Puoliväli lähestyy tässä projektissa, mutta niin se kuuluukin kun vuodestakin on kohta kulunut puolet. JKU:n aikuisten yleisurheilu koulussa ollaan edetty heittolajeihin ja ensimmäisenä tutustuttiin kuulantyöntöön. Treeneissä käytiin läpi lajiille tyyppillisiä harjoitteita ja sitten rakennettiin tekniikkapohja, jonka jälkeen päästiin pukkaamaan kuulaa niin pitkälle kun sielu sietää. Ala- ja yläkoulussa osallistuin yleisurheilukisoissa aina myös kuulantyöntöön, mutta en kyllä muista että oisin koskaan saanu lajiin opetusta. Tuurilla ja tunteella on vedetty aina aikaisemmin. 

Yleisurheilukoulussa on itelle ainakin aika antoisaa, että lajeja lähdetään harjoittelemaan siltä nollakokemuksen pohjalta. Vaikka mulla useimmista lajeista on joitain kokemuksia, niin ne on ollu niitä kuuluisia MUTU eli musta tuntuu-juttuja. Sitä on oikeasti luullut osaavansa vaikka mitä, mutta todellisuus näyttää aina sit, että se on ollu vaan sinne päin. Kuulantyönnössäkin on tosi paljon pieniä tekniikkapalasia, jotka huippusuorituksessa on saatava kohdilleen. Löysin alla olevan videon, jossa kerrotaan tosi hyvin ja tiivistetysti kaikki oleellinen lajista, siihen tarvittavista ominaisuuksista ja kuulantyöntäjien lajiharjoittelusta. Kurkkaapa tuo!

Meidän treenit alkoi kuntopallo treeneillä, jotka on ilmeisen suosittuja juuri heittäjien keskuudessa. Kuntopalloa nakeltiin seinään mm. alakautta, etenevien kyykkyhyppyjen jälkeen ja istumaannousuina, jonka jälkeen treenattiin vielä molempia käsiä yksittäisesti.   Kuntopallojen jälkeen päästiin treenaamaan tekniikkaa pala palalta. Tärkeää on pyrkiä kiihtyvään suoritukseen, johon voima tuotetaan jaloista. Kropan pitää kiertää ja liikkua mahdollisimman pitkällä matkalla, jotta kuulaan saadaan kiihdytettyä suuri nopeus. Loppujen lopuksi tässäkin lajissa on niin paljon pieniä juttuja, joita voi hioa ikuisuuksiin asti. Sormet oikeaan suuntaa, kuula kiinni kaulassa, yläkroppa ei saa karata liian aikaisin jne. 

Kun perusliikerata oli tullut tutuksi noin kolmen kilon sisäkuulalla, niin pääsimme työntörinkiin treenaamaan vauhdin kanssa. Ite oon aikaisemmin käyttänyt jotain vaihtoaskel tyyppistä vauhdinottoa, mutta meille opetettiin nyt tehokkaampi liuku. Myös pyörähdyksen askeleet näytettiin, mutta mun piruetti taidoilla ei siihen ollu kyllä rahkeita. Siinäkin on muuten tosi tarkat askeleet ja kaikki tekniikat tulee lopulta siihen samaan lopputyöntö asentoon jota aiemmin harjoiteltiin. Liuku-vauhdinotossa lähdetään ringin takareunasta yhdellä jalalla. Oikean käden työntäjänä mie lähden oikealla. Matala asento, pieni, matala ja terävä liukuloikka niin, että oikea jalka tulee suurin piirtein ringin keskelle ja varpaat osoittaa oikealle päin, kun taas vasen jalka tulee ihan ringin etureunaan varpaat eteen päin. Katse on edelleen taakse toisessa vaiheessa ja siitä asennosta annetaan se mahdollisimman pitkä, kiihtyvä vauhti kuulalle jolloin käsi työnnetään suoraksi eteen. Tämä kaikki ja miljoona muuta juttua sellaisen sekunnin sisällä. 

Nyt oli tosi kiva nähdä kuinka pitkälle kuulaa sai työnnettyä, kun lattiassa oli metriviivat. Naisten 4kg kuulaa sain lykättyä jopa yhdeksän metrin huudeille, mutta jokainen työntö on kyllä enemmän tuurilla kuin taidoilla. Tokihan nyt sitten naisten SM-kisoissa työnnetään järjestään tonne 14-15m (Hyvä Katri!!!) ja MM-kisoissa taas jopa 20 metriin, mut edes kymppi ois siisti saada joskus itse rikki! Valmentajalta sai jokaisen työnnön jälkeen palautetta, siitä mitä voisi korjata, mutta aina seuraavaan jotain muuta piti korjata. Kuulan työnnössä on se kiva tunne, kun sen saa lähtemään ihan oikeasti niin, että siihen saa voimaa ja nopeutta taakse. Turhauttavaa on se, kun se vaan löpsähtää käsistä puolihuolimattomasti. Mulle kuitenkin suhteellisen luontainen laji, jossa ilmeisesti voisi jo noilla työnnöillä 30-vuotiaiden sarjaan päästä kisailemaan. Voimaa ja tekniikka lisää, niin avòt. Toinen laji, jonka treenaamiseen ois nyt kolme vuotta aikaa. 

  • Mitä kehittää: räjähtävää voimaa koko kehoon, sähäkkyyttä ja koordinaatiota. 
  • Parasta: Kuulan lähteminen kunnolla eteenpäin. Se kun tsemppaa itsensä antamaan kaikkensa muutamassa yrityksessä. Lajina myös mukava kisailla, koska omaa suoritusta saa yrittää monta kertaa parantaa. Energian lataaminen itseensä on huippua!
  • Pahinta: Tekniikkavirheiden loputon korjaaminen. 
  • Hinta: JKU:n aikuisten yleisurheilukoulu kokonaisuutena maksaa 150€ (12 harjoituskertaa). Siitä voi ostaa esimerkiksi vaan myös yhden osan, vaikkapa ton juoksukoulun 60€ (4 harjoituskertaa). Lisäksi aikuisyleisurheiluun on myös lajivalmennusta esimerkiksi juoksulajeihin 60€/kk.
  • Kenelle: Räjähtävien lajien ystäville! Mua itseäni ainakin kuulantyönnön treenaaminen saisi hyvin motivoitumaan voiman treenaamiseen. Olisi joku todellinen syy oikeasti hankkia sitä voimaa!
  • Oma ranking: Tää on vähän sellasta, että kiva tehdä niitä juttuja missä on hyvä. Kuulantyöntö on yks niistä!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram