Släkkäämisestä tulee nykyisin aika paljon kysymyksiä, joten päätin koostaa pienen infopaketin. Tässäpä siis slackline UKK!

Onko se vaikeaa?

No on!

Ensimmäinen vartti tuntuu mahdottomalta. Sen jälkeen noin tunnissa kehittyy nopeasti ja saa pienehkön hybriksen ja alkaa suunnitella sirkusuraa. Myöhemmin laji perustuu turhautumisen ja oppimisen vuoristorataan, mikä koukuttaa tehokkaasti.

Kauanko oppiminen kestää?

Loppuelämän. Pari askelta oppii ottamaan tunnissa - parissa. 

Oppimisen nopeuteen vaikuttaa muu lajitausta ja kehonhallinta. Tasapaino- ja keskivartalolajeista on etua.

Missä slacklineja myydään?

Mm. Varuste.netissä, Voimistelutuote.fi-sivuilla ja Teknisk Magasinetissa.

Liinan lisäksi on hyvä hommata puusuojukset (tai käyttää vaikka jotain vanhaa pyyhettä tai vastaavaa) ja sileä- ja ohutpohjaiset kengät. Paljaat jalat tai paljasjalkakengät ovat hyvät. Itse käytän Merrelin paljasjalkakenkiä (saatu).

Onko niillä eroja?

Ihan varmaksi en osaa sanoa, mutta kun kyseessä on vehje, jonka päälle mennään huojumaan, epäilisin vähän ostaa kovin halpoja tuotteita. Varuste.net myy Gibbonin slacklineja, jotka ainakin ovat laadukkaita. Voimistelutuotteen slackit ovat kotimaisia, ja kotimaista työtä kannattaa toki aina tukea.

Liinoissa on eroja myös teknisiltä ominaisuuksiltaan, lähtien ihan siitä, että toiset ovat painavampia kantaa mukana. Treenatessa merkitystä on liinan pituudella ja joustavuudella sekä leveydellä. Eri ominaisuuksilla tehdään eri asioita.

Missä voin släkätä?

Pihalla ja puistossa. Kaikkialla, missä on pari puuta sopivan etäisyyden päässä toisistaan. Myös joillain toiminnallisen harjoittelun saleilla ja kiipeilykeskuksissa on slackline.

Facebookin Slackline @ Helsinki -ryhmästä voi huudella seuraa. Samanlaisia ryhmiä löytyy myös mm. Tukholmasta ja Berliinistä.

Sopiiko laji lapsille?

Kyllä. Lapsesta riippuu, kuinka nopeasti hän lajin omaksuu ja miten paljon pinnaa treenaamiseen löytyy.

Mikä ihme on waterline? Entä highline? Longline? Trickline?

Waterline on veden päälle viritetty slackline, jonka pointtina aika pitkälti on tippua jorpakkoon. Highline on korkealla kulkeva slackline, longline taas pitkä ja tricklinellä tehdään temppuja.

Miksi harrastaisin slacklinea?

Tasapaino kehittyy paljon ja nopeasti, ja siitä hyötyä kaikessa muussa treenissä ja elämässäkin. 

Se, että keskittyy pysymään tasapainossa ja rentona epävakaalla alustalla paitsi tyhjentää mielen tehokkaasti, auttaa myös pysymään tasapainossa ja rentona silloin, kun elämä heiluttelee.

Lajissa saa oppimisen elämyksiä ja se opettaa myös sietämään turhautumista sekä omia pelkojaan.

Tietenkin släkkääminen on myös ihan mahtavaa ajanvietettä kesäpäiviin! Tai talvipäiviinkin, jos on tarpeeksi kahjo...

Voiko sillä tehdä muuta kuin kävellä?

Voi. Edistyneemmät joogaavat ja tekevät akrobaattisia temppuja slacklinella. Se sopii erinomaisesti myös lihaskuntoharjoitteluun.

Vinkkejä liikkeisiin saa harrastajilta, youtubesta ja instagramista. Tsekkaa instasta esimerkiksi @slacklarsen ja @baguibagui. Minun kuviani löydät tietysti @fitnessfuhrer, ja olen laiskasti lähtenyt lanseeraamaan myös häshtägiä #slacklinehelsinki, ehkä silläkin löytyy jatkossa lisää kuvia!

***

Do you even slack, bro?

Kommentit (0)