Yhteistyössä Go Green.

Meillä on edelleen käynnissä koko kämpän remontti, mukaan lukien siis keittiöremontti. Tai käynnissä on väärä sana, sillä kukaan ei tee asialle mitään. Keittiö on nyt pari kuukautta ollut terminointialue, jossa ei ole vesipistettä eikä työtilaa. Uuni toimii, ja olkkarissa on mikro. (Miten sinä kestät?, ihmiset kysyvät. Vastaan, että olen survival-lomalla kotonani. Se naurattaa silloin kun ei itketä.)

Hankalinta tässä on syöminen. Pari viikkoa elin eri tilaisuuksissa saamillani cocktail-paloilla. Kotona söin pakastepizzoja, kunnes puolisoni ystävällisesti huomautti, että toimiva uuni mahdollistaa myös oikean ruoan valmistuksen. Teoriassa. Ilman laskutilaa ja vesipistettä ei paljon nappaa kokata. No lopetin pizzojen syönnin (ja aavistus vatsalihaksistani näkyy jälleen peilistä), mutta ruokavalioni on ollut aika valmispainotteinen. Mikä helposti tarkoittaa samaa kuin epäterveellinen. Varsinkin silloin, mitä väsyneempi on, ja aika väsynyt tässä on kulkaa tultu oltua!

Vien lapset iltapäivisin treeneihin, ja siihen aikaan olen niin väsynyt, että mieluiten menisin nukkumaan. Koska se ei käy, minulle tuli vähän tavaksi hakea kaupasta keksejä ja energiajuomaa ja palata niiden voimalla töihin. En tiedä yllätytkö, jos kerron, että siitä yhdistelmästä tuli aika huono olo?

Sain sopivasti testiin Go Greenin uusia Go Raw -raakaruokamixejä. Tarkoittaa siis, että pussissa on valmiiksi mitatut aineet raakapalleroihin, -patukoihin tai siemennäkkäriin. Älyttömän helppoa: ei tarvitse säntäillä hippikaupoissa etsimässä gojimarjaa täältä ja chiasiementä sieltä. Nyt on ollut tosi kiva löytää valmiita palleroita jääkaapista siinä vaiheessa kun iltapäiväuupumuksessa on pakko saada jotain syötävää, mielellään makeaa, ja vähän äkkiä.

Kuulemma ihminen on vähiten tuottava iltapäivästä kello 14.55. Tällöin verensokeritasot laskevat, mistä seuraa väsymystä, makeanhimoa ja keskittymishäiriöitä. Raakaruoka täyttää ja pitää verensokerin tasaisena pitkään, joten näillä Go Raw -tuotteilla on hyvä torjua väsymystä.

Lisäksi uskon, että kannattaa lähteä ulos, treenaamaan, haukkaamaan happea tai edes vähän liikuttaa kroppaansa siellä missä nyt onkaan. Paikallaan sisällä oleminen johtaa totaalimuumioitumiseen.

Vaatii vaan vartin verran aikaa ja vaivaa tehdä näitä valmiiksi. Valmistus tapahtuu lisäämällä pussin sisältöön vettä ja blenderissä hurauttamalla. Minulla ei ole blenderiä, joten vedän nämä sekaisin Bamixilla. Onnistuu, kunhan pari kertaa tökkii haarukalla taatelia pois terän välistä.

Valmistus on tosi helppoa, ja ohjeet löytyvät pussin kyljestä. Siemennäkkäri kuivatetaan uunissa joko 45 minuutissa tai jos sen haluaa valmistaa raakana, 10 tunnin ajan matalassa lämmössä. Pallerot ja patukat ovat valmiita muotoilun jälkeen, ja halutessaan ne voi kuorruttaa tai koristella.

Go Raw -raakaruokamixit sisältävät vain pähkinöitä, siemeniä ja kuivattuja hedelmiä, eivät muuta. Ja tietysti nimen mukaisesti raakana!

Maku epäilytti itseäni, kun en ole mikään raakaruokafanaatikko ja suhtaudun varsinkin taateleihin terveellä epäluulolla. En voi vieläkään sanoa olevani taateleiden ylin ystävä, mutta tuolla sekoituksen joukossa olleet yksilöt ovat kyllä parhaasta päästä. Patukka- ja palleromixit ovat suorastaan hyviä - siis hyviä terveysruoan mittakaavalla, eivät nämä nyt sentään Snickersiltä maistu. Siemennäkkäri ei sen sijaan ollut minun juttuni, ainakaan itse valmistamanani. Sain sitä parempanakin, joten vinkkinä, että se kannattaa tehdä tosi ohueksi ja kuivattaa kunnolla.

Valmissekoitutusten lisäksi Go Greenin Go Raw -sarjassa on chia- ja hampunsiemeniä, nekin raakoja. Kuorrutin pallerot hampunsiemenillä, ja niistä tuli paljon kivemman näköisiä!

Kiinnostaisiko testata Go Greenin tuotteita itsekin? Sain arvottavaksi kolme tämmöistä pakettia, jossa on kattavasti sekä Go Raw -valikoiman että Go Greenin muita tuotteita. Kerro kommenttikentässä, miten sinä taistelet iltapäiväväsymystä vastaan. Kolme parasta vinkkiä jättäneet voittavat kuvan tuotepaketin! Aikaa osallistua on torstaihin 4.2. klo 24.00 saakka. Muista jättää sähköpostiosoitteesi kommenttikenttään, niin saan sinut kiinni jos voitto osuu kohdallesi!

Jos raakaruoka kiinnostaa, niin lue lisää täältä!

Kommentit (33)

vmv

Iltapäivällä, kun väsymys iskee napostelen vähän jotain energiapitoista, kuten taateleita tai kuivattuja viikunoita jonka jälkeen otan pienet päikkärit jos tilanne sallii :-)

SannaV

Syön lounaalla paljon kuituja ja hyviä rasvoja, jolloin nälkä pysyy kurissa, eikä verensokerin heilahduksia pääse syntymään. Lisäksi juon kahvia vain aamulla. Pitkin päivää lipittäminen lopulta vaon väsyttää, eikä yöllä välttämättä nuku kunnolla, joten kierre on valmis. Oikeastaan iltapäiväväsymyksen ehkäisyssä on kyse kokonaisuudesta elintapojen suhteen :)

Ps. Tämä sivusto toimii näköjään hyvin, sillä kommentodessa se ei hyväksy sähköpostiosoitettani, ja sitten se vielä kommentoi väärään postaukseen... ':D

Ritva 67

Lounaani koostuu jogurtista, jossa teelusikallinen kukkuroillaan CHLORELLA-viherjauhetta, muutama kuivattu aprikoosi, viikuna ja taatelia. Ei todellakaan ole nokosten tarvetta, vireystila on mahtavaa luokkaa, vaikka mittarissa 67v. 

Kaltzu

Säännöllinen ateriarytmi. Etenkin syömishäiriöstä toipuvalle tämä on kovin vaikeaa välillä, mutta saatuani ystävällisen joskin tiukan kehotuksen sh-hoitajalta _ihan oikeasti_ alkaa syödä, olen löytänyt viiden aterian ihmeellisen maailman ja uuden energian. Edelleen iltapäivisin voi väsyttää, mutta ei niin että nukahdan kiltahuoneen sohvalle kun yritän lukea. Aamiaisen syöminen auttaa siihen, ettei lounaalla luule että on syötävä KAIKKI, ja kohtuullinen lounas taas helpottaa iltapäivän koomaa.

Välipalani on kovin epäkiinnostava ja tavallinen: hedelmä (kuten omena tahinilla höystettynä tai appelsiini ja pari pähkinää), tai näkkäri, tai molemmat. Smoothie, jos olen jaksanut tiskata blenderin, ja hätätapauksessa myslipatukka. Jos tunnen itseni rikkaaksi, olen saattanut ostaa myös raakapatukan (aika harvoin siis). Omat raakapatukkakokeilut ovat olleet ihan herkullisia mutta koostumus ei oikein toimi kuljetuksessa, resepti on kehitysvaiheessa. Välipalan juju on se, että se on syötävä ajoissa: jos on jo nälkä/väsy, on myöhäistä. Ennakoi, ennakoi, ennakoi. 

TL;DR: säännölliset ateriat, ajoissa syöty välipala. Vihreä omena ja tahini on maailman paras välipala.

Essii

Itselleni paras keino on ollut napata jokin hedelmä ja lähteä lenkille. Hedelmä nostaa verensokeria ja kun se vielä on jokin yhtä hyvä kuin vaikka esimerkiksi appelsiini (kuin karkkia<3), tekee se hyvää psyykkeellekin ;) ja lenkkihän taas ei koskaan petä ;) Jos oikein vätystää voi tehdä itsensä kanssa sopimuksen, että tekee vain ihan lyhyen lenkin ja jos 20 min jälkeen vielä väsyttää niin voi kääntyä kotiin. Harvoin kuitenkaan kääntyy, sillä lähteminen on vaikeinta ja kun sen tekee, ei paljon enää väsymys paina! Itse myös vaihdan joskus lenkin ratsastamiseen. Mikään ei piristä paremmin kuin laukkaveto lumisella pellolla tai tuulisena päivänä harjanteen päällä maailman ihmettely hevosen selästä käsin <3

Shadou

Liian usein tulee itsekin turvaudurttua energiajuomaan, parempana päivänä taas lähdettyä koiran kanssa lenkille, mikä virkistää ihan oikeasti. Energialitkut aiheuttavat vain päänsärkyä.

Sarikko

Uuh, kuulostaa tosi kätsältä. Itselläni on ollut pieni ruokailu ongelma (joka jatkuu vielä kesän ongelmaan) kun en ehdi töiden jälkeen käymään ktona, mutta jotain pitäisi syödä. Ja hedelmiinkin tympiintyy loppujen lopuksi.

Laura L

Työtaso seisoma-asennossa, varmistan, että juon riittävästi ja syön raakapatukan tai hedelmän. Näitä olisi kiva päästä kokeilemaan! :)

sinisiipi

Oon huomannut, että urheilu iltapäivällä on hyvä keksintö. Aamuisin jaksan yleensä kirjoittaa gradua, kolmen-neljän tunnin jälkeen en jaksa yhtään, joten parempi lähteä urheilemaan. Sen jälkeen jaksaa taas kolme tai neljä tuntia keskittyä. :)

SariKoo.fi

Iltapäiväväsymykseen ehdottomasti kahvi. Ja välipala sen kanssa. Tosin iltapäiväväsymys on aika harvoin kaverina, onneksi. 

iinaem

Itselläni toimii päivästä riippuen joko 1) tehokas aamu kandia jne. kouluhommia tehden, lenkki/jumppa ennen lounasta, lounaan jälkeen iso muki teetä (+ makeannälkään pähkinöitä ja 80% tummaa suklaata yhteensä isohko kourallinen), ja iltapäivällä sitten jotain kevyempää tekemistä (asioiden hoitoa, sähköposteja, tekstien lukemista...). Tai sitten 2) kävelylenkki, ja jos vieläkin väsyttää, pieni "meditointihetki" eli siis melkein-päikkärit (en nukahda helposti päivällä). 

Viime aikoina olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota liikuntaan/ulkoiluun sekä terveellisesti syömiseen, ja ykköshavainto tuntuu olevan että sokerin käytön minimointi poistaa iltapäiväväsymyksen! Liekö terve elämä -harhaa vaiko totta, vielä en varmaksi tiedä, mutta tutkimukset jatkuvat... 

Frau F

Appelsiini ja raitista ilmaa! Kunnon aamupala ja lounas myös alla, niin virtaa riittää. Ei päikkäreitä, ei kahvia, jotka vain sotkevat tilannetta.

poppis / pikkuliten

Mä olen tylsä tapaus. Nuokun aamun ja aamupäivän ja 14:30 mulla alkaa maanisen energinen vaihe. Tylsää tosin, että kaksi tuntia myöhemmin mun pitää olla jo hakemassa lasta eskarista.

Kun nuokututtaa, juon capuccinon tuplaespressolla ja hörpin puolisen litraa kylmää kuplavettä. Jos se ei auta, nakkaan koneistoon hieman kuivahedelmiä ja valmistan lasillisen aamujuomaani, eli 2/3 kuplavettä, 1/3 FruitVeggie-mehua ja pari teelusikallista vehnäorasta.

On muuten aikamoisia unelmapaketteja jaossa <3

Airiina

Minulla on töissä mahdollisuus mennä parvekkeelle haukkaamaan raitista ilmaa, otan mukaan pientä naposteltavaa, usein teen salaatin kotonani tai syön vain hedelmän mutta raikas ilma auttaa, olen tehnyt näin jo puoli vuotta enkä ole sen jälkeen väsynyt kun palaan työpöytäni ääreen.

Hale

Ehdottomasti säännöllinen ruokarytmi! Ruokailuvälineet eivät omalla kohdallani saa venyä yli 4h. Ja on tärkeä, että aamupalastani lähtien korostan ateriat niin, että niissä on kasviksia/marjoja/proteiinia/hiilareita sopivassa suhteessa ja unohtamatta hyvälaatuisia rasvoja! Se on loppujen lopuksi aika helppoa kun muistaa syödä tarpeeksi paljon ja usein 😊 mutta jokaisen on tietenkin löydettävä oma hyvä rytmi!

Vierailija

Jonkin sortin energia/proteiinipatukka (vähäsokerinen tietysti) ja kahvi. Johan jaksaa taas :)

sv

En oo mikään kova terveysintoilija, mut laitan nyt oman kokemuksen :) Iltapäivisin koulusta tullessa/koulussa ollessa on aina ihan hirvee nälkä..ja nälkäsenähän se väsymys iskee eikä oo kauheen kivaa ja tehokasta opiskella. Joten itelle on välipalat tosi tärkeitä, jotta jaksaa koko päivän. Myös liikunta (itelle juoksu) virkistää ja jaksaa taas keskittyä! Liikunta tuo myös ehdottomasti lisää energiaa päivään, ku jaksaa vääntäytyä ulos lämpöisestä kodista!

SiniAnna

Täytyy myöntää, että iltapäivällä täytyy keittää kahvit. Mutta sen suklaapatukan sijaan tykkään kyllä napostella vähän pähkinöitä tai kuivattuja hedelmiä. Tulee hyvä fiilis, kun syö ns. puhtaasti :)

MyyMeri

Iltapäivällä joku kiva helppo välipala tekee hyvää, että jaksaa töissäkin pakertaa viimeiset tunnit, eikä tarvitse nälkäkiukutella ennenkuin pääsee kotiin tekemään ruokaa :) GoGreen-tuotteita en olekaan aiemmin kokeillut!

Lena

Kyllä iltapäiväkahvi on ihan pakollinen, mutta pieni happihyppelykin piristää. Olenki ottanut tavoitteeksi kävellä kotiin töistä enemmän. Tulee piristynyt olo ja oikea ruoka maittaa kotiin päästyä :)

MiniA

Raakapatukat, kuivatut hedelmät ja pähkinät ovat mieleisiä välipaloja. Ei tule samanlaista nuutunutta oloa kuin esim. suklaasta, pullasta tai sämpylästä.

Hexu

Olisipa kiva kokeilla, vaikuttavat herkullisilta nuo raakapallerot :) Itse pyrin syömään jonkun hedelmän välipalaksi, jos väsyttää kovasti.

PäiviP

Hyvä, täyttävä, mutta terveellinen lounas alle, niin iltapäivällä jaksaa hyvin. Ja jos väsy iskee, niin jotain terveellistä pientä naposteltavaa. Suosikkejani ovat babyporkkanat + hummus, cashewpähkinät, viikunat ja taatelit.

Eeva

Iltapäiväväsymykseen auttaa nopea välipala, yleensä banaani ja maapähkinävoi. Myös hyvin suunnitellut iltamenot (=treenit) pitävät väsymyksen loitolla, kun pysyy heti töiden jälkeen liikkeessä.

Vierailija

Aiemmin pystyin juomaan kahvia ja piristymään sillä, mutta nykyisin kun kahvi on täytynyt jättää kokonaan pois on täytynyt opetella huomaamaan omat väsymis- ja piristymistriggerit. Paras piristys on kyllä ehdottomasti omat koirat juoksuvyöhön ja ulos metsään liikkumaan. Niin kliseiseltä kuin kuulostaakin. Mutta ehkä elämässä pitää opetella testaamaan myös kliseitä, jos alle 25 vuotiaana on stressistä johtuvia terveysongelmia.

Eli minun neuvoni, eläinten pariin ja ulos liikkeelle! ...Paitsi jos on oikeasti oikeasti niiiiin väsynyt ettei vaan pysty lähtemään ulos kodista. Silloin parasta piristystä on omien unelmien mietiskely.

tuuli

Oma kikkani väsymykseen on niinkin yksinkertainen kuin, että seison töissä. Minulla on sähköpöytä, joka mahdollistaa sen. Istuminen väsyttää!! Mikäli joudun istumaan päivän, käytän kahvitauon hapen haukkaamiseen ulkona. Eväinä minulla on aina pähkinöitä, itse tehtyä maissi-siemennäkkäriä ja kuivattuja hedelmä ja tuoretta hedelmää (nyt appelsiineja/ sitruksia). Monesti laitan pähkinät ja esim. mulberrimarjat lillumaan mukaan vihreään teehen/rooibusteehen ja syö ne lusikalla lopuksi pohjalta. Marjat turpoavat ihanan mehukkaiksi ja pähkinät pehmenevät. Kuulostaa oudota, mutta toimii!

Harvemmin iskee iltapäiväväsymys :) Vaikka nukun öisin keskimäärin vain sen kuusi tuntia ja teen kuolemaa joka aamu kun täytyy nousta...

Vierailija

Taistelen iltapäiväväsymystä vastaan niinkin tyhmällä tavalla kuin kahvilla. Joskus toimii, joskus ei. Pitäisi ehkä ottaa eväät töihin :)

Emilia

Iltapäivällä rahkaa marjojen ja pähkinöiden kanssa, kuppi vihreää teetä/lasi vettä ja kävely toimiston päästä päähän :) Toki iltapäivän väsyä estää myös lounas, joka ei sisällä suuria hiilarimääriä. Toimii ainakin minulla. :)

kukka-maaria

Ennen join iltapäivällä kahvia, mutta nykyään kietaisen sumpit heti lounaan jälkeen. Iltapäivän nuukahdusta ei tule enää niin usein. Jos otteen herpaantuminen uhkaa, venyttelen, kiskottelen ja käyn happihyppelyllä. Kiitos tuotevinkeistä, näyttävät kiinnostavilta :)

rous

vuorotyötä tekevälle säännöllinen ateriarytmi, urheilu (sekä hyötyliikunta) ja riittävä uni ovat tärkeitä vireyden kannalta. pidän töissä mahdollisuuksien mukaan pieniä jumppataukoja joko istuen tai seisten ja menen esimerkiksi kahvitauolle askelkyykäten tms., kyllä piristyy!

Vierailija

Kotiäitinä oon armoton kahvinarkomaani. Pienintä imetän joten joku roti ois hyvä olla sen lipityksessä. Lasten kanssa tulee väkisinkin ulkoilua ja se kyllä virkistää :)m

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012