Oon aloittanut muutama viikko sitten mun haaveen toteuttamisen, eli yleisurheilun! Oon Jyväskylän Kenttäurheilijoiden aikuisten yleisurheilukoulussa, jossa kesän mittaan tutustutaan eri lajien perusteisiin. Yleisurheilu on aina ollut mun ihan ylivoimaisen lempparia penkkiurheilua, mutta en vaan koskaan oo ruvennut sitä ite harrastamaan. Oon aatellu, että en voi sitä enää aikuisena aloittaa opettelemaan, eikä kukaan valmenna yli 25-vuotiaita, mutta siihen nää aikuisten yleisurheilukoulut on kyllä ihan taivaan lahja!

Lisäksi kun kuulin, että paljon järjestetään myös aikuisten yleisurheilukisoja, niin oon jo ruvennut laskemaan sitä, et täytän 30 ja pääsen mukaan "aikuisten" sarjoihin! Ite koen, että yleisurheilukoulut on todella matalan kynnyksen toimintaa, johon on helppo tulla kenen tahansa. Meidänkin porukasta ikähaarukka on kaikkea hiukan yli 20-vuotiaista 60-vuotiaisiin ja kaikki pystyy hyvin tekemään samassa porukassa. Yleisurheilun ikäluokkia kisoissa on muuten sitten ihan yli 80-vuotiaisiin, eli aika monta kisavuotta tulossa! Yleisurheilukoulu kun rakentuu juoksu, heitto ja hyppyjaksoista, pääsen myös vähän fiilistelemään mitä lajeja ehkä haluaisin lähteä enemmän opettelemaan. 

Ensimmäisenä lajina meillä on ollut pikajuoksua, sillä se on kuulema se laji, jonka pohjalle moni muu rakentuu. Täytyy myöntää nyt ihan alkuun, että pikajuoksuun mie varsinkin oon ihan höpelönä. Käytännössä mukavinta mitä voi olla, on juosta kovaa! Mie oon aina ollut suhteellisen nopea juoksija sen kummempia pikajuoksua treenaamatta, mutta nyt sain ensikertaa siihen myös valmennusta. Juoksuun tarvittavia palasia kun käytiin läpi olin jo melko varma, että en osaa juosta enää ollenkaan, sillä niinkin automaatio kuin juokseminen koostuu kymmenistä pienistä palasista. Aktiiviset nilkat, jalkojen ojennukset, jalkojen rullaukset, lonkakoukistajat, keskivartalon pakettina pitäminen, käsien liike oikea-aikaisesti, rennosti, mutta voimakkaasti. Muista vielä pitää koko kroppa rentona, mutta juosta rytmikkäästi. Ja tietysti mieli pitää olla vielä oikeassa moodissa. Okei, helppo homma! 

Onneks tätä ei nyt ihan kertalaakista lähdetty harjoittelemaan, vaan dynaamisten lämmittelyiden jälkeen tehtiin koordinaatioharjoituksia oikeiden lihasten aktivoimiseksi ja sitten vasta juoksu hommiin. Itelle noi dynaamiset lämpät ja koordinaatiot on tuttuja salibandyn ja pesäpallon pelaamisesta, sillä myös niissä tarvitaan juoksulihakset lämpimiksi ja aktiivisiksi, samalla kun hermotus on herätellään toimimaan. Ne voi olla esim. askelkyykkykävelyä edeten ja jokaisella askeleella rintarankaa aukaisten, etureisien venytyskäytöt kävellen, sekä takareisien venytyskäytöt kävellen. Koordinaatioliikkeinä oli mm. pikkuvuorohyppelyä, polvennostojuoksua ja ristiaskeljuoksua. Näitä tekemällä tulee muuten itelle ihan pro-olo ja tykkään vaan ite tosi paljon sellaisesta rennosta lämmittelyvauhdista. 

Sit tehtiin muutama avaava veto. Ensimmäinen rauhallisella rennolla tahdilla ehkä noin 30-40m juosten, sitten seuraava hiukan reippaampi samalla matkalla ja sit viimeisenä edelleen rento, mutta hiukan pidempi matka. Jokaisen vedon välissä sai palautetta valmentajalta siitä mitä voisi kehittää, oli se sitten käsien liikerata tai juoksun rentous. Telineistä lähtö on juoksukoulussa vasta tulossa, mutta harjoittelimme nyt lähtöä viestin lähtöasennolla. Kun kaikki olivat päässeet ohjatusti lähtöasentoa kokeilemaan, otettiin muutama merkistä lähtö pareittain. Tarkoituksena oli opetella vain liikkellelähtöä räväkästi, mutta edelleen rennosti. Paikoillenne (ota asento), valmiit (nosta lähtövalmius), hep (sit mennään). Treenien lopuksi tehtiin vielä kaksi rennon räväkkää pitkää vetoa, sekä yksi jossa kiihdytyksen jälkeen askeltiheysnostetaan, mutta vauhti koetetaan pitää rullaavana.

Ennen jokaista vetoa annettiin jokin kohde mihin tulee keskittyä, mikä tekee itselle juoksemisesta tosi mukavaa. Edelleenkin jokaisen vedon jälkeen sai palautetta omasta juoksustaan ja kannustettiin kehittymisestä. Mun viikon pelastus oli kyllä kun sanottiin, että ei ole tähän hätään korjaamista, vaan että osaan kuulema juosta! Ymmärrän silti, että paljon siellä on korjattavaa,että nopeutta saisi lisää, mutta tulevia treenejä ajatellen on superkannustavaa se, että perustekniikka on kasassa. Pikajuoksusta kun ajatellaan, että ei oo kun juosta vaan, niin kehotan kyllä kokeilemaan. Pikajuoksussakin jokainen ylimääräinen liike hidastaa ja jokainen askel on optimoitava niin, että se tuottaa maksimaalisen voiman ja nopeuden. Yksinkertainen, mutta haastava laji, jota ihan totta rakastan. JATKOON!

  • Mitä kehittää: Jalkojen ja keskivartalon voimaa. Ylipäänsä jos pikajuoksua alkaa treenaamaan, niin kehossa on oltava kyllä aika rutkasti sitä räjähtävää voimaa. Lisäksi liikkuvuus ja koordinaatiotaidot kehittyvät pikajuoksussa varmasti. 
  • Parasta: Lentämisen tunne, ainakin mulle. Kun juoksu rullaa, se tuntuu kevyeltä, voimakkaalta, helpolta ja parhaalta liikkumiselta ikinä. Tuuli suhisee korvissa ja jalat käy. Ala- ja yläkouluikäisenä yleisurheilukisoissa pikajuoksun kisat ovat aina jotain ihan omaansa. Se adrenaliinin kasaantuminen kehoon lähtömerkkiä odotellessa on jotain maagista!
  • Pahinta: Se kun juoksu tuntuu väkinäiseltä, puristamiselta ja raskaalta. Kehon valmistaminen pikajuoksuun on kyllä itselle ollut aina yhtä taidetta, ikinä ei tiedä millainen päivä on tulossa. 
  • Hinta: JKU:n aikuisten yleisurheilukoulu kokonaisuutena maksaa 150€ (12 harjoituskertaa). Siitä voi ostaa esimerkiksi vaan myös yhden osan, vaikkapa ton juoksukoulun 60€ (4 harjoituskertaa). Lisäksi aikuisyleisurheiluun on myös laajempia harjoittelupaketteja ja tarjolla on paljon valmennusta eri lajeihin, kestävyysjuoksuun tai vaikkapa otteluihin. 
  • Kenelle: Yleisurheilua on helppo suositella kaikille. Pikajuoksua suosittelen kaikille perustaitojen kasvattamiseksi, mutta lajina varsinkin niille, jotka räjähtäviä suorituksia tykkää tehdä. 
  • Oma ranking: Mulle juokseminen on mielekkäämpää kuin uskoinkaan. Lähinnä nyt harmittaa, että en oo aikaisemmin aloittanut tätä. Ykköseksi menee!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram