Mä en tiedä onko tää menossa jotenkin muodista vai mikä juttu tässä on, mutta spinningiä ei ollut hurjasti Jyväskylässä tarjolla?!? Onneksi pääsi kokeilemaan lajia Liikun kuntokeskukselle, jossa oli mahdollisuus testata perinteisestä poikkeavaa Virtual Spinningiä. Virtual Spinningissä ei siis ole ohjaajaa, vaan treeni tulee kokonaisuudessaan ruudulta, jossa pääset polkemaan erilaisissa maisemissa ympäri maailmaa. Spinningpyöriin oon törmännyt aiemminkin (käytännössä vahingossa), kun en oo erottanut niitä normi kuntopyöristä ja hypännyt varomatta kyytiin. Molemmissa toki pyöräillään, mutta spinningpyörissä vastus säätyy portaattomalla nupilla ja kokematon meinaa lentää pyörän selästä, jos ei muista polkimet ei stoppaa heti kun jalkasi niiltä nostat (kokeiltu on). En ole koskaan käynyt siis myöskään perinteisellä ohjatulla Spinning tunnilla, joten onneksi sain alussa apuja Jyväskylän Liikun PT:ltä Miialta, joka kävi neuvomassa pyörän säädöt ja ohjeisti muutenkin miten homma toimii. 

Virtual Spinning sisältää erilaisia puolesta tunnista, tuntiin kestäviä pyöräilyohjelmia, joihin periaatteessa voit hypätä milloin vain mukaan, tunnit alkaa ruudulta automaattisesti tiettyihin kellonaikoihin. Homma menee niin, että pyörän selässä näet maiseman missä poljetaan ja vasemmassa kulmassa näkyy tavoiteltava kierrosluku, ohjeet poljetaanko seisaaltaan vai istualtaan ja tietyn poljettavan pätkän jäljellä olevan ajan. Ohjelmat on tehty niin, että joku on oikeasti käynyt polkemassa ne maisemat kypäräkamera päässä, ja ruudulta maisema näyttää siltä, kun itse polkisit samoja reittejä. 


Mulla meni ensimmäinen 20min päästä kiinni ohjeiden mukaiseen pyöräilyyn ja oppia säätämään omaa vauhtia suhteessa RPM:ään ja tarvittuun rasitukseen. Aikaisempi spinningtausta varmaan tässä olisi helpottanut, sekä seisaaltaan pyöräilyn ja nopeasti pyöräilyn tekniikan osaaminen, mutta maisemia ihmetellessä sekin ihmettelyn aika sujui ihan hyvin. Vaikka mietin etukäteen, onko jotenkin ihan outoa tuijottaa ruutua ja kuvitella olevansa oikeasti niitä maisemia polkemassa, niin sopeutuminen sujui yllättävänkin hyvin. Välillä tuli jopa ihan hypnoottinen olo, kun mietti mitä seuraavan mutkan takaa paljastuu ja onkohan sielläkin noin hienoja maisemia. Ja jos asfaltissa oli epätasaisuuksia niin, niitä melkein odotti itsekin tuntevansa pyörän alla töyssyn. Sivulle vilkaistessa muisti taas missä oikeasti on. 

Nauhoituksessa kuultavia ja ruudun sivussa näkyviä ohjeita opin pikkuhiljaa tunnin loppua kohden noudattamaan. Aika hyvin oma polkuvauhti oli sovitettavissa ruudulta näkyvään polkuvauhtiin, sillä huomaat kyllä jos jalkasi tekevät liian hitaasti tai liian nopeasti töitä suhteessa etenevään vauhtiin. Varsinkin rankat ylämäkipätkät oli superhauskoja tehdä näin, kun koet oikeasti polkevasi lumista vuorenrinnettä ylös. Siinä ei tarvitse ruudussa näkyvää jäljellä olevaa aikaa paljon tuijoitella, kun näet mäenlaen ja tiedät, että sinne olisi päästävä. Ohjeet ja kannustukset tässä ohjelmassa tuli englanniksi, mutta ilman kielipäätäkin tietää grafiikoista minkälaista työtä haetaan. Musiikki ei tässä ollut niin isossa osassa, kuin mitä olen ymmärtänyt sen olevan ohjatuilla spinningtunneilla. 

Hien määrä on tässä lajissa kyllä suhteellisen älytön. Mulla ei yleensä hiki mitenkään "virtaa", mutta nyt oli oikeasti hikipyyhkeelle käyttöä, kun enimmät pisarat oli pakko pyyhkiä otsalta pois. Ainakin itselle siis ruudun kierrosnopeudet oli sopivia, vaikka nopeat pätkät joissa tavoiteltiin 120 kierrosta minuutissa, oli alussa kyllä tosi vaikeita hakea. Tuntui että lennän pyöränselästä pois, kun yritän hermottaa jalat tekemään pitkän aikaa noin nopeasti, mutta onneksi ymmärsin sitten pitää jalat polkimissa tiukasti ja seurata paremmin polkimien tuntumaa ja mennä sen mukaan. Pyöriin kävisi myös lukkopolkimet, mutta niiden kokeilu on sitten jo ihan oma haasteensa. :D                 

  • Mitä kehittää: Aerobista ja anaerobista kuntoa, sekä jalkojen voimaa. 
  • Keskisyke: 137
  • Parasta: Uskomaton hien määrä, aineenvaihdunnan buusti ja motivoivat maisemat.  
  • Pahinta: Jos oli tylsä maisema tai niin hieno, että harmitti kun ei oikeasti ollutkaan Alpeilla polkemassa. Myöskin parempi musiikki ohjelmassa ainakin omaan makuun olisi vielä lisää buustannut vauhtia. 
  • Hinta: Liikussa Virtual Spinning kuuluu kaikkien kuntosalien valikoimaan klo 5-23 ja kuukausikortti sinne maksaa 29€/kk. Testitreenin voi käydä tekemässä ilmaiseksi ma-ke klo 16-19. 
  • Kenelle: Spinningin hyöty on varmasti eniten aerobisen ja anaerobisen kunnon kohottajana, mutta varsinkin palauttaviin ja valmistaviin harjoituksiin sopii tosi hyvin, sillä aineenvaihdunta lähtee tässä kunnolla kierroksille. 
  • Ranking: Yllättävänkin korkealle omassa listauksessa menee. Mulla on pyöräilyn erimuodoista testaamatta vielä katupyöräily ja maastopyöräily, joiden ennakkoon uskon menevän vielä spinningin ohi, mutta ihan tavallisen hyötyliikuntapyöräilyn spinning kuitenkin voittaa. Kiva kun on laji, jossa suht vaivattomasti tulee näin hiki! Hiki on hyvä!!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram