~ Hilden kanssa ~

Paljon turistikuvia, mutta sille on hyvä selitys. Me kävimme kaikkialla. Kaikissa Rooman turistikohteissa. Näimme kaiken, mikä Roomassa pitäisi nähdä. Ja enemmän kuin tiedämme edes nähneemme, veikkasimme.

Ja kaikki kävellen. Kertaakaan ei otettu bussia, taksia tai metroa tai edes polkupyörää. Ja nähtiin Colosseum, Campo de Fiorin markkinat, Trasteveren ravintolat, Vatikaanivaltio ja Pyhän Pietarin kirkko, Pantheon, Espanjalaiset raput, Fontana Di Trevi ja kymmeniä muita suihkulähteitä.

Ei aavitustakaan kuinka monta kilometriä, mutta ihmeteltiin kyllä punaviinin puutetta ja väsyä iltaisin.

Lahdin Brindisistä torstaiaamuna ja tapasin ystäväni Hilden Rooman lentokentällä, josta otimme yhdessä taksin hotellille (ei kävelty ;)). Taksissa höpisimme kaikki viimeaikojen kuulumiset ja jossain vaiheessa aloin selttää Hildelle jotain suomeksi. Teen joskus sitä, huomaamattani. Että alan innoissani puhumaan suomea norjalaisille tai norjaa suomalaisille.

Hilde katsoi minua silmät pyöreinä ja taisi viedä käden suulleen. En tajunut itse tilanteessa vielä mitään hullua ja Hilden täytyi selkeästi sanoa mulle että Johanna en ymmärrä nyt yhtään mitä sanot. Hilde-parka (joka on lääkäri ja tuli suoraan työstressistä lomalle) ehti vain ajatella mun seonneen. Hehe. Että olen pykoottinen tai jotain. Ja vielä näin reissun alussa. Että hitsi nyt on loma pilalla.

Ei sille tullut mieleenkään, että olisin saattanut vain puhua suomea. Että ennemmin psykoottinen. ;) Mutta olipa ainakin helpotus. Helppo rentoutua kun reissukaverikin on ihan terve. (En voi lakata nauramasta tälle.)

Niin ja joku mies kutsui meitä Charlien enkeleiksi. Hmm, pelkään pahoin että tolla mun kohtalaisen fluffylla kampauksella on jotain tekemistä asian kanssa... (Liian väsy edellisiltana suihkun jälkeen fiksaamaan hiuksia - märillä hiuksilla nukkumaan.)

Mut ei se mitään. Hymystä varmaan paljastuu perinpohjainen tyytyväisyys. <3

Ps. Pupupostauksen kommentit vastattu. :)  Jos joku odotteli. Mille grazie niistä. <3

Kommentit (17)

Hahah :) Kuulostaa ihanalta pikalomalta! Tykkäämme kanssa käyttää apostolinkyytiä lomareissuillamme. Myös Roomassa :) Ja toi kierros tekee kävellen  ehkä 12-20 km reiteistä riippuen. Käveltiin nuo samat kohteet yhden päivän aikana ja vähän muutakin, niin kännyn mittariin tuli 22 km :) Meillä kaikki lomareissut tuppaa välillä olemaan tuollaisia kävelykuntolomia ;)

Johanna Kalastajan vaimo
Liittynyt3.12.2012

Ai kauhea; siis meillähän oli kaksi ja puoli päivää aikaa eli ei edes käyty noissa kaikissa yhden paivän aikana! Matkaa meille saattoi siis kertyä yhteensä enemmänkin, muttei varmalla 20 kilometriä yhdessä päivässä! Vähän sekoiltiin ja shoppailtiin nähtävyyksien välissä, mutta kauheasti ei kyllä istuttu. Vitsi teillä on ollut hurja vauhti! :D

Inkeri

Ehkä suomi on sinulle Johanna tunnekieli ja nousee kokiessasi isoja tunteita. Ja täytyyhän joka reissusta jäädä jotain todella mieleen painuvaa ;). P.s. Kiitos ihanista Italian kuvista!

Muuttuva kotini Päivi S

Rooma lempi kaupunkini <3  Sain mieheltäni seitsämän vuotta sitten 40-vuotis lahjaksi matkan ja rakastuin Roomaan kyllä täysi. Ihana kulttuuri, paljon nähtävää ja hyvä ruoka. Samoissa kohteissa tuli käytyä kans kävellen. Aika oli kesäkuun alku ja paljon oli turisteja silloin liikkeellä eli joutui 3-4 tuntiakin jonottamaan. Paljon nähtiin paikkoja, joita oli elokuvissa nähnyt ja ihan nousi karvat pystyyn, että mie olen nyt täällä :). Lapsille ollaan luvattu, että joskus käytetään niitä täällä. Ensi viikolla lähdetään näyttämään nuorimmaiselle tytölle ja hänen kaverille (syysloma lapsilla kielikoulusta) Pohjois Norjaa. Aikaa siitäkin kulunut jo 20 vuotta kun siellä viimeksi käynyt. Upeat maisemat :)

Vierailija

Ihania kuvia! Olin vuosi sitten elokuussa Roomassa ekalla reissullaan ihan yksin ja kiersin kans kävellen kaikki turistipaikat, oli mahtavaa! Ja jännitti lähteä reissuun ihan yksin, mutta Rooma valikoitui kohteeksi osittain siksi, että siellä ei tarvinnut varmasti yksinkään tylsistyä vaan kierrellen riitti kyllä näkemistä ja tekemistä :) Seuraava reissu on parin viikon päästä Meksikoon, ja tulikin mieleen, että sinulta voisi pyytää omien kesä- ja ranta-asujen postausta! Tyylisi on kovin mieluinen ja omanlainen, mutta näin syksyn keskellä inspis pakkaamisen ja pukemisen suhteen jo ihan hukassa! Kiitos ihanasta blogista, jota olen lukenut alkutaipaleelta saakka! Terkuin! Tiina

Jonna aurinkoarmas

Ihania kuvia, ihana blogi. Mullan on tosin ongelmia Blogloving kanssa. Näen että on tullut uusi postaus mutta sivusto ei avaa sitä vaan mun on tultava sun blogiin kurkkaamaan mitä olet kirjoittanut. Kutsuttaispa muakin Charlien enkeliks sen jälkeen kun olen mennyt märällä tukalla nukkumaan!

Petra

Hahaa, itseäni kauheasti aina kiinnostaa juuri tälläiset kieli- ja kielimuuriasiat ja ulkomailla asumiset eri maan kansalaisena, joten postauksestasi rupesin pohtimaan, että jos sinulta kysytään ulkomailla mistä olet kotoisin, niin mitä vastaat? :D Ja ajatteletko asioita sekä suomeksi, että norjaksi ja onko unissasikin kahta eri kieltä?:D Mielenkiintoisia juttuja!

Benita

Hei,

olin myös Roomassa samaan aikaan!! olisikin ollut kiva jos olisin törmännyt sinuun. Samoissa paikossa olimme miheni kanssa. Yhtensä päivänä askelmittarissa 26.000 askelta 4 päivän aikana 50 km täynnä. Ypea kaupunki ja jalkasin näkee ja kokee niin paljon enemmän! Suosittelen. ps. sinun kuvat ovat ilo silmälle. Eipå minun kuvat ole yhtä kauniita.

Ei-leen

Rooma on taivaallinen kaupunki. Veikkaan että kävelitte parikymmentä kilometriä päivän aikana. Ainakin sen verran minä ja mieheni kävelimme päivittäin, kun muutama vuosi sitten teimme kymmenennen hääpäivän kunniaksi matkan Roomaan, me aivan kahdestaan. Joka päivä kiersimme nähtävyyksiä ja kävelimme ja kävelimme. Mies mittasi puhelimella matkaa. Viikon aikana kävelimme reippaasti yli sata kilometriä - kovassa helteessä. Ja minä tietysti siroissa ladysandaaleissa yrittäen sulautua roomalaiseen tyyliin =D

Elän jatkuvassa kielten sekamelskassa, joten minulle käy jatkuvasti niin, että vahingossa ja täysin huomaamattani valitsen aivan väärää kielen. Harvemmin se on kuitenkaan äidinkieleni suomi, vaan joku niistä vieraista kielistä, jota hallitsen hyvin. Vasta kuulijani hämmentynyt tuijotus ja selkosen selällään olevat silmät saavat minut tajuamaan, että puhun hänelle täysin väärää kieltä - kieltä josta hän ei tajua sanaakaan. Kummallista, miten vaikeaa ihmisten on keskeyttää puhetulvani ja kertoa, että puhun heille vierasta kieltä! Tai ehkä hekin luulevat minun seonneen :)

Ei-leen / Eedenistä itämaille

Merituulia

Hei, oliko teillä hyvä hotelli ? Voitko suositella, menen Roomaan ystäväni kanssa kevät-talvella.

Pia

Olin Roomassa lokakuun alussa. Yövyimme hotellissa nimeltä Quirinale. Lentokentältä tulimme keskustaan junalla ja hotelli sijaitsi kävelymatkan päästä Terminin rautatieasemalta. Nähtävyyksiin myös sopiva matka.

Vierailija

Jos minä lähtisin nyt Roomaan, varsinkin aikuisten kesken, varaisin asunnon Trasteveren kaupunginosasta. On aivan ihana, tunnelmallinen paikka. Olimme Roomassa neljä päivää, ja kahtena iltana menimme sinne syömään. Ja sieltä piti tietysti sitten kävellä myös takaisin lasten kanssa. Mietimme, että majoitus olisi pitänyt ottaa sieltä, niin olisi voinut viettää alueella pidempään, rauhassa iltaa. Sieltä kyllä pystyy hyvin lähtemään päiväksi kiertämään nähtävyyksiä, ja palaamaan illaksi syömään ja kävelemään ihania kujia pitkin - jos vielä jaksaa;) On ehdottomasti kaunein osa Roomaa, vei koko perheen sydämet <3

keltainenkuu64

Muuten hauskaa mutta psykoottisuudesta en lähtis heittäämään läppää. Terv, vakilukijasi

Vierailija

Hienoja kuvia! Sen verran särähti korvaan tuo "kaiken näkeminen", että oli pakko kirjoittaa kommentti. Olen itse käynyt Roomassa viitisen kertaa ja mieheni ehkä parikymmentä. Koemme kummatkin, ettemme ole nähneet lähellekään kaikkea, mitä ko. kaupungilla on tarjottavaa. Tämä oli hyvä alku, mutta usko pois, myöhemmillekin kerroille riittää nähtävää. :-D

*Minna*

Kiitos taas kerran mukavasta postauksesta! Huomio kiinnittyi Hilden ihanaan laukkuun, mikä se on merkiltään ja malliltaan? Aivan tosi makee!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa

Johanna kirjoittaa elämästään norjalaisen kalastajan vaimona ja kahden söpöliinin äitinä. Blogissa pohditaan, miten arki voi olla kaunista, esitellään päivän asuja ja ihania sisustusasioita – sekä välillä pohditaan syvällisiä.