Paini on laji, joka ei omassa lapsuudessa tai nuoruudessa ole ollut se trendi-laji täällä Keski-Suomessa, mutta onneksi Petra Olli on nostanut lajin kiinnostusta myös tyttöjen ja naisten keskuudessa. Harjun Woimalla on painiryhmiä tytöille, pojille ja miehille, mutta sen lisäksi kerran viikossa on ollut aloittelijoille ja kuntoilijoille sopiva kuntopainiryhmä. Itsellä on muutaman kerran aikaisemmin ollut ”ilo” tutustua painin harjoitusmuotoihin salibandyn oheistreeneissä, joissa ystävämme ”Kuulat kätteen-Antti” on pitänyt muutamia raskaimpia treenejä, missä ikinä olen ollut. Etukäteen tiesin siis, että helpolla en pääse, mutta ikinä ei happojen määrään ole helppo valmistautua etukäteen.

 Paini on yleisnimitys aseettomille kaksinkamppailumuodoille, joissa kamppaillaan ilman lyöntejä ja potkuja erilaisia otteita, sidontoja, nostoja, heittoja ja mahdollisesti lukkoja käyttäen.

Painissa olympialajeina on vapaapaini ja kreikkalais-roomalainen paini. Kilpailuissa aikuiset painivat nykyisin kaksi 3min jaksoa, jossa välissä on 30s tauko. Painijat tarvitsevat siis uskomatonta anaerobista kestävyyttä, sillä se 3min väännetään niin paljon kuin ikinä lähtee. Se fiilis myös kuntopainissa tuntuu, sillä palautukset ei harjoitusten välissä pitkät ole.

Harjun Woiman kuntopaini on hullun tehokas kuntoilumuoto, jossa painitreenien sisältöjä muokaten tehtiin painille tyypillisiä voima ja kestävyysharjoituksia, sekä muutamia aloittelijoille turvallisia tekniikkajuttuja. Kuulema jos haluaisin nähdä heittoja (eli päästä kokeilemaan heitettävänä olemista XD) saisin käydä myös kilparyhmän harjoituksissa, mutta aloittelijoiden ei kannata herkän loukkaantumisriskin takia ottaa heittoja tai sidontoja. Onneksi junioireden SM-kisoihin valmistautuva Jonni Sarkkinen kävi näyttämässä, miten kevyelle nukelle annettiin kyytiä, minkä jälkeen totesin, etten välttämättä halua itse lentää tuolla tavalla.

Päivän treenit veti Harjun Woiman -puheenjohtaja Timo Leppäharju ja painikaveriksi sain tähän painoluokkalajiin punnituksen jälkeen lähes samankokoisen Jani Leppänen. Molskia edestakaisin kulkeminen eri eläinhahmoja matkien oli alkulämmittely, jonka jälkeen olin jo ihan totaalisen hapoilla. Painissa hyödynnetään niin paljon koko kropan liikettä ja voimaa ja vaikka naurattaa ruveta tekemään eläinliikkeitä, niin ei naurata treenin jälkeen. Sit nostettiin vähän lisää sykettä tikastreeneillä ja samalla saatiin vähän jalkanopeudelle treeniä. Nää on ihan omia lemppareita! Harjun Woiman Training Stuff-kanavalta voit käydä katsomassa näitä eläinliikkeitä ja muita treenivinkkejä omaan harjoitteluun. Takaan, että tehokasta on!

 

Tämän jälkeen lihaskuntoa kolmekierrosta liikkeinä leuat (mie tein avustettuna), vatsat, punnerrukset, kyljet ja kyykyt, jonka jälkeen alla olla tarpeeksi et voidaan ruveta painimaan. Käsipaini on perinteinen painiharjoitus, jossa yritetään saada molemmat kädet kaveri kainaloon samalla kun työnnetään kaveria vielä eteenpäin. Me tehtiin 3-4 minuutin jaksoa, jonka jälkeen oli aina lyhyt palautus. Sit toisen horjuttamista polvillaan samanlaiset pätkät, mutta nyt palatusten aikana makasin molskilla yrittäen vetää happea. Ja viimeisenä harjoituksena vielä mun mielestä tällä hetkellä maailmakaikkeuden ärsyttävin happotreeni. Ryömi mahdollisimman nopeasti kaverin alta, kierrä ympäri ja ryömi taas. 6x3 ja siitä jo kuolema.

 

Painin maajoukkuevalmentajanakin toiminut Pasi Sarkkinen kävi vielä näyttämässä muutamia tekniikkaosioita meille ja tehtiin myös omaa uutta lempitreeniä. Siinä noustaan kaverin selkään päälläseisontaan ja joko kaveri lähtee kulkemaan rinkiä ja itse yrittää pysyä paikoillaan tai sit harjoittelet siltaan kaatoa ja sieltä takaisin hyppyä. Siinäpä vasta paritreeniä! Keskivartalovoimaa tuo esim. niskajuoksu, jossa pää maassa, kasvot koko ajan samaan suuntaat, yrität liikkua mahdollisimman nopeasti jaloilla pään ympäri.

 

Painin voi aloittaa myös aikuisiällä esim. juuri kuntopainista, mutta monessa painiseurassa naiset, jotka haluavat harjoitella säännöllisesti treenaavat miesten kanssa yhdessä, koska harrastajia on niin vähän. Sinänsä kovempien kanssa harjoittelu kehittää kyllä enemmän, sillä joka treeneissä joudut varmasti pistämään parastasi. Painitreeni ei mene hukkaan minkään muunkaan lajina harrastajalle, varsinkaan jos yhtään joudut vääntämään ja sen takia esim. Harjun Woima tarjoaa myös palloilulajin harrastajille painikoulua.

  • Mitä kehittää: Monipuolisesti koko kropan voimaa, mutta varsinkin keskivartalo saa kyytiä. Lisäksi anerobista kestävyyttä ja liikkuvuutta. 
  • Parasta: Vääntäminen, kaikkensa antaminen ja vähän sen ylikin itsensä väsyttäminen. 
  • Pahinta: Kuolema hapot: henki ei kulje ja jalka ei nouse, silti pitäisi vielä jaksaa. 
  • Keskisyke: 150!
  • Kenelle:  Jos haluat esim. anaerobista kestävyyttä kehittää niin suosittelen. Treeniksi vaikka kerran viikossa sopii kenelle vaan. Mitä enemmän harrastajia, sen sopivampia pareja esim.  parivoima harjoituksiin. Joukkuelajien palloilijoille vääntötreeneiksi suosittelen ehdottomasti! 
  • Hinta: Harjun Woimalla kuntopaini on tänä vuonna kuulunut aikuisten kausikortin hintaan ja mikäli vaan harrastajia riittää, tulee jatkossakin olemaan. Hinta tosiaan puolelta vuodelta sen 100€.
  • Oma ranking: Tehokasta ja mielekästä treeni on, vaikka onkin myös aika sairaan raskasta. Ei ole ihme, että salibandyssä mun rooli oli maalinedusta pelaaminen ja siellä vääntäminen, sillä sen verran luonnollista toi nujuaminen oli! Kamppailulajeista enemmän mun juttu, kuin nyrkkeily. Lyödä en osaa, mutta painimaan voin aina lähteä ;)

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram