LAJIKUVAUS: "Kuntosali on paikka, jossa perinteisesti voimailulajien urheilijat ovat harjoitelleet. Nykyään kuntosaliharjoittelu kuuluu voimailijoiden lisäksi myös lähes kaikkien muidenkin urheilijoiden harjoitusohjelmaan ja on myös suosittu harrastus tavallisten kuntoilijoiden keskuudessa. (Wikipedia).

 

 

OMAT FIILIKSET: Mulla on nyt vuoden verran ollut oikeasti kuntosalikortti, jossa oon käynyt enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti jumppaamassa. Nyt nimenomaa puhun kuntosalilla käymisestä urheilumuotona, jonka tarkoituksena on kohottaa lihaskuntoa, painonnostoa käyn kokeilee myöhemmin. Tähän kuntosalilla käymiseen mie en oo kyllä oikein syttynyt. Vaikka fitnessurheilu on nyt huippusuosittua ja trendikästä on käydä salilla pumppaamassa, niin mä en pelkästään oman ulkomuodon tai lihaksen suorituskyvyn takia jaksa käydä säännöllisesti salilla. 

 

Tän salilla käymisen oon oppinut kanssa vasta viimevuosina. Nyt esitän siellä jo todella kokenutta ja meenkin aina vapaiden painojen puolelle, koska on niin pro... Olisittepa nähneet mut kuusivuotta sitten kun sekoilin salilla jokaisen laitteen kanssa jotain ja en ymmärtänyt vielä sarjoista, palautuksista tai oikeastaan mistään mitään. Näytin varmasti peuralta ajovaloissa, mutta koska oon suomalainen, en kysy apua! Tein sit aina vähän aikaa jotain liikettä ja siirryin seuraavaan laitteeseen. Ei varsinaisesti ollut hyötyä siitä jumppailusta...

 

Vaikka omien tulosten paraneminen on motivoivaa, niin joku elementti mulle siitä puuttuu. Fitness-urheiluun taas en syty, koska itselläni ei kestäisi pää ulkonäköön liittyvää vertailua kilpakumppaneiden kanssa. Nyt kuntosali palvelee mua lihaskunnon ylläpitäjänä ja paikkana polven kuntouttamiseen ja peliaikoina sain painoharjoittelulla todella hyvin hermoston aktivoitua ennen pelejä. Mutta suoraan sanottuna taidan irtisanoa sopimuksen salille heti kun polvi on about kunnossa ja siirtyä kohottamaan lihaskuntoa jollain muulla tavalla. Pakko on lihaskunnon nousta muutenkin ku hikisellä salilla muitten kanssa vapaista suorituspaikoista taistellen. 

 

 

TESTATTU: 13.1.2017 (jalkaprässi, etureisi, moottorisaha, hauis, ylätalja, maastaveto, vatsat) 

KESKISYKE: 141 (55min)

MITÄ OMINAISUUKSIA HARRASTUS VAATII: Suunnitelmallisuutta, sitkeyttä ja kärsivällisyyttä pumpata sarjat loppuun. 

HARRASTUKSEN HINTA: Edullinen. Periaatteessa kuntosalikortin hinta palveluista riippuen. Mulla se 19e/kk GoGo:lle. Kaikkeen salihärpäkkeeseen saa kyllä rahaa reilusti menemään jos haluaa. 

PARASTA LAJISSA: Omien tulosten parantaminen, hyvä musiikki kuulokkeista, parhaansa yrittäminen, kaverin kanssa salilla käyminen (voi taas juoruta samalla, mutta toisaalta ei voi kuunnella musiikkia). 

PAHINTA LAJISSA: Pitkät sarjat (toinen sarja aina pahin), väsyneenä pumppailu, äkäiset salikaverit.

KENELLE SOPII: Kärsivällisille suunnitelmallisille tyypeille. Niille jotku toipuu jostain vammasta tai tarvitsee lisäpainoja lihaskunnon kohottamiseen. Myös niille, jotka haluaa kroppansa lihaksistoa ulkonäöllisistä lähtökohdista muokata. 

RANKING: 1/100. Ykköseksi silti heitän tän, koska lenkkeilyn suurena ystävänä teen mielummin mitä tahansa muuta ku lenkkeilen. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Melonta
  9. SUP-lautailu
  10. Kiipeily
  11. Retkeily / Vaellus
  12. Ratsastus
  13. Frisbeegolf
  14. Ultimate
  15. Kiekonheitto
  16. Cheerleading
  17. Aitajuoksu
  18. Telinevoimistelu
  19. CrossFit
  20. Triathlon
  21. Polkujuoksu
  22. Maantiepyöräily
  23. Jousiammunta
  24. Jooga
  25. Kehonpainoharjoittelu
  26. Kirkkovenesoutu
  27. Vapaaottelu
  28. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  29. Keilaus
  30. Painonnosto
  31. Enduro
  32. Golf
  33. Umpihankihiihto
  34. Laitesukellus
  35. Laskettelu
  36. Wakeboarding
  37. Agility
  38. Parkour
  39. Sirkus
  40. Spinning
  41. Pyöräily
  42. Paini
  43. Uinti
  44. Paritanssit
  45. Vesijuoksu
  46. Kuntosali
  47. Retkiluistelu
  48. Ampumahiihto
  49. Hiihto
  50. Nyrkkeily
  51. Historiallinen miekkailu
  52. Taiji
  53. Lenkkeily
  54. Kehonhuoltotunnit
  55. Ilma-aseammunta
  56. Kävely
  57. Lumikenkäily
  58. Pilkkiminen
  59. Step-aerobic
  60. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  61. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram