Lasten hankinnasta voi olla monta mieltä, mutta yksi kiistaton etu lisääntymisessä on. Lapset rakastavat liikkumista, joten heidän siivellään saa kätevästi treenattua. Ja vieläpä ilman, että se edes tuntuu treeniltä!

Kun sain esikoiseni, Malmitalolla järjestettiin vauvajumppaa, jota mainostettiin lauseella Vauvasta kätevästi lisäpainoa ja vastusta. Tarkoitti oletettavasti lisäpainoa treeniin, eikä ns. vauvakiloja?

Vauva punttina on erittäin käytännöllinen: pötkylä tykkää, kun vanhempi liikuttelee edestakaisin, ja mikä parhainta, vastus kasvaa sisäänrakennetusti koko ajan. Siinä vaiheessa kun lapsi on leikki- tai kouluikäinen, pitäisi löytyä jo habaa yli kahdenkymmenen kilon nosteluun.

Omani ovat jo sen painoisia, että heillä pystyy tekemään raskaampaakin treeniä, kuten kyykkyjä ja "penkkipunnerrusta". Oikeastaan ovat sen painoisia, että heidän mielestään esimerkiksi repparissa istuminen minun juostessani on hauskaa, minusta ei niinkään.

Kouluikäinen on kätevä apu juoksuharjoitteluun muutenkin. Lenkille ei tarvitse lähteä yksin kun pistää poikasen ajamaan vieressä pyörällä. Vauhtitreeniä saa, kun käskee lapsen ajaa kovaa ja yrittää juosta pyörän kiinni. (Ei muuten onnistu enää.)

Pihaleikit ovat myös yllättävän raskaita. Jotenkin ne eivät lapsena tuntuneet siltä? Meidän suosikkejamme ovat seuraavat:

Häntäpallo

Laita esim. hedelmäpussin sisälle palloksi rutattua sanomalehteä, purista ilma pois ja solmi niin, että pussista jää "häntä". Pelaajat seisovat maahan piirrettyjen ympyröiden tai hulavanteiden sisällä, ja pyrkivät osumaan toisiinsa häntäpallolla. Ympyrästä ei saa poistua palloa väistäessä, mikä tarkoittaa mahtavaa liikkuvuus- ja tasapainotreeniä!

Vamma-frisbee*

Heittelemme frisbeetä jokainen vuorollaan. Koska kaikkien motoriikka (esim. minun) ei ole vielä ihan kunnossa, heittokierrokseen menee jonkun verran aikaa. Olemmekin kehittäneet perusheittelyä pidemmälle niin, että heittäjän tulee heiton jälkeen tehdä ennalta sovittu temppu, kuten kuperkeikka eteen tai taakse, kärrynpyörä, käsilläseisonta tai jokin hyppy.

Toinen vaihtoehto on heittää frisbee kauas, josta pelaajan tulee noutaa se heittäjän määräämällä tavalla, kuten rapu-, karhu- tai mittarimatokävelyllä, käsillä kävellen (en minä), kärrynpyörillä, kuperkeikoilla tai mitä nyt keksitäänkään. (Katso Instagramista @fitnessfuhrer lasteni minulle nakittama kieriminen, minkä seurauksena voin pahoin useamman tunnin.)

*Nimi on enne ja koskee peliin osallistuvia aikuisia.

Pariakrobatia

Katsomme Instagramista hauskoja liikkeitä häshtägillä acroyoga tai coupleyoga ja testaamme niitä. Basena on huomattavasti helpompi olla, kun kannateltava on kevyt lapsi eikä jötkö aikuinen. Treenaa varsinkin vatsalihaksia, koska on paljon vaikeampaa miltä näyttää, mikä naurattaa suhteellisen paljon.

Twist

Twist-narun hyppinen on älyttömän tehokasta ja yllättävän hankalaa! Hyppykuvioita löytää youtubesta hakusanalla twist-naru tai chinese jump rope. Naruja saa parilla eurolla tavarataloista ja lelukaupoista. Meidän on Anttilasta, 1,95 €.

Seuraa johtajaa

Klassiko. Anna lasten johtaa, ja kiroa sitten krampin kourissa lyyhistyneenä kun olet yrittänyt kävellä kyykyssä ja herra ties mitä muuta!

***

Train with your kids or using your kids as weights. It's fun and effective.

Kommentit (0)

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012