Hitto, mie luulin et pääsin ryhmäliikuntajumpista jo testeissä eroon, mut mulle suositeltiin Step-tunnin kokeilua. Joidenkin mukaan se on JUST SE PARAS jumppa, koska siellä tulee hyvä hiki ja fuskaat itsesti tekemään kovemmin kuin mitä jaksat. Taas meni siis yksi rymäliikunta neitsyys, sillä step-laudan kanssa leikkiminen ei ollu tuttua ennestään. Edelleen kokeilussa hyödynsin JYU:n ryhmäliikunnan jumppia, joita pitkin talvea ja kevättä oon testimielessä käynyt tekemässä. Harvasta oon silti aidosti innostunut ja vaikka esim. tanssi nousi korkeelle tonne ranking-listalle, niin en silti oo käynyt testien jälkeen yhdelläkään tanssitunnilla riekkumassa. Nyt siis step-tunnille, jonne tällä kertaa välineiksi tarvittiin step-lauta, 5kg levypaino ja juomapullo, joka allekirjoittaneelta unohtui kotiin. Oisin todellakin tarvinnut, eli ota sinä siis sellainen mukaan....

 

Step aerobics is a form of aerobic exercise using of an elevated platform (the step). The height can be tailored to individual needs by inserting risers under the step. Step aerobics classes are offered at many gyms and fitness centers which have a group exercise program.

Nyt olin jo oppinut aiemmista ryhmäliikunta kokemuksista ja ensimmäsiten joukossa saliin saapuen, kävin valitsemassa paikan salin keskiosan reunapaikalta, jossa vaikutus muihin ympärillä oleviin ihmisiin on minimi kun askeleet menee #vituralleen . Keskiosasta kuitenkin näkee mitä ohjaaja tekee, joten ihan kuulohavainnon ja arvauksen perusteella ei tarvitse hommaa kokeilla. Tykkäsin, kun ohjaaja kertoi montako biisiä ja millaiset päktät (lämmittely, sykkeen nosto, lihaskunto, loppuverryttely) tuntiin sisältyy, sillä sen avulla omaa tekemistä oli helpompi jaksottaa. En kuitenkaan saanut huijattua itseäni tekemään yhtään normaalia kovempaa, vaan päinvastoin mieli harhaili ties missä muualla treenin aikana.   

Nyt pääsin kokeilee myös tätä perinteistä askel-juttua ensimmäistä kertaa (eli perusaskellus, joku v-askellus tyyppinen + mitä lie muita) ja ne oli helpompia ku mitä olin pelännyt, mutta "väärällä jalalla" tekemistä ei voinut silti välttää. Onneksi salissa oli tilaa ja jokaisella on oma paikka, joten mun rytmistä kiinni pääsemisen odottaminen ei sisällä toisten väistelyä yhtä aikaa. Hiki tuli, se on varmaa ja sitä juomapulloa olisin kaivannut, mutta myös sitä ettei olisi niin tylsää. Askel sinne, askel tänne, hiki virtaa ja biisitkin välillä hyviä, mut mie mietin millon tää loppuu. "Jes, nyt on alkulämmittely hoidettu. Nyt loppu sykkeen nostatus, enää lihaskunto, pitääkö tää loppuverkkakin oikeesti tehdä samaan tahtiin?". "Millon tää loppuu"- ajatus on toki monesti juoksulenkilläkin, mut sieltä on pakko edes kävellä takasin kotiin ja sentään maisema lenkillä vaihtuu. 

Miksi ryhmäliikunta-jumpat ei vaan sit tunnu olevan mulle? Mihin mie voin siinä kehittyä? Mikä mun tavoite stepissä voi olla? Okei joo, käyn siellä tunneilla, jaksan sit tunnit paremmin ja teen suuremmilla painoilla, mut mitä sitten? Silti teen vaan suurin piirtein sitä samaa, ohjaaja keksii pari uutta liikettä ja silti mie pyörin siinä neliön alueella, saamatta lupaa improvisoida. Eikö tässä oo jotain step-aerobicin SM-kisoja joihin voisin tähdätä? Mielummin teen vaikka lihaskuntoa aikaa vastaa niin paljon ku ehdin tai tietyt sarjat joitakin liikkeitä, mutta toi rytmissä pitkän sarjan tekeminen ei iske, vaikka musiikki myös mun harrastus on.

Ehkä se on se, etten tykkää tehdä asioita aina samalla tavalla kun kaikki muut! Vaikka joukkueurheilussa valmentaja laittaa mut tekemään jotain tiettyä harjoitusta, mulle jää aina sinne jotain oman päätöksen varaa. Teenkö jonkun toisen harhautuksen, syötänkö nyt vai vähän myöhemmin, vedänkö yläkulmaan, vai perinteisesti ohi? Johtuuko se oppimisesta vai mistä, mutta mua suorastaan ahdistaa noilla tunneilla se, että tehdään kaikki samaan tahtiin, samalla tavalla jokainen toisto. Feilaus on se, jos teet jotain erilaista, vaikka mieli tekisi. 

 

Mitä mieltä te olette?  Tykkäsin siitä, että viimeksi kun pistin pumpin omalla listalla pohjalle, jengi heräsi puolustamaan rakasta lajiaan ja toivon, että tää herättää samaa innostusta. Kerro mulle miksi se step-tunti on niin kiva ja mikä tahdissa jumppaamisessa viehättää?  Mä en nimittäin päässyt siitä selville. Tai jos sinäkään et kuulu jumpan ystäviin, niin otan mielelläni vertaistukea vastaan <3. Kevennykseksi Stepin ystäville Jane Fondan Step-aerobic video, tässä on tyyliä!! Jos kaipaat edes vähän naurua, niin vilkaise video. Ja muista, ettei videon ohjeet korvaa lääkärikäyntejä :´D 

 

 

  • Mitä kehittää: Aerobista kuntoa, jalkojen kestovoimaa ja ylläpitää lihaskuntoa.  
  • Parasta: Hyvä hiki, hyvät biisit ja se jos tunnilla kuuluu yhteinen jalkojen rytmi biisin tahtiin. Siitä tuli oikeasti kiva fiilis. 
  • Pahinta: Siinä laudan ympärillä on sun maailmasi. Oikee vai vasen jalka on sun tärkein tietosi ja sit mennään. 
  • Kenelle: Aerobisen kunnon kehittäjille ja lihaskunnon ylläpitäjille. 
  • Oma ranking: Ylittää pumpin, mutta ei pilkkimistä. Kyllä mie silti onnellisemmaksi pilkillä tuun, ku step-tunnilla. Se on siis mun ranking-listan takana tärkein kysymys: minkä reenin aikana oon onnellisimmillani. Ootko miettinyt mikä on sun onnellisuuslaji?

Kommentit (6)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos Tiia! Mulla ei vaan mee kaaliin nää jumpat millään :D Ihana kuulla sun onnellisuuslajista, baletti on mulla kokeilulistalla! Odotan sitä innolla ja vähän myös kauhulla... Mielikuva on sellaisesta kiukkusesta vanhasta ranskalaisesta tanssinopettajasta, joka tulee taivuttamaan sut siihen tanssiasentoon, jos et siihen omin avuin pääse :) Silja

Vierailija

Jos on kovin kilpailuhenkinen ja omaa "mun on oltava paras, nokkelin jne."-ajattelutavan, niin sit ryhmäjumpat ei ehkä sovi sellaselle :D ite en ajattele että mun pitäis kehittyä johonkin kilpatasolle vaikkapa sitten stepissä, vaan käyn siellä ihan tekemisen ja liikkumisen ilosta - en sen takia, että sen pitäisi olla avain esim. huipulle nousuun.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Ihan totta! Mie en osaa vielä (toivottavasti joskus osaan) nauttia just siitä tekemisen ilosta, vaan itselle antaa vielä eniten uuden oppiminen tai itsensä kehittäminen ja se kilpailu on sellainen mitä kaipaan tällä hetkellä tosi kovasti...

Oon myös miettinyt, et mitäs jos tää kilpailuvietti ei koskaan laannu? Entäs jos ikää on 85 ja edelleen vedän lonkkakuntoutuksessa kilpailumielessä rollaattorin kanssa käytävillä... :) Mulle onneksi varsinkin luontoliikunta/retkeily on sellasta, ettei aina tarvii kilpailla ja varmaan siinä mielessä mulle tosi terveellinen liikuntamuoto!

Kiitos kommentista!

Silja

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos kommentista Liikkujanainen! En oo koskaan testannut miekkailua ja testilistalle lisätty! En oo kyllä mikään hirmu hyvä häviäjä, joten aika mielenkiintoista päästä testaamaan taas jotain, mistä ei ole mitään haisua... Sulla on myös tosi kiva blogi :) !

Silja

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram