Kokeilussa taas jotain ihan uutta! Mun nyrkkeilytausta on pyöreä nolla, enkä ihan mahdottomia ole edes penkkiurheilijana lajia seurannu. Googleen taikasanat: "nyrkkeily jyväskylä" ja avot, viikon päästä Boxing Jyväskylän kuntonyrkkeilytunnilla. Siellä vetäjinä toimivat Olli ja Sanna Lappalainen ja täytyy sen verran kehua, että porukkaan oli helppo uutena tulla mukaan, mikä aina lisää innostusta lajia kohtaan!

Nyrkkeily on kamppailu-urheilulaji, jossa kaksi kilpailijaa ottelee köysillä ympäröidyssä kehässä ja yrittää lyödä vastustajaansa nyrkkeilykäsineillä suojatuilla nyrkeillään.

Mie tietysti haaveilein, että pääsin kokeilemaan miltä ringissä nyrkkeily tuntuu, mutta todellakin viisasta ettei mua sinne vielä päästetty.  Kuntonyrkkeilytunneilta on haettava ensin tekniikkaa ja voimaa, ennen kuin voi harjoitella sparrausta vastustajan kanssa. Mun toiminta nyrkkeilykehässä näyttäisi varmaan samalta kuin legendaarisen Tekken-pelin hahmolta, jolla energiat on päässy loppumaan, jota ohjaa joku lapsi hakkaamalla kaikkia ohjaimien nappeja yhtäaikaa. Järjetöntä huitomista ilman tehoja ja turpaan tulee hyvin äkkiä.

 

Samalla kuntonyrkkeily tunnilla oli kaikenikäisiä miehiä ja naisia, joten oman parin ja päivän haastavuuden voi valita parin koon ja taidon mukaan. Puolentoista tunnin setissä tehtiin öämmittelyn jälkeen tekniikka harjoituksia, jotka ensikertalaisen korvin kuullostivat heprealta.  Vasen suora, oikea suora, etukoukku. Tekniikat lyödään aina ensin vasemmalla kädellä ja sarjan jälkeen vaihdetaan lyöjää, jolloin toinen ottaa hanskoilla lyönnit vastaan. Enkä todellakaan muistanut suojata toisella kädellä kun toisella löin. Lyöntien vastaanotto on muuten super rankkaa ja hartiat sekä yläselkä sai nyrkkeilyssä ihan uudenlaista ärsykettä.

 

Mun mentorina toiminut Sanna Lappalainen kertoi, että on toimistotyöntekijänä päässyt hartiapäänsäryistä kokonaan eroon nyrkkeilyn aloittamisen jälkeen.

Tekniikka pätkissä pahinta mulle oli muistitreeni, kun samaan aikaan piti muistaa millä lyönneillä lyödään, liikuttaa jalkoja ja laskea lyöntejä. Surullisen kuuluisa : suoria 2+4+6+8+10 päätty mun osalta aina siihen, että löin aina neljä kun piti lyödä 8. Ei riittänyt muistikapasiteetti laskea viiteen. Tekniikassa lyöntejä piti löydä myös vastustaja kroppaan ja voin kertoa, että löin kuin tyttö. 

Tekniikkapätkän jälkeen otettiin intervallityyppinen rutistus välineillä ja säkkiävastaan. Hyppynarulla hyppiminen ei ollutkaan niin helppoa kuin penskana (max 2 putkeen ja jalat solmussa) ja en ois ikinä uskonut että suorat lyönnit säkkiin 10s + 20s + 30s vastaavilla palatuksilla on niin raskas kuin miltä se tuntui! Pitkät oli sekunnit, kuten videolta näkyy. Loppuun vielä vatsalihaksille loppuhapot ja sanoisin, että hyvä, hauska ja raskas treenimuoto. Mukavaa oli myös, että porukassa oli sekä miehiä, että naisia ja kaikki saivat treenin tehtyä omalla tehokkuudellaan.

Jos kisailla haluaa kannattaa ensin käydä kuntonyrkkeilyssä, hioa tekniikkaa ja pikkuhiljaa sparraamisen kautta siirtyä kilpailulisenssien ostoon ja kisaamiseen. Mulle ahaa-elämys nyrkkeilytunneilla oli energiansäästön näkökulma, josta sain noottia aina kun väistin liian kaukaa. Energiaa menee hukkaan liian isoissa liikkeissä ja kaikki väistöt tehdään minimi-liikkeillä, hanska päänahkaa hipoen. Vaikka kuntonyrkkeily harrastettaisiin vain kuntoilumuotona, tehdään asioita aina pitäen paras mahdollinen toiminta kehässä. Oma reaktio oli lyönnin tullessa väistää toiselle puolelle salia ja juosta karkuun.

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: kuntoilumuodossaan muistia, kepeää liikkumista, ranteiden ja rystysten kestävyyttä.  
  • Keskisyke: 140 (1,5h)
  • Hinta: Suhteellisen edullisilla kustannuksilla pääsee harrastamaan. Boxing Jyväskylässä ohjattuja tunteja 4/vko ja puolenvuoden hinta 80€/ 50€ (opisk.). Nyrkkeilyhanskoja sai lainaksi ja sisäpelikengillä pärjäsi. Jos haluaa panostaa saa omat hanskat 50€ ylöspäin ja kevyet nyrkkeilykengät voi tilata netistä 20-30€ hintaan. 
  • Parasta:  Haastavat sarjat ja uusi ärsyke vie ajatukset pois normiradoilta. Reagoida pitää myös toisen tekemiseen!
  • Pahinta: Joka lyöntiin on pakko keskittyä, koska ajatukseton mäiskiminen ranteet väärässä asennossa rupeaa nopeasti koskemaan. 
  • Kenelle: Jokainen voi määrittää treenin kovuuden itse, mutta tässä lajissa jokainen saa varmasti hien pintaan, kovan treenin ja hyvän mielen. Sopii rennosta tekemisen meiningistä nauttiville!
  • Ranking: Ei mun geenit ihan suoraan tuohon nyrkkeilyyn kyllä käynyt (tyttö-lyöminen, tekee mieli juosta karkuun kun toinen lyö ja en osaa laskea viiteen asti), mut kuntourheiluna hauska muoto!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram