, kun kateus ja ilkeys vie voimat?
Kuulkaas siskot, sama kuon telkkarin kanssa, sen voi klikatapäältä pois. Kokeilkaa.
Tai kokeilkaa nukkua ensin yön yli ennen kuin kirjoitatte... karsii kummasti kurjat ajatukset.
Enkä tarkoita, etteikö voisi antaa palautetta, sävy vaan kummastuttaa.
Johannalle terveiset, on meitä tyytyväisiä lukijoita täällä melkoinen määrä!
Iloa ja valoa!

Nina

En oo varmaan koskaan kommentoinu, mutta nyt on ihan pakko. Taitaa olla  nyt liikkeellä ihan tarkoituksellista luetunymmärtämisen pulmaa. Kyllä minä ainakin oon tajunnu joka postauksesta, mitkä on saatuja tavaroita ja mitkä ite ostettuja. Nyt oli myös ihan selvästi näkyvissä.

Ja mitä tulee ilmaisten neuleohjeiden jakoon täällä blogissa.. hei haloo! Eiköhän jokainen Johannan tasoinen käsityöläinen olisi tehnyt vastaavan ja julkaissut ohjeistaan kirjan. Ketä kiinnostaa jatkuvasti jakaa ilmaisia ohjeita tämäntasoisista töistä (esim.monet kirjoneuleet, palmikkotyöt...). Melkoinen työ, kun piirrät tänne kuvalliset ohjeet. Jokainen voi itse kokeilla samaa.

Ihailen Johanna sitä, kuinka kärsivällisesti ja nätisti jaksat vastata kommentteihin. Ite olisin varmaan laittanu jo blogin kiinni. En jaksaisi pahoittaa mieltäni ventovieraitten ihmisten kommenteista. Jatka samaan malliin! On mukava lukea erityisesti syvällisiä pohdintojasi, jotka tekevät blogistasi kerta toisensa jälkeen niin aidon. Hyvää alkutalvea!

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Kiitos paljon Nina kauniista kommentista. Oli todella piristävää luettavaa. En osanut arvata, että tämä saattaa aiheuttaa näin paljon närää... :( Mielestäni ihan selkeästi ilmoitin mikä on saatua... Mutta näin se joskus menee. Hyvää talvea sinnekin :)

Kati

Kiitos ihanasta ja kauniista blogistasi, Johanna. Ja kuten Kirsi tuolla aiemmin mainitsikin, hyväntahtoisuudestasi.

Johanna

Kiitos Johanna ihanasta blogista! Blogeja on tänä päivänä todella paljon, mutta sinun blogisi on ainoa, jota seuraan ja johon olen ollut koukussa jo vuosia. En ole aikaisemmin täällä kommentoinut, mutta negatiivissävytteisistä kommenteista johtuen, ajattelin kiittää sinua. Sinulla on hienoja ajatuksia ja kauniita kuvia. Kiireisessä arjessa en ehdi lukea lehtiä tai kirjoja, niinpä blogistasi on tullut paikka rentoutua ja saada ajatukset pois työskiireistä ja omasta oravanpyörästä. Iso Kiitos! Ihania talvipäiviä sinulle ja perheellesi! Jatka samaan malliin.

Vierailija

Mä ilmoitan tämän kommentin nyt asiattomaksi ja toivon että kommentti poistetaan. Eiköhän asia ole jo tullut ihan jokaiselle selväksi, paha mieli on saatu niin meille lukijoille kuin bloggaajallekin, joten en ymmärrä miksi aikuisen (?) ihmisen pitää kirjoittaa vielä näin aggressiivinen kommentti. Joku tolkku sentään.

Ihan hyvin voisit Johanna alkaa jättää joitakin kommentteja julkaisematta. Oikeasti, ei sinullekaan tästä koidu muuta kuin mielipahaa kun yrität vastata jokaiselle ja joudut puolustelemaan anonyymeille kritisoijille. Niin kuin sanot, blogin pitäisi tuoda hyvää mieltä lukijoille mutta myös sinulle itsellesi. Ikinä, ikinä et tule pääsemään siihen tilanteeseen, että kaikki olisivat tyytyväisiä.

Vierailija2016

Siskot.

Kateus on tosihyvä väylä pohtia, mitä haluan lisää itselleni.

Kadehdinko bloggaajan ulkonäköä, miestä, lapsia, onnea, rahaa, saamiaan lahjoja vai mitä?

Sitten voi valita. Yritänkö saada itselleni sitä samaa? Jos en saa, miten kestän sen, vai kestänkö? Miten sitten käyttäydyn?

Piis.

Vierailija

Etkö sä tiedä että kateuskortin käyttö ei ole enää muodissa?  Nykyään kuuluu puhua sabotoinnista jos huomauttaa ettei mainospostaukset ole kilpailu ja kuluttajaviraston säännösten mukaisia.

Tässä postauksessa tulee aika huonosti esiin se kuka sen kultin joululahjan oikein lahjoitti? Ilmeisesti joulupukki?

Se ei ole kateutta jos toivotaan että kaikki bloggaajat toimisisvat sääntöjen mukaan.

Vierailija

Mikäköhän tässä ei ole sääntöjen mukaista? Pakko kysyä. Ensimmäisessä lauseessa sanotaan mitä Haikon kartano on tarjonnut. Lukijankin on pakko lukea...

Vierailija

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-asiakassuhde/mainonn...

Tuolla palkon hyvää tietoa kuluttajille ja bloggaajille opiksi opittavaa.

Tässä myös suoralinkki lomakkeeseen jolla voi lähettää myös nimettömästi ilmoituksen vaikka mainostamisesta joka jättää kysymyksiä sen suhteen menikö kaikki oppikirjan mukaan. 

https://kuti.kkv.fi/Kutiweb/kuluttajat/KuviLomake.aspx

Jos kuluttajat ei valvo ei mikään tule koskaan muuttumaan. Luonnollisesti piilomainontaa käytetään jos halukkaita piilomainostajia löytyy.Tai tuotteita myydään väärin tiedoin. Niinkin on käynyt.

Meissä kuluttajissa on voima, otetaan vielä yksi kiva sana sabotoinnin lisäksi käyttöön. Olkoon se boikotti. Boikotoidaan niitä mainostettuja tuotteita ja palveluja joiden mainospostaukset eivät ole läpinäkyviä ja muistetaan kertoa se myös mainostajalle.

Mun mielestä mainoksissa ei ole mitään pahaa niin kauan kun tiedän lukevani mainosta.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Hei vaan! Kiitos taas linkistä, jonka nyt olen moneen kertaan lukenut huomaamatta niitä kohtia, joissa tämä postaus rikkoo sääntöjä. Ainoa minkä olisin voinut tehdä, on kirjoittaa alkuun sana mainos, jotta kaikki varmasti huomaamaavat sen. Mainos-sanan käyttöhän oli yksi kkv:n esimerkki mainoksen tunnistamisen helpottamiseksi, mutta blogeissa sitä aika harvoin käytetään. Blogipostausten sisältö kun on usein muutakin kuin mainos. Monissa muissakin blogeissa on käsittääkseni tapa heti postauksen alkuun ilmoittaa jos joku tuote on saatu -tai esim vaatteista ihan blogipostauksen loppuun. Tässä kirjoitin heti alkuun aika selkeästi ja reilusti mikä oli saatua. Piilomainontaahan tässä ei ole vaan saadut tuotteet on selkeästi kerrottu ja tuotu esiin, joten tämä alkaa menemään jo vähän asiattomuuden puolelle. Toki yritän parhaani mukaan olla selkeämpi jatkossa; sijoitan saadut tuotteet/Sponsaukset/yhteistyöt heti ennen kuvia. Toivottavasti se helpottaa! :)

Virvel Vind

Olenko minä veljeni vartija...

Ei lukijan tai asiakkaan tarvinne närkästyä, huolehtia saati opastaa bloginpitäjä (pankkivirkailijaa, sosiaalityöntekijää, opettajaa, Sofi Oksasta...) kuinka hänen tulee työhönsä liittyvät tausta-asiat hoitaa. He varmasti hoitavat asiansa oikein - ja jos eivät hoitaisi, se olisi heidän ja virallisten tahojen välinen asia.  

Jos lukija ei älyä postauksita selkokielellä ilmaistua asioita, niin voi voi. Vai  h a l u a a k  o  joku provosoitua ja pahoittaa mielensä tai kokea, pikku-ressukka, tuleensa sumutetuksi? Näihin tunnelmiin pääsemiseksi varmasti maailmassa riittää reittejä ja konfliktihakuisilla kekseliäisyyttä.

Minulle on aivan sama, miten tuotteista kerrotaan. Minulle on aivan sama, onko sairaanhoitaja saanut työsandaalinsa tutustumistarjouksena, Sofi Oksanen läppärinsä, rastahoitonsa ja huulipunansa joltain tai Johanna Haikkonsa ja muut yhteistyökumppanien sponssaamat jutut. Elän reaalimaailmassa ja älyän asioita itsekin.

Mitä tämän blogin mainoksiin tai "mainoksiin" tulee: En osta tuotteita, edes harkitse tai kaipaa niitä. On silti ok tulla niistä tietoiseksi ja etenkin ihastella kauniita kuvia ja mukavia tekstejä. Kulttuurisuuteen liittyvät asiat kiinnostavat eniten. Tämä on ainoa lukemani blogi, ollut jo vuosia.

Minä olen oikeasti tyytyväinen ja hyvilläni, jos Johanna saa bloginsa kylkiäisenä joitakin etuja. Sehän osoittaa myös sen, että nämä hänen yhteistyökumppanit noteeraavat hänen markkina-arvonsa.

Miten muuten te, jotka ette heti alussa hoksanneet yhteistyökumppania, tai siis mainonnan mukana oloa... Olisiko sen älyäminen heti alussa vaikuttanut käyttäytymiseenne? Olisitte jättäneet kuvat ja tekstit katsomatta?

Minusta on turha urputtaa siitä, etteihän kultsin lahja ollut Johannalta.... Sponssausta tai ei, Johanna on tehnyt työtä, jonka myötä sponssausta sai. Työmies on palkkansa ansainnut, oli se sitten valuuttaa, kiitosta tai muuta etua. Toki Haikko tai joku muu yhteistyökumppani voisi lahjoittaa systeeminsä jollekin teistä oikeusoppineista opastajista! 

vakilukija

Olen kanssa vuosia lukenut tätä blogia. On itsestään selvä, että blogi muuttuu ja elää. Ja toki kun tämä on nyt menaiset-lehdessä ja blogilahjoja sitäkin kautta paljon mittavammin, niin blogin luonne muuttuu. Ymmärrän, että Johanna on aikoinaan aloittanut blogin ja tehnyt siitä sellaisen kuin haluaa. Johanna ei halua muuttaa tyyliään, vaan blogata kuten ennenkin ja pitää blogin tunnelman samanlaisena, kuin esim 5v sitten. Nyt kuitenkin tilanne on varmaan Johannallekin hankala. Yhtälö ei toimi. Ja se ärsyttää lukijoitakin. Koska se tunnelma, mikä ennen tuli aidosta omasta tahdosta, tulee nyt mainostajan myötävaikutuksella. Tähän on varmasti moni lukija pettynyt, ja purkaa pettymystään kiinnittämällä huomiota pikkuseikkoihin. He haluavat sen vanhan aidon Kalastajan vaimon takaisin.  Mutta kaikki muuttuu. Pitäisikö lukijoiden vain hyväksyä, että blogi on muuttunut. Ja. Ja myös Johannan se myöntää. Ihan hölmöä yrittää kirjoittaa tai lukea tätä samalla moodilla kuin 5v sitten. Sitä ei enää ole. Kaikkien osapuolten olisi hyvä se myöntää.

Mutta hei, mun mielestä blogi on ihan kiva, kuten ennenkin. Olen tottakai ymmärtänyt, että tämä on muuttunut, mutta on ihan kiva näinkin!

Satu

Valmistajat lähettävät roppakaupalla tuotteitaan naistenlehtien toimituksiin. Silti yhdessäkään lehtijutussa ei lue, miten toimittaja päätyi suosittelemaan juuri jotain tiettyä huulipunaa, tai millä perusteella muotikuvauksiin valittiin juuri ne tai nuo vaatteet. Siihen suhteutettuna Johannan blogi on erittäin asiallinen, Johannahan nimenomaan kertoo, mitkä tuotteet on saanut sponsoreilta.

Toki kaupallisuus aina välillä häiritsee, kun tuntuu siltä, ettei minnekään voi mennä ilman että mainoksia tulvii vastaan, ja "vilpittömätkin" jutut saattaa oikeesti olla mainontaa, mutta paras neuvo lienee se, että pitää päänsä kylmänä ja miettii, mistä itse oikeasti pitää ja mitä tarvitsee.
Mä en esimerkiksi ole koskaan ostanut ainuttakaan niistä tuotteista, joita Johanna on esitellyt. Mainostajat eivät siis ole hyötyneet minusta mitenkään. Minä sen sijaan olen saanut nauttia tosi kivasta blogista ja sen kauniista kuvista, ja lisäksi olen saanut pari ruoka- ja neulevinkkiäkin. Ihan sama, mikä on ollut sponsoroitua ja mikä ei.

Hyvää uutta vuotta sinulle, Johanna! Ja samoin kaikille muille lukijoille!

terveisin Satu

PS. VAROITUS! Nyt seuraa mainos, nimittäin linkki omaan blogiini! ; D Ajattelin, että Kalastajan vaimo -nimisen blogin kautta kannattaa kalastella lisää lukijoita, vaikkei oma blogini tyyli- tai muotiblogi olekaan..

https://nojatuolihaahuilija.wordpress.com/

Vierailija

Johanna, kirjoitit ajatuksistasi ja käytännöistäsi mainosten suhteen blogissa 9.6.2013 otsikolla "Mainonnasta mun blogissa". Kiinnostaa tietää, ovatko ajatuksesi ja käytäntösi muuttuneet tuosta?

Miksi muuten tästä ihan lopusta poistettiin yksi ihan asiallinen kommentti ja toisaalta tuolla aiemmin pysyy yhä yksi, jossa nimitellään kanssalukijoita aika räikeästi ja käsketään heidän häipyä aika kovin sanankääntein?

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Hei, olen ihan samaa mieltä edelleen mainostamisesta, kyllä. :) Se postaus tiivistää hyvin ajatukseni mainostamisesta blogissa. 

Kommenttien asiallisuudesta -taitaa nyt olla poistettu tuo kommentti johon viittasit? :) Entä viittaatko asiallisella kommentilla siihen, jossa puhuttiin lukijoiden aliarvioinnista ja ettei mennäkään Haikkoon? (Mullahan näkyy täällä kaikki poistetutkin.)  Joskus ihan asiallisesti kirjoitettu kommentti saattaa sisältää tarpeettoman asiatonta viestiä... Asiallisesti voi kirjoittaa ihan kunnianloukkauksia ja epätotuuksiakin, jos nätisti osaa sanoa, eikö? Jos siihen kommenttiin viittasit. 

Vierailija

Hei Johanna,
Siinä vuoden 2013 postauksessasi, jossa kerrot suhteestasu mainontaan kirjoitit mm., että ostaisit joka tapauksessa tasan samoja tuotteita, vaikka niitä ei lähetettäisi sinulle ilmaiseksi. Ja että lukijat saavat käyttää järkeään.

Vierailija

Miten tää nyt teidän mielestä niin kuin meni, kaikkinensa, Haikko ja Johanna? Ei ihan putkeen. :D  No, tästä voinee ottaa puolin ja toisin opiksi, myös taas siitä että kommenttien poistossa käsi sydämelle; lähteekö kiukkuisia vaikkakin asiassa pysyviä ja myötäsukaisia, aivan ääliökommentteja jää.

Joka tapauksessa, kivaa ja mahdollisimman mainosvapaata kevättä! ;D

Vierailija

Haikon kartano on hieno paikka olla ja nauttia ihan omallakin kustannuksella. Olimme siellä jokin aika sitten ja uudelleen on tarkoitus mennä lähiaikoina. Yllätyksenä tuli, että bloggarille se olikin sponssaus yhteistyö. Luulin aluksi, että mies oli koko reissun antanut lahjaksi. Mielenkiintoista. 

vakilukija

Kai suomalaiset ovat vaan niin häveliäitä, että hyvä pitää piilottaa? Niin kuin tässä mainostaminen. Kai se niin on, että kellä onni on se onnen kätkeköön. Ehkei bloggailu mainosten kanssa vaan sovi tämmöiseen suomalaiseen sielunmaisemaan. Kyllä mä myös luulin, että Haikko oli Johannan lahja miehelle , siis toistepäin. Ja jotenkin virittäydyin siihen tunnelmaan että ihanan lahjan hankkinut. Ööh. Ja sitten tuli mainospostaus ilmi, huomasin sen vasta kommentista, koska kuvien jälkeen hyppäsin heti mielenkiinnosta blogitekstiin, en siihen kuvatekstiin. Jos homman nimi olisi ollut se, että jo blogin nimi olisi ollut Haikon lahja meille, niin ihan eri ajatuksella olisi lukenut.

Kun tästä tulee Johannalle koko ajan jotain valitusta, niin eikö vaan kannattaisi jatkossa aloittaa koko blogi YHTEISTYÖPOSTAUS-nimikkeellä, ja erikseen blogata sitten ilman mainoksia toiset ihan tavalliset postaukset? Mä oikeasti ja valitettavasti nyt uusimmasta postauksesta, jossa oli hiihtoretki, jäin varautuneesti katsomaan avautuvia ihania kuvia, koska odotin, että koska alkaa ulkovaatemainossälä. No ei sitä ollut, mutta henkeä pidätellen sen odotin pompsahtavan jostain. Ihan tyhmää. Mäkin haluan sen vanhan aidon luonnollisen Kalastajan vaimon takaisin :(

Vierailija

Sama juttu, että sitä rupeaa odottamaan että mainosta pomppaa kesken tekstin silloinkin kun sitä ei ole, koska siitä ei tosiaan mainita alussa selkeästi. Onhan tuo kuvateksti ylhäällä mutta sitä ennen on otsikko, josta saa täysin erilaisen kuvan. Ellei Johanna tarkoita että Haikko on antanut kultsilleen eli norjalaiselle kalastajalle lahjan. Kaikki olisi ok, jos otsikossa olisi reilusti mainittu. Sitten tietäisi jo, että kuvat ovat mainosta. Suuri osa niistä on sitä hotellia, joka nimenomaan oli saatu yhteistyökumppanilta. 

Jojo

Voi ankeus mikä sävy tässä keskustelussa. Surullista. Etenkin kun blogien lukeminen on ihan vapaaehtoista. Itse luen tällaisia hyvällä fiiliksellä kirjoitettuja blogeja, kuten kalastajan vaimoa. Kauniita kuvia ja hyvää mieltä. Kiitos näistä ja tsemppiä!

Sipru@

Älä muuta sano, Jojo! Hassua miten ihmiset (naiset)Suomessa on allergisia mainoksille, ja jostain saadusta ollaan niin mahdottoman kateellisia (ei ole suomesta mihinkään hävinnyt), ettei paremmasta väliä! Kannattais muistaa että tuollainen elämäntyyli estää itseä saamasta sitä mahdollista hyvää, joka oli jo kotiovella odottamassa tuloaan.. Pelätään jo valmiiksi että seuraavassakin postauksessa on saatu vaate päällä. Sekin kannattaisi muistaa että jokainen bloggaaja(ei yksin Johanna, saa ihan samanlaisia sponsattuja juttuja. ) Mutta mikä ihme siinä että Johannan niskaan aina hyökätään? Ymmärrän, hän asuu Norjassa, muut bloggajat hyväksytään kanssasisarina, kun he asuvat Suomessa, ja sitärataa? Todella surullista! Itse nautin Johannan blogista mainoksineen päivineen. Ei ne tuotteet tai kokemukset ole minulta pois, Johanna tekee tämän eteen myöskin työtä, jota itse arvostan isolla. Jokainen napisija voi itsekin alkaa pitämään blogia. Vai eikö se oma kantti kestäkään muiden arvostelemista, ja pelko siitä estää aloittamisen. Hmm.

Vierailija

Tekee työtä nimenomaan. Luuletko, että Me Naiset ei maksa siitä? Eihän mainoksissa mitään vikaa olekaan, mutta piilomainonta on laitonta. Minua hämmästyttää, miten monella menee puurot ja vellit sekaisin, kun ei ymmärretä, miten ammattibloggaajan ja harrastelijabloggaajan roolit eroavat. Tämä on visuaalisesti yksi kauneimpia näkemistäni blogeista ja tekstitkin ovat kivoja. Ei tässä tosiaan ole mitään henkilökohtaista, miksi on niin vaikeaa erottaa asiaan kohdistuva kritiikki ja parannusehdotukset. Voihan yhtä hyvin laittaa vaan palautteen valvovalle taholle, mutta koska pidän tästä blogista, niin laitan ensin pyynnön reilusti Johannalle, kuten moni muukin näemmä.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Harrastelijabloggaajakaan ei saa harrastaa piilomainontaa. Kyllä säännöt koskevat ihan kaikkia. Tässä postauksessa ei ole piilomainontaa vaan kaikki saadut edut on reilusti ilmoitettu.

Vierailija

Moni lukijasi on kuitenkin eri mieltä, eikö se merkitse mitään? Onko se mustamaalausta ja kateutta?

Kirjoitit tosiaan tuolloin vuonna 2013, että joka tapauksessa ostaisit samat tuotteet, vaikka niitä ei sinulle tarjottaisi. Tänään se on aika paljon väitetty.

Kehotit tuolloin myös lukijoita "käyttämään järkeään" päättelyssä siitä, että milä on mainontaa.

Nyt sanot, että olet edelleen samaa mieltä kuin vuonna 2013, ja toisaalta että noudatat bloggareille asetettuja sääntöjä. Kummin päin asia on?

mau

Siksi kysyinkin, kun ajattelin ehdottomasti että bloggari kuuntelisi lukijoitaan ja olisi vuosien aikana ajatellut asiaa uusiksi. Hämmästyin todella vastustaan. Tuossa vanhassa kirjoituksessa Johanna sanoo, että odottaa niitä sääntöjä ja nyt kun ne on, niin eipä niillä sitten väliä, kun ei ne kiinnosta lukijoitakaan. Parasta antia tuolla on kommentti:

... Omaa blogia pidetään sillä tavalla kuin halutaan, muu vastuu siirtyy suoraan lukijalle...

Tähän kyllä pätee kuluttajansuoja ja lukijana olen kuluttaja, en vastuullinen kenenkään toisen blogista.

johon Johanna vastaa, että "Tosi hyvä kommentti!!!" (suorat lainaukset)

Ei näin.

mau

Tähän meni vahingossa oma kommenttini väärään väliin, kun kopsasin nuo kommentit tuolta vanhasta postauksesta. Siis näin:

Siksi kysyinkin, kun ajattelin ehdottomasti että bloggari kuuntelisi lukijoitaan ja olisi vuosien aikana ajatellut asiaa uusiksi. Hämmästyin todella vastustaan. Tuossa vanhassa kirjoituksessa Johanna sanoo, että odottaa niitä sääntöjä ja nyt kun ne on, niin eipä niillä sitten väliä, kun ei ne kiinnosta lukijoitakaan. Parasta antia tuolla on kommentti:

..."Omaa blogia pidetään sillä tavalla kuin halutaan, muu vastuu siirtyy suoraan lukijalle"...

johon Johanna vastaa, että "Tosi hyvä kommentti!!!" (suorat lainaukset)

Ei näin. Tähän kyllä pätee kuluttajansuoja ja lukijana olen kuluttaja, en vastuullinen kenenkään toisen blogista.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Hei, piilomainonta ei ole mielipidekysymys vaan piilomainontaa olisi ollut jättää kertomatta että hotelliyöpymisen sai ilmaiseksi.
Olen aiemmin ostanut kultsille yöpymisen Haikossa ja ties vaikka ostaisin jatkossakin. :) Otan minulle tarjotuista tuotteista vastaan vain sen pienen osan mitä tarvitsen ja minkä muutenkin voisin ostaa, kyllä!

Järkeä saa tottakai käyttää, mutta tänä päivänä on olemassa myös säännöt, joita 2013 ei ollut, joten silloin joutui ehkä käyttämään enemmän sitä järkeä. Tänä päivänä mennään sääntöjen mukaan eli ilmoitetaan heti postauksen alussa saaduista tuotteista. Ilmoitan ne jatkossa vielä ennen kuviakin, sen öisin voinut tehdä nytkin, pahoittelen sitä! :)

Vierailija

Jos tämä ei olisi ollut mainospostaus, jossa kaiken lisäksi mainos on, kalastajan vaimomaiseen tyyliin, hiukan huolimattomasti piilotettu, ei tätä postausta olisi ollut. Sitäpaitsi olen sitä mieltä että Haikossa olisi voitu miettiä asiaa hiukan tarkemmin. Tarvitsiko joku Norski fiskare sviitin lahjaksi, vai olisiko se lahja voitu osoittaa jollekin paikkakuntalaiselle pienituloiselle perheelle? Toisaalta jos bloggaaja toimisi niinkuin kirjoittaa, niin tämä blogimaailman omatunnon roolin ottanut rouva olisi voinut lahjoittaa sviitin eteenpäin vaikka seurakunnan diakonian kautta. Mutta ai niin, sitten Haikko ei olisi saanut mainostaan joka kyllä nyt kääntyi Haikkoa vastaan. Tiedän että tämä kommentti poistetaan , mutta arvostan enemmän tekoja kuin puheita. Entä sinä? 

mau

Kiitos kommentista, vaikka en kyllä siitä mitään sanonutkaan. Löysin kommenttisi ansiosta selvennystä:
http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2013/11/18/kuluttaja-asiamies-o...
"Linjaus koskee bloggaajia, jotka saavat palkkaa kirjoittamisesta tai joilla on yritys, jonka toimintaan blogi liittyy. Kuluttaja-asiamies kuitenkin toivoo, että myös harrastuksenaan bloggaavat kiinnittäisivät asiaan huomiota."

Samassa jutussa:
"Blogin lukijalle ei saa jäädä epäselväksi, milloin kyseessä on bloggaajan oma mielipide ja milloin yrityksen maksama mainos, kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen sanoo tiedotteessa."

Nyt täytyy sanoa, että kun tuo on näin vanha, niin jos joku tietää mahdollisista muutoksista, niin mielellään saa kertoa.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Hei Mau, vuonna 2013 ei tosiaan ollut nykyisiä sääntöjä, joten ei ehkä ole niin ihme jos olen sanonut jotain eri tavalla kuin nyt :( Tottakai välitän säännöistä, muuta en koskaan ole sanonut.
Varmasti olisin voinut vielä selkeämmin sanoa että tämä oli maksettu yöpyminen, mutta kyllä jos tämän tekstin lukee, käy useammassakin kohtaa selväksi mikä on saatua, eikö? :(

Vierailija

Me Naiset maksaa hyvin bloggaamisesta ja tuotteensa mainostajat maksavat vielä extraa. Olisi mielenkiintoista tietää yritys nimeltä KalastajanVaimo liikevaihto. Missään pikkuluvuissa ei enää liikuta. Koska tämä on kaupallisin tietämäni blogi laitan jokaisesta mainospostauksesta joka sisältää piilomainontaa tai virheellistä tietoa suoraan kilpailu ja kuluttajavirastolle maininnan. Joskus jaksoin laittaa tänne blogiin, mutta ne ihan asialliset kommentit saatetaan poistaa, niinpä en jaksa pelleillä. Luen blogista ne helmet, mutta oletan että samat säännöt koskevat suosittua ja tavallista bloggaajaa. Aivan kuten kaikki säännöt ja lait. Tuskin kukaan ajattelee että suosittu bloggaaja voi kävellä päin punaisia, ajaa ylinopeutta, jättää parkkimaksut maksamatta. Säännöt on luotu noudatettavaksi, vaikka täällä sellainen ihmeellinen wt-fanclub pyöriikin joka sallisi eri säännöt idolilleen, koska blogissa kauniita kuvia. Kertoo paljon meistä lukijoista;)

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Ei ole olemassa yritystä nimellä Kalastajanvaimo. :P Mistä tiedät maksaako Me Maiset hyvin? Entä ajattelitko että Haikko maksoi minulle postauksen tekemisestä rahapalkkaa? (ei) Mikä ihmeellinen fanclub? Vihjaatko että rikon kaikkia sääntöjä ja kävelen päin punaisia? :'D Tässä kommentissa oli aika monta asiatonta väittämää, joiden perusteella koko kommentin olisi voinut poistaa, mutta sehän olisi tietysti ollut vääryys? Hmm, aina kun ei kaikki kommentointikaan ihan mene oikein.

Vierailija

Huhhuh, näemmä täällä on toiset kateelliset blogaajat saivartelemassa ja pilkkua viilaamassa. Tavalliset lukijat haluavat katsoa kuvia ja lukea tekstiä Johannan elämästä. Ei me siitä välitetä onko mukana mainosta vai ei. Luotamme myös Johannaan siinä, että hoitaa asiat oikein viranomaistahoja kohtaan.
Ja loppujen lopuksihan kaikki blogit ovat "mainosta", on ne sitten saatuja tai ostettuja tuotteita, palveluja, elämyksiä tms.
Onneksi on Johannan blogi, muuta en tarvi. :)

Vierailija

Puhu ainoastaan omasta puolestasi, ei ole olemassa mitään "meitä tavallisia lukijoita" jotka eivät välittäisi piilomainonnasta, ei todellakaan. Näitä tapauksia on muitakin joten väkisinkin nousee ajatus että mainospostausten merkinnän unohtaminen heti alussa on täysin tietoista. Enemmän kuin harmillista, ottaen huomioon ne lukuisat maailmojasyleilevät pohdinta ym.postaukset. Vilpittömyteen on jatkossa vaikeampi uskoa.

Johanna, voitko vastata suoraan kysymykseen? Miksi postaus ei ollut otsikoitu Haikon tarjoama yöpyminen? Mitä olennaista se olisi vienyt, rehellisyydessään, ottaen huomioon lopputuleman.

Vielä toinen kysymys, voimmeko jatkossa odottaa tietävämme ennen postauksen lukemisen alkua, siis otsikosta, onko se mainos? Ystävällisin terveisin lukijasi.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Hei, postauksessa ei ole kyse piilomainonnasta, sillä saadut tuotteet on mainittu ihan reilusti heti postauksen alussa.

Vastaus kysymykseesi on: En saa Me Naisten puolesta mainita otsikossa mainoksia tai yhteistyökumppaneita. Tällainen sääntö on meillä bloggaajilla Me Naisten puolelta. Sen sijaan yhteistyö pitää ilmoittaa heti postauksen alussa, ennen muuta tekstiä.

Otsikkoon en siis saa laittaa mainosta, esim tässä tapauksessa sanaa "Haikon Kartano", eli jatkossakaan ette voi odottaa sitä, mutta lupaan laittaa yhteistyö-merkinnän jatkossa ennen kuvia. Pienemmistä yhteistöistä, esim. joku paita saadatan kirjoittaa kuten ennenkin heti tekstin alkuun että paita saatu.

Toivottavasti vastasi kysymykseesi! :)

vakilukija

Tämä on ainoa lukemani blogi, missä mainokset on vähän huolimattomasti piilotettu. En tajua miksei asiaa voida ihan oikeasti korjata. Ei se voi olla niin vaikeaa. Missään muussa blogissa ei käydä tämänlaista keskustelua. Mä tykkään tästä blogista, vaikka se on muuttunut. Luen sitä vaan eri silmällä. Mutta näin "tavallisena lukijana" mua kyllä häiritsee, että mainonan suhteen on tämänlaista kuprua. En todellakaan valita mistään kateuden puuskassa. Kyllä tässä itse kullakin on mies, lapset, talo ja rahaa pankkitilillä ihan riittävästi, ettei sen takia tarvitse nillittää. Harmittaa, kun tätä keskustelua mainosten piilottelusta käydään harva se postaus. Mua alkaa myös jo nyppiin niin, että voisiko Johanna jo myöntää jotain?

Vierailija

Juuri näin. Muut lukemani bloggarit viestivät selvästi mainosmateriaalista, eikä se estä persoonallista sisällöntuottamista. Minuakin nyppii, kun selvästä asiasta pitää aina vääntää, ja on erikoista, kuinka osa kommentoijista on valmis kävelemään tuleen aikuisen bloggaajan puolesta ja toivottelee voimia ja jaksamista, vaikkei tällä bloginsa mukaan mitään hätää ole.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Hei, en nyt muusta koska täällä viimeksi olisi piilomainonnasta väännetty, siitä on aikaa! Mutta milloin mistäkin, se on totta! ;) Osasyy on ehkä tämä avoin boksi. Kommenttien hyväksyminen ennen julkaisua jarruttaisi varmasti pahimmat väännöt. Myönnän tottakai, kuten jo monelle olen vastanut että yhteistyön olisi voinut kirjoittaa jo ennen kuvia selkeämmin ja siitä aiin jatkossa pitää kiinni! :)

Vierailija

Mitä sinä tarkoitat sillä, että lukijoittesi kuuluu käyttää järkeään ja että vastuu on lukijalla? Meidän tulee siis arvata tai ymmärtää kiertoilmauksista ja kuvateksteistä, että tuote tai palvelu olikin tarjottu ilmaiseksi, jotta mainostaisit sitä? Onko blogiisi jokin vähimmäis-älykkysosamäärävaatimus?

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

:((( Olen joskus vuonna 2013 ennen blogimaailmaan laadittuja sääntöjä mainostuksesta kirjoittanut näin: 

...Ennenkin varmaan sanottu, mutta ennen kaikkea kannattaa pitää se järki kädessä. Lukea blogeja inspiraation lähteinä eikä ostoslistoina. Ihan sama onko bloggaaja saanut jotain ilmaiseksi vai ostanut itse tai kehuuko bloggaja jotain tuotetta taivaisiin... Keräilkää inspistä ja joskus hyviä ja jopa loistavia vinkkejä ja antakaa kaikenmaailman turhat ylistykset mennä korvakäytävien läpi... 

En muista olenko sanonunt että vastuu on lukijalla, mutta en luonnollisestikaan sanoisi aivan samoja juttuja nyt, kun säännöt on laadittu. Ei ole vaatimuksia lukijoille täällä ei.

mau

"En muista olenko sanonunt että vastuu on lukijalla, mutta en luonnollisestikaan sanoisi aivan samoja juttuja nyt, kun säännöt on laadittu. Ei ole vaatimuksia lukijoille täällä ei."

Muistin virkistämiseksi, ainakin siinä 2013 jutussa (lainaus alla), jonka nyt sanoit allekirjoittavasi edelleen vuonna 2016. Vaikka toisessa kommentissa sanoitkin, että et luonnollisestikaan sanoisi aivan samoja juttuja nyt. En, harmi kyllä, siis taaskaan ymmärtänyt todellista näkemystäsi.

..."Omaa blogia pidetään sillä tavalla kuin halutaan, muu vastuu siirtyy suoraan lukijalle"...

johon Johanna vastaa, että "Tosi hyvä kommentti!!!" (suorat lainaukset)

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Blogipostauksessa vuodelta 2013 ei ole itseasiassa mitään mitä en allekirjoittaisi tänäkin päivänä (ottaen huomioon että nyt on yhteisiä pelisääntöjä), mutta tuo lukijan vastuu-juttu on poimittu kommenteista. Allekirjoitan siis postauksen, kommenteissa olen tosiaan sanonut jotain mistä nyt sääntöjen myötä olisin erimieltä. :)

Virvel Vind

Ei siis... Huh huh.. Pliis, pientä lojaalisuutta ja kohteliaisuutta bloggaajaa kohtaan. Jättäkää ihmeessä lukematta jos kovin jurppii tai - voi tavaton! - oikeen pelottaa postauksessa mahollisesti lymyävä mainos. Oisko oman elämän hankkiminen mitään?

Vierailija

Miten me naiset lehti voi velvoittaa teidät piilottamaan mainoksia? Miten omatuntosi venyy postaamaani portaalissa joka kannustaa kiertämään säädöksiä? Miksi et ole aiemmin kertonut tästä säännöstä, sinun blogissa tästä asiasta väännetään kuitenkin viikottain? Laitan huomenna kyselyä kilpailu ja kuluttajavirastolle tuosta sopimuksestanne, ei voi olla meille kuluttajille oikein tämmöinen. Hyvästi me naiset.

Sipru@

Tottakai Me Naiset-lehti voi määritellä säännöt, mitä otsikossa saa mainita ja mitä ei!
(Taannoin ensitreffit -ohjelman osallistuja ei saanut blogissaan kertoa lukoijoille eroaikomuksistaan, vaikka sitä suoraan kysyttiin. Vasta senjälkeen kun MTV oli uutisoinut asiasta. Ja kauhea meteli siitäkin nousi kun ei ymmärretty että bloggaaja noudatti vain MTV:n antamia sääntöjä.) Miten tämä voikin olla niin vaikeaselkoinen asia ymmärtää? Yksi sponsattu hotelliyö ja puolet Suomen naisista menee siitä sekaisin. Vaikka tämäkin oli manittu ihan selkeästi kuvan alla.

Muuten, miksei MeNaiset-lehdestä oteta tähän asiaan kantaa, että saataisi tämä loputon nillitys loppumaan?
Please, MeNaiset-lehden juristi, tulehan kertomaan asiasta selkein sanoin. Katsoisin sen aiheelliseksi ennen keskustelun lopettamista. Mielestäni tätä kuitenkaan kannata jatkaa loputtomiin!

Vierailija

Vaikka naurattaa, toivon myös hartaasti ettet Sipru toimi minkään lakien tai sääntöjen parissa, koskapa käsityksesi niiden noudattamisesta, ja siitä ketä ne koskevat (ylläri ylläri, kaikkia!) on noin hataralla pohjalla. Jotenkin tämä silti kuulostaa muualta kovin tutulta, siis se että säännöksiä, lakejakin voi venytellä omalta  kohdalta mielihalujensa mukaan, niin että esim MeNaiset voisi ylittää säädökset. Hassunhauska kirjoittelija olet.

Toinen asia jota jaksan ihmetellä on esim alun parin sarkastisen kommentin poisto. MeNaiset jonka suosituin palsta lienee Epäolennaiset, ja pääkirjoitukset useimmiten ovat ihanan itseironisia, ja blogisti ei ymmärtäisi viestejä ilman hymiötulvaa saati sydänvyöryä?? Luullen niitä vinoiluksi, vihaisiksi, loukkauksiksi, aikuisten blogissa. Uskomatonta.

Kaikkea sitä näkee kun (blogi) pitkään elää.

Sipru@

Kiitos kommentista! Kyllä tämä soppa todellakin pistää jo nauruksi. Enkä pyytele sitä edes anteeksi. Senkin tiedän kokemuksesta miten sääntöjen mukaan toimitaan. Tässä kohtaa luotan kuitenkin blogin-kirjoittajan Johannan ymmärtämykseen, monen muun kirjoittajan lailla, ja että hän on hoitanut asiat viranomaisen kanssa kuten pitääkin. Se on niin oleellinen osa-alue kun ollaan bisneksen kanssa tekemisissä. Ja onko viranomaisilla ollut asiaan puuttumista muuten kuin muutaman osalta, jotka uhkailevat miten milläkin? Tämä ei ole mielestäni enää asiallista, koska Johanna on kysymyksiin vastaillut parhaalla mahdollisella tavalla. Enkä ole minkään blogin tai asian fanittaja. Elämässä on niin paljon ihania juttuja, mitä voi seurata mielenkiinolla - blogit on siinä pieni ja miellyttävä tapa ottaa se oma juttunsa. Olen huomannut että elämässä menee aika mukavasti kun sitä ei ota niin kauhean vakavasti; antaa mieluummin hyvän kiertää, kuin niin että etsii vain vikoja kanssaihmisistä. Sekö se tässä onkin se suurin ongelma, että blogi on vaikuttanut liian pitkään? Onhan näitä muutamia "savustamisia" tullut nähtyä, ja juuri silloin kun olen sen hyvän blogin löytänyt. Surullista, Suomessa tai sen ulkopuolella kukaan saa menestyä tai pärjätä. Onneksi tämän on huomannut moni muukin ulkosuomalainen ettei vain yksi hassunhauska kommentoija. Hymyä huuleen Siskot! Suomi nousee eikä putoa kuilun reunalta, kun muistetaan lopettaa se 'sinuiksi' tullut valittaminen!

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Vierailija, luulen itse aika hyvin ymmärtäväni / kestäväni näitä viestejä. Tuleehan niistä harmillinen olo, mutta hyvin hyvin harvoin poistan mitään. Ylläpito saattaa poistaa asiattomia. Joskus se oma sarkastinen viesti saattaa olla jonkun toisen mielestä asiaton. 

Vierailija

Ei tässä ole mistään siskoista tai Suomen nostamisesta kysymys, tai "ulkosuomalaisuudesta",(mistä tiedät missä porukka on asunut) vaan siitä, että blogin pitäjä sitkeästi joko ei ymmärrä tai ei ole ymmärtävinään, mistä on kysymys kun nytkin kirjoittaa:
"Ihan sama onko bloggaaja saanut jotain ilmaiseksi vai ostanut itse tai kehuuko bloggaja jotain tuotetta taivaisiin."
No kun se ei ole ihan sama. Mainontaa ja lahjojen vastaanottoa ja kestitystä säädellään ihan joka maassa ja on typerää vedota suomikorttiin. Kaupallisella ja julkisella sektorilla on omat sääntönsä. Menkää ja yrittäkää päästä markkinoille muualla maailmassa niin törmäätte tähän. Selitykseksi ei oikein ole uskottavaa todeta, että minä olen inspiraation lähde ihan vaan hyvää hyvyyttäni (jolloin ne perään kyselijät on pahoja).
Jottei nyt joku ala saivarrella, niin vähäpätöisiin lahjoihin tai satunnaiseen piilomainontaan ei yleensä puututa.

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

No niin totta, eihän se ole ihan sama, mutta pakko huomauttaa, että "nytkin kirjoittaa" on väärin; huomasitko että tuo lainauksesi oli kaivettu vuodelta 2013 jolloin ei ollut olemassa nykyisiä blogisäännoksiä. 

(Nyt kun se on sanottu, niin täytyy sanoa myös että jos luen blogia ja luotan bloggaajan "makuun" ja mielipiteisiin niin _mulle_ on sama onko se saatua vai. Mutta se on tosiaan vain mun henkilökohtainen mielipiteeni silloin kun ihan yksityishenkilönä luen muiden blogeja - bloggaajana mun täytyy tietysti ilmoittaa saadut tuotteet.) 

Dwn

Noniin, Vierailija, etköhän ole saanut jo sen huomion mitä kaipasitkin. Mitäpä jos perustaisit oman blogin. vaikkapa laki-aiheisen? Jossa voisit päteä niin että savu nousee korvista. Mielestäni sosiaalisen median suurin ongelma on käytöstapojen katoaminen taivaan tuuliin, eikä se mihin kohtaan ruutua bloggaajat kirjottavat mikä on tullut mistäkin ja kenen maksamana. Olisitko kehdannut päpättää mielipidettäsi ääneen näin kauan jos keskustelu olisi tapahtunut kasvotusten? Lait on lakeja, mielipide saa olla, ja asiat saa ärsyttää, mutta joskus olisi syytä kiukun keskellä pysähtyä miettimään onko tarpeellista oksentaa se kaikki jonkun toisen blogipalstalle, ja jatkaa aiheesta jo itsensä nolaamiseen asti.

Olen seurannut blogiasi Johanna, jo vuosia. Ja positiivinen asenteesi ja elämänilo tarttuu edelleen ruudun läpi. Kiitos siitä! Tunnelma lässähtää kuitenkin hyvin hyvin usein, jos erehdyn avaamaan kommentit esille. Harmittaa sinun puolestasi ja myös meidän vähemmän itseämmekorostavien lukijoiden puolesta.
Tsemppiä näiden tyhjäsielujen kanssa ja parasta alkanutta vuotta!

Dwniin

Luuletko tosiaan että täällä on vain yksi vierailija joka ei voi ymmärtää saati hyväksyä muka vahingossa jatkuvasti tapahtuvaa ilmiselvien mainosten piilottelua, yritystä näyttää ne normipostauksina? Siitä vaan, knock yourself out siinä (blogi)uskossa, totuus on kovin toisenlainen. :'D Itsensä nolaajakin on kokonaan joku muu kuin toistuvista hups-erheistä muistuttelijat.

Bosse

Joku voisi laittaa kilpailuvirastonohjeet tänne vielä selvyyden vuoksi. Kymmenennen kerran. Hirveen epäselvää hänelle. Mulle kyllä selvis kuka antoi mitäkin.
Älä välitä Johanna, joku sekoilee pahasti. Ja se et ole sinä. Blogisi on ollut ja on edelleen upea ja omannäköisesi. Hyvää vuoden jatkoa!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Johanna kirjoittaa elämästään norjalaisen kalastajan vaimona ja kahden söpöliinin äitinä. Blogissa pohditaan, miten arki voi olla kaunista, esitellään päivän asuja ja ihania sisustusasioita – sekä välillä pohditaan syvällisiä.

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
Maaliskuu