En oo kestävyyslajien ystävä, en millään. Mun geeniperimä ei oo koskaan kannustanut niiden harrastamiseen, mutta näin se on, että maantiepyöräily on oikeasti sellainen laji, jonka parissa viihdyn kerralla useamman tunnin putkeen. Mulla on ennestään takana yksi pitkä reissu Konneveden kansallispuistoon ja takaisin viime syksyltä, mutta oikeasti tätä lajia testasin nyt Jyväskylän pyöräilyseuran maantiepyöräilyn kurssilla. Mua palveli molemmilla kerroilla ystäväni Antin perintöpyörä Nopsa (en edes tiedä miltä vuodelta), mutta mulla on jo nyt muodostunut syvä ystävyys tän pyörän kanssa. 

Wikipedia= Maantiepyöräily on polkupyöräilyä päällystetyillä teillä (No shit, Sherlock)

Se oma aikaisempi kokemus maantiepyöräilystä on viime syksyltä "Tykkikentän" (oltiin yksi kausi samassa kentässä ja oltiin olevinaan tosi hyviä) retki Konneveden kansallispuistoon ja takaisin. Pyöränä mulla oli Antin maantiepyörä, Pinjalla hybridi (eli maantiepyörän ja maastopyörän välimalli) ja Tiialla maastopyörä, jolla se piti meille tappotahtia koko matkan. Me luultiin Pinjan kanssa, että lähdetään kivalle retkelle, poljetaan rauhassa, pidetään taukoja ja otetaan kuvia, mutta Tiia huuti kärjestä että "ei voi pysähtyä, keskivauhti laskee!". Niinpä pyöräiltiin jopa alamäet Pinjan kaa täysillä, Tiian paahtaessa edellä menemään. Kolmen hengen porukalla mukana oli kaksi rinkkaa, reppu ja AIVAN LIIAN VÄHÄN JUOMAA JA RUOKAA. Kestävyysurheilijoiden "reidet on ihan tyhjät" koettiin koko porukalla ennen ensimmäistä tankkauspistettä, mutta selvittiin hengissä ja jopa ystävinä reissuta pois. Yhteensä sen retken aikana pyöräilyä kahteen päivään tuli 200km. Siitä retkestä jäi kuitenkin tietynlainen syttyminen tohon maantiepyöräilyyn lajina, sillä siinä on kestävyyyslaji, jota itsekin jaksan tehdä. Mielelläni lähdin kokeilemaan lajia myös maantiepyöräilykurssille, sillä kesällä olisi huippua toinen pitkä reissu käydä polkemassa.

 

Viikko sitten Jypsin maantiepyöräilykurssilaisten kokoonnuttua Kirkkopuiston reunaan pyöriensä kanssa, mulle kyllä kieltämättä iski pieni pyöräkateus oman historiikkipyörän kanssa. Maantiepyörässä kun oleellista on se pyörän keveys ja monella muulla olikin uudehkot alumiini- tai hiilikuiturunkoiset maantiepyörät, joissa vaihteet säätyy hiukkasen helpommin kuin omassa "säädän tästä rungon kahvoista näppärästi eteen tai taakse, mutta en ikinä muista meneekö isommalle vai pienemmälle" pyörässä. Myöskään lukkopolkimiin sopivia kenkiä en ole suostunut vielä jalkaani laittamaan, koska pelkään että pannutan pahasti jos unohdan niiden olevan jalassa. Muilla kurssilaisilla oli myös pyöräilykokemusta enemmän kuin itsellä, mutta kurssi siis sopii niillekin, joilla pyöräilyä ei hirveästi ole vielä takana. 

Tokihan sitä pyöräilyä voi ja kannattaa tehdä itsekseenkin, mutta kisoja tai ryhmäajoja ajatellen maantiepyöräilyn kurssi ei mene hukkaan. Maantiepyöräilyssä kun hurjan hyödyn saa siitä, että on siinä kuuluisassa peesissä, ja se peesiapu on muuten totta. Siinä kun sitten ajelee, niin oleellista on oppia porukassa pyöräillessä yhteiset merkit pysähtymiseen, kääntymiseen, väistöön ja kaiken maailman kuoppiin, joita varsinkin Jyväskylän teillä tuntuu riittävästi olevan. Reilun parin tunnin aikana pyöräilymatkaa kertyi vain 35km, mutta painopiste olikin enemmän teorian käymisessä kuin pyöräilyssä tuon kurssin 1.päivän aikana. Jypsin yhteislenkeillä vauhti lähentelee jo sitten 25-30km/h matkanopeutta, mutta sekään ei kunnon pyörällä ole mahdoton saavutta, vaikka pyöräilytaustaa hirveästi olisikaan. Maantiepyöräilyssä lyhyitä matkoja ovat alle 50km pätkät, keskipitkiä 70-80km ja pitkiä taas lenkit aina 150km saakka. 

Maantiepyöräilyn peruskurssin eka osa, mihin itsekin osallistuin vedettiin tosiaan rauhallisella tahdilla, aina ajoittain pysähtyen käymään läpi vaaran paikkoja liikenteessä ja oleellisia asioita pyöräilyyn liittyen. Toisella kerralla keskitytään enemmän jo ihan pyöräilyyn ja tehdään pidempi lenkki. Ohjaajia oli kaksi, joten vaikka ryhmässä olisi ollut kovin eritasoisia, löytyy kaikille sopiva vauhti. Tälläkin kertaa olin itse juuri se, joka roikkui porukan mukana, mutta uskottelen itselleni että vain sen vuoksi, että pyöräni oli raskaampi kuin muiden, mulla ei ollut lukkopolkimia ja enkä osannut säätää vaihteita IKINÄ sopivaksi. Mulla ei onneksi tullut rengasrikkoa kurssilla, koska mulla ei todellakaan olisi ollut varasisäkumia, saatikaan välineitä sen vaihtamiseen. Luotin siis tuuriin ja siihen, että saan jonkun auttamaan jos niin käy. En suosittele tätä kenellekään, koska voi tuntua ärsyttävältä taluttaa pyörä 20km päästä kotiin. 

Se mikä itselle uusi juttu tossa pyöräilyssä on, niin polkunopeus eli frekvenssi pitäisi pitää sellaisen 80-100 krt/min tasolla eli polkemisen pitäisi koko ajan tuntua helpolta. Itsellä kun suurin osa keskittymisestä meni sitten niiden vaihteiden kanssa säätämiseen, meinasi monta kertaa jäädä huomaamatta etupäässä polkevien merkit. Niinpä polkaisin muutaman kerran oikein urakalla railoon tai johonkin muuhun kuoppaan tiessä, kun en ehtinyt millään niihin reagoimaan. Vasta loppulenkin aikana alkoi oma ajaminen muuttua rennommaksi, joten kaipa se pyöräily on ainoa mikä tottumiseen auttaa. Aika mukava oisi kyllä joku hyvä pyörä ostaa itsellekin, niin saattaisi innostua lajista ihan tosissaan. Monet kurssilaiset ovat kesän aikana osallistumassa erilaisiin pyöräilytapahtumiin tai lähdössä ulkomaille pyöräilyreissuun. Se ois kyllä aika makeeta!

  • Mitä kehittää: Kestävyyttä, jalkojen voimaa ja keskivartalon kestovoimaa. 
  • Parasta: Vauhti, maisemat, ulkoilu, suhteellisen helppo ja silti raskas liikunta. 
  • Pahinta: Voimien loppuminen, kaatuminen tai sen pelkääminen, pyörän huoltaminen. Kokeneemmat pyöräilijät kertoivat myös, että kuumakalle-autoilijat ovat todella pelottavia liikenteessä, mikäli pyöräilee ajoradalla. Malttia siis autoilijoille!
  • Hinta: Maantiepyörä maksaa uutena about 600€, riippuen hienouksista. Hyvällä huollolla ja renkaiden uusimisella samalla pyörällä pärjää kyllä useammankin vuoden. Pyöräilykengät muuttaa asiantuntijoiden mukaan polkemisen pyöräilyksi, koska voit hyödyntää jalkojen voimaa koko pyörähdyksen ajan. Näitä ja muita pyöräilyyn liittyviä varusteita on loputtoman moneen hintaluokkaan, mutta toki pikkuhiljaa tarvikkeiden hankkiminen on järkevää kun oman tyylinsä polkijana alkaa tunnistaa. 
  • Kenelle: Tärähdysvapaata kestävyysliikuntaa, jossa on vauhdin hurmaa. Sopii kaiken ikäisille ja kaiken tasoisille. Pyöräiluseura vaan on valittava oikein. 
  • Oma Ranking: Kestävyyslajien kärkeen itselle. Jos spinning irrottaa hyvin hien, niin tätä jaksaa ulkoilman takia tehdä tosi pitkään samoilla tehoilla. Odotan kesän lämpimiä kelejä, että pääsee pitkiä lenkkejä auringossa pyöräilemään. Mulle varsinkin vauhti on koukuttava tekijä tässä lajissa!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram