Yhteistyössä LähiTapiola.

Stressireaktiot 15 h 12 min.

Palautumisen osuus 6 %.

Palautuminen työaikana 6 min.

Kuntoa kohtottavaa liikuntaa 1 min.

Näitä kauhistuttavia lukemia sain lukea Firstbeat-hyvinvointianalyysistani. Analyysi tehtiin osana LähiTapiolan kamppista, jossa on tarkoitus miettiä, miten terveyttä tukemalla voisi parantaa hyvinvointiaan ja ehkäistä sairauksia. (Aiemman osan mittauksen tekemisestä löydät täältä.)

Firstbeat-analyysi mittaa sykevälivaihteluja ja antaa niiden perusteella tietoa autonomisen hermoston tilasta. Vaikka omassa tuloksessani oli positiivisiakin lukuja, ja nuo esiinnostetut eivät koske samaa yhtä ja samaa päivää, oli tulos silti pitkälti punaisella: aivan liikaa stressiä, aivan liian vähän palautumista.

Mittaustuloksen perusteella kärsin sekä akuutista että kroonisesta stressistä, minkä takia kroppani ei ehdi palautua edes unen aikana. Tutulta kuulostaa.

Saattaa tuntua kauhealta, mutta on lopuksi hyvästä.

Tiedän, että arkeni on liian kuormittavaa. Tuntuu vain tosi hankalalta tehdä sille mitään. Kun aika ei millään tunnu riittävän, treenaan harvoin ja syön mitä sattuu. Tiedän, että minun pitäisi karsia asioita mutta siihen ei löydy voimia. Aikataulujen yhteensovittaminen on hankalaa, ja kumpikin perheen aikuisista kokee, että juuri hän joutuu tinkimään hyvinvoinnistaan. Stressin keskellä tuntuu, että asioihin on mahdotonta vaikuttaa.

Yhden asian suhteen olen tosi tiukka, ja se on riittävä uni. Mittaustuloksesta vain kävi ilmi, että vaikka nukuin parhaimmillaan vähän reilut yhdeksän tuntia yössä, uni ei ollut palauttavaa.

Muitakin ylläreitä tuli vastaan. Yhtenä mittauspäivistä kävin hieronnassa ja kylpylässä. Minulla oli oikein mukavaa, mutta analyysi näytti silti, että päivään ei sisältynyt yhtäkään palauttavaa hetkeä.

Uskoin myös, että olut tai pari hyvässä seurassa olisi mitä mainioin rentoutumiskeino, mutta käppyrät osoittivat vääjäämättömästi, että jo pieni määrä alkoholia huononsi jo entisestään kehnoa unenlaatuani.

Positiivista sen sijaan oli, että mittaus näytti selvästi, miten oman toimeni vaikuttivat myös hyvinvointiini. Tiistaina juoksin kaksi tuntia, minkä seurauksena keskiviikkona olin paitsi palautuneempi, myös nukuin laadukasta unta.

Aina tarttuessani kirjaan syke laski parisenkymmentä lyöntiä. Niinä aikoina kun olin kirjoittanut erityisen innostavasta aiheesta, sykekäyrä osoitti palautumista vaikka kyseessä oli työnteko.

Mittaustulosten analysoija kehottikin minua pitämään tiukasti kiinni liikuntaharrastuksista, syömään enemmän ja säännöllisemmin sekä ottamaan omaa aikaa, esimerkiksi lukemiseen. (Harmi että hän ei ollut lääkäri, olisi tosi hienoa jos voisin sanoa lukevani lääkärin määräyksestä!)

Ehkä muulloinkin kuin lomalla voisi raivata tilaa asioille, joista tulee hyvä olo?

Kysehän ei ole vain siitä, että stressaantuneena on kurjaa. Pitkään jatkunut kuormitus voi sairastuttaa, ja väsyneenä on alttiimpi onnettomuuksille. Maailmalla useat vakuutusyhtiöt tarjoavat asiakkailleen palveluja, jotka auttavat näitä pitämään huolta terveydestään. Suomessa LähiTapiola aloittaa pilotin, jossa tutkitaan, miten ihmiset sitoutuvat huolehtimaan hyvinvoinnistaan, ja mikä heitä siihen motivoi. Terveyteen panostaminen voi vähentää kustannuksia paitsi yksilöltä itseltään ja vakuutusyhtiöltä, myös ihan yhteiskunnan tasolla.

Ongelma vain on usein siinä, että terveysasiat kuulostavat ankeilta ja tällaiset kustannuslaskelmat vielä ankeammilta. Ilman tukea hyvinvoinnista huolehtiminen voi olla hankalaa. Varsinkin stressaantuneena terveellisempi elämä saattaa tuntua uudelta kuormitustekijältä.

Sitä sen ei tarvitse olla. Tästäkin mittauksesta kävi ilmi, että aika pienillä jutuilla voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa tosi paljon. Muutaman luku- ja liikuntahetken lisääminen viikkoon ei tosiaan kuulosta rasittavalta eikä lainkaan hullummalta!

 

Postaussarja on toteutettu yhteistyössä LähiTapiolan kanssa.

***

I did Firstbeat analysis and found out that I suffer from severe stress. First I was like Yeah, I know but there's nothing I can do!, but then I found out it's actually little things that matter. I was told to read more, train more, write about subjects that exite me and eat more and more often. Where's all the boring healt stuff? I mean, that sounds like a lot of fun!

Kommentit (0)

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012