Nyt taas sellaisiin yleisurheilulajeihin, joita en oo ikinä kokeillu. Luulen, että kerran elämässä oon pitäny kädessä tollasta kiekkoa, mutta ei mulla oikeasti oo ollu mitään tietoa miten sitä heitetään tai miten sitä oikeesti pidetään edes kädessä. Ajattelin itseasiassa etukäteen, tää on yks yleisurheilulaji, josta en tykkää! Laji näyttää mun mielestä hankalalta, eikä tätä tosiaan oo koskaan missään koulussa opetettu. Olin tästä päätellyt tietysti, että kyseessä vaikea ja tyhmä laji. Ja olihan se ehkä semisti vaikea, mutta ei mahdoton, eikä ollenkaan tyhmä!

Kiekonheitto on yleisurheilulaji. Miesten kilpailussa kiekon halkaisija on 220 mm ja paino 2 kg. Naiset heittävät kiekkoa, jonka halkaisija on 182 mm ja paino 1 kg. 

Jyväskylän Kenttäurheilijoiden yleisurheilukoulun heittokoulussa yksi harjoituskerta oli omistettu kiekonheitolle. Treenit lähti taas välineen kanssa tutuksi tulemisesta. Kiekko kauniiseen käteen ja ote niin, että kiekon alta näkyy sun neljän sormen viimeiset nivelet ja peukku jää sinne kiekon alle vaan tukemaan tasapainoa. Sitten harjoiteltiin pyörittämään kiekkoa etusormen kautta ympäri. Kiekko ei siis lennä minnekään, jos se ei lentäessää pyöri oman keskiakselin ympäri, joten harjoiteltiin aluksi kiekon rullaamista maan kautta parille. Sitten lähettiin taas hakemaan heittokoulun kuningasasentoa. Sun etujalan varpaat ja takajalan kantapäät tulisi olla samalla viivalla, kun haet kropalla mahdollisimman pitkän kierron kiekon taakse.

Tärkeintä on saada jalkojen ja keskikropan voima näissä heittolajeissa sinne heitettävän esineen taakse. Nytpä se olikin taas ihan erilaista, kun se kiekko on ilman peukaloa hassusti siellä sormien varassa ja käden pitäisi olla suorana takana  Mulle tuli mieleen ihan ilmaveivin harjoittelu mailan ja pallon kaa, sillä samanlainen paine on vauhdin kanssa saatava sinne kiekon taa, että väline pysyy käsissä. Tähän auttaa tosi paljon se käden heijailu edestakaisin kiekko kädessä. Kyllä siihen kiekkoon sit saa sen tuntuman ja tietää, milloin se on hyvin hanskassa.  No sit mulla meinas koko ajan kallistua ylävartalo sinne jalkojen päälle ja heitto lähteä pelkällä kädellä, mut itelle autto, kun hiukan laskin takapuolta lähtöasennossa alemmas.  Ite pitäisi olla mahdollisimman pystysuoran vieteri, jonka ympäri käsu ja kiekko kiertää. Vapaakäsi on tasapainottamassa asentoa toisella puolella. Ja kaikista tärkein oli heittää rennosti, sillä pakottamalla ja puristamalla kiekkoa ei voi heittää.

 

Heiteltiin tällä pelkällä paikaltaan vauhdilla parille, mutta vasta jonku kymmenen heiton jälkeen alkoi saada siihen kiekkoon sitä pyörintää mukaan niin, että se ihan oikeasti näytti liitävän siellä ilmassa.  Heitossa ei saisi tehdä kuin etusormella työtä kiekon kanssa, sillä kalat ja kädet antaa sen kierron kautta liike-energian kiekolle ja etusormi antaa pyörähdysliikkeen. Muitten sormien pitäisi pysyä mahdollisimman rentoina kiekon takana. Tässä lajissa vaaditaan myös älyttömästi yläkropan liikkuvuutta. Mitä enemmän saat sellasta voimakasta ja rentoa kiertoa sinne kroppaan ja takana suorana olevaan käteen, sen pidempi matka ja suurempi nopeus kiekolle tulee.

Sit opeteltiin kaksi pyörähdystä, puolikas ja kokonainen sinne heiton taakse. Todellisuudessa siinä puolikkaassa pyörähdät tavallaan yhden kokonaisen kierroksen, ja kokonaisessa puolitoista. Ei oo menny siis piruettitreenit Cheertanssiharkoissa hukkaan, sillä nyt niitä tarvitiin, tosin hiukan erilaisella twistillä. Puolipyörähdys oli itelle jotenkin hankala opetella, kun se liike jää vähän töksähtäväksi siinä, mutta tykkäsin ihan hirveesti siitä kokopyörähdyksestä. Siinä lähetään kasvot poispäin heittosuunnasta. Pyörähdetään vasemman jalan ympäri, hypätään oikea keskelle rinkiä ja pyörähdetään sen varassa ympäri taas niin, että lopullinen heittoasento on se, mitä tehtiin paikaltaan. Mulla vasenjalka edellä, oikea takana. Kiekon pitäisi lähteä nätisti vähän ehkä alaviistosta yläviistoon. Koska mun piruetit ei meinannu pysyä tanssissa paikoillaan, niin tässä se ei haitannut, kunhan liike meni oikeaan suuntaan. 

Vaikka tulossa on vielä kaksi heittolajia yleisurheilussa, niin voin kyllä jo nyt sanoa, että tykkään ihan hirveästi näistä! (Ylipäänsä tykkään ilmeisesti heittää esineitä ja toisia ihmisiä, jos lajirankingiä katsoo). Heittolajeissa pitää kuitenkin yhdistää voimaa, nopeutta ja ketteryyttä hienovaraisesti samaksi paketiksi. Ja niin paljon pieniä asioita voi mennä pieleen, mutta yksi kerrallaan on yritettävä korjata. Saatiin heitellä kahdesta heittohäkistä kiekkoja ja testailla saako oikeasti vauhdin kanssa pidemmälle kuin ilman vauhtia. Sain ehkä metrin tai kaksi, mikä vois jo kertoa siitä, että vauhdissa on jotain aineksia. Tai sit ei. On itseasiassa tosi hyvä, kun blogia varten kuvailen noita omia suorituksia (tai siis yleensä pakotan kanssaurheilijat kuvaamaan mua...), niin näen nopeasti itekin missä (kaikessa) siellä on vika. Valmentajilta on kuitenkin huippua saada se korjausehdotus siihen, mitä pitää tehdä toisin. On tosi mukavaa ja koukuttavaa yrittää aina saada se seuraava heitto vähän paremmaksi! 

  • Mitä kehittää: voima, nopeus ja ketteeryys on ehkäpä kolme oleellisinta. Ilman hyvää liikkuvuutta, homma voi kuitenkin mennä rankaksi kropalle. 
  • Parasta: Varmasti parasta on jos saisi teknisesti onnistuneen suorituksen, mutta aloittelijana oli mahtavaa saada edes joko pyörähdys sulavaksi tai kiekko lähtemään oikeaan asentoon. Yhdistäminen olikin jo vähän hankalaa. 
  • Pahinta: Ranne sinne, ranne tänne, sormet rennoksi, käsi suoraksi, ylävartalon paikallaan. Niin paljon hiottavaa!
  • Missä ja miten: JKU:n yleisurheilukoulussa pääsee lajiin tutustumaan ja jos pelkästään vaikka heittolajit ois kiinnostavia, niin voi ottaa pelkän heittokoulun(150€/60€). Siitäpä sitten vaan harrastevalmennuksen pariin (60€/kk), lompsis. 
  • Kenelle: Jos oman suorituksen hiominen on mielenkiintoista, niin ehdottomasti. Pieniä yksityiskohtia, jotka pitää saada loksahtamaan. Toki jos kropassa on valmiiksi voimaa ja nopeutta, niin avot, eikun vaan!
  • Oma ranking: No on tämäkin, kun kohta on kaikki yleisurheilut kärjessä. Mua ihan oikeasti harmittaa älyttömästi, että en oo aloittanu yleisurheilua aikaisemmin, mutta toisaalta oon onnellinen, että oon päässy lajin pariin nyt!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram