Pistetään väliin tämmönen välikatsaus, jossa yleisesti vähän omia fiiliksiä ja lajikokeiluista lisää kuvia.

Mikä tammikuu on takana! Se sisälsi itseni ylittämistä monella tapaa lajikokeiluiden merkeissä, mutta toki tän blogin kirjoittaminen on yksi iso itsensä ylittäminen. Blogista on tullut hyvää palautetta (kiitos siitä!) ja se varsinkin auttaa jaksamaan.  Lajeja kokeiltu reilu kymmnenen, blogi juoksee siihen suhteessa vähän jälkijunassa. Ajattelin, et oma deadline on joulukuun viimeinen päivä saada homma pakettiin, vaikka moni koittaakin saada Suomen 100-vuotis päivään mennessä lajit kasaan. Jos tulee lajeja mieleen mitä voisin kokeilla, niin olkaa yhteydessä instassa @siljapenttinen tai sähköpostin kautta silja.m.penttinen(a)gmail.com. 

Mut siihen tasapainon etsimiseen. Tarviin sitä, sekä fyysisesti, että henkisesti. Mun oikean polven eturistiside on leikattu toista kertaa viime syyskuussa ja kuntoutus on vielä pahasti kesken. Oikeastikin epätasapaino jaloissa on melkoinen ja myös näitä lajikokeiluita joudun vielä muutaman kuukauden miettimään, et mitä kaikkee uskaltaa mennä kokeilee. Mulla on monessa hommassa sellainen mentaliteetti, et mielelläni skippaisin kaikki välivaiheet (ja nöyrän työn) ja hyppäisin suoraan lopputulokseen. Tapana on myös heittäytyä satalasissa tekemään kaikkea yhtäaikaa, jonka jälkeen joudun aina palaamaan taaksepäin ja kerämään palaset takaisin kasaan - henkiset ja välillä valitettavasti myös ne fyysiset. Enkä todellakaan mistään aiemmista kokemuksista ole oppinut, vaan samalla tavalla joka kerta taas kaikkea ja yhtä aikaa, kunnes keho tai mieli sanoo piip.

 Se on taas sitä henkisen tasapainon etsimistä. Myös siihen uskon, että noi mun ykköslajit tällä hetkellä: jooga ja jousiammunta on hyviä, koska niissä opetellaan myös sitä hetkessä kiinni olemista ja työ tehdään rauhassa sähläämättä. 

 

Kun viime keväänä päätin luopua salibandystä sekä polven keston, että todellisen motivaation hiivuttua oli elämässä yhtäkkiä aika iso tyhjiö. Vaikka en elannokseni ole ikinä urheillut, eikä mulle ole koskaan urheilusta maksettu, se oli silti isompi osa mun elämää ja identiteettiä kuin mitä mä osasin ajatella. Kuka mä olen, kun en ole enää salibandyn pelaaja? Todella iso osa oli myös kuulua joukkueeseen, koska tiesi varmuudella olevansa osa jotain porukkaa. Ryhmään kuulumisen tunne on mulle yks tärkeimmistä asioista uuden harrastuksen aloittamisessa. Se, että voin sanoa olevani vaikka se salibandyn pelaaja, yleisurheilija, jousiampuja tai sukeltaja. Mikä vaan. 

Kirjoitin jo tonne kuntosali -postaukseen, että mulle kuntoilu oman kunnon ylläpitämiseksi tai ulkonäön vuoksi ei riitä motivaatioksi pumpata salilla päivästä toiseen. Tarkemmin sanottuna mulle oman ulkonäön tai kunnon vuoksi liikkuminen ei ole terve motivaatio. Kun suoritusta ei mitatakaan metreinä, sekunteina tai maaleina, vaan peilin ja muodissa olevan hyväkuntoisuuden normin mukaan, liikunnasta häviää ilo. Keskittyminen kääntyy tekemisestä ja kehittymisestä oman navan ympärille, kirjaimellisesti. 

 

Tykkään siitä, että ulkonäkökeskeisestä liikunnasta ja elämästä ollaan siirtymässä hyväolo -keskeisyyteen. Peukutan todella tän vaakakapinan puolesta ja laihduttamisen lopettamisen puolesta. Se mitä sulle oikeasti liikunnasta jää itselles on hyvät ystävät ja kokemukset, ei ne pakarat ja vatsalihakset.

Liikunnan ja urheilun tulisi olla arvokasta itsessään (tuottaa iloa ja nautintoa, sekä haastaa ja kehittää) eikä olla pelkästään keino muokata kehoa toisenlaiseksi. 

Haluan olla ylpeä siitä mihin kroppani pystyy, en siitä miltä se näyttää. Se mihin kropan haluaa  pystyvän on jokaisen itse määritettävissä, mutta tärkein on se, että ITSE on tyytyväinen siihen suorituskykyyn mitä on. Toivoisin esimerkiksi, et tossa kuvassa olevassa asennossa saisin ton jalan suoraksi XD. 

Crossfit kilpailija ja liikunnan maisteri Stefanie Hagelstamin sanoi mun mielestä hyvin omassa instagram postauksessaan (hyvin vapaa suomennos) : "Mulle ulkonäkö ei ole keskittymisen kohde tai tavoite, vaan suoritus, tulokset ja liikkumisen laatu ovat keskiössä...Ja miltä ikinä keho näyttääkään, oon ylpeä siitä".  Joku voi ajatella et helppo sanoo, kun on jo huippukunnossa, mut jos haluaa kehittyä ja nauttia, on pakko unohtaa se miltä näyttää. 

 

 

Helmikuu näyttää kans hurjan kivalta lajien suhteen, ainakin hiihtoa ja vaellusta on suunniteltu kokeilukalenteriin. Tällä viikolla tulossa juttua laitesukelluksesta ja ryhmäliikuntajumpasta.

Stay tuned! 

<3: Silja

 

P.s. Viime viikolla pääsin lisäksi kokeilemaan pelikommentaattorin hommaa suorassa youtube-streamissä naisten salibandyliigan paikallisderbyssä. Homma oli kyllä todella hauskaa ja ihan vinkkinä, et jos Ylellä on kommentaattorit kipeinä, niin työnäytettä voi kuunnella alla olevasta linkistä! Kommentaattorikaverina mulla siellä entinen pelikaveri Viivi Nykänen. 

       

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram