Tämä vuosi alkoi todella poikkeuksellisesti, kun pääsimme miehen kanssa kahdestaan reissuun. Anopin vierailusta ja lapsenhoitoavusta voi todellakin olla hyvin kiitollinen. Pitkään mietimme erilaisia kaupunkilomavaihtoehtoja ennen kuin toinen tajusi ehdottaa jotakin niinkin eksoottista kuin reissua Turkuun ja siinä samalla risteilyä, jossa voisimme rentotua ihan kunnolla. Myönnettäköön, suhtauduin tähän ideaan todella epäillen. Mielessä kun oli viimeisin risteily eli hää(viinojen)juomien haku Tallinnasta. Humppatanssit Finlandialla ja känniset, crocsit vilkkuen SuperAlkossa jonottavat turistit (ja me ihan samanlaiset, mutta "mukaparemmat" jonon jatkona) sai suhtautumaan tähän projektiin hienoisella torjunnalla. Mutta unohtuipa ne Pariisit, kun klikkasin Viking Linen sivuille ja varasin risteilyn Gracella. Oma hytti, buffettia toisen perään ja taxfree kaikkine herkkuineen - mitäpä muuta voisi ihminen toivoa.

Starttasimme matkaan punaisella paholaisella eli OnniBussin kyydillä heti vuoden ensimmäisen päivän aamunkoitteessa. Laiva lähti Turusta vasta yhdeksältä illalla, mutta ehdimme viettää aikaa tässä kauniissa kesäkaupungissa (paino sanalla kesä) useamman tunnin. Bussista hypätessä vastassa oli sen verran jäätävä viima, ettei sightseeing jalkaisin tuntunut kovin mairittelevalta vaihtoehdolta. Suuntasimmekin suoraan ruokapaikkavihjeemme perään, jonne oli asemalta reippaan kilometrin kävelymatka. Pub Niska (Kristiinankatu 1) ahvenanmaalaisine peltileipineen on saanut alkunsa Strömsöstä tutun huippukokin ravintolaideasta. Listalta löytynyt Merikapteeni kylmäsavulohineen upposi nälän lisäksi makuhermoihin. Kun huomioi vielä sijainnin Aurajoen rannassa, merihenkisen sisustuksen ja kohtuuhintaisen menun, voi paikkaa suositella kaikille lapsiperheistä treffipaikkaa etsiviin pariskuntiin. Pöytävaraus lienee paikallaan etenkin suosittuina ruokailuaikoina.

Tuosta suuntasimme sitten Panimoravintola Kouluun (Eerikinkatu 18). Siellä maistelimme muutamat oman panimon tuotteet enne siirtymistä satamaan. Miljöö oli oikein viihtyisä, mutta hiljaisena iltana oli vaikea saada selkoa minkä ikäiselle kansalle paikka on suunnattu. Kävelymatka kauppatorille ei ollut onneksi pitkä ja pääsimme bussilla 1 suoraan satamaan Viking Linen terminaalin eteen.

Vuoden alusta meno laivalla oli kovin rauhallinen ja liikkeellä oli mm. paljon lapsiperheitä. Meillä oli Inside Double -hytti parisänkyineen ja toimi kyllä pariskunnille paremmin kuin perinteiset hytit seinältä kaadettavine sänkyineen. Ja sitten Graceen. Minulle oli etukäteen hehkutettu laivan hienoutta ja kyllä, olihan se uusi ja siisti. En nyt ihan loistoristeilijän statusta menisi paatille myöntämään, mutta lähtisin uudestaan sekä pariskuntana että pikkuihmisen kanssa koko perheellä. Ensimmäisenä iltana buffet starttasi laivan lähdön aikaan (20.55), ja me hyvin syöneinä päätimme käydä A'la carte ravintolassa haukkaamassa pienet iltapalat. Niinhän siinä kuitenkin kävi, että pasta-annokset hyppäsivät listalta silmille ja nukkumaan mentiin sinä iltana hyvin syöneinä, sanan varsinaisessa merkityksessä. Laivan ruokien laatuun sai olla kyllä erittäin tyytyväinen. Edellinen laivabuffet vuosien takaa ei luonut suuria odotuksia, joten yllätyin kyllä iloisesti. Kokonaisuudessaan 23h:n merellistä matkaa tauotti unet ja ruokailut toistensa perään - juuri tällä ideallahan olimme liikkeellä. Ostoksia teimme taxfreesta jokseenkin maltillisesti. Uutta tuoksua uuteen vuoteen sekä muutama paketti suklaata ja salmiakkia, jotta vuoden vaihtuessa vannotut lupaukset herkkulakoista eivät ainakaan heti ensimmäisinä täyttyisi. Victoria's Secretin myymälä laivalla oli hienoinen pettymys. Olin häämatkareissua mielessä pitäen haaveillut alusvaateostoksista, mutta myymälän valikoima painottui tuoksuihin, laukkuihin yms. tuotteisiin. Iltapäivällä laiva pysähtyi Ahvenanmaalla ja kylmän karuja kallioita ihastellessa oli pakko googletella perhelomavaihtoehtoja ensi kesäksi.

Turkuun saavuimme illalla kahdeksan tienoilla ja ehdimme vielä käydä hetken tutustumassa vanhan pääkaupungin iltaelämään. Kohteeksi valikoitui Vares-elokuvistakin tuttu Uusi Apteekki, jonne oli eksynyt ainakin kaupungin kulttuuriväkeä. Hauska sisustus olutpulloineen teki kyllä vaikutelman, vaikkei baarin kanta-asiakasväki ehkä tuntunut itselle siltä tutuimmalta,

Aamulla saimme nauttia vielä pitkistä unista, aamupalasta (totta kai Aura-juustoa pöydässä!) sekä aamusaunasta ennen kuin bussi kohti kotia ja arkea starttasi. Olen aika vaikuttunut kotimaan matkailun mahdollisuuksista, sillä se on viime vuosina jäänyt vähiin. Saldona ainakin tältä reissulta levännyt pariskunta, turvonneet vatsat ja uusia kokemuksia. Suosittelen!

Kommentit (1)

Seuraa

Elämäni juhla alkoi kolmekymmentä vuotta sitten. Silmät milloin näiden juhlien innoittamina kiiltäen, milloin niiden väsyttäminä tiirailen tätä maailmaa, onneksi useimmiten pilke silmäkulmassa.Välillä juhlavalmistelut ovat menneet penkin alle ja kengistä on katkennut korko, mutta hetken tunnelman lopahduksen jälkeen on jatkettu ainutkertaista menoa päättäväisesti eteenpäin. Tämän hetken ohjelmanumeroihin kuuluu mm. uusia (lapsiperheen) aktiviteetteja, matkustelua lähellä ja kaukana, pieniä suuria valintoja ruoasta sisustukseen sekä pohdintoja tämän suuren juhlan kulusta. Sen kaiken jaan nyt teidän kanssanne.