Kävin testailemassa pumppi- kahvakuula ja upperbody-tunteja Jyväskylän yliopistoliikunnan ryhmäliikuntatunneilla. Tunneilla tarkoituksena on rasittaa lihaksia lisäpainoilla tekemällä ohjaajan ohjeiden mukaisesti liikkeitä joko musiikin tahtiin tai aikaa vastaan. Pumpissa saman biisin aikana tehdään vähän vaihdellen esim. kahta liikettä (lyhyt maastaveto ja soutu) tai yhtä liikettä vaihdellen nopeutta. Mulla ei ollut aikasempaa kokemusta ryhmäliikuntatunneista ja vaikka liikunta tausta on monipuolinen, niin tuli sellainen olo että pitäisi käydä jossain yksin opettelemassa ennen ku menee tunneille sekoilemaan. 

Eikä muuten yhtään lähteny mulle nää hommat.

Jos nyt joku ei ole käynyt, niin kerron mikä on homman nimi, mut ilmeisesti oon itse ainoa, joka ei aikaisemmin ole ryhmäliikuntatunteja harrastanut. Jujusta saa helposti kiinni: Saliin mentäessä suurin osa yrittää painojensa ja mattonsa kanssa tunkea takariviin, ettei vaan kukaan näe sun takaa millä painoilla teet ja teetkö tasan siihen tahtiin kun piti. Selkeesti vaan kovakuntosimmat mimmit ja jätkät uskaltautuu noissa eturiviin. Tää sama järjestys pätee muuten kaikilla ryhmäliikuntatunneilla mitä oon käyny kokeilemassa ja oonkin oppinut, että takariviin halutessa pitää olla ajoissa. 

Pumppitangolla tehtäessä ohjaaja saattaa ohjeistaa jokaiseen biisiin ehdotuspainoja laitettavaksi tankoon, mut mie tietty katoin niistä mitä painoja mun ympärillä jengillä oli. Välillä koitin laittaa vähän enemmän, mut tää taktiikka kostautui, kun en tajunnu et pumppausta tehdään oikeesti KOKO biisi. Jos pitää tehdä musan tahtiin (1,2 ylös,  3,4 alas, ja jousta, jousta, jousta,jousta, 1 nopee ylös, 2,3,4 hitaasti alas,  jousta ) niin tuntuu et tää kidutus ei lopu ikinä. Kun musa ei vielä itselle natsaa, niin avot! Verenpaine nousee pelkästään ärsytyksestä.

Ekakertalaisena aivotkin tuli sen verran jälkijunassa, et mun painot oli ylhäällä kun kaikilla muilla alhaalla. Tahti ja tatsi on tunneilla aika kova ja ryhmäpaineen vallitessa yrittää tykittää samaan tahtiin kun kaikki muutkin. Käytännössä aina mulla oli liian vähän tai liian paljon painoa tangossa. Tykkään ite tehdä sarjat väsymykseen asti, mut myös ihan sairaasti ärsyttää jos ei jaksa biisiä loppuun. En tykkää myöskään siitä fiiliksestä, et tehdään kaikki samaa mut yksin. Järjetöntä touhua. 

 

Kahvakuulassa oli mukavempaa ku sulla on mukana pienempi ja isompi kuula ja ohjaaja antaa vinkkiä niiden välillä vaihtamiseen. Tunnilla tykkäsin myös siitä, että töitä tehtiin aikaa vastaan ja vaikka teki vähemmän toistoja niin sai tehdä isommalla painolla. Myös liikkeet oli kokonaisvaltaisemmin koko kehoa kuormittavia, joka ainakin mulle on plussaa. Myös kropassa nää liikkeet tuntu monipuolisemmin treenin jälkeisinä päivänä. Kahvakuulassa musiikki myös oli enempi vaan taustafiilistä tuomassa.

Jos sanoin sitä, et kuntosali on tylsää niin tää ei lähe ollenkaan. Onhan se helppoa tehdä sitä mitä toinen käskee, mut mulle omat musat, omat painot ja omat toistomäärät tuntuu todella paljon mukavammalta kuin nää ryhmäliikunta vaihtoehdot. Koen myös, että kehityn enemmän kun keskityn siihen liikkeeseen ja suoritukseen rauhassa, enkä koita sykkiä vaan täysillä muiden mukana. Tykkään enemmän tehdä joko yksin tai sit oikeasti porukassa hommia, tälläinen välimuoto ei sytytä yhtään. En myöskään yhtään haluaisi mennä tällaisille tunneille jos pohjalla ei olisi mitään liikunta taustaa. Ei oo mun mielestä aloittelija ystävällistä.

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Jonkun näköisen lihaskunnon pohjalle, hyvän itsetunnon jos joutuu eturiviin.
  • Keskisyke: Bodypump ja Upperbody 133, kahvakuula 146. 
  • Hinta: Tunnit kuuluu monen kuntosaliryhmän kk-maksuun, mut varmaankin sen 25€-70€kk maksaa sellaisen kuntoklubin kortti. Korkeakoulun ryhmäliikuntatarra maksaa 40€/6kk. 
  • Parasta: Ryhmäpaine pakottaa tekemään töitä ja lisäämään painoja, hyvä musa saattaa tsempata tekemään sarjat loppuun. Ohjaajan kannustus. 
  • Pahinta: Liian suuret tai liian pienet painot, kateus (se kun muut jaksaa tehdä isommilla painoilla), huono musa, yksipuolinen treeni. 
  • Kenelle: Niille, keitä kuntosalilla käyminen ja sen itsenäisyys ei kiehdo, mutta jotka haluaa lihaksia muokata.
  • Ranking: Hyi,hyi. Viimeiseksi menee. Kahvakuula tosi paljon kuitenkin vielä mukavempaa kuin noi pumpit. 

Kommentit (4)

KK

Ei kannattaisi tuomita yhden käynnin perusteella.Aina ekan tunnilla tuntuu että olisi pihalla kuin lumiukko😀Muutaman kerran kun käy niin tietää jo liikkeet ja sopivat painot noin rupeaa tunnista saamaan jo täydet tehot irti.Ja riippuu myös hirmusti ohjaajasta millainen tunti on ,vaikka samaa ohjelmaa vetäisivät .

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

KK,

olet ihan oikeassa, että yhden kerran jälkeen on melko vaikeaa antaa mitään hirmu syvällistä analyysiä lajista ja kokeneemmat ystävät ovat kertoneet, että ohjaajalla on tosi iso merkitys. Fiilikset tuleekin moneen lajiin aina lyhyen kokeilun perusteella ja oikeasti vasta myöhemmin osaa sanoa enemmän lajista ja sen hyvistä, että huonoista puolista. En voi sanoa, että tasapuolisesti siis kaikkea arvioin, sillä joistain lajeista on takana enemmän kokemusta kuin toisista. Perustelen tätä mielipidettäni ihan puhtaasti sillä fiiliksellä millainen olo itsellä lajia kokeillessa tulee. Moneen lajiin kyselenkin jo kokeillessa harrastajilta lajin viehätyksestä ja tykkään, että myös tähän saan kommenttia. Kiitos :)

ElLa

Mä taas tykkään Bodypumpista, kun siinä on pakko tehdä koko kroppa, ja musiikki soi kovalla :D Toki musiikki vaikuttaa, mutta yleensä on ollut hyvää. Painoja ei tosiaan kannata kilpailumielessä laittaa liikaa ;) Pari kertaa kun käy niin oppii mitä jaksaa. Itse teen välillä eri tavalla, jos esim polvi ei kestä jotain liikettä. :)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi ja kiitos kommentista. Anteeksi, että näin hitaasti vastailen. Mulla aloittelijana täällä blogimaailmassakin on paljon opeteltavaa ja kommentit on menny ihan ohi! Musiikki oli myös mun mielestä paras osa treeniä ja hyvän biisin tahdissa se pumppailukaan ei ollu niin paha. Mä en oo oikein saanu eroteltua omasta kokemuksesta että mikä siinä pumpissa iski omaan ärsytyshermoon niin pahasti, mutta mielummin teen koko kropan treenin omaan tahtiin ja omaan musiikkiin kuin rivissä muiden kanssa samaa tahtia. Vaikka itseasiassa nyt mun uusi rakkaus on noi kehonpainotreenit, joista tulossa tekstiä tällä viikolla :)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram