Edellisessä osassa jäimme jännittävien kysymysten äärelle! Sinne meidät inspiroi Coca-Colan uusi mainoskampanja, jossa esitettiin miehet ja naiset virkistävän uudenlaisissa, stereotyypeistä irroitetuissa rooleissa ja jossa ei lainkaan yhdistetty elintarviketta seksiin! Ei kun hetkinen, juuri nuo jutut siinä tehtiin.

No ei viitsitä takertua siihen sen enempää, vaan nillittämisen sijasta otetaan uudenlainen näkökulma tähän. Keskitytään kuvaan, jossa viehättävä naishenkilö juo virkistävää kasviuutejuomaa jonkinlaiseen kaiteentyyppiseen asiaan nojaillen, takanaan sykkivä suurkaupunkimaisema.

Eli tähän:

Kuvahan on ihastuttava, vai mitä? Kaunis nainen, kivat vaatteet, kiinnostava tausta ja hyvä fiilis. Sellainen kuva, joka näyttäisi mahtavalta instatilillä. Nyt kun se on tuossa kerrostalon kokoisena mainoskuvana, alkaa vähän hämmentää.

Miksi tuo nainen juo kolajuomaa tuossa asennossa? Hän näyttää kyllä nauttivan kovasti. Miksipä ei, tarpeeksi lämmin käyttää tuollaisia vaatteita ja hei, kolajuoma on erittäin hyvää. Mutta onko se nyt noin hyvää kuitenkaan, että menee selkä kaarelle, pää takakenoon ja silmät kiinni? Miten tuo asento minusta viittaa vähän johonkin muuhun kuin kolan latkimiseen?

Mutku: Sehän on mainos! Älä ota niin tosissasi! Tässä myydään fiilistä ja unelmaa! Eikä ole seksististä! Eikä ole yhtään naurettavaa!

Mitä jos verrataan vähän? Vaihdetaan tuo kolapullo muihin juttuihin. Miten olisi nakki?

Mmm. Nakit on hyviä. Tungen tosi mielelläni nakkeja suuhuni. Mutta toisaalta, tuommoinen silkoinen nakki ei ole kaikkien makuun.

Uijes. Nakkipiilo! Rehevän orgaaninen, oikein herkullinen. Tykkään!

Tiedättekö mistä myös tykkään? Itse asiassa vähän luulen, että kaikki naiset tykkäävät....

Arvasit oikein! Banaani! Me naiset rakastamme banaaneja!

Pakko myöntää tässä vaiheessa, että en tykkää nakeista ihan niin paljon kuin nakkikuvasta voisi päätellä. Pikkuisen jouduin feikkaamaan. Mutta tämä saa minut oikeasti todella innostumaan! Ehkä siksi, että tätä ei aina saa...kerran, pari vuodessa vain. Spesiaaliherkkua!

En tiedä mitään ihanampaa kuin tunkea suuhuni LIPEÄKALAA!

Ihan loogisia kaikki kuvat, vai mitä! Näyttävät kivalta instatilillä, lisäävät tuotteen myyntiä. Tuossa viimeisessä kuvassa on Pirkan annospakattua lipeäkalaa, varmaan kohta soittelevat ihmeissään Keskolta kun myynti räjähti.

Mutta voiko tuossa asennossa juoda hiilihapollista juomaa, tai juomaa ylipäätään?

Yllä olevassa kuvassa poseeraan kolan kanssa. Juomaa täytyi pitää huulilla pullon sisäpuolella. Asennossa pystyi poseeraamaan, mutta oli selvää, että ei se mikään järkevä juomisasento ollut. Minulla on myös kiva toppi ja taustallani on sykkivä suurkaupunkimaisema. Huokailisivatkohan kaikki ihastuneina, jos laittaisin tällaisia kuvia instaan? Koska fiilistä ja unelmaa, molempia löytyy!

Juominen onnistui kyllä, mutta se ei missään nimessä ollut nautinnollista, vaan tosi hankalaa. Silmät eivät pysyneet kiinni, eikä ilme eteerisen nautiskelevana.

Pari pientä kulausta sujui ihan nätisti, joskin nieleminen oli tosi vaikeaa. Makuun ei myöskään voinut keskittyä yhtään. Seuraavaksi yritin juoda pullosta ihan kunnolla, ja näin siinä sitten kävi:

Että kyllä minä mielummin sen kolani pystyssä juon. Ehkä sitä voisi myös myydä minulle normaalilla pystyasennolla?

Lue myös edellinen postaus Liian hapokasta, osa 1.

***

That ad looks nice. It's not sexist at all. We all love to get stuff in our mouths!

Kommentit (18)

Vierailija

Ei näin miehenä kyllä tullut tarvetta ostaa mitään. Jonkinlainen pieni ajatus lihan piilottamisesta kyllä hetken häivähti tuolla navan alla, heti sen ajatuksen kyllä torjuin ja toruin itseäni naisia esineellistäväksi siaksi. 

poppis / pikkuliten

Kommentoisin, mutta mulla on kiire K-kauppaan etsimään lipeäkalaa. 

Nimimerkki

Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. En olisi itse ajatellut mainosta näin feministisestä (?) näkökulmasta. Itse näen naisen joka on kenties treenin jälkeen mennyt kerrostalon ylätasanteelle palkitsemaan itsensä kylmällä kolalla, ihan yksinään, tarvitsematta muuta seuraa ja ajattelematta miltä näyttää (oudossa asennossa), näyttäen silti ihastuttavalta. Guilty pleasure josta haluaa nauttia ihan rauhassa kenenkään kommentoimatta. Ihan tuttu tunne, ainakin itselleni. Kolaa en kyllä juo juuri koskaan. :) Seksiähän tässä mainoksessa kyllä piisaa mutta ei se mielestäni ole paha asia.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Edellisessä osassa oli vertailu tän kamppiksen muihin mainoksiin, siinä se nousee ehkä enemmän esiin.

Mutta onhan toi asento vaan ihan pöljä, eikä siinä testatusti voi juoda kolaa eikä muutakaan :D Musta toi toimisi oikein hyvin normaalillakin asennolla, ja nainenkin voisi olla vielä ihastuttavampi, kun huomio ei kiinnittyisi omituiseen asentoon.

iinaem

Melkein tekis mieli lisätä tää kirjanmerkkeihin, vieläkin naurattaa toi lipeäkala... :DDD mutta siis asiaa!!

vieraileva possu

:D:D:D:D, mä meen nyt kaupaan ja listan ulkopuolelta asetan kärryyn nakkeja ja lipeäkalaa. Katotaan meniskö molemmat samalla ;)

Antskog

Repesin :D Kiitos aamun nauruista! Mutta ei saisi kyllä nauraa, vakava asiahan tämä on.

Vierailija

Moi! Onpas kiva että purat tämmöstä mainosten seksismiä. Jos naiset ei ite huomaa, miten naisia esineellistetään mainoksissa, on ihan erittäin jees että joku sen tuo esille. :)

Vierailija

Miten vastaava mainos, jossa mies nuolee esim. munkkirinkilää? Onko se seksistinen mainos? On varmaan, mutta tässäkin tapauksessa "uhrina" on nainen. Miten se lähes aina on näin päin, että vain nainen esineellistetään eikä miestä koskaan, vaikka asetelmat olisivat ihan samat?

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012