Laskettelua voidaan pitää yleisnimityksenä kaikille talviurheilulajeille, joissa lasketaan lumen pinnalla rinteitä alaspäin.

Laskettelua en oo koskaan harrastanut, mut kouluaikoina on käyny suksilla laskemassa aina kerran vuodessa ja se on ollut hauskaa. Yhden kerran oon myös harjoitellut lumilautailua kavereiden opastuksella ja vaikka selvisin siitä hengissä, ei luotto omiin taitoihin kasvanut enkä oo sitä koskaan itselleni vuokrannut. Mun mielestä oli sairaan pelottavaa et molemmat jalat on sidottu johonki laudan pätkään kiinni ja meet sillä mäkeä alas. Nyt kävin Muuramen Riihivuoren laskettelukeskuksen hiihtokoulussa kohtaamassa lumilautailupeikon ja ottamassa uuden taidon haltuun.  

Mun hiihdonopettajana toimi Riihivuoren hiihtokoulussa opettava opiskelukaverini Riikka Roitto. Ja jos nyt mietit, että haluaisit opetella esim. ton lumilautailun, niin suosittelen kyllä hiihtokoulua, joita melkein joka laskettelukeskuksessa on. Kun opettelee taito kerrallaan hallitsemaan lautaa niin opettelu nopeutuu tosi paljon ja olin jo 1,5 tunnin jälkeen "mä kuolen, mä kuolen, mä kuolen" hokemasta ja lasten mäestä päässyt "tää on niin siistii!" fiilikseen ja isoon mäkeen. Riikka osasi sopivasti rentouttaa, kannustaa ja myös patistaa, että en jäänyt jumiin pelon kanssa. Opettelussa auttoi myös harjoitteluseurana ollut opiskelukaverini Artturi, jonka nopeampi oppiminen ärsytti ja sai mut kokeilemaan rohkeammin uskalluksen rajoja. Siinä päästiin taas Vygotskyn lähikehityksen vyöhykkeelle, jonka mukaan huonommat hyötyy parempien kanssa harjoittelusta, oli kyseessä taito mikä tahansa.


 


Opettelussa käytiin käytännössä lasten Vernerin hiihtokoulun alkeita kuten potkuttelua tasamaalla, kantilla luisusa, jarrutusta, ja kääntymistä. Kaatumisia ei kannattanut laskea, sillä niitä tuli joka laskussa muutama, mutta kun muistaa pitää ranteet pois alta ja kaatua polvilleen tai pyllylleen, säästyy suuremmilta haavereilta. Kypärä kannattaa myös olla päässä. Sen jälkeen kun opin pysäyttämään oman vauhdin, oppimiseen tuli ihan erilaista rentoutta ja se isoon mäkeen meneminenkin tuntui vähemmän pelottavalta. En hamottanut kääntymistä vielä ihan oikeaoppisesti, mutta opin hallitsemaan vauhtia ja luisumaan kantilla jo tosi hyvin ja olin aivan älyttömän tyytyväinen parin tunnin oppimiseen! Loppujen lópuksi uskalsin laskea myös dancefloorista ja lastenmäen kumpareista, joten annoin itselleni arvosanaksi 10+. 

Mua laskettelussa sytyttää vauhti ja sen tuoma adrenaliini kehossa, mutta aloittelijana mulle riittää pienetkin mäet. Kokeneemmat laskijat saavat adrenaliinivirran haastamalla itsensä vaikeissa rinteissä tai tempuilla, toiset taas laskemalla koskemattomia mäkiä. Mä asetan omaksi tavoitteeksi käydä laskettelemassa ensin Lapissa ja joskus Alpeilla. Se ois aika siistiä! Kaikista parhaana fiiliksenä jäi kuitenkin se uuden oppimisen fiilis. Aina kannattaa rohkeasti kokeilla uusia juttuja, koska opettelun epävarmuudesta kuoriutuu mahtava osaamisen ja voimaantumisen tunne. 

Mä oon mun Verneri-tarran ansainnut! Mä osaan!

 

  • KESKISYKE: 130
  • MITÄ KEHITTÄÄ: Tasapainoa sekä keskivartalon ja jalkojen lihasten kestävyyttä. Rohkeutta.  
  • PARASTA: Vauhti, tuulenviima kasvoilla, sulava (alussa vähemän sulava) liikkuminen ja ilosta hengästyminen.
  • PAHINTA: Kylmä ilma, varpaiden paleltuminen, pahasti kaatuminen. Vaikka itse osaisikin laskea, ei voi taata sitä, että muut osaavat, joten pahoja kolareitakin saattaa tulla. 
  • HINTA: Harrastuksena laskettelu on suhteellisen hintava kun rahaa menee hissilippuihin ja eri välineisiin. Kertakävijöille tai muutaman kerran vuodessa laskeville välineiden vuokraus on ihan käypä vaihtoehto, koska silloin ei tarvitse myöskään huollosta huolehtia. Esimerkiksi Muuramen Riihivuoressa hissilippu päivältä maksaa 39€/31€ ja välinevuokra 32€ , mutta siellä on myös edullisempia iltavuokrauksia. Omat sukset tai lauta lähtevät 250€ ylöspäin +monot ja muut härpäkkeet, mutta käytettynäkin löytää hyviä. Hyvä on toisaalta muistaa, että hyvin pidettyinä välineet kestävät pitkään. 
  • KENELLE: Omaa laskutavan haastavutta voi vaihdella eri rinteillä ja itsensä haastamisella, joten periaatteessa laji sopii kaikille. Myös sellainen laji, jota voi harrastaa yhdessä koko perheen kanssa, mutta silloin saa myös aika mukavasti rahaa kulumaan. 
  • RANKING: Ihan huippua! Kärkikahinoihin talvitekemisessä, sillä mielummin laskettelen kuin hiihdän, mutta vuokrakamoilla taidan kuitenkin vielä vetää!
  • KETÄ SEURATA: Tietysti Enni Rukajärveä . 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram