Kävin tässä taannoin eräällä luennolla, joka käsitteli tulevia trendejä ja erityisesti värejä. Luento oli tavallaan mielenkiintoinen, vaikka en ole aivan varma, mitä mieltä olen tuollaisista trendiennustuksista. Oli todella jännittävää havaita, kuinka jokaisella maalla on oma tai omia trendien ennustamiseen keskittyviä organisaatioita. Yhdessä nämä eri maat päättävät ja kokoavat yhteen, mikä on seuraavana vuonna in ja mikä out. Toki koskaan ei voi tietää, jos jokin yllättävä asia nousee esimerkiksi elokuva- tai musiikkimaailmasta trendiksi.

Trendit muodostuvat myös eri tavoin. Jokin ilmiö tai tyyli voi nousta trendiksi esimerkiksi isojen muotitalojen harkittuna nostona. Kun jotain tyyliä myydään kuluttajille ja se alkaa näkyä katukuvassa, nousee se hyvin nopeasti trendin asemaan. Ei ole toki itsestään selvää, että kaikki kaupoissa myytävät asiat tulisivat suosituiksi. Parina esimerkkinä suosituiksi trendeiksi nostaisin bombertakit, jotka kuluneen vuoden aikana valloittivat kaupat lukuisissa väreissä ja kuoseissa sekä kevyinä paitoina että paksuina talvitakkeina. Bomberhan oli alun perin lentäjille maailmansotien aikana suunniteltu takkimalli, mutta tultuaan trendiksi se muokkaantui uusiksi tuotteiksi. Koska muoti on nykyään nopeatempoista, kauppojen tulee myös reagoida nopeasti trendeihin. Trendit ovat tavallisen shoppailijan kannalta toisinaan hyvinkin hankalia. Saatat rakastua johonkin tyyliin, joka sattuu olemaan nyt muodissa. Vuoden päästä voi kuitenkin olla turha kuvitella löytävänsä mitään vastaavaa, vaikka juuri kaupat olivat täynnä kyseistä asiaa. Toisinaan taas kaupoista ei löydä yhtään mitään kivaa, jos valloilla oleva tyyli ei ole olleenkaan makuusi.

Aikaisemmin puhuttiin paljon siitä, kuinka Suomi tulee muodissa muuta maailmaa parikin vuotta jäljessä ennen kuin trendit tulevat tänne. Osittain tämä pitää paikkansa, mutta sosiaalinen media on toki kuronut umpeen tuota rakoa. Olette varmasti myös huomanneet sen, että samalla ketjulla on myynnissä eri tuotteita eri maissa. Tämä on osa ketjuliikkeiden trendiennustusstrategiaa.

Alussa mainitsemallani luennolla paneuduttiin enimmäkseen vuoden päästä muotiin tuleviin väreihin. Nämä trendivärit saattavat vaikuttaa pukeutumisen lisäksi myös esimerkiksi sisustukseen, mutta eniten värien vaihtuvuus kuitenkin näkyy vaatteissa. Tavallaan olen hivenen epäilevällä kannalla näihin ennustuksiin, esimerkiksi omaan laukkutuotantooni ne tuskin vaikuttavat kovinkaan paljoa. On olemassa värejä, jotka eivät mene muodista. Musta ja pinkki ovat ainakin laukuissa värejä, joille löytyy aina kohderyhmää. Ruskean eri sävyt kannattaa myös pitää laukuissa aina saatavilla. Jos nahkatuotteissa pitäisi joku tämän hetkinen trendi mainita, niin sanoisin, että kaikki erilaiset metallinhohtosävyt ovat olleet jo tovin suosittuja. Omissa tuotteissani olen huomannut kuparin olevan ehdottomasti yksi suosituimmista väreistä. Yleisesti ottaen  vaaleanpunainen taitaa olla tällä hetkellä kärkisijoilla trendiväreissä. Vaaleanpunainen, kuten muutkin pastellit, jatkavat trendikkäinä vielä ensi vuonnakin.

 

Tästä päästäänkin siihen, miksi ennustukset eivät varsinaisesti innosta minua hirveästi. Kuten sanoin, musta on musta ja pysyy aina muodissa. Vuodenaikojen mukaan tulevat tietyt sävyt kauppoihin lähes kellon tarkasti, ja miksi eivät tulisi, kun ne saavat kuluttajat aistimaan kyseisen ajan tunnelman. Syksy on luumunpunaisen ja murretun keltaisen sekä -oranssin aikaa. Talvella kirkkaanpunainen valtaa kaupat ja tällä hetkellä syvä vihreä on suosiossa, ennen kuin kevättä kohti värit alkavat raikastua ja kirkastua lopulta muuttuen pastellisiksi. Kunnes taas kierros alkaa alusta. Jos pitää tietystä väristä, kannattaakin siihen panostaa silloin, kun sen aika on, koska esimerkiksi kesällä on melko turha haaveilla kirkkaanpunaisista tuotteista.

Omalla Cobblerina -merkilläni ei tämä kierto ole tällainen. Vaikka jostain tuotteesta olisi nettikaupoissa tarjolla keväisempiä sävyjä, pidän rinnalla myös toimivia klassikkovärejä ympäri vuoden. Esimerkiksi Rusettilaukusta on aina saatavilla kirkkaanpunavalkoinen yhdistelmä.

Monista ihmisistä näkee, mitä värimaailmaa he edustavat. On pinkkejä, keltaisia, turkooseja ja punaisia ihmisiä, jotka pitävät omasta lempiväristään ja ovat sille uskollisia. Itseni nimeäisin ainakin tällä hetkellä vihreän suurkuluttajaksi. Kun tietää mistä pitää, ei tarvitse välittää kausittain vaihtuvista trendeistä ja samalla tulee myös tehtyä vähemmän harhaostoja.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Cobblerinan työhuoneella -blogi kertoo tarinaa yrittäjän arjesta, tyylistä sekä ajankohtaisista projekteista. Sanna Niskanen on yrittäjä Cobblerina -asustemerkin takana. Blogissa seurataan muun muassa kevään aikana valmistuvan jalkinemalliston syntymistä ja näyttelyn toteutusta.

cobblerina(at)gmail.com

Instagram