Yhteistyössä Pilates Circle.

Pilates, hhmm? Se on sitä, missä nytkytellään satasia ja puuskutetaan? Kaiketi hyvää treeniä keskikropalle, mutta ei oikein liikuntaa kuitenkaan. Niin, ja kuolettavan tylsää!

Testasin joskus, lämmitetyssä salissa. Hyvä että oli lämmitetty, muuten olisin jäätynyt, kun siinä ei hirveästi tehty mitään. Siitä huolimatta muistelen, että homma oli kivuliasta. Jotenkin ei yllätä, että en mennyt uudelleen. Ennen kuin viime viikolla.

Pilates Circlen studiolla Helsingin Kalasatamassa kävi ilmi, että ns. klassinen pilates on eri juttu kuin se ryhmäliikuntasalien nytkyttely. Tausta on molemmissa sama, Joseph Pilateksen opeissa, mutta ensimmäinen on se alkuperäinen muoto. Tätä klassista pilatesta testaan neljä kertaa, joista on nyt takana kaksi.

Sali oli täynnä, tuota noin, mielikuvitusta herätteleviä laitteita. Aa laitepilates, siitä olen kuullut! Kävi ilmi myös, että klassiseen pilatekseen kuuluvat sekä laitteissa että matolla tehtävät harjoitukset. Ja matto on sellainen paksu pötkylä, ennemminkin patja. (Jonka päässä on kahvoja ja ketjuja ja lenkkejä ja sellaista lievää levottomuutta herättävää välineistöä.)

Klassisen pilateksen treenit tehdään pienryhmissä, joten ohjaaja pystyy tsekkaamaan henkilökohtaisesti, miten sujuu. Samasta syystä liikkeissä ei voi lintsata, joten koko 55 minuuttinen tunti tulee tosiaan treenattua.

Itse harjoittelukin yllätti. Liikkeistä toisiin siirryttiin vauhdilla niin, että hiki tuli ja syke nousi. Välistä pistettiin jalkaa remmiin tai painettiin käsillä kahvoja alas. Keskikroppaa ja pakaroita tuli aktivoida koko ajan, mikä oli yllättävän haastavaa. Jouduttiin siinä ihan miettimään, että missä ne pakarat oikein ovat ja miten ihmeessä niitä käytetään! Ohjeita oli alkuun hankala seurata, siis mikä menee minne?, mutta eiköhän liikkeet (joita on joku 500...) opi samalla lailla kuin esimerkiksi asanat tai baletin liikkeet.

Jooga ja baletti tuli treenistä muutenkin mieleen. Pilates on lihaskuntoharjoittelua, mutta hyvin eri tyyppistä kuin jokin jumppa tai salitreeni. Lihaksia sekä venytetään että vahvistetaan samanaikaisesti, mistä varmaankin tuli ne baletti- ja joogafiilikset. Kuulemma lihaksesta tulee sen muotoinen, millaisena sitä harjoittaa, ja voisi olettaa, että tästä seuraa pitkät ja kiinteät lihakset massan sijaan.

Liikkeitä tehdessä huomasi selvästi, miten paljon hyötyä niistä olisi varsinkin tanssin harrastajille, mutta myös kaikkiin sellaisiin lajeihin, joissa keskikropan ja lihasketjujen toiminnan hallinta on tärkeää. Jo siinä treenatessa mietin, että keille kaikille (vammautuneille) kavereille tätä pitää muistaa hehkuttaa!

Harjoittelu oli jossain määrin rankkaa ja vähän kivuliastakin, mutta eri tavoin kuin vaikka salilla. Tunnetta on vaikea kuvailla, mutta pilatesharjoittelu tuntui jollain tavoin hyvin lääketieteelliseltä. Terveelliseltä voisi sanoa.

Ensimmäisen treenikerran jälkeen olin aika väsähtänyt, kyllä sitä tunsi tehneensä. Siitä huolimatta lihaksissa ja muussakin kropassa oli tosi hyvä olo. Vähän ehkä sellainen, kuin olisi ollut tosi avaavassa hieronnassa. Toisella kertaa en uuvahtanut niin paljon, mutta hyvä fiilis tuli edelleen!

Postaus on toteutettu yhteistyössä Pilates Circlen kanssa. Pilates Circle on Helsingin ainoa klassista pilatesta tarjoava studio, jossa lajia voi harjoitella yksilöohjauksessa ja kaikilla laitteilla.

***

I tried pilates in its pure form. Not as easy as I imagined, and little bit painful even. Despite that it felt really good, even healing I would say.

Kommentit (2)

Vierailija

Helsingissä Ruskesuolla toimii alkuperäisen pilateksen studio jo vuodesta 2014. jossa harjoittelu tapahtuu pienryhmissä ja kaikilla laitteilla jotka ovat alkuperäisten mitoitusten mukaan käsityönä tehtyjä.

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012