Painonnosto on ollut kanssa aikamoinen mysteeri, ennen kuin pääsin Harjun Woiman punttikouluun tutustumaan olympialajeihin työntöön ja tempaukseen. Crossfitin myötä painonnosto on myös nostanut profiiliaan suosittuna lajina, varsinkin naisten keskuudessa, joten mahtavaa oli päästä kokeilemaan millaista painonnostotreeneissä on ja mikä siinä koukuttaa. Valmentajana Harjun Woimalla on myös ihan suhteellisen pätevä Tomi Puurunen, joka toimii mm. miesten painonoston maajoukkueen valmentajana. 

Painonnosto on urheilumuoto, jossa kilpailija pyrkii kahdella kädellä nostamaan mahdollisimman painavan tangon levypainoineen ylös suorille käsille. Kilpailussa nostot tehdään kahdella eri tekniikalla temmaten ja työntäen. Voittaja on suurimman yhteistuloksen nostanut.

 

Puurusen punttkoulussa treenataan kaksi kertaa viikossa oikeita nostotekniikoita sekä tempaukseen, että työntöön. Porukkaa treeneissä käy kaiken ikäisestä monen tasoiseen, mutta homma pysyy rentona, vaikka kunnolla pistetään tekemään. Treeniporukan oma motto taisi olla letkautus: "Täällä saat uusia ystäviä ja rantakunnon". Ainakin se oma mielikuva painonnoston jäpitysmeiningistä ja hauiksen ympärysmitan vertailusta haihtui ja tilaille tuli painonnostajan huikeat vaatimukset liikkuvuudelle, räjähtävyydelle, tekniikalle ja ketteryydelle. Tekniikka varsinkin on niin järkyttävän herkkä pienillekin virheille, sillä tasapainon ollessa pikkuisen liian edessä tai takana, paino ei vaan nouse. 

Treenit Harjun Woimalla alkaa aina piinallisella keppijumpalla, jossa keppi niskantakana, kädet suorana päänpäällä otetaan peukaloista kiinni ja mennään kyykkyyn. Ihan niinkun se kyykyssä oleminen ei ois jo tarpeeksi vaikeeta, niin kyykyssä lähdetään kävelemään ympyrää eteen ja taaksepäin, nitkutellaan polvia maahan, seisotaan yhdellä jalalla ja tehdään kasakkahyppyjä. Kaaduin ihan muutaman kerran selälleen permannolle kesken treenien. Keppipiinan jälkeen hiotaan liikeratoja kuntoon levytangon kanssa, naisilla kevyemmän 15kg tangon ja miehilä 20kg. Kymmenen kertaa kaikkea mahdollista etukyykystä takakyykyn kaikkiin variaatioihin, tempauksen erimuotoihin  ja rinnallevetoon. 

Alkulämpöjen jälkeen alkaa teknikkareeni päivän teeman mukaan. Tekniikkaa lähdetään hakemaan aina pienistä palasista hakemaan kohti oikeaa kokonaista suoritusta. Tempauksessa esimerkiksi ensin vain polveen asti nostamalla, sitten reisien puoliväliin ja sitten hartiavetoon saakka. Pareittain tehdessä palautukset pysyy hyvinä, eikä tekniikkaa harjoitella koskaan liian suurilla painoilla. Aina lähdetään siitä, että tekniikka pysyy turvallisena ja toistomäärät painoihin nähden on maltilliset, mutta kuitenkin kuormittavat. Mutta siihen tekniikan hiontaan tulee koko ajan palautettaa: Silja tee hitaammin, Silja rauhassa, Silja paino päkiöille, Silja älä nosta käsillä, Silja sitä ja tätä... Jatkuvasta ohjeistuksesta huolimatta on parasta, että palautetta saa tekemisestä koko ajan, koska itsellä ei koskaan ole mitään käsitystä siitä mikä hommassa menee pieleen. Tekniikka harjoituksen jälkeen tehdään vielä yleensä voimakestävyyteen tähtäävä sarja painoilla ja yleensä vielä piinataan keskivartaloa "pikku" treeneillä. Jos ei enää peruslankutus tunnu niin, kokeileppa tätä treeniä: lankkuja lisäpainoilla!

 

Osa ryhmästä on jo pidemmällä, jolloin omia ennätyksiä on mukava päästä koettamaan. Huikea fiilis, kun porukka hiljentyy jauhamisesta katsomaan ja kannustamaan, kun joku porukasta lähtee yrittämään omaa ennätystään. Ensin hiljaisuus, tangon takana energian kerääminen, asennon hakeminen sekä tyhjä katse eteenpäin. Sen jälkeen kaiken energian iskeminen tankoon ja joko onnistunut suoritus tai muutama kirosana. Energiakenttä painonnostossa on kuitenkin silmin nähtävissä! Tsekatkaapa Milko Tokolan Olympianostot tempaus ja työntö:  keskittyminen, tuuletus ja pyörtyminen noston jälkeen!

 

Painonnosto on painoluokkalaji, jossa voi kilpailla olympiatasolta seniorisarjoihin. Jos nyt aatellaan, niin mie pystyisin pikku painonpudotuksen jälkeen kilpailemaan 63kg sarjassa, mutta viimeksi SM-kisoissa sen luokan naisten paras tempaisi 87kg ja työnsi 104kg.  Suomenennätyksen siinä painoluokassa teki juuri EM-kisoissa Anni Vuohijoki tuloksella 90+111= 201. Kiinalaisella Wengillä taas on maailmanennätys tuloksella 115+147=261. Vielä on matkaa, kun meikäläisen tempaus kovimmillaan oli 32,5 kg ja työnnössä menisi varmaan about 40kg :D . Koutsi Puurunen kuitenkin lupasi, että vuodessa määrätietoisella harjoittelulla voi kehittyä paljonkin, kunhan vaan tekniikat saa hiottua kuntoon. 

  • Mitä kehittää: Koko kropan voimaa, mutta varsinkin keskivartalo ja jalat saavat ytyä. Ketteryyttä, liikkuvuutta ja nopeutta. 
  • Parasta: Tekniikan kehittyminen ja oma ennätys. Ekaa kertaa kun menee kokeilemaan, niin ai että ku aina tulee ennätys :D
  • Pahinta: Tekniikan hankaaminen ilman kehittymistä. 
  • Hinta: Ei päätä huimaa, kun kausimaksu 100€ (syksy tai kevät) sisältää Open Gymin, kuntopainin, punttikoulun ja crossfitin. Painonnostokengät oisi lajiin ehdottoman hyvä satsaus ja ne saa 100€ ylöspäin hankittua. 
  • Kenelle: Tiesittekö, että painonnostoon on painoluokkien lisäksi seniorisarjassa ikäluokat +80 ikävuoteen. Junnusarjat löytyy myös, joten ikä ei ole este. Liikkuvuus kehittyy, vaikka huonommallakin lähtisi, joten jos vaan nivelet kestää , lajia voi harrastaa kuka vaan!
  • Oma ranking: Hauskaa hommaa, kun ainakin alussa kehitystä tapahtuu nopeasti. Mulla motivaatio harrastaa painonnostoa tulisi kuitenkin vaan mahdollisuudella päästä joskus kilpailemaan, joten pitäisikö tässäkin tähdätä siihen +35 vuotiaiden masters-sarjaan? Harjun Woimalla ainakin on aidosti niin mukava meno, että siellä olisi mukava painonnostoa käydä treenailemassa! 
  • Seuraa: Anni Vuohijokea ja Milko Tokolaa

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Melonta
  9. SUP-lautailu
  10. Kiipeily
  11. Retkeily / Vaellus
  12. Ratsastus
  13. Frisbeegolf
  14. Ultimate
  15. Kiekonheitto
  16. Cheerleading
  17. Aitajuoksu
  18. Telinevoimistelu
  19. CrossFit
  20. Triathlon
  21. Polkujuoksu
  22. Maantiepyöräily
  23. Jousiammunta
  24. Jooga
  25. Kehonpainoharjoittelu
  26. Kirkkovenesoutu
  27. Vapaaottelu
  28. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  29. Keilaus
  30. Painonnosto
  31. Enduro
  32. Golf
  33. Umpihankihiihto
  34. Laitesukellus
  35. Laskettelu
  36. Wakeboarding
  37. Agility
  38. Parkour
  39. Sirkus
  40. Spinning
  41. Pyöräily
  42. Paini
  43. Uinti
  44. Paritanssit
  45. Vesijuoksu
  46. Kuntosali
  47. Retkiluistelu
  48. Ampumahiihto
  49. Hiihto
  50. Nyrkkeily
  51. Historiallinen miekkailu
  52. Taiji
  53. Lenkkeily
  54. Kehonhuoltotunnit
  55. Ilma-aseammunta
  56. Kävely
  57. Lumikenkäily
  58. Pilkkiminen
  59. Step-aerobic
  60. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  61. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram