Mulla on näitä kohtaan viha-rakkaussuhde. Salibandyn oheistreeninä on muutama tunti tullut vedettyä juuri tätä kehonpainotreeniä, sillä niillä on helppo ilman mitään välineitä huolehtia lihaskunnon ylläpidosta, mutta myös kehittymisestä. Punnerukset, hypyt, loikat, kyykyt, vatsat ja selät kuntopiirissä oli oksettavinta mitä treeneissä piti tehdä, mut toisaalta niiden jälkeen oli aina hyvä fiilis. Kehonpainoharjoituksen nimellä se ei kuulostaa enää yhtään niin kurjalta ja tavallaan rakastankin tätä monipuolista rääkkiä, kun oon oppinut mielekkäämpiä liikkeitä kun tavalliset vatsat, selät ja kyykkyhyppelyt. 

Kävin muutamaa tunnnin kokeilemassa Bodyweight, Abs & Booty ja Crosstraining tunneilla, joissa lisäpainoja ei varsinaisesti käytetty, mutta toki muuta välinettä kuten puolapuita, köysiä ja renkaita saattoi olla käytössä. Parasta näissä mun mielestä kuitenki on, että näitä liikkeitä oppiessa treenit on superhelppo tehdä itsekseen missä vaan ja monessa kaupungissa on nykyisin näitä Street Workout-paikkoja joissa kesällä on kiva käydä harjoittelemassa. Kun hommia tehdään toistoja tai aikaa vastaan tai kokeilet vaan oppiaksesi jotain uutta, saa omaan suorittamiseen keskittyä, vaikka ryhmätunnilla muiden tekemiseenkin tulee samalla jonkin verran kiinnitettyä huomiota.

Abs & Booty ja Crosstraining tunnit oli melko lailla näitä kuntopiirihommia, eli annetaan liike tai liikkeitä ja niitä tehdään joku aika. Sinänsä nää on aika tappoja mielelle, mut jotenkin mua aina helpottaa se, et tiedän et tietyn ajan päästä se aina loppuu. Näillä tunneilla liikkeet oli aika simppeleitä peruskuntopiiri liikkeitä kuten erilaisia loikkia, vatsoja, selkiä ja hyppyjä.

Bodyweight-tunti oli todella hyvä! Siellä harjoitellaan joka kerta hiukan eripainotuksilla erilaisia kehonpainoliikkeitä, kuten pistoolikyykkyä, Dragon Flag-vatsoja, käsilläseisontapunnerrusta, rengassoutua ja spagaatia. Ohjaaja painotti paljon liikkuvuuden merkitystä terveellisen liikunnan ja toimintakyvyn pohjana ja tykkäsin kaiken kaikkiaan tästä tunnista tosi paljon, koska moni liike oli itselle uusi. Eniten tää oli Streetworkoutista ja Calisthenicsista ammentava tunti ja olisipa tosi siistiä oppia kaikkia hienoja liikkeitä mitä nää tyypit osaa ja jaksaa tehdä. Mun mielestä nää treenit on ihan kiva vetää porukassa, koska sinnittelet itsekin ne viimeiset sekunnit kun näet, että kaverit vieressä tekee saman. Yksin tehdessä vedän melkein aina sieltä mistä aita on matalin. 

Jyväskylän Street Workout-sivun kautta löysin sähköpostilistalle kirjautumista vastaan ladattavan aloittelijan oppaan omatoimiseen streetworkout-harjoittelu liikkeisiin, joissa oli ihan perus punnerukset, leuanvedot, dipit ja kyykyt Mulle toi opas ei juuri uutta anna, mutta jos lähdet ihan alkeista löydät sen täältä. YouTubeen toisaalta jos lyöt hakusanoiksi Calisthenics tai StreetWorkout niin löydät kaikkea tosi inspiroivaa, mutta mun suosikit ehdottomasti on Thenx missä on paljon hyviä "How to"-videoita ja huiken tyyppi on Frank Medrano, joka saa liikkeet näyttämään vähän turhan helpoilta. Tää Medrano häiskä on muuten kasvisyöjä, eli ei kannata väittää että vain eläinproteiinia syömällä saa liikuntaan potkua. 

Maailmassa on niin monta erilaista variaatiota ja vaikeustasoa esimerkiksi kyykyistä, että haastetta riittää hamaan tappiin saakka oli millä lähtötasolla tahansa. Mä en usko sellaiseen puheeseen, että hyvään lihaskuntoon/ kuntoon tarvitsisi kuntosalikortin ja/tai lisäpainoja. Tarvitsee vaan haastavampia liikkeitä. Näillä tunneilla hommat oli jaksotettu järkevästi ja oman tason mukaisesti tietyssä ajassa ehtii tekemään kunnon mukaan liikkeitä sopivan määrän ja parasta on, että sluibata voi helposti kun kaikki tekevät vähän eri tahtiin :D 

 

  • Keskisyke: Riippuen tunnin tahdista 130-145
  • Mitä kehittää: Lihaskuntoa, keskivartalon hallintaa, räjähtävyyttä, liikkuvuutta. 
  • Parasta: Hauskat ja haastavat liikkeet, joita voi harjoitella missä vaan. 
  • Pahinta: Kun et saa yhtään tehtyä sitä liikettä mitä pitäisi. Et edes helpointa versiota. Aikaa vastaan tehtäessä viimeinen sarja on aina yhtä helvettiä. 
  • Hinta: Ryhmäliikunnat ja niiden hinnat on käyty läpi, mut alunperin ja perinteisesti kehonpainoharjoittelu on ilmaista ja sitä voit tehdä missä itse kehtaat. Liikkeitä oppii joko muilta, netistä tai voi käydä vaikka niillä ryhmäliikuntatunneilla ensin perusjuttuja opettelemassa. Jyväskylässä Tuomiojärven rannassa on ainakin hyvä Street Workout-paikka, missä kesällä on kaikentasoista porukkaa harrastamassa. 
  • Kenelle: Toki tää on aika haastava liikuntamuoto ja osa liikkeistä vaatii paljon voimaa, mutta useimmista liikkeistä löytyy helpotettu muoto jonka saa jotenkin vedettyä läpi.
  • Oma ranking: Mä todellakin toivon, että tällainen ilmainen kehonpainoharjoittelu syrjäyttäisi kuntosaliharjoittelun trendeissä. Uusia liikkeitä ja haasteita löytyy koko ajan ja niitä oppiakseen on huolehdittava myös liikkuvuudesta, joten monipuolinen muoto huolehtia lihaskunnosta. Tää on mulle sellainen ikuisuusprojekti, eli koko ajan haluan vähän kehittyä, mutten jaksa tiiviissä pätkässä tehdä töitä tän eteen. 

Kommentit (2)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi ja kiitos kommentista! Tosi kiva kuulla! Kehonpainoharjoittelu + voimistelu + boulderointi on kyllä itselle tällä hetkellä kovia suosikkeja. Todella motivoivia liikuntamuotoja! Kävin kurkkimassa myös sun blogi  ja mahtavaa et oot yhdistänyt vegaaniuden ja fitness-hommat elämääsi ja kerrot siitä blogissa! Arvostan, että pystyt toteuttaa molempia ja varmasti pysyy kropassa hyvä olo :) Laitan myös sun blogin seurantaan!

T. Silja

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Melonta
  9. SUP-lautailu
  10. Kiipeily
  11. Retkeily / Vaellus
  12. Ratsastus
  13. Frisbeegolf
  14. Ultimate
  15. Kiekonheitto
  16. Cheerleading
  17. Aitajuoksu
  18. Telinevoimistelu
  19. CrossFit
  20. Triathlon
  21. Polkujuoksu
  22. Maantiepyöräily
  23. Jousiammunta
  24. Jooga
  25. Kehonpainoharjoittelu
  26. Kirkkovenesoutu
  27. Vapaaottelu
  28. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  29. Keilaus
  30. Painonnosto
  31. Enduro
  32. Golf
  33. Umpihankihiihto
  34. Laitesukellus
  35. Laskettelu
  36. Wakeboarding
  37. Agility
  38. Parkour
  39. Sirkus
  40. Spinning
  41. Pyöräily
  42. Paini
  43. Uinti
  44. Paritanssit
  45. Vesijuoksu
  46. Kuntosali
  47. Retkiluistelu
  48. Ampumahiihto
  49. Hiihto
  50. Nyrkkeily
  51. Historiallinen miekkailu
  52. Taiji
  53. Lenkkeily
  54. Kehonhuoltotunnit
  55. Ilma-aseammunta
  56. Kävely
  57. Lumikenkäily
  58. Pilkkiminen
  59. Step-aerobic
  60. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  61. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram