En hirveästi tuppaa jakamaan ohjeita siitä, miten kenenkin pitäisi syödä. Kaikki ei toimi kaikille kuitenkaan, ja mielestäni aikuiset ihmiset voivat ihan hyvin itse päättää, mitä ja milloin syövät. Tästä on kuitenkin pakko kirjoittaa.

Väheksyn helposti itsestäänselvyyksiltä kuulostavia juttuja: Kuka muka nyt tuota ei tajuaisi! Välillä sitten osoittautuu, että ne itsestäänselvyydet eivät ole asioita, joita itsestäänselvästi toteuttaisi.

Olet varmaan kuullut, että "aamiainen on päivän tärkein ateria". Ehkä senkin, että "aamiaisen on hyvä sisältää proteiinia". No hoh hoijaa.

Itse syön aamiaisen aina. Paitsi yhtenä päivänä viime viikolla kun oli aika kiire ja kauhea olo ja kaikkea ja join tölkillisen Red Bullia. Voin kuulkaa kertoa, että ei ole hyvä idea syödä/ juoda aamiaiseksi tölkillinen Red Bullia eikä muuta. No niin, asiaan.

Syön aamiaisen aina, mutta en oikein tykkää syödä aamulla. Tuppaa olemaan huono olo, ihan oksettamaankin. Ennen kuin sain lapsia mietin, että mistä oikein erottaisin mahdollisen aamupahoinvoinnin. Kävi ilmi, että erotin sen erittäin helposti siitä, että en voinut huonosti vain aamulla, vaan myös päivällä, illalla ja herätessäni keskellä yötä. Vähän kuin olisi ollut neljä kuukautta ruotsinristeilyllä: merisairas ja krapulassa koko ajan. Eksyinkö taas aiheesta?

Koska en saa syötyä, juon. Join smoothieita aamupalaksi jo 90-luvulla, jolloin kukaan ei todellakaan kutsunut niitä smoothieiksi. Bridget Joneskin joi niitä, ja suomentaja kutsui litkuja hedelmäpirtelöiksi. Kukaan ei myöskään omistanut blenderiä. Minä tein hedelmäpirtelöni sauvasekoittimella, ja sellaista käytän yhä edelleen. Lempeästi törkin virtuaalisella kepillä nukahtaneita nuorisolaisia havahtumaan, historiakatsaus on päättynyt.

Jossain vaiheessa jätin aamusmoothieistani pois piimän, jugurtin ja maidon. Ei vain maistunut enää, olinhan kuitenkin juonut sen tyyppisiä hedelmäpirtelöitä jo reilun vuosikymmenen. Maitotuotteiden käyttöä muulloin jatkoin, joten en huomannut mitään ihmeellisiä terveysvaikutuksia, joita kuulemma maidon hylkäämisestä seuraa. Semmoisen vaikutuksen kuitenkin ehkä huomasin, että halusin aamupäivisin kaikkien muiden ihmisten katoavan maailmasta, koska voi että niihin MENI HERMOT.

Lounaalla, päivällisellä ja illalla oli hieman nälkä. Sellainen syön tämän ruokalan, ravintolan ja perheemme konkurssiin -tyyppinen nälkä.

Kuvien aamiaiset Berliinistä. Jos olisin Berliinissä, niin elämäni olisi 287% parempaa. Tai ainakin aamiaiseni olisivat.

Muistin sen alussa mainitun proteiinia aamupalalla -jutun. Kokeilin. Oho, jännästi se toimi. Ei tullut yhtään niin nälkä (eikä raivo). Ei tullut syötyä yhtään niin urposti koko loppupäivää. Että tosi jännä juttu kyllä.

Otsikossa luvattu vinkkini siis: syö aamupala. Sellainen, jossa on myös proteiinia. On HÄMMÄSTYTTÄVÄÄ miten paljon sillä on vaikutusta koko muuhun ruokavalioon.

Koska olen antelias ostoskanavan tyyliin, katso mitä vielä saat:

Pari lisävinkkiä!!!

Jos taas haluat huonontaa elämääsi 287% välittömästi...no ei, tämä on vitsi. Ehkä.

Jos vihannesten ja hedelmien paloittelu v*tuttaa (ketäpä ei), osta kaikki valmiiksi silputtuna.

Syö pähkinöitä joka päivä. JOKA PÄIVÄ. Ne on hyviä ja kaikki on paremmin kun syöt niitä. Paitsi jos olet allerginen, niin älä syö.

Syö marjoja joka päivä. JOKA PÄIVÄ. Ne on hyviä ja kaikki on paremmin kun syöt niitä. Paitsi jos olet allerginen....hetkinen, voiko marjoille olla allerginen? Mansikoille joo, mutta mansikkahan ei ole marja? No älä syö jos kuolet siihen että syöt. Älä muutenkaan syö sellaista, mikä on hengenvaarallista. Tämä ehkä kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta itsestäänselvyydet eivät aina ole niin itsestäänselviä...

Älä juo Red Bullia aamupalaksi, äläkä muutenkaan hirveästi. Tiedän, tämä on kamala juttu koska Red Bull on IHANAA, mutta nyt sinun pitää vaan uskoa.

P.S. Tämä ei ole Red Bullin sponsoroima postaus. Valitettavasti. Red Bull on IHANAA. Vielä kun sitä saisi kofeiinittomana, niin maailma olisi valmis.

***

I'm a sceptic. Even in a matters of common sense. But this I have learnt: Eat your breafast and make sure it includes protein. You'll be less hungry and it will have a big effect on your diet.

Kommentit (2)

Asiallisuutta ja fiksuutta kan...

Todella vastenmielinen blogi. Jo nimi osoittaa, ettei kirjoittaja ymmärrä sen mielleyhtymiä lainkaan.
Myös tekstin sisältö ja kieli ovat sellaisia, että juttujen paikka on lähinnä oma kirjoituspöydän laatikko. Ei julkisuuteen.

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012