En tiedä millaiset ajatukset teillä tulee sirkuksesta, mutta itselle ei olisi lajina tullut mielenkään ilman suosituksia, mutta onneksi Annalta suosittelut sain! Kokeilussa on nyt ollut Jyväskylän Sirkuskoulun tarjoamat tunnit ja sieltä tarkemmin kävin kokeilemassa lattia- ja ilma-akrobatiaa, käsinseisonta-alkeita ja sirkuksen sekaryhmää. Monenlaista tuttua juttua itselle siis, mutta myös uusia oppeja, erilaisia tapoja opetella asioita ja uusi liikkeitä. Painotukset tällä hetkellä tunneissa kulkevat tuon akrobatian mukana, mutta erilaisia spessu-kursseja esimerkiksi jonglööraukseen järjestetään pitkin vuotta, joihin sirkuslaisilla on mahdollisuus osallistua. Kuvassa jonglöörausta (kirjoitetaanko se noin?!?) näyttää Atte, yksi sirkuskoulun ohjaajista. 

Omat mielikuvat sirkuksesta on yhden Sirkus Finlandian-esityksen pohjalla ja sen mitä telkkarista esimerkiksi Cirqui de Soleilia on käynyt katsomassa, joten en oikeastaan tiennyt hirvesti mitä tunneilta odottaa. Valikoimaa Sirkuskoululla on kuitenkin huikea määrä, enkä kerennyt kaikkea käydä kokeilemassa. Esimerkiksi tarjolla ollut pariakrobatiaa ja ilmajooga (joka olisi varmaan mennyt ihan omasta lajistaan) ja samaan harjoittelupassiin kuuluu myös Parkour-tunnit, joista tulossa myöhemmin lisää. Kaiken kaikkia nykysirkus on aikapaljon enemmän kuin tirehtööri, klovnit ja kesytety leijonat. Tsekkaa vaikka Race Horse Companyn-sirkusmeininki!

 

Mitä opin sirkuksesta on se, että tekemistä ei tarvitse arvostella aina liikkeen teknisen puhtauden arvostelua, vaan pääpaino voikin olla viihdyttävyydessä ja varsinkin harjoitellessa siinä, että on mukavaa. Sirkus on akrobatiapainotuksestaan huolimatta matalan kynnyksen liikuntaa ja tunneilla oli kaiken ikäisiä miehiä ja naisia. Liikkelle lähdetään helpoista jutuista, mutta variaatioita ja vinkkejä löytyi todella haastaviinkin juttuihin. Paljon tehdään harjoituskavereiden kanssa avustettuna, joten sosiaalisita kontakteiltakaan ei sirkusharjoittelussa välty! Osa tunneista on taidoissa eteneviä, kuten käsillä seisonnan alkeet, mutta sirkuksen sekäryhmässä taas tehdään monipuolisesti erilaisia sirkukseen liittyviä asioita. 

Sirkus sopii sulle jos haluat liikkua rennommalla twistillä, mutta haastaa itseäsi liikkujana. Trampoliinilla esimerkiksi voltti ja puolikäännöstä oli jo suhteellisen hankala napata näin äkkiseltään haltuun, eikä se puolivolttikaan vielä tule volttiradalla jalkojen päälle. Saati sitten takaperin voltilla tangosta alastulo tai päähyppy tai se käsilläseisonta. Haasteita liikujalle sirkuksessa riittää, tekeminen ei kuitenkaan muutu vakavaksi ja jokaisen taitotasolle ja uskallukselle löydetään oikeat haasteet. Se, että liikkeen tekee vähän eritavalla tuo siihen aina oman "esityksellisen" leimansa ja on ihan yhtä oikein, kuin teknisesti puhtaasti suoritettu liike. Sirkuskoululla on myös omat esittävät ryhmänsä, mutta suurin osa käy tunneilla vaan ihan liikkumisen ilosta ja oppimisen halusta! 

 

  • Mitä kehittää: Monipuolista kehonhallintaa, sekä luovuutta ja uskallusta fyysisten ominaisuuksien lisäksi. 
  • Parasta: Mahdollisuus päästä kokeilemaan kaikkea kivaa ja haastavaa. Vinkit uuden sisällön oppimiseen ja mukavaa oli myös oppimisen vapaus ja mahdollisuus tehdä omalla rytmillä. 
  • Pahinta: Omalla rytmillä harjoittelulla on myös kääntöpuoli, sillä ohjaaja ei millään ehdi kaikkia pienryhmiä yhtäaikaa neuvomaan, jolloin kärsimättömät (lue: minä) alkavat tekemään paljon omin päin tai joutuu hetken odottelemaan uusia ohjeita. 
  • Hinta: Jyväskylässä Sirkuskoulua ja Parkour-akatemiaa voit käydä kokeilemassa ilmaiseksi 2 viikon ajan harjoittelupassilla, suosittelen! Harjoittelupassi maksaa aikuisille 46€/kk ja sillä voi osallistua kaikille ikätasolle sopiville tunneille. Sirkuksessa ja Parkourissa on myös tosi paljon tunteja lapsille, jolloin ihan mahdollista on harrastaa samaan aikaan lasten kanssa. 
  • Kenelle: Matalan kynnyksen liikuntaa, joka sopii ei kilpailullisista jutuista kiinnostuneille tai oheisharjoitteluksi kenelle vaan. Matalan kynnyksen liikunnalla en tarkoita, että homma olisi liian helppoa (ei todellakaan!), vaan sitä että tunneille voi mennä kuka vaan ilman suorituspaineita. 
  • Oma ranking: Oli silmiä aukaisevaa tutustua taas erilaiseen liikunnan maailmaan, jossa tyylipuhtauden sijaan tähdättiint tekemisen iloon. Jumppapallossa näen tästä lähdin NIIIIIIIN paljon enemmän mahdollisuuksia monipuoliseen harjoitteluun kuin ennen...

P.s. Mun @siljapenttinen Instagramissa on Sirkuskoulussa opittuja päälläseisonnan liikeharjoitteluita videon muodossa. 

Kommentit (4)

Usva

Moi. Blogiasi on tosi mielenkiintoista lukea. Ehdottaisin seuraavia lajeja: capoeira, geokätköily, keilaaminen, frisbeegolf, padel, sulkapallo, tankotanssi.

Atte

Hei, mahtavaa kun kävit Tantereella tutustumassa! Pienenä korjauksena, että Race Horse Company ei ole Jyväskyläläislähtöinen :)

Atte

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram