Jos joskus saan lapsia, ne tulee kaikki harrastamaan voimistelua! Siinä on laji, jonka harrastaminen harvoin tekee huonoa kenellekkään missään vaiheessa elämää. Minä pääsin kokeilemaan voimistelua Jyväskylän Voimistelijoiden aikuisten telinevoimistelutunnilla, joita on pidetty jo yli kymmenen vuoden ajan. Mulla ei ennestään voimistelutaustaa ole ollenkaan edes koulusta, koska ala-asteella meillä ei ollut edes liikuntasalia ja kaikki liikkatunnit pidettiin ulkona. Kuperkeikat ja muut perusjutut oon oppinut itsekseni, mutta vasta oikeastaan viimeisen vuoden aikana olen alkanut enemmän kiinnostumaan voimistelusta ja tavoitteena tälle keväälle on käsilläseisonta ja puolivoltin hallinta. Kuinkas sattuikaan, että juuri niitä pääsin myös JyVon kanssa harjoittelemaan :) !

 

Naisten telinevoimistelussa kilpaillaan neljällä telineellä, jotka ovat kansainvälisessä suoritusjärjestyksessä lueteltuina hyppy, nojapuut, puomi ja permanto. (Wikipedia)

Aikuisten telinevoimisteluun voi lähteä miltä pohjalta vaan, sillä vaikeustasosta löytyy jokaiselle sopiva. Ohjaajat pystyvät aikuistenryhmissä helposti neuvomaan vaikeampia tekniikoita edistyneemmillä, eli ei haittaa oletko vasta opettelemassa käsilläseisontaa vai teetkö jo sujuvasti puolvolttia. Aika monella treeniseurasta oli voimistelutausta ainakin lapsuudesta, mutta myös nollapohjilta lähteineitä oli. Osa porukasta oli käynyt treeneissä monta vuotta, osa syksystä ja osa keväästä, mutta helpointa on ryhmässä aloittaa aina syksyisin jos mitään pohjaa ei alla ole.

Suurin osa harjoituksesta tehtiin permannolla, jossa alkulämpän jälkeen tehtiin akrobatia osuudet. Liikelaajuuksien läpikäynnin jälkeen tehtiin rivissä permannon reunasta reunaan harjoituksia kuten kuperkeikkaa takaperin, etuperin haarakuperkeikkaa, kärrynpyörää pysäytyksellä ja käsilläseisontaa, koko ajan vaikeustasoa nostaen. Jokaisesta liikkestä löytyi yleensä joku helpompi versio, jonka valmentajat näytti ja muiden mukana oli helppo lähteä kokeilemaan, vaikka varmuutta suorituksen onnistumisesta ei ollutkaan. Mie aiheutin tuskan hetkiä valmentajille, kun mulla takaperinkuperkeikasta käsilläseisontaan- liikkeessä meinaa aina jäädä koko kropan paino pelkästään niskojen varaan. Pikku niskalihas jumeilla selvisin onneksi niistä, mutta huippua kuitenkin on se, et koko ajan saa palautetta liikkeestä ja siitä mitä voisi tehdä paremmin. Kehitystä tulee nopeasti kun saa palautetta, näkee muiden ympärillä onnistuvan ja uskaltaa rohkeasti kokeilla. Kukaan ei nauranu, vaikka mun haarakuperkeikka ei meinaa yhtään tulla ympäri...

 

Viimeiset yhteiset permantosarjat tähtäsivät jo arabialaisiin, jotta käsistä oppisi saamaan voimaan puolivolttiin. Puolivolttitreeniä varten tehtiin erilaisia harjoituspaikkoja, joista sai oman tason mukaan lähteä kokoamaan hommaa kasaan käsilläseisonnasta kaatumisesta jo puolivoltin harjoitteluun ties millä kierteillä. Perustaitoina aikuisten harrastevoimistelussa lähdetään harjoittelemaan puolivolttia ja volttia eteen sekä taakse. Uskoin kun mulle sanottiin, että nää hurjalta kuullostavat taidot on tekniikasta ja rohkeudesta kiinni, vaikka vaikea se on uskoa, kun oma tekeminen ei meinaa millään saada sitä kasaan. Hauskaa oli, että porukka ympärillä vaan vetää ohjeiden mukaan ihan täysillä kaikkee mitä käsketään ja tosi hienosti, kun itellä se olo kuitenkin oli et, "ihan oikeestiko yritän tehdä ton liikkeen?". Mun puolivoltti harjoitus löytyy Instagramista :)Tän lajin paras naisurheilija Simone Biles on myös uskomaton. Siinäpä vasta inspiraatioita omille kärrypyörätreeneille :O. 

 

Sit pienen lihaskunto-osuuden jälkeen vielä oli aikaa kokeilla erilaisia telineitä. Mun kokeilut jäi tuohon rekillä heilumiseen, jossa yritin vaan olla lentämättä pois koko laitteesta. (Sori hämärät kuvat, mut oltiin niin nopeita, ettei kamerat pysyneet mukana!) Kokeneemmat veti ties mitä hommia jo nojapuilla ja myös permannolla oli omaa aikaa harjoitella haluamiaan juttuja. Neuvoja ja valmennusta sai koko ajan halutessaan.

Kaiken kaikkiaan treeneistä jäi tosi hyvä mieli ja polte oppia uusia asioita, mikä tässä lajissa niin viehättääkin. 

  • Mitä kehittää: Koko kehon hallintaa, voimaa ja notkeutta treenaavaa laji. Ylivoimainen harjoitusmuoto ryhdin ja kehonhallinnan harjoittelemiseen. 
  • Parasta: Harjoittelun hauskuus ja haastavuus. Siistit temput, itsensä ylittäminen ja omien pelkojen voittaminen. Se tunne, kun saat jonkun jutun onnistumaan!
  • Pahinta: Jos jotain joutuu ihan hulluna hiomaan ja toistamaan ja toistamaan ja toistamaan ja toistamaan, eikä mitää kehitystä tunnu saavuttavan. Myös omat pelot esimerkiksi jo käsilläseisonnassa voi olla tosi pahoja. 
  • Hinta: Jyvolla aikuisten telinevoimistelu 1,5h/ kerran viikossa kustantaa 180€ 14 viikon ajalta, eli about sen syksyn tai kevään ajan. 3h/viikossa voi käydä treeneissä vajaalla 300€/ 14 viikkoa. 
  • Kenelle suosittelisin: Lapsista eläkeikäisiin ja sitä vanhemmillekin on omat ryhmänsä, ihan kenelle vaan siis! Harrastelajina käy ihan oikeasti kaikille ja on mitä mahtavin kuntoilumuoto! Lajissa voi myös harrastetasolla kilpailla, sillä SM-kisoja järjestetään ja niihin pääsee, vaikka ei Simone Biles olisikaan :D 
  • Oma ranking: Huippu hommaa, mie laitan top 10:n sisälle. Voimistelu kerran tai kahdesti viikossa kaikille tavoitteellisesti urheileville ei todellakaan mene hukkaan!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram