Kokeilussa on ollut myös tanssilinen ryhmäliikunta, jonka jaloa taitoa oon käynyt kokeilemassa afrobeat, street dance, dancefit ja zumba tunneilla.

 

Tanssitaustaa on ainoastaan yökerhojen tanssilattialta ja yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun olen koreografisia juttuja ohjatusti käynyt kokeilemassa. Jammailen silti aina hyvien biisien mukana kun kukaan ei näe.  

Ai että, miten hauskaa on tälläinen liikunta! Hiki tulee monella tapaa, muut hommat unohtuu ja tunnilta lähtee yleensä hymy korvissa, vaikka oisi kuin sekoillut siellä. Ensimmäiset kerrat oli kyllä aika moisia painetiloja, koska ei todella ollut mitään käsitystä miten tunneilla kuuluu olla ja vauhti varsinkin zumbassa ja dancefitissä on kova. Sykettä taisi parikertaa nostaa ihan pelkkä sosiaalinen paine siitä, että aina on kulkemassa vasemmalle kun muut menee oikealle. En tiedä kuinka pitkään näillä tunneilla pitää käydä liikkuakseen oikeaan suuntaan, koska mun aivot koodaa liikkeet AINA päinvastaiseksi. 

Itselle dancefit oli kokemuksista ehkä hauskin, vaikka siellä olin välillä aivan täysin ulapalla. Jouduin vahingossa melkein eturiviin ja vaikka itse näinkin todella hyvin ohjaajan liikkeet, voi niitä parkoja, jotka oli mun takana. Zumba ja Dancefit molemmat oli tunteja, joissa tanssitaan paljon biisejä ja koreografia on "helpompi" sisäistää nopeasti. Ne oli kyllä alussa mulle melkoisia shokkeja, koska molemmissa mietin ensimmäisen 8 minuutin jälkeen, että en mitenkään voi selvitä näiltä tunneilta itsetunto ehjänä. 

Tanssiessa se on todella haastavaa, että jos ajatus herpaantuu, huomaa heti olevansa väärässä paikassa väärään aikaan. Todellista keskittymisharjoitusta ja muistipeliä siis samalla, mikä rasittaa myös aivoja ihan eri tavalla kuin lihaskuntotunneilla. Kun keskittyy täysillä pelkästään liikkumaan oikeaan suuntaan, unohtuu myös itsetunto-ongelmat ja alat nauttia omasta tekemisestä, välittämättä muiden tanssitaidoista. Mulle myös musiikilla on tosi iso merkitys ja dancefitin popimmat biisit tanssittaa mua paremmin kuin zumban lattarit.

Zumbassa toki Antti Tuiskun Keinutaan-biisiä bailasin ihan täysillä.   

Melkein kaikilla tanssitunneilla salit olivat täynnä ja viereiset tanssijat todella lähellä, mikä aiheuttaa haastetta omaan pyörimiseen. Parhaaksi taktiikaksi koinkin ensin yrittää kulkea samaan suuntaan kuin muut ja sisäistää jalkojen ja käsien tarkemmat liikkeet tanssin edetessä. Street- ja afrobeat-tunneilla harjoiteltiin enemmän koreografiaa tiettyyn biisiin, mikä ei sykettä nosta samalla tavalla, mutta haastaa aivoja ja motoriikkaa enemmän.

Parasta myös yksilötanssissa on tanssin flow, joka ainakin mulle on täydellistä liikkeeseen ja liikuntaan unohtumista ja itsensä kadottamista. Sellaiseen tunteeseen oon koukussa. 

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Muistia, tasapainoa, rentoutta ja heittäytymiskykyä.
  • Keskisyke: Dancefit 155, Zumba 141, Streetdance 123, Afrobeat 133. 
  • Hinta: Ryhmäliikuntatunnit kuuluu moneen kuntosalikorttiin, joiden kuukausihinta keskimäärin on varmaankin sen 50-100€/kk. 
  • Parasta: Ihana, ihana flow. Hauskaa melko kovatehoiseksi liikuntamuodoksi. 
  • Pahinta: Mokaamisen pelko.  
  • Kenelle: Keskellä tanssilattiaa on jo aika kova paine ja vauhti liikkua muiden mukana, mutta reunoilla tanssiminen sopii kaikille kuntotasosta riippumatta. 
  • Ranking: Mulla tää menee rankingissä korkealle, ehkäpä ihan ykköseksi tässä vaiheessa. Kehittää tasapainoa, koordinaatioita, muistia, kuntoa ja tärkein: antaa huippu hyvän mielen!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram