Yhteistyössä LähiTapiola.

Nyt on kulunut pari viikkoa siitä, kun sain Firstbeat-analyysini tulokset. Tulosten perusteella minulle suositeltiin muutamia muutoksia. Liikunnasta tinkiminen pitäisi lopettaa, syömisen terveellisyyteen ja säännöllisyyteen tulisi kiinnittää huomiota ja rentoutumiselle saisi löytyä enemmän aikaa.

No miten on mennyt?

Pakko myöntää, että kun on kiirettä, jätän treenit edelleen ensimmäisenä väliin. Olen pohtinut asiaa ja todennut, että tätä ei olisi aiemmin tapahtunut. Ei edes silloin, kun minulla oli kokoaikainen ja pari osa-aikaista työtä plus kaksi alle kouluikäistä lasta. Mikä on muuttunut?

Syynä on 1,5 vuotta sitten tyhjästä ilmestynyt jalkavamma. Se on nykyään lähes oireeton, mutta pelkään silti jatkuvasti, että se pahenee, mikä vaikuttaa vähentävästi treenaamisen määrään. Rankka liikunta epäilyttää, samoin uudet lajit. Vanhatkin, koska mitään selitystä vammalle ei ole löytynyt.

Olen käynyt useammalla lääkärillä, fyssarilla, hieronnassa, ostepatiassa ja ties missä. Rahaa ja vaivaa on palanut, mutta syytä ei kukaan tiedä. Ei voi muuta sanoa, kuin että olisipa ollut vakuutus…

Koska kaikkea ei voi muuttaa yhtä aikaa, olen Firstbeat-analyysin jälkeen keskittynyt pitämään kiinni liikkumisesta. Olemme maalla, ja täällä se on tarkoittanut juoksemista ja kaikenlaista ulkona riekkumista lasten kanssa. (Mutta ei  venyttelyä, jollei yläkuvan kaltaista kekkalointia lasketa. Sitten asentoihin vääntyillessäni ihmettelen, miten ihmeessä olen yhä edelleen näin jäykkä!)

Myös rentoutumiseen olen panostanut. Pari kirjaa on jo luettuna ja muutama uusi ostettuna. Kuukausia hyvin hissuksiin edennyt virkkuutyökin on pyörinyt käsissä -  ja saattaapa jopa valmistuakin!

Ruokavalioni on normaalisti kohdillaan, mutta stressaantuneena en jaksa laittaa ruokaa tai pestä kasviksia ja hedelmiä. Aika hassua, miten pieneen se lopulta kaatuu: kasvisten pesemisestä tulee todellakin kynnyskysymys. Olen keskittynyt siihen, että en söisi ruoaksi pelkkää popcornia (kröhöm…puolustaudun sillä, että minulla on testissä uudenlainen popcornvempele) sekä syömään reippaammin kasvikunnan tuotteita. Raparperipiirakka lasketaan, eikö? Ja onhan se popcornkin kasvis!

Jännää on ollut konkreettisesti huomata, kuinka kaiken ollessa kohdillaan, on terveellisesti eläminen luonnollista ja helppoa. Mutta heti, kun elämässä sattuu jotain yllättävää, tai kuormitus jatkuu pidempään, ote saattaakin herpaantua. Voimavarat menevät muuhun kuin hyvinvoinnin miettimiseen, ja pelkästään terveellinen syöminen saattaa tuntua valtavalta ponnistukselta. Tämän takia vakuuttaminen on fiksu idea. Helpottaa säätöä edes vähän, jos vastoinkäymisten kohdalla taloudellinen puoli on jotenkin turvattu.

LähiTapiolassa on myös hahmoteltu terveyttä tukevia vakuutuspalveluja. Tuen merkitys on varsinkin kuormittavissa elämäntilanteissa tosi tärkeää. Helpottaa kummasti, jos ystävä, puoliso, nettiyhteisö tai joku muu taho auttaa tekemään hyviä ratkaisuja ja pitämään kiinni päätöksistä.

Postaussarja on toteutettu yhdessä LähiTapiolan kanssa. Lue myös sarjan ensimmäinen osa ja toinen osa.

***

My Firstbeat-analysis gave results I wasn’t happy with. So I’ve been trying to relax more, exercise more and eat more healthy. By far I’ve learnt that you really need to concentrate on wellbeing and refuse to give up with it.

Kommentit (2)

Eppu

Heippa! 

Minä en sitten KOSKAAN kommentoi yhtään blogia (vaikka mielellään seurailenkin), mutta näistä sun kirjoituksista tulee joko hyvä mieli, niihin voi NIIIIIN samaistua tai ne inspiroi mua todella, joten nyt piti jäädä kirjoittelemaan! Asun ulkomailla ja jäin kiinni blogiisi joitakin viikkoja sitten. Olet ihanan inspiroiva nainen, aurinkoinen, sinulla on mahtava huumorintaju ja oikea asenne! Itselläni kolme pientä pirpanaa ja juoksu on lähestulkoon se ainoa juttu jota "ehdin" harrastaa. Hmm, mikäköhän oli kommentointini juju... Halusin vain lähettää kovasti terveisiä täältä maailmalta, ihana lukea juttujasi! Ja toivottavasti saat vammasi kuntoon. Täälläpäin vannotaan osteopatian nimeen. Mutta sitähän sinä oletkin jo kokeillut. Kaikkea hyvää ja aurinkoista kesää!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Olipas kiva kommentti, kiitos että jaksoit kirjoittaa :) Tervetuloa lukemaan!

Juu lasten kanssa juoksu on tosi kätevä harrastus kun ei mene aikaa matkoihin ym. ja lyhytkin aika riittää!

Jalka on aika hyvässä kunnossa nyt, varovasti alan uskoa, että voiton puolella ollaan :) Osteopatia toimi kyllä hyvin, mutta jostain syystä en ole saanut aikaiseksi käydä siellä useammin.

Samoin mukavaa kesää ja kivoja treenejä sinulle!

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012