Lajikuvaus: "Juoksu on jalallisten eläinten ja ihmisen nopein tapa liikkua ilman apuvälineitä. Juoksu määritellään tavaksi liikkua kävelyä nopeammin pikaisin askelin siten, että kaikki jalat ovat ilmassa ennen kuin seuraavaksi askeltava jalka osuu maahan.[Juoksu on myös suosittu tapa kuntoilla ja urheilla. Hölkkä on hidasta juoksua. (Lähde: Wikipedia)"

 

 

Omat fiilikset: Mun lenkkeilyjuoksu oli eilen tuota hölkkää, jota monet kutsuu liikuntaharrastuksekseen. Määrittelen lenkkeilyn nyt sellaisena ei tavoitteellisena toimintana, jossa pelkästään ulkoilun ja hyvän mielen takia käydään juoksemassa. No mä tietysti hölkkäsin juoksumatolla, että en varmasti saa raitista ilmaa samalla. Uusilumi ja alla oleva jäätikkö ei oo mikään paras yhdistelmä tuoreelle eturistisiteelle... Tän projektin tiimoilta on kuitenkin tarkoitus vielä käydä tutustumassa kestävyysjuoksuun ja pikajuoksuun, mutta vielä ei polvi anna pieneen hetkeen käydä niitä kokeilemassa. Maksimivauhti mitä oon pystynyt juoksemaan leikkauksen jälkeen (nyt 4kk eturistisideleikkauksesta) on 12km/h minuutin verran). 

 

En koskaan kuitenkaan ole ollut mikään lenkkeilyn ystävä. Ehkäpä siksi, että luonnostani en ole siinä hirveän hyvä ja yleensä 500m jälkeen on sattunut kylkeen niin paljon,että oon sit mielummin kääntyny kotiin. Vasta viimevuosina oon käyny lenkeillä omasta vapaasta tahdosta ja pikkuhiljaa myös oppinut jollain tasolla nauttimaan siitä (lue: kunto on kasvanut). Mieluiten juoksen intervalleja, koska niissä aika kuluu nopeammin kuin tasaisesti hölkkäillen. Mun juoksutekniikka on myös sysihuono ja kuluttaa varmasti energiaa ihmeelliseen pomppimiseen ja niin hiljaa en voi juostakaan, että sykkeet pysyis alle 130.

 

Kokeiltu: 13.1.2017 kuntosalin juoksumatolla 35min.

Mitä ominaisuuksia vaatii: Kehonpainoa kestävät nivelet ja sitkeys juosta, vaikka tekis mieli kävellä. 

Keskisyke: 144

Hinta: Edullinen. Hyvät kengät on oikeastaan itselle ainoa mieleen tuleva pakollinen ostos. Huonoilla menee terveys. Kyllä toki lenkkeilyynkin saa menemään rahaa jos haluaa.

Parasta: Kesällä lämpimällä säällä ja sateen jälkeen. Myös talvella pilkkopimeässä. Aina sillon kun luulee juoksevansa lujaa.

Pahinta: Loskassa ja sillon kun hapottaa. 

Kenelle: Kaikille, ketkä tykkää liikkua kävelemistä nopeammin. Ei toki aina pidä mun kohdalla paikkaansa. 

Ranking: Ykköseks menee kuitenkin toistaiseksi. Mielummin sentään juoksen ku kävelen!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Melonta
  9. SUP-lautailu
  10. Kiipeily
  11. Retkeily / Vaellus
  12. Ratsastus
  13. Frisbeegolf
  14. Ultimate
  15. Kiekonheitto
  16. Cheerleading
  17. Aitajuoksu
  18. Telinevoimistelu
  19. CrossFit
  20. Triathlon
  21. Polkujuoksu
  22. Maantiepyöräily
  23. Jousiammunta
  24. Jooga
  25. Kehonpainoharjoittelu
  26. Kirkkovenesoutu
  27. Vapaaottelu
  28. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  29. Keilaus
  30. Painonnosto
  31. Enduro
  32. Golf
  33. Umpihankihiihto
  34. Laitesukellus
  35. Laskettelu
  36. Wakeboarding
  37. Agility
  38. Parkour
  39. Sirkus
  40. Spinning
  41. Pyöräily
  42. Paini
  43. Uinti
  44. Paritanssit
  45. Vesijuoksu
  46. Kuntosali
  47. Retkiluistelu
  48. Ampumahiihto
  49. Hiihto
  50. Nyrkkeily
  51. Historiallinen miekkailu
  52. Taiji
  53. Lenkkeily
  54. Kehonhuoltotunnit
  55. Ilma-aseammunta
  56. Kävely
  57. Lumikenkäily
  58. Pilkkiminen
  59. Step-aerobic
  60. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  61. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram