Tässä lajitestauksessa jouduin kyllä syvään päähän, vaikka 50 metrin altaan matalasta päästä treenit alkoikin. Pääsin  Swimming Jyväskylän Masters-porukkaan tutustumaan uinninharrastamiseen ja sen verran kovaa oli kyyti, että mopolla moottoritielle sanonta pyöri mielessä. Swimming Masters porukka on aikuisiällä uinnin harrastamisesta innostunutta porukkaa, jolta osalta löytyy nuoruudesta uinti taustaa ja osa taas on innostunut tekniikkaryhmien jälkeen uinnin harrastamisesta. Mun vahvuus ei Kalat-horoskooppimerkistä huolimatta oo todellakaan toi uinti. 

 

Uinti on kuntoilumuotona erittäin monipuolinen liikuntalaji, koska se harjoittaa sekä ylävartaloa että alavartaloa. (Wikipedia)

 

Mä oon kyllä suorittanut lapsena uimakoulun ja käynyt koulun kanssa uimassa, mut täytyy kyllä myöntää et uimahallissa mua on aina enemmän houkuttanut porealtaat ja liukumäet, kuin matkauinti. Vapaauinnin ja rintauinnin tekniikoita on lukiossa muutaman tunnin opetellut, mutta vähäiseksi on harjoittelu jäänyt.  Kun siis alkulämmöksi Masters-valmentaja Samuli pisti reilu kymmenen hengen porukan uimaan samalla radalla 500 metriä "kelaten" eli uinnin hölkkävauhtia olin sillei et "entäs jos en oo koskaan jaksanu uidan yli 100 metriä putkeen, enkä todellakaan pysty edes yhtä altaanmittaa uimaan vapaauintia, koska nenään menee vettä? Ja entäs jos mulla on tasan yksi vauhti uidessa ja se on tosi hidas?". 

Tässä vaiheessa mulle kävi selväksi, et mun kuuluisi oma uintiharrastus aloittaa ehdottomasti tekniikkaryhmissä, sillä Mastersiin tullessa olisi hyvä sellainen 1000m jaksaa vapaauintia uida. Kaikki porukassa uivat kyllä kovasti koitti vakuuttaa, että uintikunto kasvaa uimalla ja nopeasti hommassa kehittyy. Tietysti kun porukka on jo pitkään yhdessä harjoitellut, on tasokin noussut, eikä näissä treeneissä enää paljoa tekniikan perusasioihin kiinnitetty huomioita. Sen verran sulavasti porukka altaan päästä päähän kauho, ettei voinut ku kateellisena katsoa silloin kun en ollut räpistelemässä muiden seassa. Sillon ku itse yritin uida, en toisaalta ehtinyt seurata mitään ympärillä tapahtuvaa, mikä oli myös ihan armollista.

Mastersien reeni oli sinä päivänä 500m alkuverran jälkeen 3x100m vedot vauhtileikeitellen ja sen jälkeen joko 16x100metrin vetoja 20s palautuksilla tai 8x200m vetoja 40s palautuksilla. Mulle Samuli keksi harjoituksiksi vapaauinnin tekniikkahiontaa, vaikka siltikin jäin muiden jalkoihin, kun yritin päästä aina esim. 50 metriä vapaa-uinnilla ja levätä altaan toisessa päässä ennen paluuta takaisin. Todettiin, että liian vaativa harjoitus sekin, joten sit pääsin harjoittelemaan kylkiuintia ja hengitystekniikan rytmitystä, jotta jossain vaiheessa oppisin hyödyntämään sitä myös vapaauinnissa. Sit vielä sen jälkeen harjoittelin lauta apuna vapaauinnin ja rintauinnin potkuja, joista tuli suhteellisen hyvä mieli, koska ne pysyi kuitenkin hallinnassa. Toisaalta hyvän mielen sain ku luotin siihen, että laudan kanssa pysyn pinnalla, vaikka voimat loppuisikin ihan täysin kesken.


Masters porukkaa treenailee yhdessä muutaman kerran viikossa ja talven aikana on muutamia SM-kisoja, joissa porukka on intoutunut käymään. Moni porukassa harrastaa myös muuta vesilajeihin liittyvää kuten triathlonia, swimrunia (uidaan saarelta saarelle ja juostaan saaren läpi ja uidaan taas seuraavalle saarelle) tai sukellusta. Haluaisin kyllä itsekin omata hyvän uintikunnon, koska sen verran sulavaa menoa mastersien unti oli. Uiminen on myös huippu liikuntamuoto ja tehokasta koko kropalle. Aika paljon tarvitaan just keskivartalosta voimaa ja huomasin itse noissa tekniikkaharjoituksissa omista puolieroista johtuvia vaikeuksia, joiden takia uinti oikealla kyljellä ei meinaa onnistua sitten millään. Harjoitusmäärätkin saattaa tässä lajissa olla huimia jos oikein innostuu ja huipulle haluaa, sillä koska uinti ei kuormita niveliä, voi harjoitteita tehdä määrällisesti enemmän kuin monessa muussa lajissa. Kiva puoli uinnissa on treenien jälkeiset suihkut ja saunat on vaan niin helppo hoitaa hallilla pois. Käytännössä oot iltapalaa ja hampaidenpesua vaille valmis nukkumaan.

  • Keskisyke: Ei ollu mittaria vedessä, mutta veikkaisin että 50m vedon jälkeen aina 160.
  • Mitä kehittää: Joka ainutta lihasta ja sen kestävyyttä, voimaa ja hallintaa sun kropassa. 
  • Parasta: Jos jossakin, niin uinnissa voi tuntea olevansa sulava omissa liikkeissä! Itse en pääse tähän ku ajoittain, mutta kiva se fiilis on silti!
  • Pahinta: Tekniikan hallitseminen niin, että ei tunne hukkuvansa tai polskivan paikallaan.  
  • Hinta: Jos ihan itseksesi käyt uimassa, niin kertakäynnin hinta esim. Aalto-Alvarissa on sen 9€/6,5€. Mastersryhmän kausimaksu on 150€/puolen vuoden kausi, johon sisältyy kahdet treenit viikossa. 
  • Kenelle: Perusuimataito olisi kyllä jokaisen osattava ja varmaan mitä pienempänä sen oppii niin parempi. Toisaalta taas just sen pehmeyden takia laji sopii myös iäkkäämmillä tai vammoista toipuville.
  • Oma ranking: Huhhuh. En voi sanoo muuta kuin et oli aikamoinen haaste tää uinti. Kyl mie silti haluaisin vapaauintia osata uida, vaikka kilpailemaan tässä en ryhtyisikään. Ehkä se oma etappi ois opetella hyvä perustekniikka, jotta voi sit itse mummona (tai aikasemminjos ei nivelet enää muuta liikuntaa kestä) uida ylpeenä kuntouimaireiden radalla jäämättä muiden jalkoihin. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram