Tykkään treenata kovaa ja haastaa itseni fyysisesti äärimmilleen. Kun treenin fyysinen kuormitus kovenee, alkaa mielen hallinnan ja henkisen kantin merkitys suorituksissa kasvamaan. Minulle on tärkeää vahvistaa itseäni kokonaisuutena ja koen, että olen juuri niin vahva kuin mieleni on. En tee mitään voimakkailla lihaksilla ja timmillä kropalla ellen voi hyvin ja pysty hyödyntämään kehoani. Toivon sinunkin ajattelevan itseäsi kokonaisuutena missä kaikilla osa-alueilla on merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Mieli ja keho kulkevat käsikkäin ja ovat toistensa heijastus. Jos mieli on jännittynyt ja kireä, se heijastuu myös kehoon. Jos syöt epäterveellisesti, laiminlyöt terveyttäsi ja elät kovin passiivisesti, alkaa mielikin ennen pitkää tuntumaan raskaalta, laiskalta ja ärtyneeltä.

Mielen ja mielikuvien voima ovat valtavan tehokkaita ja tuntuvat antavan meille fyysisesti enemmän voimaa ja jaksamista kun tuntuu, ettei keho enää jaksa. Mielikuvien avulla voidaan myös palata haastaviin tilanteisiin ja turvallisesti tutkailla ja tunnustella niitä tietäen, että niistä voi palata helposti pois. Mielikuvat onnistumisen hetkistä ja niiden uudelleen kokeminen taas vahvistavat opittua, kohottavat itseluottamusta ja antavat voimaa vaikeiden hetkien yli.

Meen usein rantaan rauhoittumaan ennen illan treenejä käyden mielessäni läpi aikaisempia ja tulevia suorituksia

Mielikuvilla voi luoda tunteen suorituksesta tai halutusta tilanteesta. Mielikuvilla voi palata aiempaan suoritukseen tai visualisoida mielessään edessä olevan koitoksen. Itse ”näen” suoritukseni kahdenlaisina mielikuvina: näen itseni ulkopuolisena seuraajana, ikään kuin seuraisin ja valmentaisin itseäni ulkopuolisena tai katsoisin itseäni videolta, tai näen ne sisäisinä mielikuvina, jossa eläydyn täydellisesti pääni sisällä, kaikilla aisteilla, suoritukseen ja koen suorituksen omasta näkökulmastani, vain fyysinen suoritus ja liike puuttuvat. Tai no, usein huomaan nykiväni ja aktivoivani samoja lihaksia mitä suorituksessakin käytän. Tämä on varmasti tapahtunut joskus kaikille esimerkiksi seuratessa sivustapäin teille tärkeää urheilulajia, eläytyen toisen suoritukseen.

Näiden mielikuvien avulla voi vahvistaa opittua palaamalla tilanteeseen ja tuntemalla oikean liikeradan, lihastuntuman tai rennon ja hyvävireisen mielentilan, ja siirtää nämä tuleviin suorituksiin visualisoimalla ne mielessämme.  Mielikuvien avulla voi myös palata epäonnistumisiin ja haastaviin hetkiin, ja tunnustella mikä ja minkä takia jokin meni pieleen, ja mielessään korjata ne. Tärkeää on, ettei epäonnistumisiin jää jumiin ja tilannetta jää vatvomaan mielessään. Toteaa virheensä ja menee eteenpäin pohtien miten toimia seuraavan kerran samantapaisessa tilanteessa.

Tämä on tärkeää sillä se asia, mihin mielemme kiinnitämme, vahvistuu. Ajatuksilla on ihan älytön voima muuttaa ja luoda todellisuutta.  Kokeile itse visualisoida tuleva treeni mielikuvien kautta ja miten teet asiat tällä kertaa toisin, ylläpitäen rennon hyvän fiiliksen ja mielekkyyden tekemisessä. Itse suoritusta tehdessä, sen sijaan, että kiroilet mielessäsi miettien tunteen raskautta, keskitä ajatuksesi siihen, kuinka polte lihaksissa kertoo siitä, että siellä tapahtuu hyviä asioita ja kehosi vahvistuu.

Aluksi mielikuvaharjoittelu ja aiempien tai tulevien suoritusten läpikäynti voivat tuntua hankalilta ja mieli voi lähteä laukkailemaan mutta tässäkin asiassa harjoitus tekee mestarin. Olen itse enemmän ja enemmän alkanut panostamaan henkiseen valmistautumiseen ennen treenejä ja niiden purkuun mielessäni heti treenien jälkeen. Teen sen nykyään usein hyvinkin tiedostamatta ja ajatukset lähtevät laukkailemaan treeneihin välillä kesken tylsien kokousten tai ruuhkaisten bussimatkojen.

 

Mukavaa viikkoa! <3 B

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Kirjotan elämästäni, joka keskittyy paljon treenaamiseen, ulkona liikkumiseen ja hyvinvoinnin ympärille. Harrastan monipuolisesti liikuntaa, mutta tällä hetkellä ehdottomia ykköslajejani ovat nyrkkeily ja potkunyrkkeily. Haluan motivoida ja inspiroida lukijoitani, sekä antaa heille vinkkejä omaan hyvinvointiin ja elämään. Lähtekää mukaan seuraamaan mun tapahtumarikasta arkea ja elämän pieniä tähtihetkiä. Bianca on Sport Girl 2016 -ohjelman finalisti.

Sport Girl 2016

Teemat