Kylmä ei oo mun juttu. Metsä on. Kesällä retkeily on useimmiten helppoa ja kivaa, ainakin mun maksimissaan muutaman tunnin retkillä, jonne voit lähteä vaikka lenkkarit jalassa ja pienillä eväillä, mutta jos haluut ottaa seuraavan askeleen on jo vähän tsempattava. Kesällä oon elämäni aikana pari kertaa laavussa yöpynyt, mutta omia haastetasoja nostaakseni halusin kokeilla samaa talvella. Yksin en olisi tähän pystynyt, mutta onnekseni opiskelukaverini Maija on kouluttautunut eräoppaaksi Huippuvuorilla jääkarhujen seassa ja on muutenkin mun mittapuulla ihan pro-retkeilijä, joten hänen huomassaan uskaltauduin Salamajärven kansallispuistoon kokeilemaan talvivaellusta ja yöpymistä laavussa maaliskuussa. 

Retkeily tai vaellus on luonnossa tapahtuva vapaa-ajan ulkoiluharrastus. Erotuksena pelkästä luonnossakävelemisestä retkeilyyn liittyy yleensä maastossa ruokailua ja yöpymistä. (Wikipedia)

Kokemattoman ja kokeneen retkeilijän eron huomasi helposti jo lähtöasenteissa. Mä olin lähdössä metsään selviytymään tai kohti omaa kuolemaani ja Maija taas yhden yön retkelle. Mä luulin, että voin kutsua tätä vaellukseksi, mutta wikipedian mukaan vaellukset on vähintään 5-8 päivän mittaisia ja niihin mulla on vielä matkaa, vaikka sellaisen haluaisinkin joskus kokeilla. Retkikohteeksi valittiin Salamajärven kansallispuisto, koska siellä todennäköisesti olisi vielä paljon lunta ja hyviä laavuja. Liikkumistavaksi luonnossa sovittiin sukset (talvikenkiin sopivat karvapohjasukset) ja rinkkojen sijaan Maijalla oli ahkio, jota hän suosittelee talviretkeilijöille todella paljon enemmän kuin painavien reppujen raahamista. 

Mä olin oikeasti ihan täysin turisti, mutta onneksi Maija teki mulle pakkauslistan, josta tärkeimmät oli vaihtovaatteet, lämpimät vaatteet laavulla puettavaksi, omat ruoka astiat, vessapaperirulla, termari, makuupussi ja talvella muutama makuualusta. Mitä mulla ei ollut, lainasin kavereilta. Tärkeimmiksi varusteiksi sovittiin otettavaksi paljon hyvää ruokaa ja suklaata, jolla mut useimmiten saadaan kuolemaväsymyksen rajamailta vielä hilattua takaisin elävienkirjoihin. Maija huolehti kaikki isot asiat kuten ahkion, sukset, kirveen, paistinpannun ja kaasukeittimien, nalgene-pullot ja kartat sekä reitin suunnittelun.

Meidän retkipäivälle sattui onneksi huippusäät, vaikka pakkanen olisi voinut olla muutaman asteen korkeammallakin, niin hangessa olisi ollut helpompi hiihtää. Nyt päätimme matkan varrella muuttaa reittiä, koska minä totesin että en liian rankkaa on ahkiota metsässä vetää sinne asti mihin alun perin kuviteltiin. Laavulle hiihdeltiin noin 8km yhdellä ruokatauolla ja aikaa siihen meni kuitenkin yli 3 tuntia. Maastoa ei voinut etukäteen tietää, joten jonkun verran piti mutkitella, ettei jokaisen harjun yli tarvinnut ahkioperässä tiheässä metsässä hiihtää. Nimettiin jo ensimmäisinä tunteina ahkio "hel****n per*****ksi" , mutta sitkeästi vaan eteenpäin, vaikka aika monta kertaa oli ahkio hangessa kumossa. Yöpymislaavulle päästyä päätettiin käydä vielä 4km hiihtämässä lintutornilla ilman tarvikkeita ja satuttiinkin näkemään sillä reissulla todella satumainen auringonlasku.

Illalla laavulla tajusin, että "Hei, täällähän tulee pimeää" ja olin tietysti unohtanut pakata listasta huolimatta sellaisia oleellisia asioita kuten otsalampun. Maija oli pakannut onneksi varalampun, mutta niistä kun toinen meni rikki, vedettiin yhdellä lampulla iltaruoat ja valmistelut. Viriteltiin nuotio, jossa liekitettiin lohta ja paistettin lettuja ja kaasukeittimellä keitettiin juomavettä. Tärkeätä oli vaihtaa yöksi kuivat sukat ja laittaa riittävästi lämmintä vaatetta päälle. Meidän laavulla oli onneksi ulkohuussi ja säästyin hangessa asioimiselta kokonaan, mikä nosti mun retkimukavuutta huomattavasti. Oikeastaan ainoa epätoivon hetki mulla tuli keskellä yötä, kun kuun valossa hipsin käymään huussissa ja mietin ympäristössä liikkuvia susia ja sitä, että on niin kylmä. Epätoivo kesti tasan siihen asti kun pääsin lämpimän makuupussin sisälle ja söin vähän suklaata.

Maijan pro-vinkit retkeilyyn:

  • Talvella vähintään kaksi makuualustaa makuupussin alle lämpöä eristämään.
  • Lämpimällä vedellä täytetty Nalgene-pullo makuupussin sisälle lämpöä tuomaan on ihan ykkönen!
  • Kannatta juoda tasaisesti lämmintä vettä termarista. Se lämmittää kehoa ja nestettä tulee juotua tarpeeksi. Lumesta sitä oli helppo ja nopea kaasukeittimellä keitellä.
  • Jos mukana on yhdet hyvät hiihtosukat, ne voi yön aikana kuivata helposti olkapäiden päällä kahden aluskerraston välissä. 
  • Hyvän lämpöä pitävän retkiastian saa askertelemalla muovirasian ympärille vanhasta makuualustasta lämpöeristävän kerroksen ilmastointiteipillä.
  • Kännykän akkua kannattaa säästää pitämällä sitä pois päältä silloin kun sitä ei tarvise. Mun päivittämä Instagram-story ei turvallisuuden kannalta ollut kovin järkevää, kun akku oli jo illalla ihan loppu. 
  • Kevyet vaatteet liikkuessa (vältä hikeen liikkumista, meillä ei onnistunut), lämmintä vaatetta pysähtyessä heti päälle. 

Mitä liikuntamuotona retkeilyyn tulee huomasin heti, että Maijalla on todella paljon parempi peruskestävyys ja hän olisi jaksanut ahkioperässä hiihtää vaikka kuinka pitkään, kun taas mun vahvuus oli ylämäkivedot ahkioperässä. Nopein tapa edetä olisi varmaan ollut se, että mä oisin vetänyt kaikki ylämäet, mutta muuten ollut ahkiossa kyydissä :D Päivän aktiivisuudeksi tuli mittarin mukaan 400% korkeimmalla aktiivisuustasolla ja mittari näytti päivän aikana kulutetuksi 3800kcal, ja kun suurinpiirtein klo 22 mentiin nukkumaan, tuli uni aika nopeasti. Aamulla pahinta oli lämpimästä makuupussista uloskömpiminen, mutta hitaasti lämmintä vettä juoden ja vaatteita lisäten siitäkin selvisi. Nuotio ja kaasukeitin päälle, kahvia ja mannapuuroa ja sen jälkeen oli hyvä mieli lähteä rauhassa hiihtelemään kohti autoa. 

  • Keskisyke: Hiihtäessä 133
  • Parasta: Luonnossa rauhoittuminen, syöminen ja kokemukset 
  • Pahinta: Kylmä ja se jos ruokaa, tai vettä ei saa riittävästi. Lisäksi vaarana ihan oikeasti on se, että jos jotain sattuu ja avun saamiseen menee pitkään. 
  • Mitä kehittää: Selviytymistaitoja, mielenhallintaa ja sitkeyttä. Luonnossa ihmisen luonteesta paljastuu mun mielestä myös paljon asioita ja opit tuntemaan sekä itseäsi, että retkikavereitasi uudella tavalla.  
  • Hinta: Mitä enemmän retkeilet, sitä enemmän alat haalimaan harrasukseen tavaroita ja Maija sanoin "jos parempaa tottuun, ei huonompaa enään viitsi ottaa. Päiväretken hinta lähelle voi olla 0€, mutta meidän tarvikkeet oli arvoltaa varmasti lähellä 1000€ yhteensä. Kaikki kuitenkin hankittu pitkän ajan kuluessa ja itse lainasin tavaroistani suuren osan. 
  • Kenelle: Ikään ja sukupuoleen katsomatta kaikki voivat retkeillä omalla tasollaan. Kaikkien mun mielestä kannattaisi. 
  • Oma ranking: Mie rakastan tätä. Ihan oikeasti. Vaikka se on rankkaa, mutta energian määrä seuraavalla viikolla on mieletön luonnossa virkistäytymisen johdosta. Parhaimpia kokemuksia liikunnasta oon saanut noilla retkillä ja omat seuraavat tavoitteet on käydä lyhyellä retkellä ihan yksin ja käydä pitkällä vaelluksella. Harrastuksena todella palkitseva! 
  • Linkkejä:

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram