Kyseessä on nyt laji, joka muuttaa omaa tapaa katsoa ympäristöä. Normaalisti kun kuljet merkattuja reittejä pitkin, niin Parkour-kokeilun jälkeen mietit että: tosiaan, tostakin voisin mennä. Ainoa mikä estää, on vaan se että ei itsekseen kehtaa juosta pitkin seiniä, vielä :D Kun harjoituspaikkana varsinkin kesällä on koko kaupunki, ei tämän lajin harrastaminen ole tiloista kiinni. Alkuun jos haluaa päästä kannattaa kuitenkin tutustua Parkour Akatemia -toimintaan, joiden ohjatuissa reeneissä pääsee kehittämään liikkumistapojaan porukalla.

Parkour on liikuntalaji, jossa pyritään liikkumaan mahdollisimman sulavasti, nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen.

Itse kävin kokeilemassa Lady Parkou-tuntia Tantereella Parkour-akatemia tiloissa, sekä ulkoparkouria Jyväskylän Lounaispuistossa ja sen lähistöllä. Etukäteen en oikein tiennyt mitä tunneilta odottaa, mutta hyvin samaan tapaan edettiin kuin monessa muussakin kokeilemassani liikuntaporukassa. Ensin tehtiin alkulämpö, sit hiukan tekniikka-treenejä, jonka jälkeen päästiin vähän soveltamaan hommia käytännössä. 

Parkour-akatemia tiloissa Tantereella on rakennettu monenlaista telinettä ja estettä, joiden seassa tehtiin erilaisia harjoitteita. Parkou koostuu paljolti tarkoista hypyistä, roikkumisesta ja heijaamisesta ja esteiden ylittämisestä mahdollisimman sulavasti. Puolentunnin jälkeen, mun liikkuvuudesta oli otettu jo kaikki irti ja lonkankoukistajat huuti hoosiannaa, mutta hyvällä tavalla. Todellakin huomaat, miten yksipuolisesti omia niveliä todellisuudessa tulee arkielämässä käytettyä. Vaikka Parkour on kehitetty kaupungeissa, samaa liikkumistapaa tulee tarvittua myös umpimetsässä, jos on pakko ylittää ojia, kaatuneita puita tai kivikoita. Koko keho hommissa ja siitä tykkään!

Parkourissa vauhti tietysti on paljon suurempi kun harjoituksissa tehdään lyhyitä pätkiä, mutta homma tuntuu tosiaan temppuradalta. Ainakin itsestä on aina ollut hauskaa kiipeillä ja hyppiä, ja nyt sitä sai kerrankin tehdä luvan kanssa. Sanoinkin jollekin Parkour-reeneissä, et mulla on ihan sellainen "itku pitkästä ilosta"-olo, et kohta varmaan sattuu kun on niin hauskaa. Varsinkin ulkona oli oikeasti sellainen olo, että saako tota seinää pitkin ihan oikeasti yrittää kiivetä. Koko ajan odotti, että ope tulee kieltämään leikkimisen liian vaarallisena. 

Harjoituksissa tasoja on kuitenkin riittävästi jokaiselle. Omia rajoja ja uskallusta ei kannata uhkarohkeasti lähteä ylittämään, vaan tunnustella missä kulkee omat rajat. Mulle kävi esim. ulkoparkourin roikkumistreeneissä niin, että ote lipsahtikin kesken heijauksen ja päädyin maahan selälleni, onneksi ilman suurempia haavereita. Myös loikissa pitää oman hypyn riittävyys pystyä arvioimaan, varsinkin jos hypätään korkeilla esteillä. Useimmiten se loikka on kuitenkin vaan uskalluksesta kiinni, sillä voimat riittää yllättävänkin pitkiin.

Suurin oma fiilistely tapahtu tuolla Lady Parkour-tunnilla kun pääsen seinäjuoksulla ja aivan sairaasti käsillä kampeamalla korkean tason päälle. Kuvasin noita mun kulkemisia Instagram-storiesiin ja koostin niistä lyhyen videon YouTubeen. Kontrastina ois ollut hyvä laittaa joku joka oikeasti osaa, menemään samat reitit aina mua ennen :) No mut linkkasin teille toisenkin videon tyypeistä, jotka oikeasti osaa parkourata, joten näette kyllä eron hyvin nopeasti. 

 

Tässä videossa mukana myös siis FreeRunia, mikä on taas eri lajia kuin Parkour. Eli kaikki noi voltit ja muut juostessa kuuluu siihen FreeRuniin, parkouriin periaatteessa kuuluu vaan toi mahdollisimman sujuva eteneminen. Mut siistiltä näyttää!

  • Parasta: Koko kehon liikuntaa! Kehittää voimaa, tasapainoa, liikkuvuutta, kestävyyttä ja ketteryyttä. 
  • Pahinta: Mulla ei riitä rohkeus käydä itsekseen ulkona harjoittelemassa, jos vaikka joku näkee. Myös se, että ei uskalla tehdä jotain, on itsestä ärsyttävää. Nivelille myös raskasta, sillä ei ollu ihan polvet ja nilkat tottuneet tärähdyksiin korkealta, mutta siitäpä ne kehittyy!
  • Hinta: Tätäkin lajia voi käydä 2 viikkoa ilmaiseksi kokeilemassa Jyväskylän Parkour Akatemialla. Erilaisia ryhmiä on kiitettävästi ja jokaiselle löytyykin sopivia juttuja. Harrastaminen seurassa maksaa sen 46€/kk sisältäen myös kaikki Sirkuksen tunnit. Välineitä tässä lajissa ei juurikaan tarvitse, hyvät pitävät kengät ja vaatteiden kannattaa olla kulutusta kestävää. 
  • Kenelle: Lapsista aikuisiin sopivaa liikuntaa. Myös iäkkäämmille vähentäen hieman nivelten kuormitusta hypyistö ja muista. Koko ajan lajissa kuitenkin kehittyy ja ne nivelet vahvistuu kun niitä harjoittaa. Omat riskirajansa pitää kuitenkin pystyä lajissa tunnistamaan (eli mulle vähän haastava laji siis).
  • Oma ranking: Yllättävän paljon tykkäsin, varsinkin kiipeilystä ja pomppimisesta. Luulen, että varsinkin oma liikkuvuus parantuisi ihan huikeasti tätä lajia harrastaessa. Voi olla, että perustan jonkun metsäparkour-ryhmän :) 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram